Fallout 3 ska spelas moddat

Inaktiv
Fallout 3 ska spelas moddat

efter att ha sprungit runt i 2 timmar i regn, det börjar bli mörkt, karaktären börjat bli hungrig, dina vapen har gått sönder, du har hjärnskakning och haltar farm, komma in inomhus och hör de dova mullret av regn och åska utanför och äta och dricka sin mat och kanske hitta en ny pistol och läka sig. Sjukt bra stämning!

Om ni ska lira fallout 3 så modda det, jag lovar spel upplevelsen kommer höjas med 100%. Jag var ganska besviken på orginal fallout 3 men jag älskar det moddade fallout 3. Moddsen som communityn har gjort har verkligen gett spelet det fallout 3 och RPG känsla spelet borde haft från början. Att nu få kämpa för sin överlevnad ger en sån grym känsla.

Många helt sjuka bra modds har släppts. Allt från grafik förbättringar till nya vapen, möjlighet att välja klass, fler droger, svårare spel, mer fiender, bättre AI, nya kläder, nak en modeller för de som gillar sånt, nya hem, avancerat mat,sov och healing system (inget emr sova 1 timmer fullt liv inte), väder, radiostationer. Listan är lång.

En mod gör att du kan vara slaver och springa runt och förslava folk. Eller varför inte prova settlers eller terminator 3 modden?

Alla specials blir också användbara och gör att man får helt olika spel upplevelser. Hög karisma? Du kanske inte tål ett dugg eller kan bära något men du kan ha 3 följeslagare! Ingen vapen skill? Du kan bygga robotar.

Kolla in moddsen på http://www.fallout3nexus.com/

det tar nog 2-3 tim att ladda ner modds och fatta hur man ska installera allt men det är det lätt värt!

läs ALLA readmes annars funkar det inte

jag rekommenderar,

Måste ha för att det ska funka
Fallout Interoperability Program - FOIP
Fallout mod manager

GNR -- More Where That Came From
Fallout 3 Re-Animated
Fellout (bort med gröna fallout)
PROJECT BEAUTY HD
Enhanced Weather - Rain and Snow v2
Unofficial Fallout 3 Patch (fixar många buggar så där har ni)
FWE - FO3 Wanderers Edition (overhaul, balanserar om mycket bra mod!)
Alternate Start - Roleplayers (finns i FWE, men om man inte vill ha FWE)
Marts Mutant Mod - RC 5 (ai bättre, mer diversitet bland fiender, fiender ser olika ut inom samma sort, nya intressanta spawns)
DCInteriors Project (många fler byggnader att gå in i, i DC)

där e många fler bra, dessa är populärast av de jag använder

Synd om er med konsoler ni missar verkligen något.

Inaktiv

håller helt med, senaste gången jag lirade igenom satt jag på 130 mods... blev så grymt najs! och svårt för den delen...

Ifall ni kanske bara vill ha nåt litet så kan ni alltid ta ett Perk-pack så att ni får lite nya perks som kan vara roliga

Inaktiv

Ja haha jag vet inte hur många jag har. Säkert runt 50.

Ska man ta bara en mod hade jag tagit FWE modden. Den ändrar mycket, men allt till det bättre (perk modden är inkluderad i FWE). FWE är en samling av modds om balanserar om spelet.

Medlem

Spelet är helt okej och roligt utan mods men f*n klart det ska moddas, har en del själv men får ofta nån form av krasch vid för många aktiva samtidigt


signatur

Illiud Latine dici non potest!

Inaktiv
Skrivet av General_Toxer:

Spelet är helt okej och roligt utan mods men f*n klart det ska moddas, har en del själv men får ofta nån form av krasch vid för många aktiva samtidigt

Det handlar om vilken load order du har typ 99% av fallen.

Kolla readmes för reckomendationer på load orders. KOlla också foip, vilket är en resurs för load orders typ.

http://www.fallout3nexus.com/downloads/file.php?id=4968

Prova ändra om lite. Försök fundera ut vad som ersätter vad. Ju längre ner i listan desto högre prioritet.

Det finns något program man kan använda för att reda ut load ordern, kommer fan inte på vad det heter. Har precis formaterat om datorn så kan inte kolla min FO3 install. tror det heter FO3 edit. Jag vet knappt hur det fungerar men på något sätt fick det mig att köra en mod som kraschade min load innan. Eller så läste jag bara read me's och foip mer nogrannt.

Medlem

Jag håller med och har installerat moddar till spel som Oblivion i oändlighet. Problemet för mig är att jag aldrig blir riktigt nöjd och det slutar oftast med att jag spenderar mer tid att leta, installera och testa moddar istället för att njuta av spelet. Med Fallout installerade jag därför en samlingsmod och nöjde mig med det.


signatur

12:50. Press Return

Medlem

Då blev det läge att installera det ännu en gång då.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Hur är det, krävs det att man börjar om på en ny genomspelning för att moddarna ska träda i kraft eller går det att "applicera" allting ovanpå en redan påbörjad sparning?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

det beror lite på vilken mod det är.

