EA: "I framtiden är nästan alla spel free-to-play"

Medlem

Battlefield 6 - Free 2 play!

Wanna buy ammo to your guns? 1 bullet - 2$.


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

Gör vad ni vill. Jag lägger tid och pengar på det som är värt så får vi se hur det slutar.

Förresten har ni tänkt på hur sådana här människor fungerar? Man kommer inte på sådana där uttalanden om man inte dag och natt funderar på hur man ska kunna göra mer pengar och uttrycka det på ett sätt som gör att man framstår som nytänkande entreprenör för det ska man ju vara som höjdare. Har ni läst Dagens Industri? Allt dom skriver om är pengar, det spelar ingen roll om det handlar om miljö eller ny telefon eller vad det än är. Någon ska göra pengar på nåt eller så ska det mätas i pengar och så ska medverkande framstå som sluga föredömen eller kritiseras för att det inte kommer ge mera pengar.

Pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar

Dom där grabbarna vet vad som är viktigt i livet.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Eftersom jag anser mig själv vara en gamer, dock aningen mindre hardcore nu på äldre dar måste medges, så blir jag smått förolämpad av hans kommentar.

Sen är mikrotransaktioner ett djävulens påfund enligt mig men jag det kanske bara är jag som är trångsynt.

Att jämföra F2P med en klädbutik känns inte som en helt klockren jämförelse heller. Det blir snarare som att gå till spelets hemsida, få kolla på lite trailers och testa ett demo men vill du ha hela produkten och använda som du vill så måste du pröjsa.
Då är vi ju tillbaka där vi är idag... Fast med skillnaden att en t-shirt jag köper får jag använda hur och var som helst, ge bort den till en kompis eller sälja på blocket om jag vill...


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Jag tror att alla riktiga gamers har fått ett nytt ansikte att hata...

Medlem
Skrivet av magnusp:

Jag avskyr "mikrotransaktioner". Betalar hellre för ett spel som jag sedan kan spela hur jag vill istället för att hela tiden upptäcka att jag måste köpa nästa balla pryl för att komma vidare och kunna utnyttja spelets fulla potential.

Men det är bara min åsikt...

Tycker samma sak, dock har jag inget emot mikrotransaktioner om det bara är cosmetics men betalar man för att vinna är det dåligt

EDIT: efter att ha läst fler inlägg så ser det ut som om alla "Riktiga" gamers kommer bojkotta P2W spel, det kommer i varje fall jag göra, spelar hellre ett 3 år gammalt spel utan sånt skit än ett nytt spel med betalning hela tiden (jag accepterar dock månadsavgift på spel så som WoW SWTOR m.m.)

Medlem
Skrivet av krythorian:
Skrivet av magnusp:

Jag avskyr "mikrotransaktioner". Betalar hellre för ett spel som jag sedan kan spela hur jag vill istället för att hela tiden upptäcka att jag måste köpa nästa balla pryl för att komma vidare och kunna utnyttja spelets fulla potential.

Men det är bara min åsikt...

Tycker samma sak, dock har jag inget emot mikrotransaktioner om det bara är cosmetics men betalar man för att vinna är det dåligt

EDIT: efter att ha läst fler inlägg så ser det ut som om alla "Riktiga" gamers kommer bojkotta P2W spel, det kommer i varje fall jag göra, spelar hellre ett 3 år gammalt spel utan sånt skit än ett nytt spel med betalning hela tiden (jag accepterar dock månadsavgift på spel så som WoW SWTOR m.m.)

finss annat som säljds mer en cos och play to win och det är boosts eller liknande som bara tar dig antligen snabbare till senare delar i spelet eller direkt den delen gillar jag inte heller.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av morfin91:
Skrivet av krythorian:
Skrivet av magnusp:

Jag avskyr "mikrotransaktioner". Betalar hellre för ett spel som jag sedan kan spela hur jag vill istället för att hela tiden upptäcka att jag måste köpa nästa balla pryl för att komma vidare och kunna utnyttja spelets fulla potential.

Men det är bara min åsikt...

Tycker samma sak, dock har jag inget emot mikrotransaktioner om det bara är cosmetics men betalar man för att vinna är det dåligt

EDIT: efter att ha läst fler inlägg så ser det ut som om alla "Riktiga" gamers kommer bojkotta P2W spel, det kommer i varje fall jag göra, spelar hellre ett 3 år gammalt spel utan sånt skit än ett nytt spel med betalning hela tiden (jag accepterar dock månadsavgift på spel så som WoW SWTOR m.m.)

finss annat som säljds mer en cos och play to win och det är boosts eller liknande som bara tar dig antligen snabbare till senare delar i spelet eller direkt den delen gillar jag inte heller.

Ja så är det, blir till och med så att jag antagligen inte skaffar GW2 p.g.a att XP boost finns

Medlem

Riktiga gamers per definition av den här tråden kommer nog i slutänden att måsta nöja sig med indiespel eftersom det finns alldeles för många som spelar 5 minuter för att döda tid med något flashspel, gentemot de som sätter sig ned en timme eller fler i taget.

Det är i alla fall vad jag tror. Det behöver ju inte heller vara helt negativt - jag skulle gärna se ett allmänt steg tillbaks inom spelutveckling när det gäller vilka resurser som krävs för att göra en högbudgettitel. Alldeles för stora konstnader läggs ut gentemot förr, antagligen på grund av att det är för tidskrävande att använda sig av den allmänna tekniska aspirationen i spel idag, samt distribution givetvis.

Även om inte det ovanstående händer så tror jag ändå att vi kommer få se någon slags cirkel som upprepas i större utsträckning än idag; mer eller mindre indieföretag kommer upp sig, blir det moderna EA, nytt fenomen uppstår - repeat...

Nåja, siarhatt av! Och fördömda editbugg!

Medlem
Skrivet av magnusp:

Jag avskyr "mikrotransaktioner". Betalar hellre för ett spel som jag sedan kan spela hur jag vill istället för att hela tiden upptäcka att jag måste köpa nästa balla pryl för att komma vidare och kunna utnyttja spelets fulla potential.

Men det är bara min åsikt...

Inte bara din...

Medlem
Skrivet av toern:

Och fördömda editbugg!

You don't say. När jag klickar på min menining så dyker allt annat upp som jag skrev och sparade som en slags dold mystery text.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv
Skrivet av Sapiens:

[i]dystopi

why you make me cry bro?

Medlem

Fysiska butiker önskas bort av Steam samt EA. För om detta blir standard så vem behöver butiker? de slipper boxar till spelskivorna och trevliga tryck mm. Detta är kostnader som försvinner om all handel går enbart via nätet i digital form.

OK det kan jag leva med men är det någon som ärligt tror att vinsten av att inte behöva använda förpackningar kommer att gynna oss gamers? Den är bra dum som tror det!
Men sänk priset till standard 150 kr så kan jag överväga det.

Med tanke på alla uppföljare som släpps så är det massor av återanvänd kod i "nya spel" så priset ska sänkas rejält om detta går igenom.

Detta är önske senario från bolagen så vinsten ökas.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Men Peter Moore, snääääälla, gå och lägg dig .... EA i farten igen...

Medlem
Skrivet av Kongo:

Men Peter Moore, snääääälla, gå och lägg dig .... EA i farten igen...

Tråkigt nog gäller det nog inte bara EA även om de är tidigt ute med infon.
Vi lär absolut se fler bolag hänga på detta.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

EA Activistion/Blizzard behöver förgöras om vi ska ha någon som helst "framtid" där riktiga spel görs ...

Medlem

vilken evil bild det där var!

Medlem

Bullshit detected! F2P passar perfekt till vissa spel men långtifrån alla.

Medlem

Free 2 Play titlar är nästan alltid pay 2 win, och det är något av det värsta jag vet inom spelbranschen.

Medlem

Vad är det för skitsnack, han får tro det ifall han vill men inte tänker jag göra F2P spel bara för att han tror att det är där han kan girigt tjäna pengar...

Gå och dö gubbe !

Medlem

Bah! F2P är mest att få spela ett gimpat spel. Det blir till att betala om man vill spela det någon längre tid. (Ja jag generaliserar)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av ScarFace:

EA har förstört många spel.

tack vare ea har vi mångt många fler spel

Medlem
Skrivet av roftg:
Skrivet av ScarFace:

EA har förstört många spel.

tack vare ea har vi mångt många fler spel

ja, det finns helt otroligt mycket skit på marknaden. Att EA stolt angiver sin logga på dessa spel gör det dock lättare för oss konsumenter att välja rätt.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av roftg:
Skrivet av ScarFace:

EA har förstört många spel.

tack vare ea har vi mångt många fler spel

ja, det finns helt otroligt mycket skit på marknaden. Att EA stolt angiver sin logga på dessa spel gör det dock lättare för oss konsumenter att välja rätt.

Ge dig, precis som ea gett ut varje skitspel som finns därute

Medlem

Gratis spel? Ja för fan.

Dåliga spel? Ja då har jag inte betalat något för dem i varje fall. Och ingen tvingar mig att spela dom.

Medlem

Bullshit, inte fan är jag en rallyförare för att jag kan sitta i en bil. Jag är inte en filmkritiker för att jag kan titta på film. Jag är inte en kock för att jag kan koka makaroner. Jag är inte en ryttare för att jag kan sätta mig på ryggen på ett djur.

Mer uppmärksamhet till indiefolket, de tar i alla fall spelbranschen några meter framåt i taget. Det kan man inte säga om dagens "giganter" som EA och Activision. Må de företagen dö en snabb och smärtfull död så snart som möjligt så vi kan få in lite vett och nytt blod.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Åt helvete med EA! Hatar det bolaget som fan!

AW8
Medlem

Så EA's plan är alltså att göra korta, innehållsfattiga free to play-spel med mikrotransaktioner som riktas åt extrema casual-spelare.
Kommer inte så oväntat, med tanke på att det är EA. Men vid Tors hammare, med såna här uttalanden förvandlar ni vilken gamer som helst till en elitist som skriker "RÖR INTE MINA SPEL".

Kan någon säga mig ett stort spel som varit F2P ifrån början? Jag kan nämligen bara komma på småskaliga spel (spelinnehållet, inte spelarbasen) av låg kvalite. En framtid där majoriteten av spelbiblioteket utgörs av såna spel är en riktigt deprimerande tanke.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

"It's in the game"... hmm börjar få skum bismak i munnen när jag säger det.

Medlem
123
Skriv svar