Mortal online - Oblivion MMORPGn vi alla väntat på?

Medlem
Mortal online - Oblivion MMORPGn vi alla väntat på?

förra veckan Pre-beställde jag Mortal online och i princip kört 24/7 sen dess jag fick tillgång till "AlphaBetan". Hittills har det sett väldigt lovande ut, bortsett från PvEn som är.... ja... extremt buggig atm

Ytan är stor som F*n och ännu finns bara drygt 1/3 av ytan som kommer finnas när spelet blir klart (nånstans runt det första kvartalet). Alla ni som tänker "Fan ännu en dålig rip-off från wow" har helt fel! Wow bygger mest på PvE, världen är redan uppbyggd, måste farma i timmar för dugligt equip och framför allt Statsen är ALLT.

I Mortal Online så är det spelarna som bygger upp världen det är spelarna som bygger husen och skapar de stora städerna. Det är spelarna som bygger upp allt i princip. finns från början några små npc byar där man får sina kläder samt en yxa. därefter är det du som bestämmer. och STATS kan man maxa på en 30min så att ingen behöver hardcore spela för att fortfarende ha en chans i pvp.

En annan bra sak är att man är beroende av varann. Från början får man ett visst antal Primary attribute point (vet ej antal) som du kan bestämma vad de ska bli:
Strength - hur mycket man kan bära, skada osv.
Dexterity - hur smidig man / skillad med båge osv.
Constitution - ganska likt str fast spelar också roll
för hur mycket liv du har.
Psyche - hur bra du är på att t.ex. tämja djur, rida
osv.
intelligence - Hur mycket mana du har, hur bra dina
spells är osv.
Length - hur lång du är (obs. ger mycket till liv och
styrka) nackdel: man kanske behöver 90
strength för att kunna använda en viss
båge effektivt. då är det bra att ha kvar
points att sätta till strength också.

Sen får man också 1000 secondary attribute points. Dessa sätter man in i lite mer inriktade kategorier. De finns numera över 100skills så jag länkar ett skillträd istället http://wiki.raato.org/wiki/images/e/eb/New_skills.png

Detta innebär att en människa inte kan ha allt, därför måste man dela upp skillsen för att ett samhälle ska gå bra.
((((detta har kommit under den senaste patchen som är väldigt buggig just nu, ska dock fixas efter nyår))))

Så.....
en hjälte
en bandit
en handelsman
en smed
en sammlare
en kung
en hatad
en älskad
.... vilken är du?

(självklart inte skrivit om allt då det skulle ta flera timmar)

Öppen beta borde komma strax. annars kan men pre-beställa det och komma in i betan direkt.

Utvecklarna är extremt engagerade och de är alla experter från andra mmorpg spel som har sitt kontor i malmö

Medlem

Man får väll dra igång med någon fråga då :),
Är det så bra att du kommer betala en månadsavgift om det hade varit ett release nu? Om ja, varför? Sedan kanske du kan berätta om crafting, Hur pvp magic går till.

Medlem

Du säger att det är extremt buggigt men att ska släppas inom loppet av 3 månader. Det låter ju inte alltför lovande måste jag säga. Jag har fått känslan av att det här kommer bli som AoC var i början. Fast jag kan ju ha fel. Borde kanske kolla in spelet lite mer, men jag väntar nog tills det finns en beta att testa.

Medlem
Skrivet av GAOS:

Man får väll dra igång med någon fråga då :),
Är det så bra att du kommer betala en månadsavgift om det hade varit ett release nu? Om ja, varför? Sedan kanske du kan berätta om crafting, Hur pvp magic går till.

Jag kommer lugnt att betala månadsavgiften fast jag e dock van med att betala i månaden för spel.

Varför? Jag har blivit så lockad av tanken "spelarna skapar världen" och att det är så fritt.
Crafting? Hittills har den vart väldigt simpel. du huger sten i några minuter går sedan till en "proccesor" och "refine mineral" resultatet blir olika sorts metaler. sedan väljer du ur en lista från en blacksmith vad du vill göra ganska tråkigt. MEN nu har den nya patchen kommit med det riktiga skill systemet. så nu är allt detta förändrat, har ej testat den då den är så buggig (de släppte den innan deras semester så att de värsta nördarna skulle kunna gotta sig ) Nu kommer det bli mycket mer avancerat, då spelarna refinar och smedjer, samt massvis med mera mineraler och vapen har kommit.
PvPn är väldigt fri. går du utanför en börjar by så kan du bli dödad ostraffat. Detta innebär inte att alla går omkring och gör det. de flesta t.ex. gör det inte, men det kan ju iofs bli lite spänt ibland när man ser en liten grupp. vid releasen så kommer det finnas vakter och en kille som kan ge dig vapen ibörjan sedan skickas du ut i världen.
Passar på att berätta lite om städerna ^^
Du och några kompisar/guildmates bygger hus nära varandra. efter en stund kommer fler och fler människor. sedan bildas ett litet samhälle. Då kommer detta samhälle locka till sig handelsmän (riktiga spelare) samt smed och andra yrkesgrupper. Kommer det många människor så kommer det ju alltid att finnas tjuvar/mördare eller banditer som gör räder på eran stad. Då anlitar ni eller blir ni vakter över stan. och så bara växer den

Magin... ledsen spelar som bågskytt du får ta och kolla på youtube eller nån annan stans.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Du säger att det är extremt buggigt men att ska släppas inom loppet av 3 månader. Det låter ju inte alltför lovande måste jag säga. Jag har fått känslan av att det här kommer bli som AoC var i början. Fast jag kan ju ha fel. Borde kanske kolla in spelet lite mer, men jag väntar nog tills det finns en beta att testa.

