League of Legends Vs. Heroes of Newerth?

Medlem
League of Legends Vs. Heroes of Newerth?

Hej alla

Undrar bara vilken av dessa två som är mer värt att spela? Jag själv har testat LoL men har inte hunnit testa HoN.

Om du svarar här ska du åtminstone testat ett av dessa spel eller båda, helst inga meningslösa fanboy svar.

Saker som är bra att ta upp:

Balansen i spelet mellan klasserna.
Spelupplevelsen
Grafiken
Klasserna vilka är värda att testa.
osv....

Själv har jag lirat WoW i 4 år och där spelade jag en druid, så jag skulle vilja ha en klass i de här spelen som liknar spelstilen som druiden har, om det finns en sån klass här dvs. Har läst som alla klasserna i båda spelen.

HoN:
http://www.heroesofnewerth.com/heroes.php

LoL:
http://www.leagueoflegends.com/


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Ingen av dom är ett mmo till och börja med..

HoN känns lite mer gearbaserat medans LoL är lite mer taktik, tycker jag iaf.


signatur

//mvh

Medlem

Själv tycker jag att HoN är mer för hardcore dota-spelare medans nybörjare kan ha svårt att komma igång. Det går fort och alla stora team fighter är oftast över direkt. Dock som dota spelare föredrar jag HoN för att det Dota som bäst.

LoL- Är nästan dota för nybörjare, anpassat så att nybörjare ska ha lätt att komma igång.
lite mjukare grafik, mindre taktiska hjältar men mer taktisk interface och skit med runes, masteries etc.

Tycker också att spelet är lite långsamt och jag kan försäkra er om att det inte beror på datorn, skulle gärna sett att all hastighet i spelet höjs.

Så alltså - LoL = Dota för noobs

HoN - Dota för hardcore spelare


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Inaktiv

Håller med Ladestam.

En annan sak som stör mig med LoL är dess interface. Jag tycker det är svår-navigerat och jag fattade ingenting de första gångerna. HoNs interface är solklart enkelt.

Ytterligare en sak som irriterar mig med LoL är att det är gratis MEN du måste betala för att låsa upp vissa saker. Gillar inte sånt oavsett vad som låses upp. Det var så innan iaf vet inte hur det är nu

För att vara mer specific

LoL har inget deny. Deny innebär att du dödar egna torn och NPC gubbar för att minska andra lagets guld och xp.

Hon har dessutom hardcore nu vilket innebär att man inte för någon xp alls om någon denyar (halva xp vanligtvis).

Deny är en sån fundamental grej tycker jag i hon gameplayet. Det kan vara svårt att förstå om man inte är insatt. Men det finns heroes (carries) som suger i början och är bra i slutet. Early game består i att se till att ens egen carry klarar sig fint och att det andra lagets inte gör det. Väldigt förenklat. Kan man denya de andra lagets carry en massa ligger man bra till.

LoL har inte riktigt samma strategiska djup i spelet. I hon kan man göra ett lag som går ut på att få sin hard carry till max lv med hur mycket guld som helst och sen äga ensam nästan äga sönder det andra laget. LoL är lite mer att alla ska kunna vara med hela tiden, fast på bekostnad av vad jag vill kalla strategiskt djup

HoNs community är fruktansvärt för nybörjare däremot. Du kommer joina games som står "noobs only" och bli utskälld när du gör "fel" och bli kallad noob och alla möjliga saker av 12 åringar som tror dem är bäst.

Gillar hon och har spelat mer så:

HoNs balans är ganska bra. Ett lag måste vara väl ihop satt för att fungera väl. Tyvärr så innebär det att du kan förlora med pubs för att alla vill vara dps. Men alla heroes är användbara i olika lägen, men naturligtvis vissa är bra i fler lägen (behemoth)

Spelupplevelse. Skit om man läser chatten. Stört skön om man itne gör det. Kontrollerna är väldigt precisa (utom devourers hook snyft)

Grafiken är skön i HoN. LoL = wow grafik.

Klasser. Ja du. Beror helt på vad du gillar liksom. Ta någon som ser cool ut och börja med den. Fast ta inte scout eller nighthound, så lätt att spela dåligt med dem fast ändå tro att man är bra. Support/CC är aldrig fel.

Medlem

Mhm stämmer, hatar dock att betala för spel man inte får på skiva, diskett eller annat man kan ställa på hyllan ;/

Därför spelar jag LoL tills HoN kommer ut så man kan köpa det "på riktigt"


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Hm intressanta svar men det känns som jag måste testa HoN innan jag kan säga vilken av dem två passar mig, har redan testat LoL så det vet jag hur det är.

Har kollat in klasserna i HoN och Wildsoul ser intressant ut, vet ni om den klassen är bra?


