Caps lock för flytets skull?

Medlem
Caps lock för flytets skull?

CAPS LOCK ÄR COOLT, ShIFt äR InTe COoLt.

Caps lock kan beskrivas som en knapp tillägnad åt de arga, trollen och Sebastian Lind (nej, jag kommer aldrig glömma den framside-texten, Sebastian). Men då är frågan om vilken knapp som egentligen används av arga walter_iego (åtminstone när han läser vidare i denna text), trollet walter_iego (Han säger att man pangar mer i Uncharted än COD) och Japanfantasten. Är det caps lock eller möjligtvis skift som används när stora bokstäver behövs?

Nej, när MAN SKRIVER MED STORA BOKSTÄVER OCH STÖR ALLA tror jag att de flesta använder caps lock. Därmed tänkte jag ställa en annorlunda fråga.

Jag använder alltid caps lock när det gäller stora bokstäver, i början av meningar, när jag ska störa andra och när jag ska skrika. Skifttangenten används aldrig av mig då det gäller stora bokstäver.

Hur det började? Jag har ingen aning. Men jag anser mig själv skriva snabbare då jag använder mig av caps lock. Rent teoretiskt borde det vara tvärtom men nu när man lärt sig går det mycket snabbare än skift. (För om man använder caps lock behöver man klicka en gång för att "aktivera" och sedan "stänga av", skift är det bara att hålla i när man skriver.)

Är det bara jag? För när jag frågat omkring om vilken knapp som används när de skriver stor bokstav i början av meningar säger alla skift. Är det bara jag som fått denna ovana att skriva stor bokstav med caps lock istället för skift?

I början av meningar, använder du då skift eller caps lock? Är du normal eller som jag?

Medlem

Jag använder i princip bara SHIFT.
CAPS LOCK har jag som en extra tangent som jag kan kan koppla till någon udda funktion i spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

CAPS LOCK använder jag bara när jag ska skriva in CD-nycklar till lite äldre spel.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:

CAPS LOCK använder jag bara när jag ska skriva in CD-nycklar till lite äldre spel.

haha du är fasen inte ensam om det

Medlem

CAPS LOCK används som PUSH TO TALK knapp av mig. Kan bli lite störande men tycker den passar bra som det i allehanda spel.

Medlem

Caps Lock för mig är en knapp som man emellanåt kommer åt av misstag, varpå den ställer till med besvär. Använder i stort sett aldrig CL medvetet.

Skrivet av Siken:

CAPS LOCK ÄR COOLT, ShIFt äR InTe COoLt.

Caps lock kan beskrivas som en knapp tillägnad åt de arga, trollen och Sebastian Lind (nej, jag kommer aldrig glömma den framside-texten, Sebastian).

Shift, självklart.

OT: Haha, vad är det för text du inte kommer glömma?

Medlem

Jag har stängt av caps lock knappen helt och hållet, den ställer bara till med elände för klantiga personer som mig


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Siken:

CAPS LOCK ÄR COOLT, ShIFt äR InTe COoLt.

Caps lock kan beskrivas som en knapp tillägnad åt de arga, trollen och Sebastian Lind (nej, jag kommer aldrig glömma den framside-texten, Sebastian).

Shift, självklart.

OT: Haha, vad är det för text du inte kommer glömma?

Texten som menas var ju den Calle lade in, inte Sebastian.


signatur

Videomupp

Medlem

Shift såklart! Känns smidigare att hålla ned en knapp än att trycka två gånger.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Shift i början av mening, caps-lock när jag skriver mer än ett par bokstäver. Är jag verkligen den enda som gör så? Trodde det var logiskt xD
Caps lock används även som sprint-knapp i Skyrim, och ett par andra spel.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Siken:

CAPS LOCK ÄR COOLT, ShIFt äR InTe COoLt.

Caps lock kan beskrivas som en knapp tillägnad åt de arga, trollen och Sebastian Lind (nej, jag kommer aldrig glömma den framside-texten, Sebastian).

Shift, självklart.

OT: Haha, vad är det för text du inte kommer glömma?

Texten som menas var ju den Calle lade in, inte Sebastian.

Det är alltså inte samma människor som gör nyheten och beskrivningen av nyheten på startsidan?

Skrivet av Siken:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Siken:

CAPS LOCK ÄR COOLT, ShIFt äR InTe COoLt.

Caps lock kan beskrivas som en knapp tillägnad åt de arga, trollen och Sebastian Lind (nej, jag kommer aldrig glömma den framside-texten, Sebastian).

Shift, självklart.

OT: Haha, vad är det för text du inte kommer glömma?

Texten som menas var ju den Calle lade in, inte Sebastian.

Det är alltså inte samma människor som gör nyheten och beskrivningen av nyheten på startsidan?

Jodå, det är det. Men jag minns fortfarande inte vilken nyhet du syftar på.

Medlem

Hitills är Siken jävligt ensam med att vara slösaktig på caps-tagenten. Kanske borde göra ett outsiders-program om dig?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jodå, det är det. Men jag minns fortfarande inte vilken nyhet du syftar på.

