hur är man 100% säker att very high har kickat igång?

Inaktiv
hur är man 100% säker att very high har kickat igång?

Ni har säkert tröttnat på den eviga frågan om att tweaka crysis till very high med direct X9.

Tro mig jag är rätt påläst om detta, jag har tweakat enligt konstens alla regler och gjort exakt som det står beskrivet i diverese guider.
Till och med laddat ner en färdigställd config-fil och klistrat in för att göra mig extra säker att allt har gjorts rätt.
När jag går in i avancerat i system settings så står där till och med custom på alla settings, men jag är skeptisk till att det verkligen blev very high istället för high.

Visst det ser väldigt snyggt ut, texturerna på löv, träd, stenar och marken man går på är top notch likaså med vattnet, det som får mig att ifrågasätta maximal grafik är min dator, jag kör på en gammal
Amd athlon 3700+ cpu, något klockad med 2gig ram och ett Radeon 4870/ 1024mb
och grafiken bara flyter på, med allt på max utom v sync på. Borde det inte vara omöjligt?
Kan man gå in under spelets gång med konsol-knappen och kolla där vad man kör i?

Ett annat test vore att lyckas hitta just den där täta djungeln med bananplantorna där ljuset faller så snyggt som de visar på alla bilder exempel:

http://www.hardwired.hu/img/wg/2/743/Crysis_44.jpg

Jag har nog inte upplevt riktigt den känslan.
Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig, man vill ju bara få ut det bästa möjliga av sitt spel.

Den där bilden är knappast från det Crysis som vi kan spela just nu. Har för mig att den där bilden är från ett tidigare stadie i programmeringen.

Du ska kunna kolla vilka settings du kör med i kontroll panelen. Vet dock inte vilket kommand som visar det...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Vad kör du för upplösning?

Jag har en Phenom x3 2.1 Ghz, 4GB ram och ett 4870 1GB och på very high i 1680x1050 får jag max typ 25 fps.

Inaktiv

Jag har kört igenom större delen av spelet på 1152*894 (minns inte på exakta siffran) men jag har även provat 1700*1000 och det flyter på bra minst sagt med.
Jag ska tillägga att jag spelar på en 40" lcd så det blir kanske inte samma upplösning som på en hederlig kvadratisk skärm.

Jag kom över de djungelbanorna som eftersträvat att återskapa gdc06 filmerna, teaserklippen på crysis. Bland de täta lövkronorna sipprade minsann solstrålar igenom som bildade ett komplex
skuggspel på marken, minst lika vackert som ovanstående länkbild.
Och när man ska ladda en bana i konsolen så står det även något om very high/ultra high settings som bekräftar att min gamla burk faktiskt trots allt kör spelet i maximalt.
Så även om landskapet i singelplayerkampanjen må vara mäktigt stort och ändå väldigt detaljerat så är rent visuellt de täta fangjorda djungelmiljöerna strået vassare

Aha, det var GDC06 mapen. Hmm, har för mig att du behöver köra med verkligen ALLA settings på Very High, det kom ju också en patch som lade till någon setting. Vad var det nu den kallades?...

Full xAA och alla settings på Very High, och sen installera den första patchen. (Folk har dock haft problem med den patchen så innan du installerar den så ta ut CD'n.)


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Jag tror Editorn körs i spelets grafik. Gå in i Editorn och kolla. Dessutom blir det inga solstrålar i spelet om man kör på High.

Inaktiv

Denna patch du nämner, du menar inte de vanliga officiela patcherna 1.1 och 1.2? De är i varje fall installerade, om du/ni kommer på ytterligare patchar/mods som förfinar spelet så säg till.

Editorn vet jag inte hur man använder eller ens kommer in i, något man laddar ner eller? hittade nog ingen på skivan.
På tal om max settings vad gör V.sync för något med spelupplevelsen? Jag har inte märkt något.

Ja GDC06 mapen är extremt snygg men väldigt liten, de skulle göra seriösa uppdrag i den, nu syftar jag främst på JUNGLE MAP - 1.0 av khenaz för de övriga djungelbanorna är bara fullsmackade med växtlighet utan något sinne för varken design eller spelbarhet.

Medlem
Skrivet av guyver:

Denna patch du nämner, du menar inte de vanliga officiela patcherna 1.1 och 1.2? De är i varje fall installerade, om du/ni kommer på ytterligare patchar/mods som förfinar spelet så säg till.

Det finns en patch till - 1.21.

Skrivet av guyver:

Editorn vet jag inte hur man använder eller ens kommer in i, något man laddar ner eller? hittade nog ingen på skivan.
På tal om max settings vad gör V.sync för något med spelupplevelsen? Jag har inte märkt något.

Jo, den ligger på skivan.

1. Sätt i skivan i datorn.
2. Gå till Den här Datorn ("Dator" på Vista).
3. Högerklicka på spelet och tryck Utforska.
4. I rutan som kommer upp trycker du på Sandbox2-mappen. Där i ligger Installern til Editorn.
5. Då installationen är slutförd hittar du Editor.exe (alltså Editorn) i Electronic Arts/Crytek/Crysis/Bin32 (eller Bin64 om du har ett 64-bits-system).

Medlem

För att vara säker på att du har Veryhigh på måste du kolla om du har så kallade "Sun Rays" på, här förklarar jag vad det är:

Sun-rays eller sun-shafts är en effekt i crysis som gör att saker, ting och växtlighet kastar strålar av skuggor på ett läckert sätt bakom sig när man tittar mot solen igenom dom. Solen strålar igenom object och växtlighet och skapar detta ögongodis. I verkligheten är detta inte möjligt om det inte finns partiklar i luften så som damm eller dimma (vatten). Finns i crysis mest för att göra det snyggare.

Normalt måste du ha Post Processing Quality på "Veryhigh" (vilket egentligen bara funkar i dx10 i Vista) för att få denna effekt. Du kan dock få det att fungera i xp och även på high inställningar genom att ta ner konsollen och skriva con_restricted 0 och sen enter och sedan r_sunshafts 1 och enter.

Du ser ett exempel på detta i min Purple dusk bild.

Här är ett till exempel som förefaller oftast:

Ser du detta har du VH... Jag rekomenderar att du uppgraderar din processor, den du har är inte bra till crysis och dagens spel...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Tack för den pedagogiska beskrivningen, jag får solstrålar mellan bladen och konsolen nämner även att man har inställt på very high/ultra high som det är i mitt fall. Så det är bekräftat, men tacksam för all hjälp. Jag har tycks stött på samma problem med Warhead nu, texture quality blir grått på det högsta som valmöjlighet och är ej tillgängligt. Ska även detta spelet "hackas" för att få max settings med direct x9?

Vad gällande min cpu, visst den må vara uråldrig men med tanke på att jag kan köra vilket spel som helst på max settings utan lagg så ser jag inte någon anledning till att uppgradera mig riktigt än.

Medlem

Ja, det är samma sak med warhead, Högsta inställning är avsedd för DX10 only, därför är det utgråad i dx9. Detta går självfallet att kringgå väldigt enkelt...

Uppgradera din CPU, det är allt jag kan säga...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

1
Skriv svar