Medlem
Allods Online

Efter några dagar i den slutna betan för Allods Online, måste jag bara slå ett slag för spelet.

Det har mottagit fina omdömen från både spelare och redaktion på bla Massively.com och MMORPG.com, men som vanligt inte ett ord på svenska sajter. Spelets UI och uppbyggnad är klart inspirerad av spel som exempelvis Warhammer Online och World of Warcraft, men efter några levlars spelande inser man att Allods absolut har en helt egen känsla och atmosfär med mycket ryska inslag i både arkitekturen i städerna, omgivningarna och de dator kontrollerade karaktärerna.

Grafiken är imponerande detaljerad och har vunnit flera prestige fyllda priser i år på Dominance War Art Contest i Dublin, som är en av de största tävlingarna för spelgrafik i världen. För utnämningar, screenshots och trailers, se IGNs artikel på: http://pc.ign.com/articles/100/1006141p1.html

Historik

Spelet utvecklas av Astrum Nival (tidigare Nival Interactive) som är en av Ryssland största spelutvecklare baserad i Moskva sedan 1996. De har tidigare bla utvecklat spel som:

* Rage of Mages
* Rage of Mages II
* Etherlords
* Etherlords II
* Blitzkrieg
* Silent Storm
* Blitzkrieg II
* Night Watch
* Heroes of Might and Magic V

Astrum Nival är även utvecklare av två populära game engines: the Silent Storm Engine och the Enigma Engine. Båda används flitigt av olika spelutvecklare världen över.

Allods Online är det största spelutvecklings projektet i Rysslands historia med tills idag räknat 12 miljoner dollar i utvecklingskostnad. Spelet har en djup och innehållsrik historia som baseras på de tidigare spelen i Rage of Mages serien (Rysk titel: Allods), av vilken Allods Online är den 4e fristående delen.

Lite info om spelet

* Free to Play

* 2 factions: the League & the Empire

* Huge landmasses to explore

* 40 levels

* 6 races

* 8 archetypes

* 28 classes

* 6 pet classes

* Character progression with Talent & skill trees

* 8 crafting areas: Alchemy, Blacksmithing, Disassembling, Herbalism, Leatherworking, Mining, Runes, Tailoring

* 6 man dungeons

* 24 man raid instances

* PvP ranking & reputation (via Combat Glory and Victory Point System)

* Unique: build, customize and control your own Astral Battleship for use both as your home and in PvP

Övrigt

Allods Online är just nu Closed Beta 1 I EU, och kommer inom kort att gå over till Closed Beta 2. Beta nycklar finns att tillgå emellanåt på internationella MMO sites runt om på nätet. Om än inte i några stora mängder, så håll era ögon öppna och var alerta.

EU sajten finner ni på:
http://en.allods.gpotato.eu/

Mycket nöje!


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

ser kul ut, har en beta key


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Uppdatering!

CB1 avslutas imorgon lördag kl 18:30

CB2 startar någon gång nästa vecka förmodligen. Mer info är att vänta på deras officiella hemsida.

Patch notes för CB2:
http://en.allods.gpotato.eu/News/?TC=0200000000&TNO=39161


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Dyekenee (Populär gaming bloggare på Modcraft.net) har precis släppt en 10 minuter lång HD video review av Allods Online. Rekommenderar er alla att lyssna och kika på reviewn. Han är amerikanare och har en tydlig och enkel engelska som alla kan förstå.

[http://www.youtube.com/watch?v=BevbyYuQyOw]

Mycket nöje!

Edit
Vill ni skratta lite, kommer här en video snutt där en av klasserna i Allods Online visar upp imponerande dans moves..

[http://www.youtube.com/watch?v=3sl9nrg8Obw]


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Ni som är intresserade att följa Allods Online och även läsa mer av mina alster, är välkomna att titta in på min enkla och för dagen helt nya blogg:

[http://mmofocus.tk]

Nyheter kommer att uppdateras fortlöpande.

Peace out
Snake


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Verkar trevligt, bra blogg också!

Jag är dock lite skeptisk till de tre små nallebjörnarna..


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Mmm Allods Online är mycket lovande. De tre små varelserna är inte riktigt min bag heller, men det finns många andra grymt designade raser och klasser.