Jag minns tyvärr inte vilken nyhet du använde caps lock till, men det har hänt.

Skrivet av Fargo:

Hitills är Siken jävligt ensam med att vara slösaktig på caps-tagenten. Kanske borde göra ett outsiders-program om dig?

Dumma ovana..

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:

CAPS LOCK använder jag bara när jag ska skriva in CD-nycklar till lite äldre spel.

Haha, jag gör exakt samma sak.
Caps Lock för 100% av alla CD -nycklar, skift för 100% av alla andra stora bokstäver.

Medlem

Okej, nu har det gått en månad - har ni ändrat levnadsätt, skriver ni numera med caps lock? Inte?

Medlem
Skrivet av Siken:

Okej, nu har det gått en månad - har ni ändrat levnadsätt, skriver ni numera med caps lock? Inte?

Shift för < 10 versaler och Caps Lock för resten.

Medlem

Shift för att göra EN stor bokstav i början av en mening eller namn men ska jag skriva längre meningar med stora bokstäver så är det capslock, trodde alla gjorde så


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jag använder inte ens CAPS LOCK för att skriva CAPS LOCK då lillfingret sitter så fint på Shift och det går så snabbt att skriva.

CL är som en del andra säger (precis som Scroll Lock) en tangent som används sällan till det som den är gjord för. Den blir bunden till kommandon inne i spel som inte platsar på någon annan tangent. Som t ex voice talk, eller command menu eller liknande som behövs nära tangenterna för rörelse men ändå inte kan sitta på dom i wasd-området.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

efter att man tagit hem sitt nya inhandlade tangentbord tar man fram skruvmejseln och trycker ut den där jäkla capsen och slänger den i plastsorteringen. Det är vad caps används till.


signatur

thank you, come again

Medlem

Ska man skriva flera stora bokstäver med shift måste man ju hålla inne knappen hela tiden. Jobbigt ju!


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Ska man skriva flera stora bokstäver med shift måste man ju hålla inne knappen hela tiden. Jobbigt ju!

Exakt vad skriver du med så många stora bokstäver så att det blir jobbigt? Det är i princip bara förkortningar som har stora bokstäver och dom brukar inte vara så långa.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Apministern:

Ska man skriva flera stora bokstäver med shift måste man ju hålla inne knappen hela tiden. Jobbigt ju!

Exakt vad skriver du med så många stora bokstäver så att det blir jobbigt? Det är i princip bara förkortningar som har stora bokstäver och dom brukar inte vara så långa.

Handlar inte om hur ofta jag gör det, mera hur jobbigt det är när man väl gör det

Jag använder det ibland i onlinespel, då man ibland måste skrika ut sin frustation när folk antingen inte lyssnar, eller beter sig som idioter.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Jag använder det ibland i onlinespel, då man ibland måste skrika ut sin frustation när folk [...] beter sig som idioter.

Problemet med det är att när du gör det, så ser dom dig som just en idiot.

Jag menar INTE att du är en idiot, utan bara att man oftast ses som en sådan om man skriker i chatten.

Därför kan användande av CAPS ha motsatt effekt. Istället för att folk lyssnar och "hajjar till" när det är CAPS, så blir det att folk ignorerar det och inte ens bryr sig om att titta på grund av att det är jobbigt att läsa.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Apministern:

Jag använder det ibland i onlinespel, då man ibland måste skrika ut sin frustation när folk [...] beter sig som idioter.

Problemet med det är att när du gör det, så ser dom dig som just en idiot.

Jag menar INTE att du är en idiot, utan bara att man oftast ses som en sådan om man skriker i chatten.

Därför kan användande av CAPS ha motsatt effekt. Istället för att folk lyssnar och "hajjar till" när det är CAPS, så blir det att folk ignorerar det och inte ens bryr sig om att titta på grund av att det är jobbigt att läsa.

Håller med till vissa punkter, men det beror lite på situation och vad jag skriver.

Skriver jag "OMFG DAM NOOB COME ON PLAY GOOD FFS" då ser jag själv ut som en idiot.
men
Skriver jag "COME ON GUYS, STOP DO IT LIKE THAT" då är det bara för att få deras uppmärksamhet så att de skärper sig.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Några tips på hur tusan jag ska ändra mitt sätt att skriva? Jag är så van att skriva hela tiden med hjälp av caps lock så jag vet inte hur min vana för det ska kunna försvinna...

Medlem

Tja, i västa fall kan man väl ta bort tangenten, eller i alla fall binda om/inaktivera den.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Testpilot

Caps lock används av datoranalfabeter eftersom de inte lärt sig shift

Det är min uppfattning efter många år som supporttekniker , att sitta där o se folk som ska ha stor bokstav i sitt lösenord klicka på caps-lock och sen skriva alla siffror på numeriska tangentbordet men glömt att kolla om numlock är påslaget , dessa saker får mig att snyfta inombords.

1
Skriv svar