krångel med 64-bit

Medlem
krångel med 64-bit

Vet nån hur man ska förhindra att windows installerar x86 applikationer istället för x64 fast man har 64-bits windows?

Medlem

vadå istället? Den installerar ju den version du har/väljer.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

tyvärr kommer det aldrig någon möjlighet till val, kan det ha något att göra med hur gamla spelen är?

Medlem

Spel har extremt sällan (om nånsin?) flera olika versioner du kan välja mellan, har dom olika exefiler så sköts det nog av installern utan inblandning av yttre påverkan så att säga.

Olika exe -och .dll filer är nog mer för program som använder själva windowsmiljön och använder windowsfunktioner.
T ex java, photoshop och många 3dprogram finns ju i både 64-bitars och 32-bitarsversioner.

obs! mest spekulation då jag inte är programmerare, tag med en nypa salt. :P.

Någon som är kunnig inom området kanske har nått att tillägga?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av TontteJooi:

tyvärr kommer det aldrig någon möjlighet till val, kan det ha något att göra med hur gamla spelen är?

Många av dagens och gårdagens spel är inte kompilerade (gjorda) för 64-bitars OS. 64-bits Windows för konsumenter har inte funnits allt för länge vad jag vet.
Däremot finns det ju utmärkt stöd för 32-bitars program/spel på x64 Windows, men inte tvärtom.

Så något sätt att hindra 32-bitars versioner vet jag inte om det går, kör helt enkelt den versionen som utvecklaren rekommenderar för ditt OS.

Om du är intresserad och orkar läsa finns en fin och hyffsat ingående förklarning om 32bits och 64bits här:
[http://www.techsupportalert.com/content/32-bit-and-64-bit-exp...]


signatur

no remorse

Medlem

^^
Jag är ju alldeles för seg, Zymac hade ju redan varit här och förklarat läget
Kan bara hålla med om det du skriver i ditt inlägg @Zymac!


signatur

no remorse

Nåt som är sorgligt är dock att hela min mapp med program files x86
är överfull med typ skype, nero, mozilla steam vlan windows defender etc etc .Finns de verkligen inte i 64 bit version?
Får aldrig välja så antar att de inte är tänkta för 64


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

skype och mozilla finns iaf i 64-bit

Medlem

Som programmerare så kan jag ge lite inblick på det hela. Det finns många olika skillnader på 32- och 64-bitar, men den största är minnesanvändningen. 64bit program kan hantera mer minne(Använda osv) än vad 32bitar kan. Detta är varför stora program så som maya, photoshop osv har 64bit stöd samt vissa nya spel så klart.

Program som skype, vlc osv behöver inte extra minne eftersom dem inte använder så mycket av det ändå så det räcker med 32bit.

I en perfekt värld så hade allt varit i 64bit, men det finns många som inte vill spendera resurser på att byta till 64bit när det egentligen inte behövs.

Medlem

Dessutom innebär 64-bitar inte alltid prestandavinst.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av Tybalt:

Dessutom innebär 64-bitar inte alltid prestandavinst.

Precis, det har jag märkt. Men när det gäller bildbehandlingsprogam som Photoshop är det en rejäl skillnad på versionerna, och det beror självfallet på just minneshanteringen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av maltafalas:

Som programmerare så kan jag ge lite inblick på det hela. Det finns många olika skillnader på 32- och 64-bitar, men den största är minnesanvändningen. 64bit program kan hantera mer minne(Använda osv) än vad 32bitar kan.

Är det de enda som är skillnaden? äär det inte typ programmerat på ett nyare smartare sätt eller nåt sånt?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Är det de enda som är skillnaden? äär det inte typ programmerat på ett nyare smartare sätt eller nåt sånt?

Därav min kommentar "Det finns många olika skillnader på 32- och 64-bitar, men den största är..."
De finns ett antal saker som skiljer det åt. Men programmeringsmässigt så kodar man på precis samma sätt på båda. Det är just själva minneshanteringen som skiljer åt ifall du inte går in på djupet och kodar i "SSE" teknologi, där skiljer 32- och 64-bit sig också en hel del(Men detta är mest för prestandatunga program så som spel osv).

Men med större minnesbredd, 32 istället för 64 gör att det kostar lite mer att använda minnet (eftersom du måste koda om dubbelt så stor minnesadress). Det är detta som gör att små program oftast får en prestandaförlust istället för det omvända.

Oups såg inte du skev det


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Den största skillnaden är att det är två olika nummer


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar