krångel med 64-bit
Spel har extremt sällan (om nånsin?) flera olika versioner du kan välja mellan, har dom olika exefiler så sköts det nog av installern utan inblandning av yttre påverkan så att säga.
Olika exe -och .dll filer är nog mer för program som använder själva windowsmiljön och använder windowsfunktioner.
T ex java, photoshop och många 3dprogram finns ju i både 64-bitars och 32-bitarsversioner.
obs! mest spekulation då jag inte är programmerare, tag med en nypa salt. :P.
Någon som är kunnig inom området kanske har nått att tillägga?
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
tyvärr kommer det aldrig någon möjlighet till val, kan det ha något att göra med hur gamla spelen är?
Många av dagens och gårdagens spel är inte kompilerade (gjorda) för 64-bitars OS. 64-bits Windows för konsumenter har inte funnits allt för länge vad jag vet.
Däremot finns det ju utmärkt stöd för 32-bitars program/spel på x64 Windows, men inte tvärtom.
Så något sätt att hindra 32-bitars versioner vet jag inte om det går, kör helt enkelt den versionen som utvecklaren rekommenderar för ditt OS.
Om du är intresserad och orkar läsa finns en fin och hyffsat ingående förklarning om 32bits och 64bits här:
[http://www.techsupportalert.com/content/32-bit-and-64-bit-exp...]
no remorse
Nåt som är sorgligt är dock att hela min mapp med program files x86
är överfull med typ skype, nero, mozilla steam vlan windows defender etc etc .Finns de verkligen inte i 64 bit version?
Får aldrig välja så antar att de inte är tänkta för 64
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
Som programmerare så kan jag ge lite inblick på det hela. Det finns många olika skillnader på 32- och 64-bitar, men den största är minnesanvändningen. 64bit program kan hantera mer minne(Använda osv) än vad 32bitar kan. Detta är varför stora program så som maya, photoshop osv har 64bit stöd samt vissa nya spel så klart.
Program som skype, vlc osv behöver inte extra minne eftersom dem inte använder så mycket av det ändå så det räcker med 32bit.
I en perfekt värld så hade allt varit i 64bit, men det finns många som inte vill spendera resurser på att byta till 64bit när det egentligen inte behövs.
Dessutom innebär 64-bitar inte alltid prestandavinst.
Precis, det har jag märkt. Men när det gäller bildbehandlingsprogam som Photoshop är det en rejäl skillnad på versionerna, och det beror självfallet på just minneshanteringen.
Som programmerare så kan jag ge lite inblick på det hela. Det finns många olika skillnader på 32- och 64-bitar, men den största är minnesanvändningen. 64bit program kan hantera mer minne(Använda osv) än vad 32bitar kan.
Är det de enda som är skillnaden? äär det inte typ programmerat på ett nyare smartare sätt eller nåt sånt?
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
Är det de enda som är skillnaden? äär det inte typ programmerat på ett nyare smartare sätt eller nåt sånt?
Därav min kommentar "Det finns många olika skillnader på 32- och 64-bitar, men den största är..."
De finns ett antal saker som skiljer det åt. Men programmeringsmässigt så kodar man på precis samma sätt på båda. Det är just själva minneshanteringen som skiljer åt ifall du inte går in på djupet och kodar i "SSE" teknologi, där skiljer 32- och 64-bit sig också en hel del(Men detta är mest för prestandatunga program så som spel osv).
Men med större minnesbredd, 32 istället för 64 gör att det kostar lite mer att använda minnet (eftersom du måste koda om dubbelt så stor minnesadress). Det är detta som gör att små program oftast får en prestandaförlust istället för det omvända.
Den största skillnaden är att det är två olika nummer