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Alla är bra på sina sätt om man vet hur de ska spelas, så svaret på din fråga blir Ja när du fattat hur hjälten funkar"


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Alla är bra på sina sätt om man vet hur de ska spelas, så svaret på din fråga blir Ja när du fattat hur hjälten funkar"

True


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Jag har bara erfarenhet av LoL eftersom patchningen bugade sönder på HoN så jag fick aldrig chansen att testa det. LoL tycker jag är väldigt underhållande men jag har aldrig orkat lira original DotA förut så jag har inte så värst mycket erfarenhet så att säga.


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv

Wildsoul är lite speciell. För det första har du två gubbar att hålla koll på (hans pet). Så är nog ingen rba nybörjar klass.

För det andra är han en lite weird typ av carry och det gäller att man vet hur man spelar honom för att det ska funka, annars kommer du inte få något alls gjort med honom.

Medlem
Skrivet av jonne_man:

Wildsoul är lite speciell. För det första har du två gubbar att hålla koll på (hans pet). Så är nog ingen rba nybörjar klass.

För det andra är han en lite weird typ av carry och det gäller att man vet hur man spelar honom för att det ska funka, annars kommer du inte få något alls gjort med honom.

Jo han har en svår inlärningskurva, så jag har lagt han på hyllan tills vidare, måste lära mig hur spelet funkar lite innan jag börjar ge mig på honom. Men ingen fara i shall master him!


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

När alla trodde HoN skulle bli pro spelet kommer LoL med
en 100 000 dollars turnering.

Tycker båda spelen har en sjukt omogen community,
det är kanske så i alla mmo nu för tiden att 90% är finniga,
tjocka oskulder med tragiska liv utanför spelvärlden?

Inaktiv
Skrivet av Bobbey:

När alla trodde HoN skulle bli pro spelet kommer LoL med
en 100 000 dollars turnering.

Tycker båda spelen har en sjukt omogen community,
det är kanske så i alla mmo nu för tiden att 90% är finniga,
tjocka oskulder med tragiska liv utanför spelvärlden?

SC2 som gäller för mig nu. Har inte nog med data spels nörds polare för att lira HoN. det ska ju helst liras med folk man känner. SC2 kan man vara ensam nörd och lira

Medlem
Skrivet av jonne_man:
Skrivet av Bobbey:

När alla trodde HoN skulle bli pro spelet kommer LoL med
en 100 000 dollars turnering.

Tycker båda spelen har en sjukt omogen community,
det är kanske så i alla mmo nu för tiden att 90% är finniga,
tjocka oskulder med tragiska liv utanför spelvärlden?

SC2 som gäller för mig nu. Har inte nog med data spels nörds polare för att lira HoN. det ska ju helst liras med folk man känner. SC2 kan man vara ensam nörd och lira

Hehe jo fast jag gillar inte den typen av RTS,
har inte tillräckligt snabba fingrar för det.

Inaktiv
Skrivet av Bobbey:

När alla trodde HoN skulle bli pro spelet kommer LoL med
en 100 000 dollars turnering.

Tycker båda spelen har en sjukt omogen community,
det är kanske så i alla mmo nu för tiden att 90% är finniga,
tjocka oskulder med tragiska liv utanför spelvärlden?

om nu LoL blir pro gamet får vi väl hoppas på någon stor turnering av spelet typ på dreamhack eller något skulle alltid vara kul att se något sådant

hadde skaffat SC2 om jag hadde en tillräckligt bra dator men det blir att vänta fram emot julen när jag får en ny dator ^^

Inaktiv

Tycker att LoL är bättre än HoN , dock så vinner HoN grafik kampen lätt. Men annars så är det LoL som jag anser är bäst. Har spelat båda under beta, fortsatte bara med LoL , då HoN förstörde med att man måste köpa spelet nu..

Medlem
Skrivet av Bobbey:

När alla trodde HoN skulle bli pro spelet kommer LoL med
en 100 000 dollars turnering.

Tycker båda spelen har en sjukt omogen community,
det är kanske så i alla mmo nu för tiden att 90% är finniga,
tjocka oskulder med tragiska liv utanför spelvärlden?

l2p?

Medlem
Skrivet av thunberg123:
Skrivet av Bobbey:

När alla trodde HoN skulle bli pro spelet kommer LoL med
en 100 000 dollars turnering.

Tycker båda spelen har en sjukt omogen community,
det är kanske så i alla mmo nu för tiden att 90% är finniga,
tjocka oskulder med tragiska liv utanför spelvärlden?

l2p?

Menar du att du är en finnig tjock oskuld? ^^

Medlem
Skrivet av thunberg123:
Skrivet av Bobbey:

När alla trodde HoN skulle bli pro spelet kommer LoL med
en 100 000 dollars turnering.

