Hela datorn FPS droppar sönder (Spel/Youtube/skrivbordet)

Medlem
Hela datorn FPS droppar sönder (Spel/Youtube/skrivbordet)

Edit: Lägger till en Tl;Dr längs ner.

Hejsan, har suttit med ett problem sedan igår som jag ej tycks kunna lösa, så vänder mig nu hit istället.

Det hela började igår, jag satt och tittade på diverse youtube videor, när "Action center" (flaggan i nedre högra hörnet) gav mig notifikationen "Windows brandvägg är avstängt, tryck för att aktivera brandväggen". Mindes inte att jag vid något tillfälle skulle ha stängt av den, men tryckte lite snällt på meddelandet så att den skulle sätta på brandväggen. Meddelandet försvann och allt funkade som vanligt igen. Lite senare kom dock meddelandet "Windows Defender är avstängt, tryck för att aktivera Defender". Så jag tryckte ännu en gång, meddelandet försvann och allt funkade som vanligt.

Hursomhelst så kom bägge meddelandena tillbaka efter en stund. Så jag gick manuelt in och kollade ifall dem av någon anledning stängde av sig själva, men allt var på slagget. Dock så fortsatte meddelandena dyka upp, men nu fick jag "fps dropps" varje gång dem dök upp istället. Det räckte då med att jag simpelt vänsterklickade någons stans, så slutade lagget.

Stängde sedan av Action center, så jag skulle slippa dessa meddelanden. Vilket tycktes fungera. spenderade sedan resten av kvällen spelande Skyrim och allt flöt på perfekt.

Däremot idag när jag försöker lira Skyrim så börjar allt lagga sönder igen med jämna mellanrum (ca 30-40sek samma tid som det dagen innan tog mellan varje meddelande) det räckte då också med att jag vänsterklickade någonstans på skärmen så flöt allt på som vanligt igen.

Har nu satt på Action center igen och meddelandena har slutat, men lagget är kvar.

Igår, ca någon timme innan detta uppstod så installerade jag nya drivrutiner till grafik kortet.
Så tänkte att det kanske var dem som spökade. Testade idag att avinstallera de nya och installera de äldre drivrutinerna jag hade innan, problemet kvarstår dock.

Har ett 5970 och installerade 12.4 igår, har nu gått tillbaka till 12.3

Undrar om någon har en aning om vad det kan vara som spökar.

Tl;Dr: Datorn har börjat "FPS droppa" i både spel, youtube filmer etc.
Började efter jag installerade nya Drivrutiner till mitt Grafik kort (V 12.4 till mitt 5970)
Var 30/40:nde sekund börjar den "Droppa" och det går att lösa genom att vänsterklicka någonstans på skärmen.
Installerade om de gamla drivrutinerna 12.3 i hopp om att problemet skulle försvinna, med det kvarstår.


signatur

Rwa?

Medlem

Kolla om du har några processer som spikar i taket. Det kanske kan ge en ledtråd till vad som händer. Använd aktivitetshanterarens avancerade läge så kan du se rätt så mycket.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Du kan ju pröva att öppna upp datorn och rensa fläktarna från smuts, och om det inte funkar så pröva att ladda ner Malwarebytes anti-malware och skanna efter virus med det, det hittar virus som vissa anti-virus inte hittar, min kompis hittade 100 virus med det
Berätta om något av det funkar!

Hoppas det löser sig!

Medlem

Den senaste versionen av Flash Player har varit högst problematisk på min dator, då den fastnar och slukar massor med resurser innan den kraschar. Finns någon browser i bakgrunden, eller kanske som en del av Steam, så kan det vara boven.

Medlem

Testade öppna ett fönster med Aktivitets hanteraren, Windows Defender och Brandväggen, flyttade alla till sidoskärmen och startade sedan skyrim på huvudskärmen, spelade en stund och så kom lagget, tittade snabbt över till andra skärmen och visserligen lite mer aktivitet, men inget som borde söla ner datorn. däremot märkte jag att brandväggen och defender stängdes av och var avstängda tills jag vänster klickade igen.
Så antog det var något virus. Har nämligen inget virus program installerat, men det brukar inte vara något problem då jag endast besöker sidor jag litar på. Hursomhelst så laddade jag ner malwarebytes anti-malware och gjorde en sökning. Visade sig att jag hade 3 infekterade filer på datorn. Men lyckades få bort dem och nu flyter allt på bra igen.
Kom och tänka på nu att jag varit på Skyrimnexus igår och laddat ner några moddar, så antar det var därifrån jag fick skitet. Hursomhelst tack för all hjälp allesammans ^^


signatur

Rwa?

Medlem

Använd alltid antivirus! För allas skull.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Vad bra att det löste sig! Ett tips är att du börjar skanna din dator nån gång varje vecka eller nåt efter virus med malware anti-malware så du inte råkar ut för sånt här igen!

KoP
Medlem
Skrivet av Annanaz:

Har nämligen inget virus program installerat, men det brukar inte vara något problem

Doh!

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Annanaz:

Har nämligen inget virus program installerat, men det brukar inte vara något problem

Doh!

Nej men som sagt, håller mig till "Säkra" sidor och under de senaste åren har det funkat finfint ^^


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Annanaz:

Har nämligen inget virus program installerat, men det brukar inte vara något problem

Doh!

Nej men som sagt, håller mig till "Säkra" sidor och under de senaste åren har det funkat finfint ^^

Man måste ju våga gå in på nya hemsidor också. Dina "säkra" sidor kan vara hackade. Det är bättre att ha ett dåligt virus än inget alls. Det finns ju gratis antivirus program så du förlorar ju inget på det.


signatur
Medlem
Skrivet av Annanaz:

Har nämligen inget virus program installerat, men det brukar inte vara något problem då jag endast besöker sidor jag litar på.

Som MattiasD sa, skaffa ett anti-virus. Gör det för din egen skull!
Jag kan tipsa om AVG och AVAST, båda har en gratisversion som man kan ha hur länge som helst.
Eller så kan du pröva microsofts egna anti-virus Microsoft security essentials som är gratis om du har windows 7 och har aktiverat det.
Vid sidan om ett antivirus så kan jag tipsa om malwarebytes anti-malware som man kan skanna med nån gång ibland eftersom antivirus inte hittar alla virus

1
Skriv svar