Funcom sparkar anställda

Medlem
Funcom sparkar anställda

Det ser tyvärr ut som om den ekonomiska verkligheten har hunnit i fatt Funcom.

* 20% av alla anställda sägs upp
* Utvecklingen av Perfect World skjuts upp

Källa (på norska): [http://e24.no/boers-og-finans/article3293731.ece]

Tråkigt. Nu väntar vi bara på att Mythic skall göra samma sak.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Conan går efter planen vilket är huvudsaken. Är sj inte intresserad av perfect world ändå.

Medlem
Medlem

"Dagens Næringsliv wrote in early September that Funcom invited its 220 employees in Norway to move to Quebec in Canada. The reason is that Canada has very favorable conditions for multimedia companies. Provinsregjerinegen in Quebec gives all companies a reimbursement of 37.5 percent of salary costs and with a generally lower pay levels can Funcim cut costs by up to 50 percent by moving employees to Canada.

Funcom plans to hire 100 to 150 people in Canada over the next 18 months."

Medlem

Det är i och för sig positivt att de har planer på att ta in ny personal i Kanada. Men OBS att det är framtida planer. Om det blir så får framtiden utvisa. Funcom har en historia av fagert tal och mycket som aldrig blivit verklighet. Uppsägningarna och permissionerna är däremot ett faktum.

Att de överhuvudtaget vill flytta utvecklingen till ett land som gynnar dem ekonomiskt, beror ju dessvärre på att det inte går bra.

Från samma artikel:

"Aksjen faller tilbake 18 prosent til 4,12"

"fortsatt negative abonnementstrenden for Age of Conan"

Det enda positiva i sammanhanget är att de fram tills nu har ett öveskott på knappt 10 miljoner kronor. Låt oss hoppas att överskottet täcker de kommande utgifterna på en vikande marknad.

Snart kommer väl domen för Warhammer. Trist att så få MMOs lyckas tjäna pengar och överleva. Svårt att fatta att alla vill spela WoW efter så många år.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem
Skrivet av Snake:

Det ser tyvärr ut som om den ekonomiska verkligheten har hunnit i fatt Funcom.

* 20% av alla anställda sägs upp
* Utvecklingen av Perfect World skjuts upp

Källa (på norska): [http://e24.no/boers-og-finans/article3293731.ece]

Tråkigt. Nu väntar vi bara på att Mythic skall göra samma sak.

Menar du inte Secret World?


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Mjo han menar Secret World. Blir intressant att se vad Funcom väljer att lägga resurserna på. Om de bara flyttar personalen utan att banta och dessutom planerar hyra in 150 personer till och dessutom skjuta upp utvecklingen av Secret World, vad tänker de då jobba på? Jag tror knappast att det tänker lägga resurser på ett nytt project, utan snarare satsa hårt på Age of Cona eller alternativt jobba hårdare på deras 'gratismmo'. Men chansen finns ju att vi kan se en ljusare framtid för Age of Conan. Age of Conan är ett för stort projekt att bara lägga ner eller att skära ner på (enligt mig), särskilt då det står på en relativt stabil grund, har modernt innehåll som är byggt för att hålla i flera år och är fortfarande ett spel som har stor potential. Får vi en (lagom buggfri) expansion som har mycket innehåll, nya idéer och är långlivat, så tror jag verkligen att Funcom kan vända skeppet. Med ny game director (som för övrigt har förbättrat originalspelet enormt) som jobbar på expansionen från scratch, ser chanserna ganska stora ut.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

...Menar du inte Secret World?

Nej, han menar spelföretaget Mythic.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Visst menade jag Secret World. Skrivfelsnisse som var framme, sorry för det.

@Vozk
Hade du läst sista raden i huvudinlägget, kunde du besparat dig lustigheten över Mythic. Jag är väl medveten om deras problem.

@Bronie
Tror precis som du att AoC kommer att leva vidare. De dras inte alls med samma utvecklingskostnader som tex Mythic, vilket bla borgar för betydligt lägre månatliga omkostnader. Så låt oss hoppas på några bra patchar och expansion framöver.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem
Skrivet av Snake:

Visst menade jag Secret World. Skrivfelsnisse som var framme, sorry för det.

@Vozk
Hade du läst sista raden i huvudinlägget, kunde du besparat dig lustigheten över Mythic. Jag är väl medveten om deras problem.

@Bronie
Tror precis som du att AoC kommer att leva vidare. De dras inte alls med samma utvecklingskostnader som tex Mythic, vilket bla borgar för betydligt lägre månatliga omkostnader. Så låt oss hoppas på några bra patchar och expansion framöver.

Expansionen är något som enligt mig kommer att utöka Funcoms spelarbas ifall om den blir bra med bra betyg mm.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Låt oss hoppas det.

Idag kom Q3 rapporten och den var allt annat än munter.

* Intäkterna minskade med 68.5%
* Minskat antal betalande spelare
* Skuld med nästan 10 miljoner dollar
* Förväntad förlust för Q4

mm...


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

tråkigt, jag ser mycket fram emot secret world. Hoppas det tittar upp för Funcom snart. Norska staten kan väl hjälpa lite, dom har ju fan pengar dom!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Preed:

tråkigt, jag ser mycket fram emot secret world. Hoppas det tittar upp för Funcom snart. Norska staten kan väl hjälpa lite, dom har ju fan pengar dom!

Håller med, secret world verkar vara nyskapande!


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

1
Skriv svar