Grafikproblem trots bra LED-TV

Inaktiv
Grafikproblem trots bra LED-TV

Jag har nu väntat lite eftersom jag har inte haft möjlighet att testa min PS3 Slim på en bättre TV. Nu fick jag den möjligheten. Jag spelade spelet Red Dead Redemption, men jag har även testat GTA IV för att se om det var spelet det var fel på eller konsolen.

Detta hände:

När min spelkaraktär rider med hästen i Read Dead Redemption så kommer omgivningen inte rätt till. Det betyder att grafiken inte uppdateras tillräckligt snabbt. Spelkaraktären kan ibland galoppera ganska snabbt och då märks det främst på skuggorna att de inte hinner uppdateras, utan hamnar cirka 2 sekunder efter. Jävligt störande eftersom det är mycket skuggor i det spelet! Linjerna på byggnader etc. är streckiga, det blir inga jämna fina kanter. Helt plötsligt kan en eller flera växter poppa ut från ingenstans. Andra karaktärer kan ibland stå på en flaska (?) och prata med andra. Liknande buggar märkte jag i GTA IV.

I GTA IV märker jag också en hel del av den där kant-problemet, då bilarna i spelet har tydliga linjer och dessa linjer i sin tur börjar "svänga" när bilen svänger vänster eller höger. Lite anno Gran Turismo PS1 alltså.

Jag vill inget annat än att ni talar om vad det jag har blivit drabbad av. Och om jag behöver skicka den på lagning, och hur lång tid det tar för mig att få tillbaka min PS3:a. TV:n jag testade är Samsung UE40B7070.

Jag har även testat att köra i lägre upplösning, dvs. 1280x720 och 720p. Problemet var densamma.

Är det bara jag som ser i syner eller har någon här också drabbats av detta? Jag överväger inte att skicka min PS3:a som jag inte ens haft i ett år på lagning. Jag menar, en sån maskin som detta borde väll ha betydligt bättre grafik än så??

/Nordyxan

Medlem

Det har inte slagit dig att det är för att spelen som är dåligt optimerade som är problemet och inte din tv ifråga? Trodde det var allmänt känt att både GTA4 och red dead redemption funkade ganska kasst till all plattformer det släppts till. speciellt RDR till ps3an.

Medlem
Skrivet av Norseaxe:

Jag har även testat att köra i lägre upplösning, dvs. 1280x720 och 720p. Problemet var densamma.

Är ingen lägre upplösning, om du inte menar att du låtit ps3an skalat upp utsignalen. Spelet körs i 720p, eller lägre upplösning. Gta4 kör i en lägre upplösning på ps3.

Att växter poppar upp får du stå ut med helt enkelt. Andra skumma buggar där npcer står på flaskor (sitter fast i väggar 2 meter upp i luften osv) händer också lite då och då. Inte din konsols fel.
Det du nämner med skuggorna har jag inte märkt. Drog igång spelet nyss bara för att kolla upp det och såg inget av det du nämner.

Tror inte heller att det är din tv som spökar, min stenålders lcd funkar perfekt så då borde inte din led strula till dom "fel" du ser.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

har själv en led tv 6 serien och det jag märkte var att har man på 100hz och motion plus kan det gå riktigt segt när man kollar tv samt spelar. Sedan så är rdr dåligt optimerat och det hakar endel när man rider in i staden. Spelar cod utan någon som helst framedrop så det är garanterat dåligt optimerat än att din tv är kass, men som sagt testa stäng av 100hz och motion plus.

Inaktiv

jojon >

Spelet körs automatiskt i 50 eller 60 Hz beroende på om jag ska köra i 1080p eller 720p. Jag har nu fått ett mail från Nordisk Film med instruktioner hur jag ska återställa min konsol. Kanske kommer det funka. Funkar det inte kommer jag ringa återförsäljaren i morgon och skicka det på lagning.

Detta är första gången nått så här händer mig, har ägt massor med olika konsoler genom årens lopp men aldrig haft några problem. Jag övervägde ju för tusan till PS3 istället för Xbox 360 just pga att undvika sånna här typer av fel.

