Robot
Simcity

Maxis river upp gamla förutfattade meningar om vad ett Simcity-spel innebär och skapar en lättillgängligare och väldigt mycket snyggare stadssimulation.

#maxis, #electronic-arts, #simcity


Medlem
Simcity

Hoppas inte GOTY-2013 får för mycket micro management...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hoppas dom lägger in en zombie-epidemi som en av katastroferna, vore grymt kul att se zombies föröka sig och spridas vidare längs gatorna...

Medlem

Ska bli spännande o se hur slutprodukten blir.
Ser jäkla mysigt ut med tilt shift perspektivet


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av MakkeK:

Hoppas dom lägger in en zombie-epidemi som en av katastroferna, vore grymt kul att se zombies föröka sig och spridas vidare längs gatorna...

Hoppas!!! Enda anledningen till att man bygger upp en stor stad är för att bombardera den med katastrofer

Medlem
Skrivet av MakkeK:

Hoppas dom lägger in en zombie-epidemi som en av katastroferna, vore grymt kul att se zombies föröka sig och spridas vidare längs gatorna...

Det hoppas jag _verkligen inte_. Zombies är en pest som skall bekämpas innan de kommer in i fler spel, tack.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av MakkeK:

Hoppas dom lägger in en zombie-epidemi som en av katastroferna, vore grymt kul att se zombies föröka sig och spridas vidare längs gatorna...

Gud nej, inte zombies i ÄNNU fler spel! Jag gillar egentligen zombie-filmer och sånt, men de senaste åren har vi ju fått zombies i hur många spel som helst så det börjar kännas himla uttjatat nu. Lite som det var med FPS och WW2 för ett par år sedan.

Medlem

Första gången sedan Sim City 2000 som jag blir sugen på att testa ett nytt Sim City-spel

Angående zombies håller jag med om att det finns en del spel där dom inte passar, men i Sim City tycker jag det skulle passa utmärkt!

Medlem

Som redan sagt zombies invaderar spel för mycket just nu. inget fel med zombies men att det skulle bromsas ner litte skulle inte vara fel dock så skulle det vara intresant i just simcity.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Ännu en spelserie som nu ska bli "lättsmält" och "tillgänglig" för den nya generationen gamers.
Dvs alla features och allt djup ska tas bort och det ska fördummas ner till en insekts nivå.

R.I.P SimCity.

Medlem

Vet inte om jag gillar ordet " Lätttillgänglighet" , hellre ord som "komplext","djupt" och "svårt" . 12-åringarna kan väl lira COD som alla andra lättmjölks-gamers.

Inaktiv

De roligaste spelen är de man måste lära sig på egen hand genom att upptäcka och överraskas av spelets funktioner.

Vi vill ha ett spel och en simulator för äldre spelare, inte en massa konsolkompatibelt glaserat och ytligt innehåll.

Samt, har de ingen zoning längre? I videon verkar de bara placera ut färdiga skyskrapor av samma snitt.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Pansarknekt

"Simcity är en sådan där spelserie som jag alltid önskat att jag haft tålamod för att lära mig. Ett gäng spel där jag förstår att det finns en otrolig tillfredsställelse i att få saker att fungera – men där jag aldrig orkar mer än bara ladda upp en default-stad och släppa lös muterade japanska skräcködlor på skiten. ¨"

Okej seriöst, hur svårt var Sim City? Och tjocka manualer? Är detta reklam från EA direkt eller?


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

De första raderna Michael skriver stämmer verkligen in på mig, detta kanske kan bli något som även jag skulle kunna försöka mig på att spela.

Intressant förhandstitt!

Medlem

Hoppas kommande artiklar skrivs av någon som orkat mer "än bara ladda upp en default-stad och släppa lös muterade japanska skräcködlor på skiten". Förslagsvis av ett fan av serien som kan berätta för ett annat fan hur detta spel är jämfört med de tidigare?

Inaktiv

De verkar tro att folk inte spelar spel för att de är för "svåra". Jag vet inte vad de baserar det på, kanske gäller för amerikanska förhållanden eller en generation uppväxt på teletubbies och skeden i mun, men även om det skulle stämma är det inte ett skäl att dumma ner spelen för oss andra. Det är de som har svårt att förstå som måste ta sig högre, inte vi som ska ta oss ner.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Trist att de verkar göra spelet för de som inte ens orkar spela spelet. Samtliga Sim City spel har ju inte varit särskilt advancerade. Nu gör de dock som så många andra, de verkar dumma ner spelet till den milda grad att de personer som har samma koncentrationsförmåga som en hamster kan spela spelet.

Citat:

Simcity är en sådan där spelserie som jag alltid önskat att jag haft tålamod för att lära mig. Ett gäng spel där jag förstår att det finns en otrolig tillfredsställelse i att få saker att fungera – men där jag aldrig orkar mer än bara ladda upp en default-stad och släppa lös muterade japanska skräcködlor på skiten.

Du kanske ska hålla dig till Facebook spel istället? Sjukt att någon som du sitter och gör en förhandstitt på detta spel. En sorglig historia...

Medlem

Synd att ännu ett spel blir retardifierat för att passa generation ADHD.

Skulle gärna se en förhandstitt av någon som är bevandrad inom serien t. ex. Sebastian Lind.

