Medlem
Skärm?

Hej folket,

Min skärm kolade nyss så jag tittar på nytt men har ingen aning om vad man ska titta på.
Vad är viktigast? Kontrast? Ljusstyrka? Ser jag skillnad på en skärm med ljusstyrka 100 vs 300?
Skall användas för gaming mest, men även film.

Konstruktiva svar önskvärda


signatur

I drank what?

Medlem

Inte för att jag är en expert på skärmar eller något men till de som eventuellt tittar in och kan hjälpa dig kan det vara bra att veta hur stor peng du kan lägga samt om du har något krav på storlek så de kan föreslå modeller.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

24", widescreen, LED, prisklass 2-3kish.


signatur

I drank what?

För att få rätt tips är det nog viktigt att du skriver vad du ska använda skärmen till; spel, film, bildbehandling, porrsurfande


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

För den prisklassen så skulle jag rekommendera en skärm med IPS-panel istället för den mer vanliga TN-panelen, de ger bättre färgåtergivning samt vidare betrakningsvinklar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=963872

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255

Är två välrenommerade tillverkare som båda kommer göra dig nöjd.

Alternativt så kanske det är intressant med 120HZ skärm, om du spelar mycket FPS-spel och har en mäktig dator som ofta pressar ut över 100fps i spel, detta kan ge ett skönare flyt i spel.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

För att få rätt tips är det nog viktigt att du skriver vad du ska använda skärmen till; spel, film, bildbehandling, porrsurfande

Men det skrev jag också "Mest gaming och film"

Tack för tipsen grabbar. Jag har sneglat på Dell skärmen (min gamla skärm var en Syncmaster 245b) Så jag kanske borde sagt jag inte vill ha sämre än den så minst 1900x1200 i upplösning. Anledningen jag undrar är att jag tittat på 2 andra Syncmasters också, där den stora skillnaden är ljusstyrkan, den ena har 100 och den andra har 300. Annars är de ganska lika.

Det enda som oroade mig på Dell skärmen är beroende på vilken sida man tittar på så är svarstiden mellan 6-8ms, och min gamla skärm hade 5 ms. Märker jag någon skillnad på det tex?


signatur

I drank what?

Medlem

Jag är inte värst kräsen av mig men jag har en skärm nu som har 8ms och märker inget av det varken när jag tittar på film eller spelar.

Är också inne på att skaffa en ny skärm då min nuvarande fungerar men den är svårstartad. Många verkar vara nöjda med Dell Ultrasharp U2412M som länkades ovan. Recensioner brukar nämna en massa fina plus och de negativa bitarna att pivoten inte är så lysande, den saknar HDMI och att inställningar/kalibrering lämnar en del att önska för bildredigeringsproffs.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Angående ms så ska allt under 8 vara svårt att märka någon skillnad på, det var mest ett försäljningsknep ett tag. 100 i ljusstyrka (cd/m²) låter lågt, runt 200-300 är nog att föredra.

På upplösningen så är det imo fördjävligt att det inte görs fler 16:10 skärmar (1920x1200), där får man nästan välja mellan en till sak, 1920x1200, IPS eller 120HZ, beroende på vad man tycker är viktigast.

Alternativt så kan du alltid punga ut mer pengar och köpa en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896 så får du 2560x1440 upplösning och en bra IPS-panel.

Köpte precis Dell 24" som länkades här uppe. Allt är kanon och ms på den behöver du inte oroa dig för den flyter på fiiint
Lite trixande med inställningar kanske men annars kanon.

Kuriosa: Den går ju och snurra runt i stående läge o herre jävlar vad lång den blir

16:10 är grejer det, känns så mycket större...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar