Skärmproblem i Windows7

Skärmproblem i Windows7

Har kört Windows 7 några månader nu och är rätt nöjd med upplevelsen, har ett par problem tyvärr som jag hoppades att någon kanske vet någon lösning på

Det första är att skärmupplösningen verkar ställas om så snart jag stänger av min skärm (en LG w2261p , 1920x1080), jag tror att den ställer sig i 1280x720 eller liknande - det ändrar iaf om mina fönsterplaceringar vilket blir störande. När skärmen slås på igen visar den 1920x1080 igen. Kan vara så att det är något annat som gör att fönstrena möbleras om men upplösning känns mest logiskt tycker jag.

Har kollat om jag har dubbla skärmar installerade så att den styr om till något annat, men kan inte hitta något sånt i enhetshanteraren. Dammsugit Nvidias kontrollpanel utan något intressant (förutom att jag bara verkar kunna köra 59hz av någon anledning). Uppdaterat drivrutinerna för skärmen till de senaste. Har jag missat något?

Det andra problemet är att W7 känns lite schizofrent ibland när jag lämnar den ståendes några timmar. Ibland låser datorn sig (alltså så att man behöver logga in igen, inte att den hänger sig) efter en timme medans den andra gånger inte gör det. Har inte en aning om vad det kan bero på...

All hjälp uppskattas! Kramar utlovas!

toppform

Edit: Lite mer detaljer: Windows 7 Professional 64-bit edition (svenska) körs. Grafikkortet är Nvidia Geforce 7900GS, hyfsat uppdaterade drivisar (testat olika sedan problemen uppmärksammades första gången)

Medlem

Hur menar du att fönstren möbleras om?

Min dator låser sig också efter ca. 45 minuter, och då måste jag starta om eller stänga av datorn för att jag får artefakter direkt efter. Mitt grafikkort gillar inte låsfunktionen.

Skrivet av 73mpl4R:

Hur menar du att fönstren möbleras om?

Min dator låser sig också efter ca. 45 minuter, och då måste jag starta om eller stänga av datorn för att jag får artefakter direkt efter. Mitt grafikkort gillar inte låsfunktionen.

Såhär menar jag: Före jag stänger av skärmen har jag fönstren såhär

[ia=18266]

Sedan stänger jag av och sätter på skärmen igen, varpå det ser ut såhär

[ia=18267]

En annan sak som händer är att ljudet hackar till ett par gånger när skärmen sätts på, som att datorn får instruktioner att göra något väldigt snabbt. Vet inte om det kan vara kopplat?

Medlem

Låter väldigt skumt. Så fönstren blir mindre alltså?

Har faktiskt aldrig varit med om något liknande, men när jag har problem med min upplösning/skärm så har det alltid funkat att gå in i CCC (ATIs drivrutin-center) och göra en "Restore to Factory Defaults".

Ljudet kommer väl till när systemet vaknar till liv igen, som du säger att den skickar kommandon när den sätts på eller nått.

Är inte så mycket till hjälp här känner jag :/

Medlem

Om du orkar kan du ju alltid testa att ta bort alla nvidia-drivare och nvidia-kontrollpaneler och skit och bara installera dom rena drivrutinerna och se om det funkar bättre då.

1
Skriv svar