Tycker båda spelen har en sjukt omogen community,
det är kanske så i alla mmo nu för tiden att 90% är finniga,
tjocka oskulder med tragiska liv utanför spelvärlden?

l2p?

Menar du att du är en finnig tjock oskuld? ^^

Medlem
Skrivet av Bobbey:
Skrivet av thunberg123:
Skrivet av Bobbey:

När alla trodde HoN skulle bli pro spelet kommer LoL med
en 100 000 dollars turnering.

Tycker båda spelen har en sjukt omogen community,
det är kanske så i alla mmo nu för tiden att 90% är finniga,
tjocka oskulder med tragiska liv utanför spelvärlden?

l2p?

Menar du att du är en finnig tjock oskuld? ^^

vet inte direkt om du vara nå insatt i dota community men den va lika hemsk och det blev varken bättre lr sämre med hon/LoL

LoL har en mer fokus på early game att döda andra spelare inte creepa (döda npc mobs för att få pengar).
hon har ju också det mycke att man ska döda andra spelare men, man kännar bra på att creepa och denies (döda dina egna creeps när dom har lågt hp, som resulterar i mindre exp och en chans mindre för dom att få pengar).

Klasser som finns att spela är nuker, gankers, carry, support och inisiater.
Nuker: använder sinna spells för att göra dmg.
Ganker: dom springer runt på alla lanes, dödar och håller motståndarna tillbaka som dom inte ska våga ta risker.
Carry: en som farmar väldigt mycke early för att få items så dom kan döda så många som möjligt late, väldigt item dependent.
support: plantar wards hjälper oftast sin carry så dom ska få sin farm och lvls.
inisiater: den som går först in i team battles. det har båda LoL och hon.

LoL släpper väldigt ofta heroes, men dom gör dom obalancerad så att folk ska köpa dom sen nerfar dom efter några veckor.
Hon släpper inte nu för tiden så ofta heroes, dom brukar bli ganska balanserade, finns undantag

spelupplevelsen i Hon är oftast för jävlig i början, folk e inte direkt hjälpsamma, roligast å spela med kompisar.

spelupplevelsen i LoL e typ samma fast jag fattar inte varför man ska behöva lvla för att kunna låsa upp vissa skills som man kan använda och hålla på med runes och grejer, visst de addar en del djup till spelet men känns som att man blir å fokusa på en spel uppgift iställe för att kunna välja den man känner för att spela.

grafiken i hon tycker jag välidgt mycke om men det kan bli väldigt rörigt i team fights med så mycket effekter

grafiken i LoL tycker jag inte riktigt om den e den känns så konstig men det e väl vad man tycker om.

klasser att testa i Hon alla oftast blir man fast för en typ av klass å spelar den väldigt mycket, många spela carry för dom för många kills och göra dmg medan klasser som support blir väldigt impopulära, svårt för en nybörjar att vet vilken gubbe som e vad.

klasser i LoL dom har lagt upp det lite mer så att man kan se vilka klasser som är vad, gör det lite lättare att veta, riktigt bra men blir samma sak där.

Medlem

HoN är rätt roligt men det är jobbig med alla dryga och otrevliga barn...
Tycker de borde göra nått åt det. svär man för mycket får man kick/ban per automatik eller nått...
sjukt störande att man får utskällning av nån finnig 14åring med attityd problem fast man är på en n00b server..

Medlem

Smaksak, jag tänker inte ge mig in i en meningslös diskussion om vad som är bäst, testa, så har du själv svaret.

Medlem

du får höra lika mycke skit i lol också iallfall när du e lvl 30 å kör rankade matcher, du får reporta dom brukar jag göra

Medlem
Skrivet av Bobbey:

När alla trodde HoN skulle bli pro spelet kommer LoL med
en 100 000 dollars turnering.

Tycker båda spelen har en sjukt omogen community,
det är kanske så i alla mmo nu för tiden att 90% är finniga,
tjocka oskulder med tragiska liv utanför spelvärlden?

Det är väl inte så konstigt när lol blir uppköpt av ett företag(var väl en nyhet om det här på fz.se) och sen så köper dom in sig i turneringar där dom själv lägger prissumman. lol ska ju vara med på DH t.ex DOCK så är det inte DH som håller i det utan DH har t.ex en HoN turnering också där dom lägger in prispengarna.

Skrivet av Cyberz:

HoN är rätt roligt men det är jobbig med alla dryga och otrevliga barn...
Tycker de borde göra nått åt det. svär man för mycket får man kick/ban per automatik eller nått...
sjukt störande att man får utskällning av nån finnig 14åring med attityd problem fast man är på en n00b server..

