Jag flyttade datorn 20m och tappade 95% av allt ljud?!

Inaktiv
Jag flyttade datorn 20m och tappade 95% av allt ljud?!

Som rubriken antyder så flyttade jag alltså datorn ca 20 meter, kopplade i allting och startade upp den på nytt och vips så har jag i praktiken inget ljud längre. Med alla rattar å vred på 100% max så kan jag om det är tyst omkring mig, höra svagt ljud från en actionfilm via VLC. Jag kan skönja ljudet och då är allt på absolut maximal nivå.

Jag försökte först lite lätta alternativ som att installera drivers på nytt etc och till sist tog jag i med hårdhandskarna och avinstallerade ljudkortet (via system - uninstall) samt tog ut ljudkortet fysiskt och satte det i en ny kortplats. Satte igång datorn och försökte installera det på nytt.

Nu fick jag besked (både från originalskivan och nyligen nerladdade installationsfilen) att mitt operativsystem (pirat XP ((Black Edition)) inte stöds). Mycket märkligt eftersom jag kör XP och laddade ner XP packet.

Jag har ärligt talat liten aning om vad jag skulle kunna hitta på härnäst, har ni några förslag på hur jag kan få ordning på detta? Quakelive utan ljud känns lite "störthjälm och dregel-kopp" liksom.
Tacksam för alla former av input.
- Mvh Modemis

Datorn är ca 4.5 år gammal med tillhörande grejer från den tiden och ljudkortet är ett Soundblaster Audigy 2 ZS

Medlem

Skulle ju kunna vara de fysiska högtalarna det är fel på, som t.ex. glapp. Själv varit med om sådana saker, och fick skala om sladdarna och grejer. Inte det roligaste. Men det är enda gången jag haft problem liknande det du beskriver.
Är ingen expert på området, men låter konstigt om du hör lite ljud och att det skulle vara mjukvarufel.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Du är förmodligen inte dum i huvudet, men har du kanske kopplat sladden i fel uttag?

Inaktiv

Tack för svar
Hittils har jag provat i princip allt som går att testa hemma och just nu lutar det åt att det verkligen är något fel på själva ljudkortsingången eller alternativt moderkortet (som det har varit lite problem med tidvis ((det är 4.5 år gammalt))). Det enda jag kan testa nu är att sätta in ljudkortet i en annan dator, allt annat är tyvärr testat och då har jag gått igenom en lång lista och tom fått min bror att gå igenom allt på egen hand utan någon lösning.

Jag tror inte jag kommer så mkt längre tills jag testar ljudkortet i en annan dator. Jag har kollat runt och det verkar inte som om någon annan har råkat ut för detta problemet så det är inte mycket hjälp att få men jag tackar för visat intresse.

- Modemis

Medlem

hade det där ljudkortet i en av mina äldre burkar, det här ljudkortet är väldigt speciellt och jag hade stora problem med det, hade även samma problem.
jag fick aldrig aldrig ordning på det så jag köpte ny burk


signatur

Google is your friend!!!

1
Skriv svar