Hur är MP i MW2?

Medlem
Hur är MP i MW2?

Nu när all hype/skitsnack om MW2 har lagt sig så undrar jag hur ligger det till med MP delen speciellt på pc.
Hur är pingen?
Laggar det mycket?
Fungerar host migration systemet som det ska?
och till sist är det så mycket cheaters/giltch/bugusers som man läser om på forum/ser på youtube filmer?

Medlem

Jag har spelat spelet sen det kom ut och där är faktiskt ganska många problem. I början var där ännu fler men uppdateringarna har tagit bort en del.

Några exempel på anslutningsproblem:

1. Om jag blir host för en server får jag awaiting challange ändå tills alla har disconectats och jag blir ensam kvar på servern.

2. Om jag och några kompisar skapar ett party och sen ska joina en server kan det hända att en av spelarna kommer in och de andra får meddelanden som t.ex. "Server is full" eller "Unable to connect to host"

3. Om hosten lämnar ett game ska ju en ny host väljas men ibland kommer det upp: "Host migration failed: No good host available" även om jag och mina kompisar har varit hosts många gånger förut och borde kunna vara det nu också.

Angående fuskare så finns där ganska många. VAC är rent värdelöst om man jämför det med punkbuster som finns på COD4 och CODWaW. Man stöter ofta på aimbots och wallhackers, men uppdateringarna verkar fixa det. Jag stöter på mindre fuskare nu än jag gjorde i början. Man kan nog säga att var sjunde server jag går in på har en fuskare. I november var det ungefär varannan server.:P

Medlem

Glömde laggen:P

Ibland laggar servrarna ganska mycket men då brukar oftast en ny host väljas. Inga större problem med det.

Inaktiv

Pingen är dålig. Man har delvis dolt detta genom att inte visa ett numeriskt värde, så folk ska bli lurade att tro att dom har bra eller hyfsad ping när dom har upp till 200 ping. Har du tur är hosten någon från samma land. Har du otur är hosten från någon gammal sovjetstat och sitter där med sitt nyoljade 56k modem.

Allmänt så är uppkopplingen till hosten väldigt varierande, och det går inte på något sätt att influera vem som är host när man kör public. Laggar det så får du vänta ut rundan eller tappa din exp-bonus.

Host migration fungerar kort sagt inte. Om du har perfekta förutsättningar så kan det lyckas, men det finns ingen garanti för att den nya hosten ska vara bättre än den som precis lämnat. Om den faktiskt använder någon form av algoritm för att välja ut en ny host är oklart, det kan lika gärna vara slumpmässigt.

Det är inte så värst mycket fler som fuskar än i andra spel, men när det väl är någon som fuskar så har du ingen möjlighet att bli av med dom. Det är du som måste lämna och hoppas att han inte kommer in i samma lobby som dig igen. Man kan inte rapportera spelare som fuskar och VAC är ungefär lika bra på att hitta aimbots som min moster.

Allt "skitsnack" om MW2 blev verklighet och än en gång visar ett spelföretag att dom har obefintlig koll på hur multiplayer faktiskt fungerar. Listen-servrar är inget nytt, det är inte ett steg framåt utan ett steg bakåt. Vi som faktiskt spelar spel (dvs inte Activision Blizzard) minns när dedicated servers inte fanns i överflöd till varje tänkbart spel. Det är ingen tid man vill tillbaka till. Att sen inte tillåta kick/ban är ju bara löjligt.

Fanboysen har ju iaf slutat snacka sen spelet släpptes, vilket är skönt.

1
Skriv svar