Inaktiv

[quote=Tassel]

Skrivet av Norseaxe:

Det du nämner med skuggorna har jag inte märkt. Drog igång spelet nyss bara för att kolla upp det och såg inget av det du nämner.

Sorry för dp, insåg nu att jag skulle svara till en till

Jag märker detta på växterna och bergsidorna. När jag rider mot ett berg och när jag närmar mig bergsidan, helt plötsligt så skiftar den utseende och får en annan typ av skugga över sig. Det märks så jäkla tydligt eftersom det upplevs som någon kastar en hink med annan skugga över den. Och vipps så får den helt andra konturer!

Nej TV:n tror jag heller det inte är fel på utan det är min PS3 Slim som lider av någon typ av skada - som jag nu ska testa idag och göra det Nordisk Film bad mig om.

Medlem

Risken finns att det helt enkelt är spelet som är kasst i det avseendet.
Det är rentav så att det är en trolig förklaring, kan dessvärre inte bekräfta det då jag inte har titeln i fråga.

Medlem

Ibland blir det att spelet inte hinner ladda allt, vilket gör att texturer ect kan vara suddiga.

Buggar är bara saker som utvecklarna har missat.
Om du har TrueMotion på din TV, stäng av det. Det fick jag göra i RDR, då alla karaktärer hade en konstig aura runt sig eller vad man ska kalla det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det där med att texturer inte hinner laddas är ju inget nytt för R*, hänt i alla gta-titlar såvitt jag kan minnas(de i 3d vill säga)

Medlem

Att linjerna på bilarna i tex GTA har "jaggies" beror på att PS3 inte har någon kantutjämning i gämförelse med xbox 360.

90% av spelen som är gjorda för båda enheterna ser bättre ut på xboxen.

Inaktiv

Har gjort det Norisk Film bad mig om och det var inget fel på min PS3:a. Den funkar precis som det ska!

Kawazu >

Jaha, det är på det viset. Vet du om det finns något som man kan ladda ned till konsolen, nånting som gör det möjligt att det blir kantutjämning?

Medlem
Skrivet av Norseaxe:

Har gjort det Norisk Film bad mig om och det var inget fel på min PS3:a. Den funkar precis som det ska!

Kawazu >

Jaha, det är på det viset. Vet du om det finns något som man kan ladda ned till konsolen, nånting som gör det möjligt att det blir kantutjämning?

Nej, du får köpa dig en xbox.
Lider av samma sak, hatar verkligen den förbannat dåliga kantutjämningen. Kör man hög upplösning behöver man det inte men spelen i dag är inte gjorda i 1080p utan 720p om man har tur. En del är inte ens i det.

Inaktiv

Fattar inte hur spel som Killzone 2 kan ha superjävlig grym grafik och spel som kommer från Rockstar har sådär bra grafik. Men det är nog det mönstret vi alla släpades med ända sedan de tidiga GTA-spelen som var i 3D, precis så som @Rainbearer påpekar. Konstigt nog hade Xbox:en alltid strået vassare. Hade den nya Slim haft en bluray-spelare hade jag gjort mig av min nuvarande PS3 Slim ASAP. Visst, spelupplevelse i all ära men PlayStation kunde åtminstone fixa en patch så min konsol kunde fixa detta med kantutjämning tycker jag.

Då jag nyligen köpt en dyr mobil, HTC Desire, så vill jag nog vänta några månader med att köpa en ny konsol. Känns dumt egentligen, bara för att vissa spel lider av sånna problem. Eller kanske be snällt PlayStation att släppa ut något som fixar kantutjämning så man kan ladda ned det och installera? Och saken är sen ur världen.

Inaktiv

Ursäkta för dp, men nu har jag snokat upp lite info om PS3:s framtid och kantutjäming. Det bådar gott, kan jag säga! Här kan ni andra se vad den här killen har skrivit.

