De svenska skräckmästarna sågar spelbranschen

Robot
De svenska skräckmästarna sågar spelbranschen

Frictional Games gör världens mest skrämmande skräck. Vi lät dem berätta om sitt kommande spel, om känslor och om hur värdelös spelbranschen egentligen är.

#frictional-games, #amnesia-the-dark-descent, #bioshock, #braid, #dead-space-2


Medlem
De svenska skräckmästarna sågar spelbranschen

" Ett uppenbart misstag som spelutvecklare gör är att de tror att de måste använda sig av mellansekvenser för att väcka känslor"

Så sant som det är sagt. Hör du det Max Payne 3?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Gillar (Citat tecken) Spelbranschen är för barn, det är fortfarande Bamse (Citat tecken). (Med jätte stor text, som om det var ngt stort, viktigt, dramatiskt)

Fast dem egentligen sa: "Alltså, sättet spelbranschen har vuxit upp på… det är ju fortfarande för barn, det är fortfarande Bamse, men istället för att det blir stjärnor när de slåss så åker huvuden av och tarmar väller ut och blodet sprutar, hahaha."

Kom igen nu sluta med aftonblad skit ^^


signatur

Rwa?

Medlem

Det enda jag kan rakt av säga att jag håller med om är att spel verkligen behöver förbättra hur dom förmedlar sin story, inte bara att deras story är bra men att du som spelare upplever världen och sugs in i karaktären omedvetet.

Ser inget fel med att vissa spel är underhållande eller har bra gameplay men tråkig story om det inte är det som är i fokus.

Medlem

Håller med på alla sätt å vis. Det trevliga med spelmediet är att man kan ta del av en värld på ett sätt som en film inte kan, men i många fall så förstörs stämningen och inlevelsen helt av onödiga och repetitiva spelmoment.

Sandbox spel lider mest av det här, dom känns mer som statiska minispel där tiden står still överallt där man själv inte är och påverkar.
Man kan ju ha kul för det, och det har jag, men det skulle kunna vara så mycket mer.

Medlem

Det behövs alla sorters spel, tycker jag. Hoppas de får till sitt nya spel bra för Amnesia tycker jag är riktigt underhållande även om det inte finns mycket omspelningsvärde i det.

Ju fler sorters spel det finns desto mer kan man som konsument välja mellan.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Sköna skånepågar

Medlem

Jag håller fullständigt med det som de försöker säga. Och jag känner helt och hållet samma sak, det känns som om min målgrupp inte är attraktiv för spelskapare. De vill bara göra nästa coola pang pang spel a la COD eller Battlefield, eller nästa grafikmonster (hej crytec), ingen vill göra en cool upplevelse som tilltalar en på mer än da-da pang pang åldern.

Fan att man inte får vara 16 och omogen hela livet så man kunde uppskatta COD och Battlefield mer.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Söderlänningar med vett, de va som fan.

Medlem

Visst kan jag väl hålla med om Frictional Games, men samtidigt tillhör (eller tillhörde) de indie.

Indie involverar flest gånger av innovativa idéer. Men samtidigt växer denna fokus än bara spel som släpps från utgivarna EA/Activision/Nintendo/Sony. Vilket gillas starkt.

Medlem

Kan hålla med om vad de säger om mellansekvenser, det funkar de första minuterna i ett spel men sedan vill jag oftast bara hoppa över dem för att få uppleva spelet själv!
Tycker ändå att de höjer sina egna idéer lite väl högt. Det har börjat växa fram en otrevlig hipsterkultur i spelbranschen som går ut på att hävda att allt annat är ooriginellt och ens egna grejer är först med något nytt och revolutionerande. Finns inget så som ett ultimat spel.
Vi har tusentals genrer som alla hittar på nya saker hela tiden! Se bara spel som Minecraft och Portal (och många andra valve-titlar). De kanske inte är allas favoriter men de är originella och ger kontrollen till spelaren, låter oss tänka och bilda våra egna uppfattningar om historien!

TL;DR
De är lite väl mycket spelbransch-hipsters, saker som de beskriver har gjorts förr.

Vettiga typer de där!

Medlem

Jag håller delvis med dem. Jag stör mig själv på när det blir för många mellansekvenser. Både Frictional och Valve har ju bevisat att det funkar minst lika bra (om inte bättre) utan sådant tjafs. Sen lider ju ofta upplevelsen av att mellansekvenser och gameplay inte följer samma regler/logik. Ex. man kan bli skjuten 100 gånger under gameplay men i en mellansekvens blir man svårt skadad av ett skott osv.

