Mass Effect 3:s expanderade slut kommer nästa vecka!

Skrivet av Dunder:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Dunder:

Så otroligt dåligt att dem inte kunde gett oss ett riktigt slut från början...

Väldigt besviken.

Måste bara fråga
Vad är ett riktigt slut i en påhittad historia? Finns det egentligen några normer för det i fantasi spel världen?

Vet inte om du bara försöker märka ord, eller om det är en ärlig fråga, men...

Har man lagt ner hundratals timmar i en serie för att lära känna alla dess karaktärer och historia, så vill man inte ha ett slut, eller en epilog, där ingenting förklaras och bara en massa nya frågor kommer upp.
Hade de sagt att en uppföljare var på väg hade ett sådant slut varit helt okej, nu har dem sagt att detta är den sista delen i historien, då förväntar man sig något sorts avslut.

Gå inte och se "Prometheus"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Icerock:
Skrivet av Niihdaz:
Skrivet av Icerock:
Skrivet av Niihdaz:
Skrivet av Intuiz:

För att se det "nya" slutet, måste man spela om ? någon som har mer info om detta..?

De sa i intervjun (, och det har man ju märkt efter att man klarat spelet oxå) att man kan köra från den sparfil som skapas

innan man ger sig på TIM's bas.

Men det jag undrar är om man inte spelar från början utan väljer sparfilen på slutet, hur ska man då veta vilka beslut som har ändrats lite som de säger att de ska göra. Jag menar jag minns fan inte alla mina beslut bara rakt av så där.

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar. Om du kör från din sista sparfil så kommer ju ändå att märka i epilogen sen vad dina val har gjort för verkan. Varför detta plötsliga problem/strul?

Jo det hänger jag med, men i filmen så säger de ju att man borde spela om eftersom de har lagt in lite extended saker som man kan bara se om man spelar om. Vilket innebär att de inte bara lagt in slutet grejen.

Hmmmm. Jag kommer isåfall att spela slutet först, och sen spela om spelet, för att se vad som är nytt. Finns ingen chans att jag kommer att kunna köra (eller orka för den delen) att stressköra igenom spelet tills tisdag. :\

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Bra att det inte kostar. Spelar själv ej Mass Effect, men avskyr att se hur EA bedriver total utsugning på även den serien.

hehe hade det kostat något skulle ingen köpa det och Biowares kontor skulle ha bombats förmodligen


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av Niihdaz:
Skrivet av Icerock:
Skrivet av Niihdaz:
Skrivet av Icerock:
Skrivet av Niihdaz:
Skrivet av Intuiz:

För att se det "nya" slutet, måste man spela om ? någon som har mer info om detta..?

De sa i intervjun (, och det har man ju märkt efter att man klarat spelet oxå) att man kan köra från den sparfil som skapas

innan man ger sig på TIM's bas.

Men det jag undrar är om man inte spelar från början utan väljer sparfilen på slutet, hur ska man då veta vilka beslut som har ändrats lite som de säger att de ska göra. Jag menar jag minns fan inte alla mina beslut bara rakt av så där.

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar. Om du kör från din sista sparfil så kommer ju ändå att märka i epilogen sen vad dina val har gjort för verkan. Varför detta plötsliga problem/strul?

Jo det hänger jag med, men i filmen så säger de ju att man borde spela om eftersom de har lagt in lite extended saker som man kan bara se om man spelar om. Vilket innebär att de inte bara lagt in slutet grejen.

Hmmmm. Jag kommer isåfall att spela slutet först, och sen spela om spelet, för att se vad som är nytt. Finns ingen chans att jag kommer att kunna köra (eller orka för den delen) att stressköra igenom spelet tills tisdag. :\

Samma här, orka.


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Känns ju som om dom kan skita i att släppa detta DLC. Är ju bara en coverup, för att dom är svaga för grupptryck. Spelet har redan ett slut, vad glada för det. Dom valde detta slut för det passade spelets historia enligt dom. Nu tvingas dom hitta på massa andra hittepå-slut för att tillfredställa människor.
Ska det vara samma i filmer? Folk klagar efter att ha se filmen på bio att slutet sög och då ska filmbolagen filma om ett par olika slut som man kan välja på i stället?

Medlem

varför har de inte bekräftat indoctrination teorin eftersom att det är den ända teorin som verkar vara sann?