Och du bryr dig vad han säger? Hur patetisk är man som människa om bryr sig vad folk skriver? Är dom otrevliga mot dig? /ignore namn oj vad jobbigt. Nu slipper du se vad han har att säga resten av HoNs existens.

Inaktiv
Skrivet av DeryckW:

Det är väl inte så konstigt när lol blir uppköpt av ett företag(var väl en nyhet om det här på fz.se) och sen så köper dom in sig i turneringar där dom själv lägger prissumman. lol ska ju vara med på DH t.ex DOCK så är det inte DH som håller i det utan DH har t.ex en HoN turnering också där dom lägger in prispengarna.

Källa på det?

Skrivet av DeryckW:
Skrivet av Cyberz:

HoN är rätt roligt men det är jobbig med alla dryga och otrevliga barn...
Tycker de borde göra nått åt det. svär man för mycket får man kick/ban per automatik eller nått...
sjukt störande att man får utskällning av nån finnig 14åring med attityd problem fast man är på en n00b server..

Och du bryr dig vad han säger? Hur patetisk är man som människa om bryr sig vad folk skriver? Är dom otrevliga mot dig? /ignore namn oj vad jobbigt. Nu slipper du se vad han har att säga resten av HoNs existens.

Dock lite jobbigt när man måste göra det med varannan spelare. Då föredrar jag League of Legends system, dvs att reports faktiskt gör någon skillnad, särskilt nu när de släppt the Tribunal, som är en slags rättegång där spelarna får vara jury och bestämma om den som reportats förtjänar att bli bestraffad eller inte. På sikt kommer det helt klart leda till färre flamers, feeders (med vilje då), AFKare osv. Redan nu kan man märka att folk håller sig i skinnet mer än tidigare

För övrigt skulle jag vilja upplysa er om en 5v5 League of Legends-turnering som kommer spelas lördagen den 28:e Maj, alltså nu i helgen, under ett nattgibb (23:00-9:00) på Inferno Online i Stockholm. Alla är välkomna, oavsett hur bra man är. Vinnarna kommer att få priser.

Vill du och ditt lag vara med ska ni skicka en intresseanmälan till lolturneringsthlm@hotmail.com, det räcker med att skriva "vårt lag XXX vill komma på lördag", detta bara för att vi ska kunna bilda oss en uppfattning om hur många som kommer.

Regler för turneringen: http://www.esl.eu/eu/lol/go4lol/cup36/leagueinfo/


signatur

Allting är relativt. Se upp för pysslingarna!

Medlem

det jag tycker e tråkigt med lol e att dom inte har något bra spectator mode, dom behöver verkligen fixa en bättre innan DH

Medlem
Inaktiv
Skrivet av mantis87:

deron här har du källa http://www.rakaka.se/?newsID=16054

Jo jag vet att de blivit uppköpta, men DeryckW skrev ju att den enda anledningen till att League of Legends är större än Heroes of Newerth kompetetivt sett är att de själva alltid lägger prissuman i turneringar. Då jag inte hört det tidigare undrar jag var han läst det.

Sen kan man ju fråga sig vad det spelar för roll var pengarna kommer ifrån, huvudsaken är ju att League of Legends, precis som Heroes of Newerth, har en stark kompetetiv community som ger underhållning till oss vanliga dödliga via streamade turneringar osv. 150 000 kollade på Intel-turneringen till exempel, säsongsfinalen på Dreamhack kommer nog ännu fler kolla på.

Skrivet av mantis87:

det jag tycker e tråkigt med lol e att dom inte har något bra spectator mode, dom behöver verkligen fixa en bättre innan DH

Jo det håller jag helt klart med om, riktiga replays finns inte heller, dock har Riot sagt att det kommer rätt snart nu så jag är hoppfull. Ett klansystem vore bra också, samt lite mer statistik som guld/minut osv.

Överlag skulle jag vilja påstå att HoN har bättre "out-of-game-funktioner", förutom just det att flamers aldrig bannas. Vilket gameplay som är bäst beror såklart på vem man frågar. Allt prat om "skillcap" känns också rätt orelevant, om nu League of Legends är så enkelt borde det väl inte vara några problem för HoN-spelare att bli bäst i League of Legends och vinna massa pengar?


signatur

Allting är relativt. Se upp för pysslingarna!

Medlem

Det där du säga med bara å byta spel oftast e det dom dåliga spelarna som säger det, många av dom bättre spelarna spelar ju spelet för att dom tycker om det.
Att Riot och deras andra företag lägger in pengar i en stor turnering hoppas bara att dom får dit bra spelar och kommentatorer. Alla spel i dagen läge som är e-sport spel har bra komentatorer och bra spectator mode får dom ihop det så kan det bli riktigt bra.

1
Skriv svar