Men ändå står jag fast vid att PlayStation kunde gjort något åt detta problem själva istället för att speltillverkarna ska göra det. Genom en uppdatering på systemet kanske? Vad vet jag. Sån't bör gå att fixa. Sony har duktiga programmerare som skulle kunna göra detta jäkligt snabbt.

Just nu känner jag mig som kund besviken på PlayStation, då jag testat spelen i en grym LED-TV och ändå blev det inte det som jag hoppats på. Alla spel ska bli snygga tycker jag, trots att de saknar vissa egenskaper. Jag menar kollar man på prestandan så har den precis lika dan som Xbox 360 Slim - fast med ännu fler egenskaper.

Surt, jävligt surt. Men jag avvaktar och hoppas att fler spelutvecklare ska börja med kantutjämning. Kanske kommer Rockstjärnorna släppa en patch om jag ber tillräckligt högt? Time will tell...

Medlem
Skrivet av Norseaxe:

Fattar inte hur spel som Killzone 2 kan ha superjävlig grym grafik och spel som kommer från Rockstar har sådär bra grafik. Men det är nog det mönstret vi alla släpades med ända sedan de tidiga GTA-spelen som var i 3D, precis så som @Rainbearer påpekar. Konstigt nog hade Xbox:en alltid strået vassare. Hade den nya Slim haft en bluray-spelare hade jag gjort mig av min nuvarande PS3 Slim ASAP. Visst, spelupplevelse i all ära men PlayStation kunde åtminstone fixa en patch så min konsol kunde fixa detta med kantutjämning tycker jag.

Då jag nyligen köpt en dyr mobil, HTC Desire, så vill jag nog vänta några månader med att köpa en ny konsol. Känns dumt egentligen, bara för att vissa spel lider av sånna problem. Eller kanske be snällt PlayStation att släppa ut något som fixar kantutjämning så man kan ladda ned det och installera? Och saken är sen ur världen.

GTA är multiplatform.
Killzone 2 och tex God of War 3 ser skitbra ut just för att det är gjort enbart till ps3.

Det kommer aldrig komma en "patch" för att fixa kantutjämningen. Har för mig att jag läst att det hela handlar om hårdvaru sidan så att försöka fixa det hela med mjukvara är lönlöst och kommer inte att ske.

Jag själv går i tankarna på att byta min ps3 mot en xbox slim nu när den kommer just pga 300mbit wlan och man slipper alla skitfula kanter på en del spel.

Dock förlorar jag den fina blu ray spelaren som gör att spel som final fantasy kommer på 1 skiva i stället för 4. Dock är det den enda fördelen med ps3 som jag ser det nu. Dom kan iofs möjligen kräma ut lite mer ut ps3an än vad dom gjort än så länge men som det ser ut på xbox har dom nog redan toppat den maskinen.

Kanske blir en ps3 slim? Min ps3 låter som fan efter 30 min god of war 3 spelande, dock är det enda spelet som fläkten behöver kämpa med för att hålla enheten sval.

Medlem

En sak som kan vara av intresse är att MS faktiskt lyft bort kravet på att alla titlar till den _SKA_ ha FSAA så 360-titlar med jaggies är en definitiv möjlighet sedan över ett år tillbaka.
Sen är det väl ingen utvecklare som säger "hmm..vi skiter i AA fast vi har kraft att göra det", vore ju något oklokt.

Medlem

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=46241

Citat:

Multisample AA - multiple geometry/sub-sample (reddish squares in below images) points with a particular weighting (surrounding the texture sample point, green square in below images) are used to determine the colour of the pixel being rendered. Sample positions can differ between AMD/nVidia. As RSX is based on the G70 architecture, the following sample patterns should apply. In the case of Xenos, it would not be unreasonable to assume that it uses the same patterns as ATI has used in the past (R300+).

The result for 2xMSAA is that there may be one intermediary shade in between polygon edge steps; one sample is found to be within one polygon (e.g. colour A), and the second sample is found in another polygon (e.g. colour B). If both sample points have equal weightings, the resultant pixel would be 50% colour A, 50% colour B. Obvious results are obtained when a polygon edge bisects the shortest imaginary line connecting the two geometry sample points. Hence, 2xMSAA for G70 will look slightly different to 2xMSAA for R520 (see sample positions below).