Men alltså jag rekomenderar verkligen att börja om. Ordentligt upp moddat är det så annorlunda tycker jag. Kör du på en gammal save har du kanske 100 stimpaks kvar och de kommer förstöra balansen i en del moddar.

Men är du ute efter tex marts mutant mod som ger dig en massa nya fiender, eller tex zombie invasions läget som finns i den så går det bra att installera och använda sina gammla saves. Installerings och avinstallerings proceduren är inte helt enkel dock så se till att läs readmen ordentligt. Samt se till att inte spara över dina gamla saves för vissa moddar kan fucka up modda saves till den grad att du inte kan lira dom omoddat igen

Medlem

Dom enda "moddarna" jag provat är UnOfficial Patch och HD Texture Pack vilka i sig gör Fallout bättre men det vore ju förstås skoj med en mod som gjorde spelet svårare edit; glömde bort radio modden, den kan starkt rekommenderas! Kan vara lite bökig att få igång men att springa runt i Wasteland och lyssna på gamla Vietnam klassiker slår det mesta ^^

Medlem

Kanske borde ta och prova med mods... Oblivion blev *nästan* värt att spela med en kvadriljon mods. Förhoppningsvis är fallet snäppet bättre med Fallout ^^

Inaktiv

Det här är jag sugen på, har lirat igenom det på 360 med de flesta expansionerna men det är ju billigt till PC. Kräver några mods att man har en expansion installerad?

jonne_mann: dom mods som du räknar upp är de du har kört med eller? Du skriver på ett sätt som gör mig sugen att börja om fast denna gång på pc

Inaktiv
Skrivet av Aresz:

Det här är jag sugen på, har lirat igenom det på 360 med de flesta expansionerna men det är ju billigt till PC. Kräver några mods att man har en expansion installerad?

jonne_mann: dom mods som du räknar upp är de du har kört med eller? Du skriver på ett sätt som gör mig sugen att börja om fast denna gång på pc

Nu har jag formaterat om datorn och inte orkat ladda ner alla igen så jag vet inte exakt vad de hette. Men jag hade fler än de mods jag har där, fast större delen små mods, nåt vapen, något item, lite bättre grafik. Hade många fler mods som liknar dc interiors project. Tror jag hade 3-5 moddar som lade till inomhus områden man kunde besöka. tex några hus vid tunnelbane ingången där man kan sälja sugar bombs till de två zombierna. Söker du på tunnelbanestationens namn hittar du den modden alternativit sök på interiors ger dig liknande mods. Jag gillar att utforska så det gav mig mycket personligen.

Det modsen som jag tagit upp är de jag tycker är viktigast och som tillför spelet mest i ett paket.

Surfa runt lite på fallout nexus och ta de du vill ha, de flesta mods fungerar bra med varandra. Det ovan är de populäraste och fungerar bäst vad jag vet. Det finns tex andra balans moddar som XFE (eller nåt sånt) som jag spelade med först, men den är utdaterad och funkar inte med så många modds längre. Jag rekomenderar att börja med det jag listat, sen tror jag man får känsla för vad man vill ändra på för att det ska passa en själv, och då är de bara att tanka ner vad som passar.

Jag använde alla de modsen som står där, mart mutant mod var jag extremt konservativ med dock, lät den bara göra några ändringar, tyckte det blev lite väl crowded i the wasteland om man maxade den, och jävligt svårt med rebalnce modden som gör spelet svårare. rebalance mod = vanligt fallout lagom svårt. marts mutant mod = dubbelt eller trippelt antal fiender på vissa inställningar

Man behöver inte ha expansionerna. Många mods är dock kompatibla med expansionerna, har speciella filer man får lägga till i sin mod start för att de ska funka till DLCna.

Inaktiv

jonne_man: tackar så hemskt mycket!

Medlem

jag säger SYND att spelet behöver vara moddat för att det ska vara kul. annat var det med daggerfall/morrowind som har lite mer ''roleplaying'' i sig som inte behöver moddas fast när jag tänker efter så går det inte att modda DF

Inaktiv
Skrivet av cyberzaikoo:

jag säger SYND att spelet behöver vara moddat för att det ska vara kul. annat var det med daggerfall/morrowind som har lite mer ''roleplaying'' i sig som inte behöver moddas fast när jag tänker efter så går det inte att modda DF

Ja jag håller med. Jag var oehört besviken på original fallout 3. obalanserat, tradigt slut, inte många val, för lätt, lång lista för min del. Sån potential i motorn, grafiken, världen, monster m.m. men så jävla dåligt använt. Varför göra allt de för att sedan göra en skit dålig story och ett obalanserat spel? När de spela igenom spelet kunde de väl iaf märkt att lyckas samla på sig 100 stimpaks utan problem var dåligt för spelet.

Snabba pengar antar jag? Fin yta för att sälja.

Lyckligtvis finns fallout fans i världen som är så hängivna att de med mods lyckades göra spelet lite mer så som spelet borde varit från början. Stor eloge till dem.