Dock måste jag säga att ett spel fortfarande måste vara roligt. Det beror väl delvis på hur man definierar det, men jag spelar i alla fall spel för dess underhållningsvärde och för mig betyder det helt enkelt att det är engagerande. Spel är ju trots allt ett interaktivt medium och utan bra spelmekanik finner jag ingen anledning att spela. Då tittar jag hellre på film. I Amnesias fall gillar jag hur man interagerar med miljön.

Medlem

Tja, visst låter mycket av vad de säger vettigt men di måste ju komma ihåg att vad de gör i sina spel går ju inte för alla spel som görs...


signatur

Du vet att du vill gå med i Church of the Flying Spaghetti Monster o bli en Pastafarian du med.

Medlem

Jag tycker nog snarare dom där EA har bra ideér.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Portal 2 borde ju falla dessa grabbar i smaken. Tycker det är ett ganska bra exempel på vad de pratar om att de vill ha ut av ett spel.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Tycker de borde satsa på att göra ett spel i RPG-genren, mer free-roam, mer förutsättningslöst karaktärsbygge och inte så "styrt".

Att de inte gillar att karaktären man spelar "styrs" i sitt känslomässiga beteende via mellansekvenser håller jag fullständigt med om, samtidigt kan jag relatera till varför man väljer att styra in folks mindset via mellansekvenser. När jag var yngre spelade jag mycket rollspel (ni vet, papper, penna och tärningar, the good stuff ) och jag var även games master, eller spelledare som den försvenskade folkhemsvarianten kom att kallas. Minns att det kunde vara ett helvete att styra in spelarna in i det fantastiksa äventyret som man suttit och skrivit manus och mental rekvisita till. Där hade mellansekveneser varit ett välkommet tillskott, som ersättning för undermålig berättarteknik :).

Att spelföretag idag väljer att använda mellansekvenser är ofta av ren lathet (läs ekonomi) tror jag. Man kan helt enkelt förflytta karaktären i tid och rum med hjälp av ett enkelt, billigt, förrenderat trollspö...

Tycker skånepågarna är något på spåret, även om jag själv inte är ett fan av skräckgenren, men deras insikter går att applicera på samtliga genres såvitt jag kan bedömma.

Medlem

Håller verkligen med det där de sa om Bioshock! I början var det en mystisk känsla i spelet. Lite kusligt liksom. Men sen när man fått sin första SMG:n var det nästan vilket fps-singelplayer som helst.

Medlem

ska bli spännande att se om dessa hipsters kan skapa nåt som inte är samma dynga som de kritiserar...


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Håller verkligen med det där de sa om Bioshock! I början var det en mystisk känsla i spelet. Lite kusligt liksom. Men sen när man fått sin första SMG:n var det nästan vilket fps-singelplayer som helst.

Håller med där, men öppningssekvensen när man kommer till Rapture för första gången är fan bland det coolaste jag någonsin sett i ett spel

Medlem

Låter som om ni var inne på Ebbas fik?

Medlem

Jag vet inte... Gör man ett spel på endast upplevelse så... ja, då känns det som att där inte är mycket replay-ability i spelet därefter.

Jag tycker inte att ingången till Rapture blir förstört för att spelet senare handlar om att ha kul. Den upplevelsen är fortfarande magisk och fylld med atmosfär och spel får jättegärna ha fler sådana. Men det blir väldigt tunt och trist om det bara är sånt...

Inaktiv
Skrivet av DarkZide8:

Jag vet inte... Gör man ett spel på endast upplevelse så... ja, då känns det som att där inte är mycket replay-ability i spelet därefter.

Jag tycker inte att ingången till Rapture blir förstört för att spelet senare handlar om att ha kul. Den upplevelsen är fortfarande magisk och fylld med atmosfär och spel får jättegärna ha fler sådana. Men det blir väldigt tunt och trist om det bara är sånt...

Vi kan ju ta några spel som byggs på upplevelse.

Skyrim, Half-life, Portal,

Är dom tråkiga skulle du säga?

Medlem
AW8
Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Jag vet inte... Gör man ett spel på endast upplevelse så... ja, då känns det som att där inte är mycket replay-ability i spelet därefter.

