Nordkorea: en föreläsning samt en bild

Medlem
Nordkorea: en föreläsning samt en bild

Här är en föreläsning från RKUs konferans i maj tidigare i år, mannen i fråga har själv varit i Nordkorea och själv sitter till höger om kameran någonstans, dock aldrig synlig i bild. Videon i sig innehåller mycket intressant innehåll, dock är den ganska lång och är nog egentligen endast tillsedd för RKU i sig, med tanke att man måste ha länk för att se den. Men hur som helst:

Här är även en intressant bild som också förekommer i videon, en mycket vardaglig sådan;
[ia=559307; large]

#blogg

Nordkorea: en föreläsning samt en bild

Ska lyssna på föreläsningen senare, tack för tipset!

Intressanta bilder inifrån Nordkorea! I övrigt vet jag inte hur mycket jag vågar lita på källan eftersom den är såpass tendentiös.

Medlem

Ja, det ser väl fint ut. Men vad på vilket sett skulle det bevisa att Nordkorea skulle vara ett bättre land att leva i än Sydkorea som du påstod?

Detta är en betydligt bättre bild av helvetes centrum i Nordkorea.

Det finns en anledning till att få dokumentärer har så mycket positivt att visa om Nordkorea.

Jag minns även en annan dokumentär där en förståndshandikappad britt med koreanskt påbrå åkte till Nordkorea tillsammans med dokumentär-filmarna. Han tyckte det var märkligt att det inte fanns en enda handikappad i hela Nordkorea... Den nordkoreanska guiden hävdade envist att inga handikappade föds i Nordkorea, det har vår stora ledare sett till....
Undrar vart de tagit vägen.....
Jag vet vad man gjorde med handikappade i Sovjet och Nazityskland.
Jag har sett ett par dokumentärer om Nordkorea, då jag finner landet fascinerande på ett avskyvärt sett, men mycket positivt har man knappast hört, förutom från fanatiska vänster-grupperingar.

Fast det är väl en konspiration från den organiserade "borgligheten"? *insert massive facepalm here*

Citat:

Disabled rights
See also: Eugenics
On March 22, 2006, the Associated Press reported from South Korea that a North Korean doctor who defected, Ri Kwang-chol, has claimed that babies born with physical defects are rapidly put to death and buried.[45] A United Nations report also mentions how disabled people are allegedly "rounded up" and sent to "special camps."[46] People diagnosed with autism and other related disorders are often persecuted.[46]

Låter mysigt.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Intressanta bilder inifrån Nordkorea! I övrigt vet jag inte hur mycket jag vågar lita på källan eftersom den är såpass tendentiös.

Må så vara, men den är minst lika tendentiös som allt annat som sipprar ut från landet i sig, med tanke på att det mesta kommer från Sydkorea.

Skrivet av Fargo:

Fast det är väl en konspiration från den organiserade "borgligheten"?
Låter mysigt.

Det är korrekt och ja, det låter mysigt.
Angående alla dessa handikappade personer så är det ju inte helt omöjligt att man helt enkelt inte ser några av dessa. Bara för att jag inte ser någon handikappad person varje dag så betyder väl inte det att jag plötsligt bor i Nazi-Sverige, eller? Och vad gjorde man med handikappade i Sovjetunionen om man får fråga? Till sist kan du ta dina två propaganda filmer och skicka tillbaka dem till Sydkora där de hör hemma.

Medlem

Angående Sovjet:

Citat:

Handikapp var något som det inte skulle pratas om och något som inte fick synas i det sovjetiska samhället. Handikappade och utvecklingsstörda barn
lämnades bort till institutioner där det enligt Gallego rådde vidriga förhållanden, inte bara när det gällde mat och lokaler.
Sköterskorna på barnhemmet sa till Ruben att det egentligen var bäst för honom och för samhället om han dog. Men eftersom han levde i det bästa landet i världen hade han tur som fick mat, husrum och en utbildning. I det kapitalistiska USA avrättades nämligen alla handikappade med en giftspruta, fick Ruben veta..

Citat:

- Jag kände skam när jag åt. Personalen på barnhemmet sa att vi handikappade skulle vara tacksamma och glada för egentligen tog vi maten från andra människor som behövde den bättre, kosmonauterna till exempel. Jag tyckte alltid så synd om de stackars kosmonauterna som svalt på grund av oss.

Citat:

- På ålderdomshemmet var alla livrädda för att hamna på den tredje våningen. Dit flyttades de som var alltför hjälpkrävande eller som ansågs ha levt för länge. Där fick de ligga hjälplösa och i sin egen avföring till de dog.

Några mysiga citat från författaren Ruben Gallego som är född och uppväxt i den gamla fascist-regimen Sovjetunionen.
http://www.svd.se/kultur/gallego-later-sig-inte-knackas_48405...

Medlem

De flesta med hjärtat till vänster och lite innanför pannbenet slutade romantisera sovjetunionen -68. Att idag försvara den nordkoreanska regimen får mig att tappa hakan... Att lyfta fram världens pissigaste land som ett ideal är så befängt naivt att jag blir alldeles förbannad.

1
Skriv svar