Funcom Q2 report

Medlem
Funcom Q2 report

Funcoms kvartalsrapport är släppt, och för de nyfikna kan följande konstateras ang AoC:

• Stabil bas runt 100.000-110.000 betalande spelare.

• 1.6 miljoner mindre i intäkt Q2 jämfört med Q1.

• Minskade intäkter förväntas av företaget inför Q3.

• Men trots allt en totalt sett god ekonomi: 37 miljoner dollar.

• Mao; AoC kommer att finnas kvar under lång tid.

Mer läsning i ämnet för de nyfikna:
http://www.mmorpg.com/discussion2.cfm/post/3041689#3041689


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem
Medlem

Oh nice, har jag väntat på!

Mindre intäkt tror jag beror på att de sa i Q1 reporten att de skulle lägga ner mer pengar på marknadsföring av Age of Conan, tror det lönade sig, även om de intäkterna minskade.

110 spelare är intressant, tycker det lät rätt mkt med tanke på hur tomma servrarna var en gång i tiden.

Det är när man ser sådana här rapporter som gör att man inser hur mkt pengar storföretag som Blizzard suger ut från spelare. med 100 gånger mer spelare (än AoC) borde de få en oerhört stor vinst med World of Warcraft, ändå känns det som att de ger så himla lite tillbaka, synd att allt i grund och botten handlar om pengar. Känns skönt att Age of Conan har något att tävla med, därmed har de en mkt större anledning att förbättra spelet och komma med nytt innehåll, WoW behöver bara fylla på lite då och då för att behålla spelarna.

Btw Snake, har det kommit någon Q2 rapport för Mythic (WAR) än? Vore intressant att jämföra de två "WoW-utmanarna".

Medlem

Finns Kvartals rapport på Warhammer forumet, det ser inte ljust ut för spelet dock.

Medlem

Okej, läste lite där. Age of Conan verkar väldigt mkt mer stabilt. Många trodde verkligen att WAR skulle gå bra (bättre än AoC iaf), men det kändes ju inte direkt att spelet kom med något nytt (förutom RvR som tydligen är ganska ospelbart pga lagg). Grafiken var föråldrad och gameplayet likt WoW, känns inte direkt som spelet hade någon grund att stå på från början. WAR hade från början många spelare och har sedan release tappat spelare med tiden, spelargrunden verkar helt enkelt inte stabiliseras (inte än iaf). Age of Conan gick det taskigt för ibörjan (förlorade nästan alla spelare några månader efter release), men trenden visar snarare tvärt emot WAR idag, då Age of Conan får stadigare prenumerationer och mer spelare sakta men säkert. Det som skiljer är nog att Age of Conan står på en stark bas med modern grafik, nytt gameplay (dock ospelbara sieges) och att Funcom flitigt utökat innehållet och släppt flera stora uppdateringar med jämna mellanrum. Blir intressant att se hur expansionen påverkar spelarantalet, personligen hoppas jag bara att Funcom denna gång har en längre beta och verkligen finslipar expansionen. Jag tror verkligen att Funcom kan leverera om de gör det rätt denna gång, dessutom öka antalet spelare ganska mkt.

Medlem

Vill inte låta negativ för jag hoppas verkligen att AoC liksom Warhammer klarar sig ur den den negativa trenden, men det ser mörkt ut för båda spelen. När det gäller AoC betänk följande:

* Q1 hade Funcom 7.7 miljoner i intäkter

* Q2 var samma siffra 6.1

* Alltså en minskning med 1.6 miljoner

* Funcom förväntar en minskning av intäkterna under Q3 till mellan 3-20%

* Fortsätter den trenden är de 37 miljonerna snart borta

* Med Q2 rapporten sjönk Funcom aktien 13% och är nu så illa sedda att rekommendationen är sälj på börserna, vilket innebär att förtroende saknas för företaget

Jag vill som sagt inte att AoC skall gå i graven, men det enda som skiljer spelet från Warhammer är egentligen att AoC haft en betydligt lägre utvecklingskostand vilket ger lite längre andrum.

Låt oss hoppas att spelarna återvänder till både AoC och Warhammer, och att Aion och SWTOR inte blir nådastöten för dessa båda MMOs.

Och slutligen... skippa all denna fiendskap och jämförelser mellan AoC och Warhammer. Be i stället på era bara knän att de finns kvar nästa år.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Bra att de överlever, gengren kan gott behöva lite konkurans!


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

En fråga

Är väl inget direkt fiendeskap? Att jag är en AoC fan och inte en WAR fan är väl ganska tydligt, men bara för att det går dåligt för WAR gynnar det varken mig eller Age of Conan på något sätt. Jag tycker snarare att konkurrens är någonting bra. Att jämföra spelen är väldigt intressant då de båda var möjliga "WoW-dödare" innan de kom ut. Jag ger mina åsikter om vad som går bra/dåligt i spelen och givetvis är jag inget större fan av WAR och tenderar därför att favorisera AoC (men det är väl tillåtet här på Age of Conan forumet?:))

Det positiva jag ser från rapporten är detta:

* Q3 intäkterna minskar, men med tanke på att de spenderar en stor del av resurserna på framtiden (expansionen).

* Funcoms mål med Q3 och framtiden är att fortsätta utöka spelarbasen och få längre genomsnittliga prenumerationer på spelet (detta är också någonting för framtiden).

* Att fortsätta investera pengar i spelet ser Funcom som en investering.

* Funcom skär varken ner på personal eller minskar sina utgifter (dvs inom AoC).

* Q2 är i överlag en månad då inkomsterna minskar för dator/tv-spelföretag, folk tenderar att spendera mer tid utomhus eller på semester än övriga kvartal.

*Bara så att jag inte missuppfattar (är väldigt trött): Är intäkten är inte samma summa som vinsten?*
Det som jag dock inte förstår är hur Funcoms intäkter har kunnat minska, det enda jag kan tänka mig är att de förlorar inkomst på något annat än just Age of Conan, då de själv påstår att spelarantalet och prenumerationerna är stabila och även ökat en del. Vinsten förstår jag att den är lägre då de även ökade sin marknadsföring i Q2.

Medlem

Med fiendskap pratade jag rent generellt, och pekade inte ut dig personligen Bronie. Att jämföra och uttrycka sina åsikter är bara på sin plats, och även så att favorisera.

Men faktum är att med den situation som AoC och Warhammer befinner sig idag, så vore det bättre med en vänlig rivalitet mellan spelen än ett öppet krig, och i ärlighetensnamn har det sista månaderna verkat som om man inte kan tycka om båda spelen, utan gillar man det ena, måste man hata det andra.

Skulle ett eller kanske båda spelen försvinna är det bara ledsamt. Vi behöver mångfald. Blizzard har verkat för monopol allt för länge.

Nej intäkt är inte lika med vinst. Utan det är det totala kassa inflödet. Vinst å sin sida är definierat som intäkter minus kostnader.

Håller absolut med om att det är positivt att Funcom slipar på en expansion och även påbörjat en aggressiv marknadsföring. Kom dock ihåg att detta är två ekonomiskt tunga poster och de bloggar från marknadsanalytiker som jag läst, räknar med att Funcoms resurser är uttömda när expansionen haft sin release. Så till sist kommer allt att bero på om expansionen lockar mer folk och de på så sätt kan vända den negativa intäktstrenden. Skulle så inte bli fallet finns det ingen framtid.

Men låt oss hålla tummarna för att spelarna återvänder.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

1
Skriv svar