Håller med. Notch sa en gång något i stil med att spelutvecklare borde ta vara på spelmediets styrkor istället för att försöka göra spelen mer likt filmer eller annat. Jag är av samma åsikt, gameplay är absolut viktigast. Roligt gameplay betyder roligt spel.

Skrivet av neonille:
Skrivet av DarkZide8:

Jag vet inte... Gör man ett spel på endast upplevelse så... ja, då känns det som att där inte är mycket replay-ability i spelet därefter.

Jag tycker inte att ingången till Rapture blir förstört för att spelet senare handlar om att ha kul. Den upplevelsen är fortfarande magisk och fylld med atmosfär och spel får jättegärna ha fler sådana. Men det blir väldigt tunt och trist om det bara är sånt...

Vi kan ju ta några spel som byggs på upplevelse.

Skyrim, Half-life, Portal,

Är dom tråkiga skulle du säga?

De spelen byggs ju lika mycket på gameplay, och Portal nästan endast på gameplay. Portal är ju byggt på en nytänkande spelmekanik - think with portals. Det har ju aldrig marknadsförts som "en episk, gripande upplevelse i ett öde testlabb".

Om vi ska gå efter Frictionals definition av upplevelse, då är en upplevelse en extremt linjär resa med tung och bra atmosfär, men inte så mycket mer. Jaha, det är väl OK i sig, men hur underhållande är det i längden? Penumbra: Black Plague kunde lika bra ha varit en skräckfilm med den brist på valfrihet som fanns.

Ta sedan Grand Theft Auto och The Elder Scrolls. Både upplevelser och gameplay i världsklass - roliga och engagerande uppdrag och friheten att utforska världen hur man vill, särskilt i TES. Löjligt mycket återspelsvärde, då spelen är låååånga, att bara cruisa/utforska omkring är skitkul i sig, och i GTA IV's fall finns det multplayer och till TES suveräna moddingmöjligheter.

I motsats är Frictional Games spel verkligen "meh".

Att ta vara på mediets styrkor är oerhört viktigt, och med Frictional Games' tankesätt så förkastar man mediets allra största styrka i ett försök att göra om mediet till något det inte är.
Om de någonsin vill nå upp till TES's eller GTA's nivå så måste de faktiskt fokusera på att spelet är roligt att spela.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Aw8. De pratar om spel för vuxna. Tror inte att de har något emot att någon finnig fjortonåring tycker det är kul att leka i sandlåda. (gta)..

Inaktiv

Jag blir lite konfunderad av deras resonemang. COD-serien och alla andra korridorshooters handlar väl om just det - att styra spelaren bort från gameplay mot story. Hjärndöd actionstory förvisso men likväl samma sak.

Jag håller sedan inte med om att alla spel är så distanserade att man inte ens vet varför man gör det man gör - Half-Life 2 är väl ett bra exempel på hur story och gameplay kombineras.
Samma sak med att det saknas vuxenspel - Dear Esther tycker jag verkligen kvalificerar som vuxenspel. Skulle faktiskt vilja påstå att en sådan mainstream-titel som Killzone till stor del är ett vuxenspel därför att det krävs historie- och omvärldskunskaper som vida överstiger den genomsnittlige tonåringens nivå för att förstå alla referenser till Korporativism, Songun, Hitlers tal etc. och på så vis faktiskt se något slags djup i spelet.

AW8
Medlem
Skrivet av t4jr3nT_:

Aw8. De pratar om spel för vuxna. Tror inte att de har något emot att någon finnig fjortonåring tycker det är kul att leka i sandlåda. (gta)..

Jag har faktiskt alltid kopplat skräckfilmer (och skräckspel) till just tonåringar. Det är väl de som är målgruppen? Jag har inte sett många grupper av personer över 30 som är intresserade av skräckfilmer iallafall.

Och du skall icke förlöjliga det inom spelvärlden vördade begreppet "sandlåda", ej heller ignorera den kulturhyllning och genialt komiska samhällskritiken av USA som Grand Theft Auto-serien utgör.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Folk som säger att Amnesia inte har någon replay-ability har ju helt glömt att det finns hundra custom stories ute till det.

Helt fantastiskt vad folk skapat till spelet. Några är helt unika och har hittat på egna saker, som nya texturer/monster etc.

Vissa av dom har faktiskt fått mig mer skrämd än självaste spelet

Medlem

Det enda vuxenspelet som jag kommer på, är Heavy Rain. Helt unikt. Jag har aldrig spelat något liknande.

12
Skriv svar