Klarar min dator av GeForce GTX 670 2GB?

Medlem
Klarar min dator av GeForce GTX 670 2GB?

Det är så att jag tänkt köpa ett nytt grafikkort och tänkte höra ifall något kan bli en flaskhals på min dator:

Asus GeForce GTX470 1280mb
Windows 7 Home Premium 64-bit
Corsair 8 GB Ram 1333mhz
AMD Phenom X4 945+ (3ghz Quadcore)
Nätagg 650Watt

Jag är orolig att min processor kommer bli en flaskhals med detta nya grafikkort:

MSI GeForce GTX670 2GB
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750371#extra

Något datorproffs som kan bekräfta ifall jag kan ha detta grafikkort?

Tack på förhand!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Det hade varit lättare om du la upp vilket moderkort du har, men som det ser ut så har du nog stöd för fel pci-express på kakan för att kunna använda GTX670


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

Okej, skall kolla upp moderkortet snart. Lär springa iväg till jobbet nu. Men jag återkommer med moderkortets namn.

Men jag har ju 2st 6-pin pci-express för det kortet? Precis som GTX470? Är ju samma serie?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

GTX670 använder PCI-E 3 men går att köra på PCI-E 2 utan några prestanda förluster, så där har du inget problem.

Det är möjligt att din CPU kommer flaska men isåfall är det ganska minimalt, och det är utan tvekan någonting du kan leva med tills du uppgraderar resten av ditt system.

Medlem

Få spel som kräver bättre CPU än den där, de jag kan komma på är BF3 och Civ5 på riktigt höga inställningar men annars är det endast grafikkort som agerar flaskhals. Om du kollar på Sweclockers test av processorer så drar de nästan alltid ner grafikinställningarna i spel för annars syns ingen större skillnad än 3-5 fps.
Det Zalcore säger om PCI-E stämmer det med, finns ingen anledning att köra PCI-E 3 än.

Medlem
Skrivet av Hawoket:

Det hade varit lättare om du la upp vilket moderkort du har, men som det ser ut så har du nog stöd för fel pci-express på kakan för att kunna använda GTX670

Jag kör ett GTX 670 på PCIe 2 utan problem.
Tror inte man märker skillnad.

Medlem
Skrivet av Remus:

Okej, skall kolla upp moderkortet snart. Lär springa iväg till jobbet nu. Men jag återkommer med moderkortets namn.

Men jag har ju 2st 6-pin pci-express för det kortet? Precis som GTX470? Är ju samma serie?

Mitt GTX 670 har en 6-pin och en 8-pin.
Men kan bero på att det är Overclock version.

Medlem

Tack för alla era svar! Tusen tack! Då blir det nog det där kortet.

Skall bara kolla upp så det är 2st 6-pins kontakter och inte en 8-pin. Fast det brukar väl vara 6-pin och sen 2 till vid sidan av så man kan sätta ihop och få 8? Eller?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Jag försökte kolla upp vad mitt moderkort hette men fann inget riktigt namn där (medans jag blåste ur datorn). Sen hittade jag inte heller min manual...

Detta såg jag på moderkortet iaf:

Gigabyte Ultra Durable (blå färg på moderkortet)
PCI Express 2.0 HT 3.0 AM3 DX 10.1 2oz copper PCB

kan man inte kolla typ dator->egenskaper för att få reda på dess fullaste namn?

Skulle gissa på att någon av de här moderkorten är det som jag har, men vilket är en bra fråga:

http://www.gigabyte.us/microsite/54/data/tech_0801218_amd-mod...


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Remus:

Jag försökte kolla upp vad mitt moderkort hette men fann inget riktigt namn där (medans jag blåste ur datorn). Sen hittade jag inte heller min manual...

Detta såg jag på moderkortet iaf:

Gigabyte Ultra Durable (blå färg på moderkortet)
PCI Express 2.0 HT 3.0 AM3 DX 10.1 2oz copper PCB

kan man inte kolla typ dator->egenskaper för att få reda på dess fullaste namn?

Skulle gissa på att någon av de här moderkorten är det som jag har, men vilket är en bra fråga:

http://www.gigabyte.us/microsite/54/data/tech_0801218_amd-mod...

Oroa dig inte för moderkortet. Det ända andra förutom att den har en ledig PCI-E 2 eller 3 (som sagt, spelar ingen roll vilken av dem) är att den klarar av att leverera tillräckligt med ström. All ström kommer nämligen inte direkt från nätagget. Detta är dock inget problem med GTX670 då den är ett av de strömsnålaste grafikkort du kan hitta i dagsläget

Källa: http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/17...

Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Remus:

Jag försökte kolla upp vad mitt moderkort hette men fann inget riktigt namn där (medans jag blåste ur datorn). Sen hittade jag inte heller min manual...

Detta såg jag på moderkortet iaf:

Gigabyte Ultra Durable (blå färg på moderkortet)
PCI Express 2.0 HT 3.0 AM3 DX 10.1 2oz copper PCB

kan man inte kolla typ dator->egenskaper för att få reda på dess fullaste namn?