Är du fortfarande intresserad av att hjälpa till med bloggen så hör av dig.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Bloggen hjälper jag gärna till med! Återkommer imorrn lite mer ingående.

Tänkte även plocka upp lotro för en billig penning. (49:- från cd-on)

Blev sugen på PvE och rollspelande efter alla så kallade "leets" i WAR...

Om jag hittar en låda med tid kanske jag prövar allods också.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Inaktiv

Att ha heroes V på sin meritlista kommer att göra att jag kommer undvika detta spelet in i det sista.

Jag ÄLSKAR heroes serien. Men vid release och även två år senare var heroes V så otroligt obalanserat. Det tog mer än ett år innan man kunde lira det online utan att använda hamachi eller lan och även då fungerade långt ifrån alltid. Att få disconnect i ett MP game som tar kanske 5 timmar att lira är itne så kul.

Stod även att spelet skulle komma med "simultanious turns". Men det var lögn det tog ca 2 år innan denna featuren patchades in i spelet, och då blev det åter igen problem med nät koden ett kort tag.

Många buggar.

Kändes som ett oseriöst företag som mjölkade pengar ur heroes namnet.

Medlem

Allt är en smaksak. Jag respekterar att du inte gillar Heroes 5, men att påstå att företaget är oseriöst baserat enbart på ditt tycke är felaktigt. Dessutom fick spelet genomgående 7.5-8.5 i betyg i reviews världen över, så det finns uppenbarligen de som gillar Heroes 5.

Rent krasst är det så att det inte finns en enda spelutvecklare världen över som genomgående har lyckade projekt. Så är ditt kriterium för att spela, att utvecklarna inte har något misslyckat projekt i sin portfolio, lär du sitta ganska sysslolös hemma.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem
Skrivet av v1ctory:

Verkar trevligt, bra blogg också!

Jag är dock lite skeptisk till de tre små nallebjörnarna..

+1

Medlem

Ni kan fixa betanyckel på www.massively.com nu, skynda skynda, snart e dom slut(själv råkade jag updatera deras sida typ 10 sek efter att dom postat dom).

Medlem

Tack för tipset Carl


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

det lottas ut mer keys länk


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Tack för länken Mosoloa.

Var bara noga med att kontrollera att det är EU keys, och inte US keys ni får.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Inaktiv

Tack för denna tråd Snake, tänkte just starta en ny tråd "Tips på mmo?" Men nu behöver jag inte det! Tankar hem CBT2 nu och ska dra igång strax

Medlem

Så lite så. Kul att någon får glädje av tipsen.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Inaktiv

Rätt schysst meritlista. Kanske kan bli en trevlig jul.

Medlem

Jag kommer snart att påbörja ut en artikelserie om mina intryck och äventyr i Allods Online CB2 på http://mmofocus.se

Välkomna dit!


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Inaktiv

Neeeeej! Jag kan inte logga in, det står såhär: Authorization failed: Cannot establish a server connection Någon som har nåt svar på vad jag kan göra, är så jädrans taggad att lira detta spel!

Medlem

Steg1: registrera dig på EU sajten - http://en.allods.gpotato.eu/
Steg2: apply for closed beta - http://en.allods.gpotato.eu/ad/
Steg3: leta upp en giltig beta key för EU (US nycklarna funkar inte)
Steg4: fyll i din beta key och vänta på bekräftelse att du kan spela

Har du gjort alla de stegen?


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Kan också berätta att jag och frugan upplevde vår första lilla PvE raid idag. Vi dödade en elite boss som kräver i alla fall 7-8 spelare. Kul upplevelse då det tog en ganska lång stund.

Kommer att posta bilder så fort min blogg är i drift igen.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Inaktiv
Skrivet av Snake:

Steg1: registrera dig på EU sajten - http://en.allods.gpotato.eu/
Steg2: apply for closed beta - http://en.allods.gpotato.eu/ad/
Steg3: leta upp en giltig beta key för EU (US nycklarna funkar inte)
Steg4: fyll i din beta key och vänta på bekräftelse att du kan spela

Har du gjort alla de stegen?

Jag har gjort alla dessa grejer, och när jag försöker Apply to closed beta står det att jag redan är det. Och jag är tydligen inte ensam om detta problem heller... Va jobbigt! När kommer CBT2 avlsutas?

