Medlem
Order of War

Efter ett par timmars spelande kommer här ett första utlåtande från mig angående detta WW2RTS-spel. Notera att jag inte på långa vägar har utforskat spelet i sin helhet utan detta inlägg skall ses som ett första intryck. Bidra gärna med egna betraktelser.

+
Snyggt, enkelt att komma igång med, simpla kontroller, ett visst motstånd i att spela mot datorn, både tysk och amerikansk kampanj.

Det är vackert att se på och när man givit sina trupper order att utföra kan man luta sig tillbaka i ett slags videoläge och skåda slaget en stund. En ganska trevlig idé även om den kanske egentligen inte är särskilt användbar. Tutorialen var lagom tillkrånglad, inga galna kontrollöverraskningar i spelet medför en kvick upplärningsfas - på gott och ont... AI:n tycks vara ganska hård även på inte allra tyngsta svårighetsgraden - om det sedan berodde på att datorn hade mer än dubbelt så många enheter vet jag inte. I skirmish fick jag iallafall smisk till en början.

-
Enformiga röster, känns segt på något vis, oerhört få manöveralternativ, ingen sovjetisk kampanj.

En av de första sakerna jag störde mig på var att när man klickar på en enhet brukar man ju traditionellt höra den enheten anropa en tillbaka. Så även i Order of War. Däremot tycks variationen på svarsropen minst sagt få.

Man kan säga att det är enkla kontroller eftersom det inte finns vidare mycket att göra. Man kan beordra en eller flera enheter att förflytta sig till en position eller anfalla en fientlig enhet. Vissa enheter med indirekt eld kan man få ett extra anfallsalternativ för. Vidare kan man rotera sina enheter utan att flytta dem från platsen. That's it. Det finns inget mer att göra. Lite knapphändigt kanske? Okej, infanteriet kan göra uppsittning i trupptransportfordon och likaså göra avsittning men något mer engagerande i själva attackval eller förflyttningsval blir det inte.

Jag hade gärna sett alternativ som ammunitionsbyte på stridsvagnarna beroende på vad man vill bekämpa eller låta infanteriet använda granater mer på mitt kommando. Likaså att aktivera sprintrusningar eller beordra ålning och hasning hade lyft känslan av inblandning i vad som sker. Att kunna låta fordon backa från fronten hade ju också varit fördelaktigt då de flesta har tjockast pansarstål framtill. Man styr kompanier som minsta enhet men det betyder inte att man måste skippa alla detaljer tycker jag.

Sedan har man inkluderat samma slags poäng som präglar Company of Heroes nämligen att intar man ett strategiskt mål får man poäng vilka man kan spendera på att skaffa förstärkningar. Olika sådana här mål tillåter olika typer av förstärkningar. Poängen kan även användas till flygbombningar och artilleribeskjutning. Jag tycker inte att sådana här poängsystem är underhållande när jag söker ett mer realistiskt strategispel.

Det kanske bara är jag men visst känns spelet lite tomt? Till och med Close Combat-spelen som släpptes för sådär 10 år sedan tillät olika typer av förflyttning på enheterna och taktiska manövrar. Man kunde lägga enget dolda i bakhåll och gå på patrull.

Jag har inte givit upp hoppet om Order of War ännu - jag ska ge det ytterligare några timmar men hittils imponerar det föga.

Medlem

Har en fråga hur ändrar man Physics quality i options?
Den står på off och går inte att ändra.

Medlem
Skrivet av Winian:

Har en fråga hur ändrar man Physics quality i options?
Den står på off och går inte att ändra.

Kanske kräver ett PhysX-kort eller ett nyare GeForce-kort med inbyggd PPU?

Medlem
Skrivet av Inkompetent:
Skrivet av Winian:

Har en fråga hur ändrar man Physics quality i options?
Den står på off och går inte att ändra.

Kanske kräver ett PhysX-kort eller ett nyare GeForce-kort med inbyggd PPU?

Kan vara så, jag vet inte. Jag lirar iallafall med ett EVGA:s x295.

Medlem
Skrivet av Plastsoldat:
Skrivet av Inkompetent:
Skrivet av Winian:

Har en fråga hur ändrar man Physics quality i options?
Den står på off och går inte att ändra.

Kanske kräver ett PhysX-kort eller ett nyare GeForce-kort med inbyggd PPU?

Kan vara så, jag vet inte. Jag lirar iallafall med ett EVGA:s x295.

ok, jag lirar med
MSI GeForce 9800GT

Medlem

Efter ytterligare några timmar så kan jag bara konstatera att spelet denna tråd talar om suger. Det är skräp och om man tänkt betala för det kan man lika gärna kasta pengarna i sjön.

1
Skriv svar