Jo jag är själv lite orolig över tiden (blir antagligen uppskjutet) men skaparna visar verkligen engagemang, tro mig såg på några videos hur betan såg ut innan förra patchen... wow... verkligen framsteg Nu har det kommit en till (stor) patch som jag ej utforskat ännu.

P.S. Open beta borde komma någon gång i januari.

Medlem

Jag har betatestat vad som borde närma sig 50-talet mmo spel vid det här laget, och det har aldrig, med stor vikt på aldrig, hänt att ett spel som verkar ofärdigt under betan sedan släppts som ett vettigt spel.

Ta AoC till exempel, jag var en av domedagsprofeterna på betaforumen, shit dom hade inte ens fixat itemiseringen och spelet skulle släppas om två månader. Om man jämför detta med betan till DAoC eller WoW, som båda funkade i stort sett buggfritt under betan med alla stora system på plats så är det som natt och dag.

Ett spel som patchar in ett helbuggat craftingsystem tre månader innan release, och inte ens har placerat ut sina "riktiga" PvE-monster i världen än? Jag skulle säga att det luktar skit lång väg, om det fått ytterligare ett år på sig I utvecklingstid kanske.

Den tiden är sedan länge sedan förbi då du kunde släppa ett halvtaskigt MMO med bra grundsystem och sedan hålla tummarna för att du lyckades dra in spelare allt eftersom du förbättrade spelet. Frågan är om det någonsin gick iofs eller om det inte bara är någon sorts kollektiv illusion. EvE har ju lyckats, men så har dom ett väldigt unikt spel till skillnad från alla dom med dvärgar och alver i.

Medlem

[quote=Carl G]Jag har betatestat vad som borde närma sig 50-talet mmo spel vid det här laget, och det har aldrig, med stor vikt på aldrig, hänt att ett spel som verkar ofärdigt under betan sedan släppts som ett vettigt spel.

Förstår din poäng :\ Men denna patch kommer vara den näst sista de släpper innan release (det flesta finns med i den). Som sagt släppte de den för att nördarna skulle få testa och få se vad som har hänt, för att skaparna (starvault) har tagit semester nu men de kommer tillbaks efter nyår, och hittills har de gjort jäkla massa framsteg på kort tid. så tror nog att det ordnar sig.

Jag tycker personligen det är skönare med såna företag som släpper en beta direkt när det går att spela lite än t.ex. Blizzard som drygar sig så jäkla mycket ((((dock gör skitbra spel))):P

Inaktiv

Mortal online var ju för typ ett år sen sagt att det skulle bli release Q3-Q4 2009. Jag hoppas och tror att det skjuter upp spelet till ja tidigast efter sommaren så att de hinner göra ett skit bra spel man kan lira vid release.

Jag tror verkligen på mortal online. Jag vill gärna spela det, men vågar nog inte mig in i mmo världen igen. RL etc. Men jag vill ändå se detta spelet lyckas.

Gör inte AoC misstag bara känner man liksom.

Men mortal och eve är lika på den punkten. Det är liksom ingen PvE grinding från 0-60 som många andra MMO och item jakt etc och en spelupplevelse som är 0-60 ett antal timmar sen 60, 60, 60, 60 ,60 ,60 i många många timmar. Ett sådant spel kräver ju features för 60 spelarna att hålla dem igång samt en fet upplevelse 0-60. Med resultatet att man har 90% av spel världen som av flertalet spelare används bara en kort del av deras tid i spelet. EvE och mortal har redan dessa max lv fullt uy features eftersom världen är en sandbox och spelarna styr. Hela eve och mortal världen är (väl?) alltid intressant för alla spelare. Här behöver man inte fokusera på 0-60 leveling och high end game för lv 60 karaktärer. Det man behöver lyckas med är interaktionen mellan spelarna och världen om man säger så.

Därför tror jag att mortal kan komma undan med att utvcklas som eve och få ett tight stadigt växande community, trots många buggar vid release. PvP eller om man ska säga Player vs player interaction är ju de centrala i både mortal och eve tillskillnad från många andra mmo spel. Den interaktionen tar inte så stor skada av att crafting systemet är små buggigt vid release eller att en hel PvE zon saknas liksom.

Vad som i slutändan är viktigt att det funkar i ett sånt här spel är

* Ekonomin
* Interaktionen mellan spelare, chat, emotes eller vad de kan vara
* frihet att göra många saker, stjäla, bygga, strida, m.m.
* för att locka mer människor bör det finnas ett område där man är förhållandevis säker alltid, där casual players kan göra något, mest sitta och chatta, kanske bygga vissa saker. typ en stad där man itne får strida eller stjäla där caual players kan bära upp den delen av ekonomin hardcore spelare kanske ofta inte gillar särskilt mycket. Men som casual spelarna hade struntat i om de hela tiden blivit berövade sitt slit av harcore spelare.
* crafting hänger ihop med ekonomi
* balans items mm
* balans mellan att behöva gå ihop i gäng, grupper för att klara sig, och att inte stimulera alltför stora gäng eller alltför mycket solo spelande. Men både alternativen ska kunna spelas.
ja säkert fler punkter.

så min fråga är.

Har Mortal online en stor del av det som står ovan? Fungerar ekonomin, eller kommer den att göra det? etc

Medlem

Helt ärligt så ska man nog inte se detta som ett wow/war/aoc spel över huvudtaget.

Första person, ingen karta, ingen kompass, inga "symboler", inga namn m.m. Var en väldig avklädd känsla första gången jag loggade in. Är man van vid ex wow/war/aoc mmo så får man lite allting serverat på ett lätt grafiskt sätt med tydliga namn och symboler ovanför NPC'er.

Med andra ord, gå vilse är lätt. Råkar man tappa bort någon utanför LOS är det jävligt knivigt att hitta varandra i början.

"Ekonomin"
Det är relativt lätt att göra en simpel ex båge. Hugg ner ett träd av valfri sort (finns mängder med olika träd, varje trädslag har unika stats). Sen går man till pilbågssnickeriet och tittar på bågarna, gör en "singel matarial bow" så har man en liten värdelös simpel båge. Ju fler bågar man gör, mer skill till att göra bågar, och man löser upp att göra fler-matrialsbågar, långbågar, raka/böjda. Flermatrialsbågarna så (vild gissning) att handtaget blir i något läder, som i sin tur det finns mängder med variantioner. Så att varje båge blir unik i kombination av träslag + matrial 2. Någonstans fanns det beräkningar att andelen vapenkombinationer låg på 14.000.000 (kan ej bekräfta det dock). Så helt enkelt, tycker man om bågar, så får du själv lista ut hur du tycker om att göra din båge. Antar det iallafall är hur långt den skjuter, hur hårt den skjuter, hur snabbt siktet blir "bra" iallafall.

Har man väl lärt sig göra en båge som passar en, gör man ett tiotal och slänger in i banken. Sen jaga djur, ta skinnet, föräldra, lära sig sy, göra läderkläder.

Hitta ett djur, tämja djur, tämja en hel flock grisar för att till slut lära sig tämja en häst (alternativt så snor du helt enkelt någon annans häst). Sen ska man lära sig rida... första 10 minuterna blir det inte många sekunder på ryggen. Lära sig springa fort, lära sig mounted combat, lära sig... allt möjligt.

Om ekenomin fungerar? Tja... just nu är det världens hysch hysch i spelet, då det enbart är två guilder som lärt sig grunderna i hur man gör dålig metall. Så betan befinner sig helt ärligt i trädåldern just nu så är omöjligt att svara på (var total wipe för ett tag sen, och monster UI'n buggade ur så inte många som kör på.

PVP är den biten som är mest intressant för mig. Hur det fungerar. Ett fps MMO med svärd, bågar och magi.

Svärd är musbaserat, vänster knapp hugg, hålla inne vänster knapp så vevar man till ordentligt. Höger musknapp är block. En duel mellan två lika bra (/dåliga?) spelare tar upp emot 10 minuter. Gäller att hålla koll på sin energy, blocka rätt och få in rätt slag.

Pilbåge ser ut som WII resort siktet. Cirkel som krymper. Dock ganska bra längd och pricksäkerhet.

Magi - inte provat, och knappt sett.

Något mer som bör tilläggas är att friendly fire kan vara ganska kul. Gäller att inte veva förmycket med svärden ganska lätt att hugga ner de som springer bredvid dig. Eller råka skjuta av en pil lite fel.

Full loot har jag aldrig tyckt om innan. Men här ser jag potential i att det verkar relativt lätt att själv iallafall ordna "grund" utrustning, och specialiserar man sig själv på ex Bågar och läderkläder så är det inga problem. Bara att kasta in lite extra saker i bankerna runt om i spelet (banker är ej länkade utanför en stad).

Jag har ganska kul i spelet - mest på grund av att jag får mycket hjälp av de som spelat sen början av alfan. Trodde aldrig jag skulle ha svårt för att förstå mig på ett spel faktiskt.

Så rekomenderar jag det? Egentligen inte jättemycket. Läs på, gå till officiela forumet och läs mer där. Mycket speciellt spel, men rekomenderar alla som gillar gamla jediknight fps spelen från -9X att ge det ett försök i öppna betan.

Är såmycket... underligt att berätta, att bara få fram grunderna har blivigt ett jäkla mastidontprojekt som jag inte orkar stava av 1 på natten. Men jag har aldrig stött på något liknande iallafall - det är lite av min njutning.

Men har ni någon specefik fråga om någonting så kanske jag kan svara, annars kan jag nog ta reda på det.

1
Skriv svar