Medlem
Retro Musik

Yes som titeln på tråden lider så handlar det om retro musik, jag är då på jakt efter lite skön retro musik och eftersom jag inte fick spela så mycket under min uppväxt är jag rädd jag kan missat lite skön musik.
Så tänkte fråga om ingen kan slänga up lite tips på några klassiker ?

Tackar

Medlem

Citerar mig själv från tråden Boten Anna goes C64:

Skrivet av Fairfax:
Skrivet av xhosa:

Tips på någon bra site där man kan dra ned diverse sådanhär musik?

High Voltage SID Collection kan rekommenderas. Innehåller över 35000 C64-låtar. Jag kan även rekommendera webradion Kohina, som spelar musik från C64, Amiga, NES, arkadmaskiner och en massa andra platformar.

C64-musik är vad jag lyssnar mest på och några tips jag kan ge på kompositörer är Rob Hubbard, Martin Galway, Ben Daglish och Chris Hülsbeck.

Medlem

okay tack så mycket

Medlem

Jag kan ju lista ett par NES och SNES-spel med schyssta soundtracks:

NES
Mega Man 2, 3
Adventures of Link
Contra
Little Nemo: The Dream Master
Battle of Olympus
Chip 'n Dale: Rescue Rangers
Shadowgate
Castlevania
Shadow of the Ninja
Gun.Smoke
Double Dragon 2
Goonies 2
Ninja Gaiden
Final Fantasy

SNES
Donkey Kong Country
Final Fantasy III
Street Fighter 2
Chrono Trigger
Act Raiser
Mega Man X
SimCity

Sedan bör du kika in musiken från Wonder Boy III: The Dragon's Trap till SMS och Sonic 3 & Knuckles till Genesis.

Medlem

8 Bit Weapon och SMK är två band som gör ganska nice bitbop, kanske inte är specifikt det du söker men jag tror det går ann ändå


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Gen
Medlem

SNES:
Alien 3
Castlevania IV

Medlem

Här finns det en hel bunt med remixar på gamla klassiker : [http://www.ocremix.org/] Enjoy!


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Inaktiv

[http://remix.kwed.org/]

Riktigt bra sida med C64-remixer. HVSC är också given även om många säkerligen finner det lite svårare att lyssna på.

Medlem

Här har du en schysst Pacman Techno Remix


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Hitta en Winamp-plugin för att köra SPC-filer (tex SNESamp) och en för att köra NSF-filer, så har du fixat både SNES- och NES-biten

Sen kan jag inte annat än att rekommendera ovanstående remix.kwed.org, där finns många kvalitativa remixar. Alla är väl inte 100% dock, har själv en gammal halvdassig remix liggandes där


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Wonder Boy III: The Dragon's Trap till Sega Master System innehåller väldigt bra musik.

1
Skriv svar