Bröllopsbilder

Medlem
Bröllopsbilder

Ja jag vet... det är några dagar sedan jag lovade bilder, men livet kom emellan. Och ytterligare ett bröllop skulle fotograferas igår.

Nu kommer i alla fall några vackra porträtt från den 16e juni... hoppas ni gillar

#blogg

Medlem
Bröllopsbilder

Fina

Vi gillar

Och jag blir så avis på ditt fantastiska yrke, lyckans lins du


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Grymma bilder!

Medlem

Thank you all! Väntar fortfarande på respons från brudparet, men de har antagligen en massa annat att stå i. Själv är jag nöjd och det gläder mig att ni gillar dem också!

Purplemonkeydishwasher!

Gnola lite på den ett tag, bästa sommarmantrat som finns


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Bara en fråga, är dessa bilder redigerade? Bara funderar, för jag skulle velat ha riktiga bilder när det gäller sådant. Men alla är väl olika...

Medlem

God morgon Siken... bara en fråga? Hur menar du?

Klart det är riktiga bilder, du tittar ju på dem?!
Att redigera, eller jag antar att du menar retuschera en bild gör den knappast mindre riktig.

Skrivet av manuelek:

God morgon Siken... bara en fråga? Hur menar du?

Klart det är riktiga bilder, du tittar ju på dem?!
Att redigera, eller jag antar att du menar retuschera en bild gör den knappast mindre riktig.

Sant, hur många filter som används spelar ingen roll. Kan manipuleras hur hårt som helst, till och med liknas närmre en teckning än ett fotografi, men grundmaterialet, den där fångsten av tiden, ligger alltid kvar i grunden.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av manuelek:

God morgon Siken... bara en fråga? Hur menar du?

Klart det är riktiga bilder, du tittar ju på dem?!
Att redigera, eller jag antar att du menar retuschera en bild gör den knappast mindre riktig.

Så du säger att bilder på tjejer i valfritt magasin är fullständigt "riktiga"?

Medlem

Ja bilden anser jag vara fullkomligt riktig. Huruvida den är sanningsenlig sett till om tjejen på bilden faktiskt ser ut så i verkligheten är en annan femma. Men det är antagligen det du menar.

Självklart måste jag retuschera och redigera även bröllopsbilder, men här handlar det inte om att förställa någon till att se ut som någon annan. Bara förbättra denna person till att se så bra ut som möjligt. Det jag gör är att ta bort finnar, lite rynkor, påsar under ögonen osv. Ibland är jag inne och drar in någon dubbelhaka eller armar som ser konstigt tjocka ut pga av vinkeln jag plåtat i. Där hamnar vi i gråzonen för vad jag anser är okej retusch i bröllopsfoto till kund.

Att retuschera en bröllopsbild till t ex ett uppslag i en tidning däremot ja då skulle jag kunna ratta mycket mer utan att skämmas.

Men en del vill ju ha bilden klar i kameran och är kanske mer dokumentära fotografer än vad jag är. Jag vill ha snyggast möjliga bild och då är retusch och redigering ett måste.

1
Skriv svar