Medlem

Orkar inte starta upp spelet igen, blir att kolla på YouTube.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Känns ju som om dom kan skita i att släppa detta DLC. Är ju bara en coverup, för att dom är svaga för grupptryck. Spelet har redan ett slut, vad glada för det. Dom valde detta slut för det passade spelets historia enligt dom. Nu tvingas dom hitta på massa andra hittepå-slut för att tillfredställa människor.
Ska det vara samma i filmer? Folk klagar efter att ha se filmen på bio att slutet sög och då ska filmbolagen filma om ett par olika slut som man kan välja på i stället?

Därför att slutet kändes stressat, något som EA antagligen orsakade och som bioware kanske inte alls ville från början


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Dunder:

Så otroligt dåligt att dem inte kunde gett oss ett riktigt slut från början...

Väldigt besviken.

Måste bara fråga
Vad är ett riktigt slut i en påhittad historia? Finns det egentligen några normer för det i fantasi spel världen?

Vet inte om du bara försöker märka ord, eller om det är en ärlig fråga, men...

Har man lagt ner hundratals timmar i en serie för att lära känna alla dess karaktärer och historia, så vill man inte ha ett slut, eller en epilog, där ingenting förklaras och bara en massa nya frågor kommer upp.
Hade de sagt att en uppföljare var på väg hade ett sådant slut varit helt okej, nu har dem sagt att detta är den sista delen i historien, då förväntar man sig något sorts avslut.

Det var absolut en ärlig fråga! Och av deras slut i spelet så lämnar de ju en öppen dörr för en del till.
För ärligt hur många karaktärer har vi inte sett dö o vips så är de tillbaka... För allt är tillåtet i fantasin!

Så om någon presenterar en "värdig fortsättning" för räknenissarna (de som egentligen styr bolagen) att det skulle sälja stort så lär vi få se en del till...

Men jag förstår din tanke om spelet om ett klarare slut.

PS. tack för minus från er som inte förstod..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Jag är väl ensam om att äga ME3 och bara lirat MP pga de tydligen förskräckliga sluten man hörde talas om. Ska bli intressant o prova detta som en första genomgång, kanske blir ett värdigt slut som jag kan uppskatta.

Medlem

De kommer inte ändra slutet med detta, de kommer bara förlänga det så vi får se mer utav samma kassa slut. Jag är inte hypad

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Svenpa:

Jag är väl ensam om att äga ME3 och bara lirat MP pga de tydligen förskräckliga sluten man hörde talas om. Ska bli intressant o prova detta som en första genomgång, kanske blir ett värdigt slut som jag kan uppskatta.

Eller så spelar men spelet och bildar sig en egen uppfattning.

Medlem

med andra ord på onsdag kl 18 svensk tid........


signatur

no i will not go loladin no not at all

Medlem

Hahaha säger så här Fuuuuuuck you, Bioware, vem fan bryr sig om att lira om skiten för ett slut som ändå inte går att ändra på, iaf om man har lirat igenom hela serien från början till slut!

Bioware slutade göra bra spel med ME1-2, sen blev det sopor tack vare sluten i ME3 och framförallt megasopan skyrim, hahah

Årets spel, hahah folk har ingen smak längre!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av LeTigah:

varför har de inte bekräftat indoctrination teorin eftersom att det är den ända teorin som verkar vara sann?

För att slutet är tänkt att tas för vad det är, utan Keyser Zöse-twistar.

Medlem
Skrivet av Deep Throat:

Hahaha säger så här Fuuuuuuck you, Bioware, vem fan bryr sig om att lira om skiten för ett slut som ändå inte går att ändra på, iaf om man har lirat igenom hela serien från början till slut!

Bioware slutade göra bra spel med ME1-2, sen blev det sopor tack vare sluten i ME3 och framförallt megasopan skyrim, hahah

Årets spel, hahah folk har ingen smak längre!

Makes no sense.

Skyrim gjordes av Bethesda.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Känns ju som om dom kan skita i att släppa detta DLC. Är ju bara en coverup, för att dom är svaga för grupptryck. Spelet har redan ett slut, vad glada för det. Dom valde detta slut för det passade spelets historia enligt dom. Nu tvingas dom hitta på massa andra hittepå-slut för att tillfredställa människor.
Ska det vara samma i filmer? Folk klagar efter att ha se filmen på bio att slutet sög och då ska filmbolagen filma om ett par olika slut som man kan välja på i stället?

