Crysis Warhead crashar grafikdrivisen

Inaktiv
Crysis Warhead crashar grafikdrivisen

Har nyss installerat Crysis Warhead och det är patchat med senaste patchen och jag har den senaste grafikdrivisen från ATI.

Problemet är att grafikdrivrutinen slutar fungera med jämna mellanrum (ungefär 5 minuters mellanrum). Rutan svartnar och man får felmeddelandet att Crysis Warhead slutat fungera.

Därefter dyker det upp en info-bubbla från aktivitetsfältet som säger att grafikkortsdrivrutinens atikmdag slutade fungera men har nu återställts. Därefter kan man fortsätta spela igen i 5 minuter tills det crashar igen.

Jag har ett ASUS Radeon HD 4870 x2 PCIE 3GB och jag kör Windows Vista Ultimate 64 bitar.

Datorns övriga specs:
1 x ANTEC TWELVE HUNDRED GAMING CASE
1 x ZALMAN 750W PSU,HEAT PIPES,80PLUS,BLACK
1 x Intel X25-M 80 Gt SATA-II SSD
1 x WD CAVIAR BLACK 1TB SATA2 7200RPM 32MB
1 x ASUS RAMPAGE II EXTREME
1 x INTEL CORE I7-920 2.66G 8M LGA1366 BOX
1 x ZALMAN CNPS9900 LED CPU COOLER 1366 SOCK
3 x 2GB 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 DIMM (= 6 GB)

Burken är inte överklockad och temperaturerna är normala.

Medlem

Så brukade min hålla på också när jag hade köpt mitt 4870 men sen sluta det plötsligt

Ominstallera drivrutinen.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv
Skrivet av master_chrille:

Ominstallera drivrutinen.

Gjorde det, men det hjälpte inte. På en annan sajt fick jag rådet att stänga av "aero" i Vista, men det hjälpte inte heller. Irriterande, jag sparar ungefär efter varje dödad korean - för man vet aldrig när den tiltar igen....

Gå tillbaka till tidigare drivrutiner?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Jag har googlat en del på det här problemet och kommit fram till att detta ingalunda är något ovanligt. Samma problem har funnits länge både med ATI och Nvidia - något vanligare med ATI. Felet har också funnits med alla drivrutiner.

Ingen har dock kommit fram med någon fungerande lösning. För mig har problemet tills vidare uppkommit bara när jag spelar Crysis Warhead, inte i Crysis eller något annat spel. Det är någonting i Crysis Warhead som får grafikdrivisen att kasta in handduken.

Jag var benägen att beskylla Vista för problemet, men google-söken ger vid handen att samma problem också förekommer med XP - Vista startar om grafikdrivisen, med XP crashar hela datorn.

Jag hade något liknande problem som dom med XP, men det var på Vista 64bit och Crysis (orginal). Laddade en bana, crashade.

Men, Crytek har inte haft så mycket tid att arbeta fullt ut med 64bit så, vi kanske ser en patch i framtiden som fixar detta.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Det blir bara värre. Crysis Warhead tiltar fortfarande på grund av att grafikkortsdrivisen atikmdag slutar fungera. Hittills har jag kunnat återgå till windows genom att trycka ctrl+alt+del och stänga av Crysis Warhead som inte svarar, för att sedan fortsätta spela igen i 5 minuter till nästa krasch. Nu blev rutan svart igen, men ctrl+alt+del hjälpte inte - istället fick jag en BSOD där det stod att windows stängts av för att skydda min dator samtidigt som datorn knattrade som ett gammaldags maskingevär. Är det här ett programvaru- eller maskinvaruproblem?

Har du dammat ur din dator på länge? Longshot, I know, men alltid värt att kolla.

Ifall det inte är det så ska jag ta och kolla upp det där lite extra.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv
Skrivet av master_chrille:

Har du dammat ur din dator på länge? Longshot, I know, men alltid värt att kolla.

Ifall det inte är det så ska jag ta och kolla upp det där lite extra.

Datorn är ganska ny - bara ca. 2 månader. Insugningshålen är försedda med tyg - jag rensar dem från damm när det börjar se grått ut. Chassit är en Antec Twelve Hundred som har ett plexiglas på sidan där man kan kika in - det ser inte dammigt ut alls där inne. Det chassit borde annars också vara ganska välkylt.

Jag använder Asus egen fläktkontroll-program - fläktarna går inte ens på fullt fast jag spelar Crysis eller Warhead. CPU håller sig kring kring 34 grader vid vila, under 50 vid belastning.

Och jag har, som sagt, inte överklockat någonting. Själv misstänker jag att det är Catalyst Center, drivrutinen och Vista som inte vill prata med varann.

Men hittills har problemet uppstått enbart då jag spelat Warhead, men jag har läst att andra haft samma problem också med andra spel.

Hmm, då måste det vara drivrutinen.

Det är väl bara att bita ihop och hoppas att dom fixar det med nästa drivrutin.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Eventuella lösningar?

Hittade en sida där alternativa lösningar till atikmdag-problemet finns listade:

http://www.repairyourpcnow.com/resources/atikmdag-has-stopped...

Ingen verkar emellertid ha hittat en orsak eller definitiv lösning till problemet. Vissa åtgärder funkar för en del, andra för andra. Jag ska börja testa dem när jag kommer hem.

Alltid värt att testa... Hoppas att det fungerar.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

hmm, det känns som att det är ganska många som har problem med just Warhead och inte vanilla crysis. och på officiella forumet är de ingen idé att man kollar, jag tror att jag aldrig har sett en EA eller Crytek nisse där.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

inCrysis.com däremot har ett väldigt bra forum för Crysis, Warhead och Wars. Testa där.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

sådär blev det för mig när jag körde XP, hitta ingen cure på det tyvärr så bootar om till win7 hela tiden nu

Fast det var på en nvidia platform, fett drygt var det iallf...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Blir väl att vänta och hoppas på win 7 då? (Vill inte ha någon beta). Efter googlandet fick man nog den bilden att det inte egentligen finns någon lösning på det här problemet, som många i alla fall verkar ha...

Inaktiv

En kille på Sweclockers tipsade om att prova version 8.12 av ATI-drivisen. Det tog ett tag att hitta den för nedladdning, men jag hittade den till slut. Avinstallerade 9.4 och installerade 8.12.

Nu har jag spelat Crysis Warhead i 4 timmar utan en enda krasch! Det FUNKAR!!! I alla fall för mig.

Men det är nog rätt hackigt och laggigt med entusisiast-inställningarna, det var det inte med 9.4 då den fungerade.

Men nu kan jag spela åtminstone utan att bli avbruten. Jag får väl dra ner på grafikinställningarna tills ATI fixat en bättre drivrutin.

Inaktiv

Men 8.12 verkar annars vara rätt buggig. Den ändrar resolutionen i windows till 1024x768 av sig själv mitt i allt. Ibland poppar Catalyst upp av sig själv i samband med resolutionsändringen. Ibland blir rutan svart och systemet slutar svara.

Igår kväll tiltade datorn helt - rutan blev svart och inte ens ctrl+alt+del hjälpte. Bootade om men Windows vägrade starta - ens i safe mode. Det gick inte ens att starta från Windows installations dvd:n.

Efter 10 försök fick jag plötsligt igång windows normalt. Jag avinstallerade omgående 8.12 och laddade istället ner denna:

http://www.techpowerup.com/downloads/1389/ATI_Catalyst_9.5_So...

dvs. det är ATI:s senaste, uppenbarligen ännu inte släppta drivrutin avsedd för vista och windows 7, 64 bitar. Den finns inte ännu på ATI:s officiella sida. Enligt vissa källor beror detta på att vissa äldre kort haft problem. Men med mitt 4870 x2 verkar den emellertid fungera stabilt och fint, Crysis Warhead har i alla fall inte ännu kraschat. Inte heller några andra buggar har kommit i dagen.

Inaktiv

v 9.5 fungerar fint!

Medlem

Skönt.

Har också stora problem med crysis. Kan spela i mellan 5-10 min, det flyter fint. Sen poff, svart skärm och datorn svara inte på något utom powerknappen.

Suger, verkar som att många med 48XX kort har problem med crysis.

Har sett en del forumtrådar med folk som har 4850, som mig, och som endast löst problemet genom att gå och få nytt hos försäljaren. That boat has already sailed for me.

Så om någon har ovanliga tips så lyssnar jag gärna.

1
Skriv svar