EA ska bli helt digitalt inom en snar framtid

Medlem

Vad händer med alla som inte har internet uppkoppling?
Deras modem kanske pajat eller dom kanske helt enkelt inte har råd att ha internet?

Ska man inte kunna spela deras spel alls då?

Jag tror att snålisarna vill förhindra att man tar med sina spel till kompisar och har kul med spelet där då man bara har en cdkey och allt är digitalt

Medlem

med andra ord jag kommer sluta köpa av EA när det här väl sker.


signatur

God is dead

Medlem

"Det innebär också många förbättringar för vårt företag eftersom det låter oss behålla mer av pengarna som vi tjänar."

Där kom det... Brinn EA, snälla, jag skyr er så.

Medlem

Dom vill bara ha 100% digitalt för att krossa begagnatmarknaden


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Gzek:
Skrivet av Typhor:

Rör inte ens fysiska skivor med tång. Digitalt är framtiden. Och folk klagar på EA, amatörer...

Personligen älskar jag idén med digitalt. Jag däremot AVSKYR det faktum att digitala köp kostar i dagens läge lika mycket eller (allt för ofta) MER än en köpt skiva.
Personligen tror jag att detta är ett sätt för EA att totalt eradikera begagnatmarknaden och på samma gång kontrollera prissättning av deras spel dvs hålla upp priserna och i deras förvridna hjärnor på så sätt öka vinsten.

Tomtar...

Största problemet med att producenterna får egna säljkanaler som kan sälja till hela världen är:

a) Konkurrensen försvinner helt om priset på ett visst spel
b) de som säljer digitalt idag som Steam försvinner också
c) begnatmarknad försvinner helt - du kan inte sälja ditt spel

EAs site kan konkurrera med Ubisoft, Rockstar om prisnivå på olika spel - men ett visst spel kan dikteras försäljningspris.

Visst utrymme finns att sänka listpriset dock - då man inte behöver två försäljningsled - grossister och butiker - som för fysisk distribution.

Sedan samhällsmässigt och nationalekonomiskt försvinner en produktlinje som spel helt för massor av butiker som CDON, Webhallen. Electroworled, Megastore, Discshop, Ginza osv osv. Massor av jobb försvinner.

Totalt tycker jag det är mycket negativt med digital distribution.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Typhor:

Rör inte ens fysiska skivor med tång. Digitalt är framtiden. Och folk klagar på EA, amatörer...

Finns säkerligen andra som redan svarat dig på detta men det är inte anledningen till att allt fler börjar ogilla EA. Det folk ogillar med EA handlar om hur de behandlar sina kunder, hur de valt att ta ner servrar för spel som knappt funnits ute i mer än ett år (speciellt sportspel) för att dessa titlar inte sålt lika bra som väntat eller tappat i försäljning. Hur de valt att dela upp sina spel i DLC istället för att släppa ett komplett paket (dock är EA verkligen inte ensamma men det finns exempel på raka motsatsen och detta bolag heter CD Project). De har kritiserat Steam för att de använder sig av reor och senare inte långt därefter haft reor på sina egna titlar. De verkar inte lyssna till sina kunder (en av de främsta anledningarna till att Steam är där de är idag). De har "tvingat" folk att använda deras Origin tjänst då de inte haft något annat val. Origin verkar vara ett s.k drakoniskt DRM till skillnad mot Steam.

vem påstod att folk klagade på EA för sina distributions metoder? folk klagar på EA för allt, men även någon som ständigt får skit kan göra något bra ibland. butthurt people ftw

Geeks Gaming

Även om dom kommer bli helt digitala så hoppas jag att dom kommer kunna sälja typ koderna till spelet i butik

Inaktiv

Sätter inget större värde på fysiska kopior. Men kommer ändå köpa Rome 2 på dvd, eftersom det är ett sånt spel man kommer ihåg om 40 år.

Medlem
Skrivet av Typhor:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Typhor:

Rör inte ens fysiska skivor med tång. Digitalt är framtiden. Och folk klagar på EA, amatörer...

Finns säkerligen andra som redan svarat dig på detta men det är inte anledningen till att allt fler börjar ogilla EA. Det folk ogillar med EA handlar om hur de behandlar sina kunder, hur de valt att ta ner servrar för spel som knappt funnits ute i mer än ett år (speciellt sportspel) för att dessa titlar inte sålt lika bra som väntat eller tappat i försäljning. Hur de valt att dela upp sina spel i DLC istället för att släppa ett komplett paket (dock är EA verkligen inte ensamma men det finns exempel på raka motsatsen och detta bolag heter CD Project). De har kritiserat Steam för att de använder sig av reor och senare inte långt därefter haft reor på sina egna titlar. De verkar inte lyssna till sina kunder (en av de främsta anledningarna till att Steam är där de är idag). De har "tvingat" folk att använda deras Origin tjänst då de inte haft något annat val. Origin verkar vara ett s.k drakoniskt DRM till skillnad mot Steam.