Skulle gissa på att någon av de här moderkorten är det som jag har, men vilket är en bra fråga:

http://www.gigabyte.us/microsite/54/data/tech_0801218_amd-mod...

Oroa dig inte för moderkortet. Det ända andra förutom att den har en ledig PCI-E 2 eller 3 (som sagt, spelar ingen roll vilken av dem) är att den klarar av att leverera tillräckligt med ström. All ström kommer nämligen inte direkt från nätagget. Detta är dock inget problem med GTX670 då den är ett av de strömsnålaste grafikkort du kan hitta i dagsläget

Källa: http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/17...

Tack för ditt svar!!

Ja, och det skall visst vara att GeForce GTX470 skall vara ett av dem mest strömtörstigaste korten någonsin. Så då lär GTX670 vara "piece of cake" om min dator klarar av detta törstiga grafikkort.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Nu är detta kortet beställt idag kl 14!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750371

Komplett har redan skickat detta! Nu hoppas jag Starcraft 2 med mera skall aldrig gå under 90 fps på högsta inställningar på 1680x1050 i upplösning!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Svar från Komplett:

Hej

Tack för ditt mail, tror inte du behöver vara orolig för att något ska flaskhalsa i dagsläget, antar att du framöver kommer byta ut övriga delar också i steg, vilket känns som ett smart alternativ. Men du behöver inte vara orolig att du ska tappa massor med prestanda med den konfigurationen du har idag. På sin höjd lär det va några procent du förlorar för att processorn kanske inte hinner med i varenda läge.

Med vänliga hälsningar
Rasmus Bergetoft, Sälj och Kundservice

Låter kanon!

Lär få grafikkortet imorgon!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Nu är kortet installerat sedan igår kväll. Starcraft 2 verkar nu rekommendera "medium" i typ allt i grafik. Innan med mitt GTX 470 så rekommenderade spelet "ultra". Vad är detta?

Är GTX 670 alldeles för nytt för Starcraft 2 och stödjer inte det? Kan man fixa detta på något sätt? Hade runt 80-90 fps i basen och utanför i fog of war runt 180 fps. Hade väl iaf förväntat mig mycket högre fps i princip överallt? Runt 100-110 fps?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Vad kör du med för drivrutiner?
Har du avinstallerat de gamla och installerat på nytt?

Medlem

Där hade jag lite problem. För jag hade typ 6 st olika Nvidia grejer i lägg till/ta bort program. Typ.

Nvidia - HD Audiodrivrutin
Nvidia - uppdatering
Nvidia - 3D vision drivrutin för styrenhet
Nvidia - Grafikdrivrutin
Nvidia - 3D vision drivrutin

När jag skulle avinstallera HD audion t ex så startade jag om datorn för annars kunde man inte ta bort de andra drivrutinerna. Så startade jag om datorn och då vart HD audion installerade direkt när jag kom in på skrivbordet.......................................

EDIT: Så när jag kom in på skrivbordet igen tog jag bara bort Nvidia - grafikdrivrutinen och då blev upplösningen jätte liten. Så antagligen gjorde jag rätt? Efter det stängde jag av datorn och tog ur gamla kortet, satte i nya och installerade från skivan.

Men installerade de från dvdn och sen hämtade ifrån Nvidias hemsida

Nvidia grafikdrivrutin 301.42 har jag men inte på allihopa.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Körde en 3Dmark 11 med 1280x720 i upplösning (720p) med basic edition för har inte betalat för advanced.

Fick detta:

Score
P6408 3DMarks
Graphics Score
8087
Physics Score
3980
Combined Score
3905
PC Health Check

Your PC is performing properly.
-------------------------------------------------------
Graphics Test 1
38.35 FPS
Graphics Test 2
39.06 FPS
Graphics Test 3
50.13 FPS
Graphics Test 4
23.73 FPS
Physics Test
12.64 FPS
Combined Test
18.17 FPS

--------------------------------------------------------------
Default settings used
Yes
Edition
Basic
Screen Width
1280
Screen Height
720
Msaa Sample Count
1
Texture Filtering Mode
Trilinear
Max Af Anisotropy
1
Tessellation Detail
5
Max Tessellation Factor
10
ShadowMapSize
5
Shadow Cascade Count
4
Surface Shadow Sample Count
16
Volumetric Illumination Quality
5
Ambient Occlusion Quality
5
Depth Of Field Quality
5
Enable Window Mode
Off
Enable Vertical Sync
Off
Enable Triple Buffering
Off
Enable Wireframe
Off
Color Saturation
100%


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

För sådana här mer specifika hårdvaru- / driverproblem rekommenderar jag dig att söka hjälp på http://www.sweclockers.com/ istället.
Där hittar du experter för de flesta problem, samt att alla pratar svenska Lite hårdvarumotsvarigheten till FZ:a.

1
Skriv svar