Hoppas att vi inte får se samma fiasko i Fallout vegas. Lite mer harcore fallout gaming vill jag ha,men det är nog för mycket att hoppas på när allt gör för konsol marknaden och köp, spela och släng mentalitet som råder.

Medlem
Skrivet av jonne_man:
Skrivet av General_Toxer:

Spelet är helt okej och roligt utan mods men f*n klart det ska moddas, har en del själv men får ofta nån form av krasch vid för många aktiva samtidigt

Det handlar om vilken load order du har typ 99% av fallen.

Kolla readmes för reckomendationer på load orders. KOlla också foip, vilket är en resurs för load orders typ.

http://www.fallout3nexus.com/downloads/file.php?id=4968

Prova ändra om lite. Försök fundera ut vad som ersätter vad. Ju längre ner i listan desto högre prioritet.

Det finns något program man kan använda för att reda ut load ordern, kommer fan inte på vad det heter. Har precis formaterat om datorn så kan inte kolla min FO3 install. tror det heter FO3 edit. Jag vet knappt hur det fungerar men på något sätt fick det mig att köra en mod som kraschade min load innan. Eller så läste jag bara read me's och foip mer nogrannt.

Angåande Mods, kolla på moddarnas egna kommentarer, och se till att ha grundspelets ESM/ESP först, innan fler saker ska laddas in.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Regn i Fallout? Du måste skämta.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv
Skrivet av StrongBad:

Regn i Fallout? Du måste skämta.

Man kan modda så att det är radioaktivt

Medlem

Hej är ett stort fan av Fallot 1 & 2 och har lirat 3:an en del men datorn orkade inte riktigt med men nu har jag tillgång till en ny så nu är det dags att njuta!

Fann 3:an lit lätt och är sugen på att modda.

Har laddat hem de moddar Jonne_man föreslog. Inte jätte user friendly precis...
Surfat igenom en massa readme:s men ändå inte fått riktig koll på hur man installerar moddarna.
Fått igång Mod managern iaf och förstår det som att man ska ladda filerna med .esp? Men krävs nån installation först? Och vad betyder "DLC"?
Nån som orkar skriva ihop en mini tutorial så man iaf har nånstans att börja?

Inaktiv

Ja det är meckigt men värt det jag lovar. Nu var det ett tag sedan jag spelade sist och har inte kvar installationen men ska försöka.

DLC = downloadable content. Som ges ut av företaget som gjort spelet. Brukar kosta är ibland gratis.

Jag rekommenderar att nu när du ska modda för första gången. Så skaffa inte några av de DLCs som finns till att börja med. Det är krångligare att få igång modsen om DLCs ska vara med och kan skapa konflikter.

Börja med att läsa detta

http://www.fallout3nexus.com/articles/article.php?id=43

det innehåller vad du ska göra fram till typ punkt 4.

Alltså mods kommer i olika varianter. Vissa ersätter bara helt enkelt filer som grafik mm. Alla original filer ligger ner packade i en fet fil. Om man lägger till en mod för hur super mutants ser ut så ska det filerna ligga i typ ...\fallout3\data\meshes\creatures\super mutant\supermutant.nif
När den filen ligger där tar spelet den automatiskt och ersätter originalet när spelet laddas. Precis som modda quake och många andra spel fungerar om du vet

Om du laddar hem en sådan mod ligger filerna typ alltid packade i data katalogen och det är meningen att du ska extracta dem i fallout3 mappen. Om zip filen har katalogerna meshes, texuters mm i sig så ska den vara i data foldern. Det brukar stå i readme.

Dessa moddar brukar vara lätta att få igång. Den är inprincip bara att packa upp.

Sen finns det moddar som gör så mycket mer och dem brukar vara ner packade i esp och eller esm filer. För dessa moddar vill du ha fallout mod manager, starta alltid spelet genom FOMM. Där clickar du i vilka mods du vill köra (ersättnings moddarna är igång ändå). Ordningen som moddarna är i listan där är viktigt. Jag kommer inte ihåg riktigt hur det skulle vara. Men jag tror fallouts vanliga .esm och .esp filer först. Ju längre ner i listan ju senare laddas dem och skriver över information som redan laddats, därför vill du ju absolut inte ha fallout3.esm sist för då händer typ ingenting. Fallout3.esm och esp först sen alla modda. Men detta ska finnas i någon readme fil och denna länken kan hjälpa med vilken ordning man bör ha exakt
http://www.fallout3nexus.com/downloads/file.php?id=4968

Ta EN mod i taget. Annars vet du inte vad som inte funkar och kanske skapar problem.

alla .esm och .esp moddar har jag i data foldern.

Jag vet inte varför textens format blev crazy :S.

fråga gärna om det är något du inte är med på så ska jag försöka hjälpa dig få ordning på det

Medlem

Man tackar! Började med ett par stycken bara. Funkar fint! bestämde mig att spela igenom hela på hard utan FWD till att börja med för att sen lägga på FWD till expansionerna. Installerade dock unofficial patch...

1
Skriv svar