Tomb Raider-utvecklare: "Det handlar inte om våldtäkt"

Medlem

Finns det möjlighet att spela i den här filmen?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det var ju ett jävla tjat om våldtäkt, det som intressar mig är hur bra spelet blir

Hade helt missat det här, kikade på trailern och det ser ju riktigt bra ut faktiskt. Uncharted-vibbar.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

så det är okej att huga av folks huven dela folk på mitten oså vidare i typ the darkness 2 , om det spelet har ja aldrig hört nåt om att spelet är brutalt ,
det nya tomb raider är väll skrivet och väll polerat , spel börjar få mer seriösa storys oså vidare men FOLK blir arga för ett våldtäkt försök ?? vem fan bryr sig ?? förstår inte varför folk äns bryr sig så mycket ?? detta spelet verkar skit bra ju !!

Medlem
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av Ballong:

Så att lite våldtänkts försök i spel blir värsta omtalat och diskuterat när i andra spel kan man hugga huvet av folk och spela fotboll med huvudet men det är helt ok?

Kolla den här filmen:
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/5972...

Han blandar ihop sina argument så mycket att han på många ställen motsäger sig själv. T ex att mord är skilt från våldtäkt för att mord kan legitimeras i våran kultur och sedan påstår att mordoffer inte är lika mycket offer eftersom att de inte kan klandras och att vi alltid vet att mord är oförsvarligt.

Enda anledningen till att våldtäkt känns mer ondskefullt är för att våldtäkt alltid skildras på värsta möjliga sätt utan gråzoner, tvivel eller moraliska konflikter. Våldtäkt skildras alltid som ondskefull man förgriper sig på oskyldig kvinna. Dessutom har en våldtäkt ett offer som kan berätta om upplevelsen medan de döda är tyste. Detta betyder inte att de döda aldrig känt smärta eller ångest. En avrättning av en gråtande oskyldig kvinna som ber för sitt liv tror jag de flesta skulle se som värre än en våldtäkt om de skildrades på samma nivå.

Hade våldtäkt varit värre än döden hade alla våldtagna tagit sitt liv under eller direkt efter. Medan detta utan tvekan händer, vilket vittnar om hur traumatisk en våldtäkt kan vara, så är det en klar minoritet. Det hade även betytt att ingen skulle kunna blivit våldtagen under vapenhot - vilket är befängt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Sekvensen visar ju helt klart ett våldtäktsförsök/sexuellt närmande, inget snack om det.

Men jag finner inte det stötande, spel som medium kan väl få ta upp ett ämne som detta utan att det ska behöva vara kontroversiellt.

Medlem

...Det handlar om överaskningssex!

Medlem

Våldtäkt är väl knappast värre än att någon får halsen avskuren. fånigt med all moralpanik

Skrivet av Dryn:

Våldtäkt är väl knappast värre än att någon får halsen avskuren. fånigt med all moralpanik

Moralpanik är det enda som får folk att reagera nuförtiden, dessutom verkar det vara det bästa sättet att få sömniga Svensson att vakna upp och släcka branden i skorna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ojdå... gubben tar på tjejen i någon sekund.. VÅLDTÄKT!! VÅLDTÄKT!!! Fy fan vad läskigt :(:(:(

Det är ett spel..... Tjejen har inga riktiga känslor eller egna tankar, Det låter som att animerade karaktärer har en mänsklig rättighet och är lika värda som en riktig människa!

Väx upp alla töntar som tar illa upp för något som händer i spel.. Det finns porrspel där man utnyttjar tjejer som är fastbundna.. Och här grinar man för att någon karaktär knappt tar på en animerad tjej

Medlem
Skrivet av Ballong:

Så att lite våldtänkts försök i spel blir värsta omtalat och diskuterat när i andra spel kan man hugga huvet av folk och spela fotboll med huvudet men det är helt ok?

Usa: Visa en bröstvårta = barnförbjudet
Skär av och ät upp samma = pg 11

Medlem
Skrivet av Ballong:

Så att lite våldtänkts försök i spel blir värsta omtalat och diskuterat när i andra spel kan man hugga huvet av folk och spela fotboll med huvudet men det är helt ok?

Nu vet ju inte jag hur gammal du var under den tiden, men det har varit väldiga ramaskri angående Blood. Inte bara Blood, men även andra våldsamma spel som Manhunt, GTA, Counter Strike etc.

Så nej, det är inte okej att sparka runt huvuden i spel, men de gör man ändå. Skillnaden här handlar inte om vilket spel som är mest våldsamt, utan det handlar om kvinnosyn.

Jag kan räkna på mina fingrar hur många kvinnliga hjältar vi har i spel, det är ju för ruttet att de få vi har ska våldtas och behandlas hur som helst. (Vilket varken Mario, Link eller Indiana Jones har utsatts för) Men det är väl ingen hjälte som fått ta mer skit på det här planet genom tiderna än Lara ändå.

Jag förstår exakt vad utvecklarna är ute efter och jag förstår din poäng, jag ville bara uppmärksamma de problemen som finns med att göra något sånt här.


signatur

iObject!

Medlem

Det primära är väl att spelaren vet vad som är verklighet och fantasi. Spel är inte på riktigt. Gillar man inte olika inslag i ett spel behöver man ju inte spela det.

Som med film till exempel. Jag har inte sett "human centipede", just för jag anser att den är för sjuk och förstår inte vad som skulle kunna tänkas vara bra med den.

Men om andra ser den och gillar filmer där galna forskare försöker göra tusenfotingar av människor så är det ju upp till dom. Själv tycker jag det är sjukt och väljer att inte titta.

Inte så svårt val och behöver inte skapa en debatt bara för det.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Bråkar dom om det där lilla?! 2 sekunders "våldtäkt"? Herregud..

12
Skriv svar