Jag tycker också de kan strunta i Extended Cut eftersom det kommer inte ge dem som klaga (inklusive mig) vad vi ville ha från början. BioWare lovade oss att våra val skulle spela roll på slutet. Det gjorde de inte. Jag upplever inte att förlängda scener utav samma Space-Magic-nonsens kommer göra någon glad, leder nog snarare till att man bara får mer ont i huvudet när man kollar på det igen...

För att svara på din fråga: Om du gick in i biografen för att kolla på en sci-fi-film och det har marknadsförts klart och tydligt att det skulle vara en sci-fi-film, men du sen kommer in och ser att det är en familjie-drama/komedi-film, skulle inte du känna dig lurad? Detta är en av sakerna som har hänt.

Här är text från intervju med BioWare:

Interviewer: [Regarding the numerous possible endings of Mass Effect 2] “Is that
same type of complexity built into the ending of Mass Effect 3?”
Hudson: “Yeah, and I’d say much more so, because we have the ability to
build the endings out in a way that we don’t have to worry about
eventually tying them back together somewhere. This story arc is
coming to an end with this game. That means the endings can be a lot
more different. At this point we’re taking into account so many
decisions that you’ve made as a player and reflecting a lot of that
stuff. It’s not even in any way like the traditional game endings,
where you can say how many endings there are or whether you got
ending A, B, or C.....The endings have a lot more sophistication and
variety in them.”

Och trots det blev det bara PICK A COLOR! på slutet för att få se samma slut i en annan färg.
Källa förresten: http://www.gameinformer.com/b/features/archive/2012/01/10/mas...

Medlem

Kanske skulle införskaffa ett ex. av ME3 då...

Medlem

Tyckte slutet inte var jätte dåligt först, det var ett helt okej slut för mig. Sedan kollade jag runt på internet om "plot-holes". Då hittade jag "The Indoctrination Theory - A Documentary" på youtube som är en och en halv timme lång ( http://www.youtube.com/watch?v=caAqFFhBn2U ).
Då blev jag skitglad för att slutet blev så jäkla mycket bättre, även fast det är en teori. I princip alla plot-holes försvann för mig.
Om det stämmer, vilket är mest troligt (för mycket bevis för att det inte ska vara sant), så är Bioware riktigt skickliga. De släppte kontrollen över spelet så spelaren ska tänka till vad som har hänt. Alla slut ska inte förklaras. Historier ska göra så läsaren, tittaren, lyssnaren eller i det här fallet spelaren ska tänka till. Allt ska inte berättas. Då blir det skittråkigt.
Och det är en sak jag oroar mig för nu, att Bioware beskriver sluten för mycket. Då blir slutet inte alls speciellt.
Jag tycker Extended Cut är dåligt att det släpps, för det var så här Bioware ville avsluta sin episka berättelse om Shepard! Så snacka inte skit att Bioware är dåliga på att skriva! (jag blir irriterad då ). Men det ska på samma gång bli intressant hur Bioware har lagt upp det hela, för Bioware är min favorit spel-utvecklare!

Medlem
Skrivet av pingkonk:

Tyckte slutet inte var jätte dåligt först, det var ett helt okej slut för mig. Sedan kollade jag runt på internet om "plot-holes". Då hittade jag "The Indoctrination Theory - A Documentary" på youtube som är en och en halv timme lång ( http://www.youtube.com/watch?v=caAqFFhBn2U ).
Då blev jag skitglad för att slutet blev så jäkla mycket bättre, även fast det är en teori. I princip alla plot-holes försvann för mig.
Om det stämmer, vilket är mest troligt (för mycket bevis för att det inte ska vara sant), så är Bioware riktigt skickliga. De släppte kontrollen över spelet så spelaren ska tänka till vad som har hänt. Alla slut ska inte förklaras. Historier ska göra så läsaren, tittaren, lyssnaren eller i det här fallet spelaren ska tänka till. Allt ska inte berättas. Då blir det skittråkigt.
Och det är en sak jag oroar mig för nu, att Bioware beskriver sluten för mycket. Då blir slutet inte alls speciellt.
Jag tycker Extended Cut är dåligt att det släpps, för det var så här Bioware ville avsluta sin episka berättelse om Shepard! Så snacka inte skit att Bioware är dåliga på att skriva! (jag blir irriterad då ). Men det ska på samma gång bli intressant hur Bioware har lagt upp det hela, för Bioware är min favorit spel-utvecklare!