vem påstod att folk klagade på EA för sina distributions metoder? folk klagar på EA för allt, men även någon som ständigt får skit kan göra något bra ibland. butthurt people ftw

Ja men de förtjänar samtidigt merparten av klagomålen, baserat på det jag läst av dels EA själv och dels deras köpare så verkar de då rakt inte ta åt sig av kritiken. Där har du skillnaden, Valve tog åt sig av kritiken och gjorde Steam bättre. EA kör på i samma gamla spår och de verkar inte förstå att detta kommer inte funka då de kommer tappa mer och mer köpare. De tar en otroligt stor risk när de nu går ut och säger att de tänker bli helt digitala. De tolkar antalet som använder Origin på helt fel grunder, hade man däremot kunnat välja så hade det varit en helt annan sak.

Det är på tok för tidigt att gå över till helt digital försäljning för en så stor utgivare som EA, detta kan komma att kosta mer än det smakar.

Medlem
Skrivet av Den Lille Grisen:

Detta kommer antagligen inte att fungera med dagens konsoler, ledsen.

dagens konsoler är snart ersatta,, detta som ea pratar om är ju inget som kommer hända över en natt,, dom pratar om snart, men vad är snart för ett så stort företag, säkert en 5 år,,
hursom så behöver man inte vara ngt geni för att fatta att inget sådant kommer hända under nuvarande konsolera!

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Yoda:
Skrivet av Gortie:

Jag har, teoretiskt, inga problem med att branschen blir 100% digital. Det jag oroar mig över är att man inte kommer se över prisläget. Det skulle onekligen ta emot att pynta 6-700 spänn för ett nytt spel i digital form.

Sen vore det lite trist om dom inte hade trevliga samlarboxar med en massa extragodis i.

Varför i helvete skulle det bli dyrare i "digital form" aka nedladdning? Om du inte visste det så sätts priset efter supply and demand, om de skulle tjäna mest på att sätta priset till 700 kr idag så skulle priset vara det!

Spel är ju i många fall redan dyrare digitalt, kolla Steams priser på nya titlar vs ja en svensk sida som Webhallen eller knalla in i närmaste Game butik så ser du att Steam är mycket dyrare (pc spel)
Ett annat exempel är Crysis 3 Hunter Edition, 449SEK från Webhallen (boxad version) mot 549SEK för digital via Origin.

Det är ju helt snett ur konsumentens synvinkel att ta mer betalt för en nedladdning.

Tillgång och efterfrågan. Om människor är villiga att betala mer för spel på steam eller dylikt för att det är bekvämligare än att gå till butiken så sätts priset efter det. Dvs, om inte _tillräckligt_ många är villiga att betala ett visst pris så går priset ner.

Medlem

Tycker helt klart det är härligare att gå till en spelbutik och kolla runt, och så är det ju mycket snyggare att ha en hylla full med fina spel, det är ju som små konstverk
dessutom så har jag så segt nät här ute i skogen, så skulle inte kunna ladda ner dom..

Medlem

DD behöver 2 saker för att jag ska gå över till det.
1. Sänka priserna till rimliga nivåer
2. Kunna kolla på sin spelsamling i en virtuell spelhylla som man kan med GoG, även listor etc om man vill det.

Medlem

JAg betalar gärna lite mer för att slippa plastskivan. Det har blivit så de senaste åren.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det blir att köpa på sig ett par spel så man har lite ett par år framöver tills trenden vänder.
Jag kan tänka mig att köpa små- och indiespel digitalt för småsummor men inte AAA titlar.

Allt digitalt, vad tänker dom med!!?

Inaktiv
Skrivet av Yoda:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Yoda:
Skrivet av Gortie:

Jag har, teoretiskt, inga problem med att branschen blir 100% digital. Det jag oroar mig över är att man inte kommer se över prisläget. Det skulle onekligen ta emot att pynta 6-700 spänn för ett nytt spel i digital form.

Sen vore det lite trist om dom inte hade trevliga samlarboxar med en massa extragodis i.

Varför i helvete skulle det bli dyrare i "digital form" aka nedladdning? Om du inte visste det så sätts priset efter supply and demand, om de skulle tjäna mest på att sätta priset till 700 kr idag så skulle priset vara det!

Spel är ju i många fall redan dyrare digitalt, kolla Steams priser på nya titlar vs ja en svensk sida som Webhallen eller knalla in i närmaste Game butik så ser du att Steam är mycket dyrare (pc spel)
Ett annat exempel är Crysis 3 Hunter Edition, 449SEK från Webhallen (boxad version) mot 549SEK för digital via Origin.

Det är ju helt snett ur konsumentens synvinkel att ta mer betalt för en nedladdning.

Tillgång och efterfrågan. Om människor är villiga att betala mer för spel på steam eller dylikt för att det är bekvämligare än att gå till butiken så sätts priset efter det. Dvs, om inte _tillräckligt_ många är villiga att betala ett visst pris så går priset ner.