Medlem

Om det står att du har applyed to closed beta, innebär det att du registrerat dig för att delta, men INTE att du lagt in en beta nyckel. Det är två helt olika saker.

Så leta upp en nyckel på nätet... viola!


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Jag fixade en key, visserligen till US betan, men spelar inte så stor roll. Det är ju bara en beta och jag vill mest se om det kan vara något som faller mig i smaken.

Ska det släppas nu i december eller? Hittar inget datum på hemsidan, men det står ju winter 2009.

Sjysst blogg ni två driver. Släng ihop lite videorecensioner också

Medlem

Ryktet säger december, men inget är offentligt så vi får väl se. Tack för de snälla orden om bloggen. Videorecensioner kommer säkert fram över, men just nu ligger all fokus på att ha regelbundet med nyheter och att lära sig grunderna med att själv hosta siten på ett webbhotel.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Har spelet nån timme nu och blev just lvl 5 med min scout. Det finns en del saker jag stör mig på, men överlag verkar det vara rätt bra.

Det finns ingen auto attack vad jag förstått. Det leder till att man som melee konstant måste trycka på olika skills. Det har väl både för- och nackdelar beroende på vem man frågar. Jag stör mig på det.

Fienderna dodgar sjukt mycket känns det som. Ibland kan det vara varannat slag under en hel fight. Ibland 3 slag på rad. Det får mig att fundera på om det är nåt fel i spelmekaniken eller om klassen suger eller om det bara ska vara så.

Sen är det nåt skumt med fighterna också. Ibland gör man ordentligt med skada typ 15-20, men sen helt plötsligt i nästa fight slår man runt 4-5 dmg. Det är inga crits vi snackar om nu och det kan vara samma typ av mob så det känns som att något är galet.

Animationerna i fighter kan göras bättre. Vet inte om det beror på lagg, men det ser inte bra ut alltid.

Man kan inte skjuta med pilbågens normala attack om en fiende är för nära, vilket är förståeligt. Men använder man steady shot går det utmärkt att skjuta pilar. Den skillen har dessutom ingen cool down vilket basic ranged attack har av någon anledning.

Det är ju inga större grejer som förstör spelet helt, men det känns som dom stressat ihop vissa saker utan någon eftertanke. Har bara testat scout så det kanske inte är likadant för andra klasser. Får väl se om jag pallar att göra en till. Ska iaf fortsätta att spela lite med den här för att se mer av världen.

Medlem

Sant, det är en smaksak. Jag uppskattar verkligen att det inte finns auto-attack, för att inte prata om auto-facing och auto-follow som numera finns i ganska många MMOs. Tycker om när spelarens skicklighet är avgörande. Det finns trots allt en ganska stor del PvP i Allods Online.

Har läst en hel del om combat mekanismen på US forumen. Det är nog så genomtänkt, bara det att de har en något annorlunda approach till det jämfört med vanliga MMOs. Jag spelar också scout, och jag är säker på att du sett att du har fyra primära stats att lägga dina poäng på. Placeringen av poängen har en avgörande betydelse för dodge raten på din motståndare, antalet krits, och armor penetrationen som påverkar din normala damage.

Men kan hålla med om den normala damagen varierar för kraftigt. Skall be min tjej läsa runt på de ryska forumen och se om de skrivit något där. Kommer att posta svaret på min blogg.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Det luktar som ännu ett F2P spel som låter helt otroligt bra i teorin men visar sig vara en major dissapointment i praktiken.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Men riktigt så är det inte. Allods Online är utan tvekan det mest kvalitativa F2P MMOt på marknaden. De har bekostat 12 miljoner dollar i utvecklingskostnader så här långt, och i USA har spelet fått ett mycket bra mottagande och folk jämför det med P2P MMOs. Du gillar ju MMORPG.com, så varför går du inte in på Allods forumet där och läser lite, så inser du att en människas missnöje inte på något sätt återspeglar den stora massans.

När det sen gäller kombat mekaniken har jag fått en logisk förklaring (från de ryska forumen) på varför base damage varierar så pass mycket som den gör, och det beror inte på dålig kodning utan på att utvecklarna har infört en ny kombat parameter utöver de gamla som alla MMOs har.

Artikel om kombat mekaniken kommer snart på MMOfocus.se


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Skriv svar