Har kollat och läst väldigt mycket, och jag kan säga att de MESTA där är bara lite bullshit och lathet från bioware, tyvärr. när det kommer till indoctrination försöken genom spelen håller jag med, det är väldigt tydligt att det händer, men bevisar inte att det är så det slutar. ungen är lite mjeh. Det är en känsla av svaghet de vill ge honom vid öppningsvideon så betyder inget för mig. det ENDA...ENDA saken som jag tycker är konstigt. är blodet på Shepard.. skumt som fan, men resten av "bevisen" är tvivelaktiga.


signatur

Amateurish? Ama-amateurish? Jet's pure genius, and don't you forget it! And I didn't stumble across it, I MADE it.

Medlem
Skrivet av pingkonk:

Tyckte slutet inte var jätte dåligt först, det var ett helt okej slut för mig. Sedan kollade jag runt på internet om "plot-holes". Då hittade jag "The Indoctrination Theory - A Documentary" på youtube som är en och en halv timme lång ( http://www.youtube.com/watch?v=caAqFFhBn2U ).
Då blev jag skitglad för att slutet blev så jäkla mycket bättre, även fast det är en teori. I princip alla plot-holes försvann för mig.
Om det stämmer, vilket är mest troligt (för mycket bevis för att det inte ska vara sant), så är Bioware riktigt skickliga. De släppte kontrollen över spelet så spelaren ska tänka till vad som har hänt. Alla slut ska inte förklaras. Historier ska göra så läsaren, tittaren, lyssnaren eller i det här fallet spelaren ska tänka till. Allt ska inte berättas. Då blir det skittråkigt.
Och det är en sak jag oroar mig för nu, att Bioware beskriver sluten för mycket. Då blir slutet inte alls speciellt.
Jag tycker Extended Cut är dåligt att det släpps, för det var så här Bioware ville avsluta sin episka berättelse om Shepard! Så snacka inte skit att Bioware är dåliga på att skriva! (jag blir irriterad då ). Men det ska på samma gång bli intressant hur Bioware har lagt upp det hela, för Bioware är min favorit spel-utvecklare!

Hur blir slutet bättre? Istället för att vara ologiskt blir det meningslöst, och det är inte mycket bättre alls i mina ögon.

Utan någon sorts fortsättning efter att

Shepard vaknar upp i London

blir Indoctrination Theory irrelevant, och någon sådan fortsättning finns än så länge inte på radarn. Bioware har redan bekräftat att Indoctrination Theory inte kommer att adresseras i Extended Cut.

Medlem
Skrivet av Höglund:
Skrivet av pingkonk:

Tyckte slutet inte var jätte dåligt först, det var ett helt okej slut för mig. Sedan kollade jag runt på internet om "plot-holes". Då hittade jag "The Indoctrination Theory - A Documentary" på youtube som är en och en halv timme lång ( http://www.youtube.com/watch?v=caAqFFhBn2U ).
Då blev jag skitglad för att slutet blev så jäkla mycket bättre, även fast det är en teori. I princip alla plot-holes försvann för mig.
Om det stämmer, vilket är mest troligt (för mycket bevis för att det inte ska vara sant), så är Bioware riktigt skickliga. De släppte kontrollen över spelet så spelaren ska tänka till vad som har hänt. Alla slut ska inte förklaras. Historier ska göra så läsaren, tittaren, lyssnaren eller i det här fallet spelaren ska tänka till. Allt ska inte berättas. Då blir det skittråkigt.
Och det är en sak jag oroar mig för nu, att Bioware beskriver sluten för mycket. Då blir slutet inte alls speciellt.
Jag tycker Extended Cut är dåligt att det släpps, för det var så här Bioware ville avsluta sin episka berättelse om Shepard! Så snacka inte skit att Bioware är dåliga på att skriva! (jag blir irriterad då ). Men det ska på samma gång bli intressant hur Bioware har lagt upp det hela, för Bioware är min favorit spel-utvecklare!