For the case of 4xMSAA, there may be more shades in between polygon edge steps due to the higher number of geometry samples, resulting in a smoother transition between steps. With equal weightings to each sub-sample, there will be three intermediary shades.

The easiest way to see MSAA level is to have a straight-edged object overlapping another object/background with a high contrast in colours between the two e.g. black object against a white background. Beware of JPG compressed screenshots where pixels near high frequency components (edges) can be distorted.

G70 sample patterns
2xMSAA
http://www.beyond3d.com/images/reviews/g70/2x.png
4xMSAA
http://www.beyond3d.com/images/reviews/g70/4x.png

R520 - sample patterns
2xMSAA
http://www.beyond3d.com/images/revie...aa_samp_2x.gif
4xMSAA
http://www.beyond3d.com/images/revie...aa_samp_4x.gif

Quincunx AA on PS3 - two geometry sample points are used just like 2xMSAA (so the same storage cost), but it also uses 3 samples belonging to neighbouring pixels (regardless of a polygon edge) to the right and below of the original texture sampled point (see sample pattern image for clarity). The result is a blurring of the entire image, but higher perceived polygon AA. Consider a texture of higher frequency components, lots of different colour patterns. The current pixel's two geometry sample points indicate the pixel is entirely within one polygon. However, the three neighbouring sub-samples are still accounted for in the final pixel, hence the overall image blur.

Quincunx sample pattern
http://www.beyond3d.com/images/revie...plepattern.jpg

Comparison between 2xMSAA/QAA/ & blur filters
http://upsilandre.free.fr/images/Quincunx.jpg

Temporal AA on PS3 (ala Quaz regarding DMC4, note that this is not the only implementation)- odd and even frames are rendered with a half-pixel shift. The current frame is blended with the previous frame to achieve a similar effect as super sample AA for static scenes. In a moving scene, the blending of the odd and even frames produces a persistent blurring of the image. However, this is also advantageous for the edges of alpha-to-coverage primitives, because traditional multisampling does not work*, only super sampling.

*see transparency AA or adaptive AA settings on appropriate PC hardware.

Citat:

If the PS3 had no AA we wouldn't see games like GT5, MGS4, uncharted and LBP look so smooth and silky on the screen. Its the games that prove to be demanding on the PS3 when developers dont take the time to properly port/optimize the game for the system that they lower the AA level to little or none atall since it instantly gives the game better performance. Hence many comparisons hitting off better visual results on the 360. Its not the PS3's hardware that is less capable. Its all about finding the power and utilising it. I can safely say I never saw a single jaggie in metal gear 4 or uncharted. All because they were made by devoted developers on the PS3 who know where the power is at. Rather than alot of developers who simply port it from PC/360 and don't get the same performance results in the same places, so lazily turn down the AA/AF levels to compromise. PS3 does infact have AA, as does the 360. If anyone tells you different, its a load of bullocks and a misunderstanding of the console.

The consoles don't use AA in exactly the same way the PC does.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Hittade ett stycke här ifrån Johns blogg här på fz.se med en förklaring ifrån företaget Starbreeze:

"Jag fick fenomenet förklarat för mig av Jens på Starbreeze. Han berättade att på PS3 tvingades de välja mellan att använda HDR (dynamisk ljussättning) och antialiasing, då det inte gick att använda båda samtidigt."

Länk till bloggen: http://www.fz.se/bloggar/johns_blogg/20100121/tydlig-skillnad...

Antar att det är detta bla, som folk upplever i multiplatforms spelen på PS3 i jämförelse med Xbox 360.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

Precis, dem har alternativet AA men eftersom att det direkt drar ned prestandan så väljer många tillverkare att inte använda det utan istället använda "soft edges" tror jag det heter.. hur eller hur, den som påstår att PS3 inte har AA i hårdvaran har absolut ingen koll eller trovärdighet.


signatur

"High life on low budget"

1
Skriv svar