Du svarar på din egna fråga "Varför i helvete skulle det bli dyrare i "digital form" aka nedladdning?", eller svarar du på min kommentar om att det visst är dyrare online?

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Yoda:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Yoda:
Skrivet av Gortie:

Jag har, teoretiskt, inga problem med att branschen blir 100% digital. Det jag oroar mig över är att man inte kommer se över prisläget. Det skulle onekligen ta emot att pynta 6-700 spänn för ett nytt spel i digital form.

Sen vore det lite trist om dom inte hade trevliga samlarboxar med en massa extragodis i.

Varför i helvete skulle det bli dyrare i "digital form" aka nedladdning? Om du inte visste det så sätts priset efter supply and demand, om de skulle tjäna mest på att sätta priset till 700 kr idag så skulle priset vara det!

Spel är ju i många fall redan dyrare digitalt, kolla Steams priser på nya titlar vs ja en svensk sida som Webhallen eller knalla in i närmaste Game butik så ser du att Steam är mycket dyrare (pc spel)
Ett annat exempel är Crysis 3 Hunter Edition, 449SEK från Webhallen (boxad version) mot 549SEK för digital via Origin.

Det är ju helt snett ur konsumentens synvinkel att ta mer betalt för en nedladdning.

Tillgång och efterfrågan. Om människor är villiga att betala mer för spel på steam eller dylikt för att det är bekvämligare än att gå till butiken så sätts priset efter det. Dvs, om inte _tillräckligt_ många är villiga att betala ett visst pris så går priset ner.

Du svarar på din egna fråga "Varför i helvete skulle det bli dyrare i "digital form" aka nedladdning?", eller svarar du på min kommentar om att det visst är dyrare online?

Suck... Det är skillnad på när det finns två st alternativ, eftersom de konkurrerar med varandra. När det bara finns ett alternativ så konkurrerrar det endast med sig självt. Det är dyrare att köpa det online nu för att det är mer bekvämt för folk att handla där. Men när det är det enda alternativet så kommer det ju inte att vara dyrare. Alla priser sätts beroende på tillgång och efterfrågan. I detta fallet så är tillgången oändlig, men efterfrågan beror på vad människor är villiga att betala. Dvs, om du inte är villig att betala mer för ett spel bara för att det endast finns ett nedladdningsalternativ, då köper du det inte och det är troligtvis fler än du som resonerar så och priset sänks tills ni blir villiga att köpa det. Tror du att de sätter priser på ett sätt som är för att vara snälla? Tänk igen! Företag har endast ett mål och det är att göra så hög vinst som är MÖJLIGT. Om EA skulle ha för höga priser på sina spel så skulle deras konkurrenter med lägre pris få deras kunder.

Svara på denna frågan om jag har fel: Just nu så är det en andel kunder som köper i butik och en andel som laddar ner. Om de kunderna som handlar i butik skulle vara villiga att betala lika mycket som dom online, varför är då inte priserna redan nu lika höga som på nätet? Är det kanske för att EA är snälla? BULLSHIT! För det är precis vad du menar skulle hända med de som handlar i butik till de lägre priserna, att de skulle fortsätta att handla spelen även fast priset höjs.

Inaktiv

Nu vet jag inte vad som har hänt men mitt svar var ju ett svar på ditt ifrågasättande om varför det skulle bli dyrare i digital form, och det svarar du ju själv på genom att nämna tillgång och efterfrågan. Du frågar ju ovan varför i helvete spel ska bli dyrare digitalt och jag säger "dom är redan dyrare", och du drar "förstår du inte att företag måste tjäna pengar"? Börjar företagen, vilket dom redan gör, sätta högre priser digitalt än fysiskt och sen fasar ut boxade versioner så lär de digitala priserna inte sänkas för att "kompensera". Kolla konsollerna, dom har kört på överprisade boxade versioner sedan start. Det är hela min poäng, vi kan få se en gemensam prisstegring (Ea och Steam) oavsett tillgång och efterfrågan, knappast så att gamers slutar köpa spel om det kostar 399 mot 450/500 eller hur? Spel är ju bundna till en utgivare och om priset är för högt digitalt kan jag ju inte gå o köpa..låt oss säga CoD istället för Battlefield för att Battlefield är lägre. Utgivarna skapar ju sina egna butiker och har inget intresse av att dela med sig till andra = högre priser.

Men bara min teori, har inga bevis för den.

Medlem

Då är jag ledsen att medela att du inte alls har någon förståelse för hur priser sätts. Om utgivarna har egna butiker och inte behöver dela med sig till distributörer så kommer priserna snarare att sjunka. Åter igen, pga konkurrens. Och gamers kommer visst att börja sluta köpa spel om de höjer priserna, annars har de satt för lågt pris eftersom de fortfarande köper. Får fråga igen: Om de kan höja sin vinst, varför skulle inte företaget göra det redan nu?

Medlem

Lite surt för oss som gick på det där med mobilt bredband och taken som plötsligt upprättades. Enda möjligheten är spel på skivor.


signatur

Det var detta...

12
Skriv svar