Hur blir slutet bättre? Istället för att vara ologiskt blir det meningslöst, och det är inte mycket bättre alls i mina ögon.

Utan någon sorts fortsättning efter att

Shepard vaknar upp i London

blir Indoctrination Theory irrelevant, och någon sådan fortsättning finns än så länge inte på radarn. Bioware har redan bekräftat att Indoctrination Theory inte kommer att adresseras i Extended Cut.

Kan vara spoilers så läs inte det här. Jag vet inte hur man gör så man bara ser texten när man markerar den

Det här är ju väldigt subjektivt såklart, men jag tycker slutet blir grymmt mycket bättre när allt är invecklat. Det är nice att Bioware "Indoctrinate:ar" oss.
Sen tycker jag att IT forfarande kan vara relevant, ingen vet hur det är efter slutet förutom Bioware själva. Det finns ju bara spekulationer. Och varför skulle den vara irrelevant även fast det är slut efteråt. En förklaring jag kom på nu kan vara att Synthesis- eller Control-slutet gör så att Shepard blir "Fully-Indoctrinated" (enligt IT) eller så dör han. Man ser från Shepards perspektiv, så det som händer efter (eller när han håller på att bli det) man dör eller blir "Indoctrinate:ad" är att blider Flashar runt i hans Shepards huvud (som folk säger att de ser minnen eller något de bryr sig om innan de dör). I det här fallet ser han sina nära få nytt hopp på en ny planet. Men sen vet man ju inte vad som händer efter när Shepard överlever. Men en grej som kan kanske kan förklara är att pappan och barnet i slutet säger att Shepard är som en legend, men jag vette fan. Men som jag sade tidigare. Bioware släppte kontroll över spelet och ville att vi (spelaren) skulle tänka till. Allt behöver inte bli förklarat
Nu har jag inte kollat på intervjun som FZ länkade nu, men Bioware har varken förnekat eller bekräftat IT. Men med svar på folk tweets till Bioware låter det som att det lutar åt IT hållet. Men vi får se imorrn hur det är!
Nu finns del två av IT dokumentären som jag länkar nu: http://www.youtube.com/watch?v=dCQXwIIlMYc&feature=plcp

Medlem
Skrivet av Catweazle:
Skrivet av pingkonk:

Tyckte slutet inte var jätte dåligt först, det var ett helt okej slut för mig. Sedan kollade jag runt på internet om "plot-holes". Då hittade jag "The Indoctrination Theory - A Documentary" på youtube som är en och en halv timme lång ( http://www.youtube.com/watch?v=caAqFFhBn2U ).
Då blev jag skitglad för att slutet blev så jäkla mycket bättre, även fast det är en teori. I princip alla plot-holes försvann för mig.
Om det stämmer, vilket är mest troligt (för mycket bevis för att det inte ska vara sant), så är Bioware riktigt skickliga. De släppte kontrollen över spelet så spelaren ska tänka till vad som har hänt. Alla slut ska inte förklaras. Historier ska göra så läsaren, tittaren, lyssnaren eller i det här fallet spelaren ska tänka till. Allt ska inte berättas. Då blir det skittråkigt.
Och det är en sak jag oroar mig för nu, att Bioware beskriver sluten för mycket. Då blir slutet inte alls speciellt.
Jag tycker Extended Cut är dåligt att det släpps, för det var så här Bioware ville avsluta sin episka berättelse om Shepard! Så snacka inte skit att Bioware är dåliga på att skriva! (jag blir irriterad då ). Men det ska på samma gång bli intressant hur Bioware har lagt upp det hela, för Bioware är min favorit spel-utvecklare!

Har kollat och läst väldigt mycket, och jag kan säga att de MESTA där är bara lite bullshit och lathet från bioware, tyvärr. när det kommer till indoctrination försöken genom spelen håller jag med, det är väldigt tydligt att det händer, men bevisar inte att det är så det slutar. ungen är lite mjeh. Det är en känsla av svaghet de vill ge honom vid öppningsvideon så betyder inget för mig. det ENDA...ENDA saken som jag tycker är konstigt. är blodet på Shepard.. skumt som fan, men resten av "bevisen" är tvivelaktiga.

Kan vara spoilers så läs inte det här. Jag vet inte hur man gör så man bara ser texten när man markerar den
Först: nu finns del 2 av dokumentären på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=dCQXwIIlMYc&feature=plcp

Jo, varje bevis går inte att hålla med om. Men jag nämner några riktigt stärka som inte bara kan vara någon slump:

- Hur kan Shepard överleva (om man tar destroy) explosionen av Citadel och falla ner till Jorden om det är på riktigt? När han knappt överlever av tryckvågen när Normandy sprängs i början av Mass Effect 2.
- Varför har Bioware döpt växt-texturerna till "Dream Foliage" (på planeten där Normandy SR-2 krashar på den okända planet i slutet av Mass effect 3). De kunde döpt de till vad som helst, men de döpte just de till "Dream Foliage".
- Varför är det varningsskyltar varje gång man ser barnet i verkligheten? Det finns ingen chans att de är där helt random. Varför lägger ingen märker till honom förutom Shepard? Och hur springer barnet in i en låst dör (precis i början) och överlever explosionen av Reaper-strålen? Fysik fungerar inte så. Barnet leker med en leksak. Normandy! Han leker bara med Shepard för han är smartare än honom!
- Varför är det helt plötsligt kroppar (efter man blir träffad av reaper-strålen när man springer ner för kullen) överallt på sidorna som är skalperade och har samma armor som Ashley och Kaiden hade först i ME1? Reapers:en skulle inte ha hunnit flytta all kroppar till högar på sidan och så har de samtidigt skalperat alla. Och varför har de just Ashley's och Kaidan's armor på sig? Jo, för det är hallucination och de reflekterar Shepards val mellan Ashley och Kaidan på Virmire i ME1.

Jag kan rabbla upp många exempel men det tar för lång tid. Det är för mycket bevis för att IT inte ska vara sann.
Det är en sak att gilla och hata slutet. Men att gnälla på Bioware för att de är lata är fel för att slutet är så jävla invecklat och invecklade berättelser utförs av skickliga författare. Som jag sade tidigare, Bioware släppte taget om spelet och ville att spelaren skulle tänka till.
Jag har spelat Bioware-spel ett bra tag nu och varje spel från de har haft grymma stories. Så varför, med all denna press på sista spelet i Mass Effect trilogin, skulle de strula till det de sista 10 minuterna? När allt innan var så perfekt.
Men nu orkar jag inte skriva mer så får vi ser hur det egentligen är imorrn

Edit: Jag gillar att de har använte lore:en för slutet ifall IT stämmer.

Medlem
Skrivet av pingkonk:

Jag kan rabbla upp många exempel men det tar för lång tid. Det är för mycket bevis för att IT inte ska vara sann.

Och med den logiken dog förstås Paul McCartney i en bilolycka 1966.

Skrivet av pingkonk:

Det är en sak att gilla och hata slutet. Men att gnälla på Bioware för att de är lata är fel för att slutet är så jävla invecklat och invecklade berättelser utförs av skickliga författare. Som jag sade tidigare, Bioware släppte taget om spelet och ville att spelaren skulle tänka till.

Att "släppa taget om spelet" för att låta spelarna göra sig sina egna slut låter då lite som lathet från Biowares sida om du frågar mig. "Vi kom inte på någon riktig avslutning till serien. Här har ni en mindfuck istället, så att ni kan klura själva på vad som händer." Det finns bra och dåliga sätt att göra öppna slut på. Bara för att ett slut är "invecklat" behöver det verkligen inte vara skickligt skrivet.

Skrivet av TheDarkProphet:

I'm all for "leaving it to the viewer's imagination" when it comes to any kind of fiction, but it has to be done right and honestly, it just doesn't always work with certain stories.
As an example, take the movie Inception. It performs this "speculation" business perfectly IMO. The film provides a satisfying conclusion to the story presented while offering speculation for the viewer that can be debated and analyzed for a long time. Creating discussion in fiction is all well and good, but not when it comes to the crucial elements of the story that blatantly confuse the audience just for the sake of generating "LOTS OF SPECULATION".

Tänk om Konungens Återkomst hade slutat med en fade to black precis när Frodo och Sam hade tagit sig till Domedagsberget för att förgöra ringen.

Jag tror inte att någon hade känt sig särskilt tillfredsställd av det slutet.

12
Skriv svar