Ish
Medlem

Multiplayer or gtfo.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Skrivet av deftune:

"Simcity är en sådan där spelserie som jag alltid önskat att jag haft tålamod för att lära mig. Ett gäng spel där jag förstår att det finns en otrolig tillfredsställelse i att få saker att fungera – men där jag aldrig orkar mer än bara ladda upp en default-stad och släppa lös muterade japanska skräcködlor på skiten. ¨"

Okej seriöst, hur svårt var Sim City? Och tjocka manualer? Är detta reklam från EA direkt eller?

Jag håller med. Simcity-serien är inte, och har aldrig, varit särskilt avancerad. Visst att det kräver lite tänk, men så mycket mer än att inse banala saker som BYGG INTE HUSEN BREDVID SOPTIPPEN så krävs det inte så överdrivet mycket tankekraft. Samtidigt älskar jag serien, men för mig ligger utmaningen snarare i att sätta upp egna galna mål och finlira med att få ner brottslighet, föroreningar och whatnot. Att bara bygga en någorlunda välfungerande stad och fylla kartan fixar en 10-åring, så om de gör det ännu enklare och mer lättillgängligt än tidigare så är frågan hur mycket "simulation" som finns kvar.

Skrivet av Floffe:

De verkar tro att folk inte spelar spel för att de är för "svåra". Jag vet inte vad de baserar det på, kanske gäller för amerikanska förhållanden eller en generation uppväxt på teletubbies och skeden i mun, men även om det skulle stämma är det inte ett skäl att dumma ner spelen för oss andra. Det är de som har svårt att förstå som måste ta sig högre, inte vi som ska ta oss ner.

Alltså, kommersiellt sett så finns det ju otvetydigt en poäng i att göra spelen enklare och mer lättillgängliga – de når en större publik och därmed fler köpare. Så på ett ekonomiskt plan är det säkert en kanonidé att förenkla Simcity ännu mera, men bara för att det är logiskt så svider det ju inte mindre för oss som vill ha ett djupare spel.

Medlem

ser intressant ut, personligen brukade jag alltid spendera veckor med att bygga upp ett välfungerande metropol enbart för att sedan släppa lös allehanda katastrofer på de små jäklarna.

rinse n repeat

Mer tillfredställelse får man leta efter

Medlem

Spenderade i princip hela lågstadiet i Sim City 3000, ser otroligt mycket fram emot detta spel, hoppas bara EA inte fu*kar för mycket...

Medlem

Att ett spel är mer lättillgängligt betyder dock inte nödvändigtvis att det inte finns något även för den rutinerade/avancerade spelaren. De kanske har förenklat grundbultarna, men förhoppningsvis har de lämnat plats för det som tar lite mer tid och kräver lite mer tankeverksamhet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av automan:

Vet inte om jag gillar ordet " Lätttillgänglighet" , hellre ord som "komplext","djupt" och "svårt" . 12-åringarna kan väl lira COD som alla andra lättmjölks-gamers.

Mja, det beror väl på vad man menar med ordet. Om spelet är lätt att lära sig men svårt att bemästra är det ju till gagn för alla. Tidigare SimCity-spel har knappast passat in på den beskrivningen, även om det aldrig hindrat just mig från att nörda sönder dem.

Medlem

Men samtidigt, om allt är lättillgängligt och inte erbjuder någon vidare utmaningskurva, så blir det ju automatiskt så att användaren når taket i spelet så mycket fortare, för att inte tala om hur man tappar all förmåga att fölora och börja om, eller hur man ska uttrycka sig. Tycker det är lite skadligt i längden för gaming i allmänhet.

Jag har aldrig varit någon större fan av Sim City, men det är roligt att se vad spelare kan ihtta på. Så länge det gör detta rätt så tror jag nog det kommer att underhålla fans

Medlem

Ett spel kan vara svårt men samtidigt vara väldigt lätt att lära sig. Schack är ett ypperligt exempel på detta, tar inte lång tid att lära sig men det kommer ta väldigt lång tid att bemästra det. Det första Simcity spelet levde lite under samma devis det var först med Sim City 2000 som de började göra det lite mer komplicerat.

Tråkigt att läsa om hur de verkar ha "fördummat" denna serie men jag är inte förvånad då jag mer eller mindre räknat med det efter att ha läst de tidigare nyheterna om spelet samt sett diverse videos av det. Att det ser ut att bli ett av de grafiskt mest imponerande Simcity spelen kan jag inte förneka men för mig är skönhet något som inte bara är ytligt. Hoppas jag har fel och att det även finns något för de som vill spela spelen och inte bara se den fina ytan. Annars kanske de borde ta bort ordet Sim från titeln då det bara är missvisande.

Medlem

Herregud... Detta kan kanske vara det mest korkade jag läst vad det gäller en förhandstitt/recension på spel!?!? Hur i helvete tänker man om man ska kolla in en titel såsom SimCity och sen det första man skriver är att man aldrig orkat mer än att ladda upp en default stad?!?!?!?

De som i första hand ser fram emot detta spel är knappast några causal-gamers som förstrött spelar några timmar för att sedan ge upp. Nä, de som ivrigt vill ha information om detta är givetvis de som suttit i månader och planerat och byggt i de tidigare spelen.

Med andra ord så säger inte denna förhandstitt ett skit! Se till att rätt spel recenseras av rätt person! Snälla! Trodde detta givetvis var en självklarhet!


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Sjuuuukt peppad jag blir. Ge mig nu med detsamma!

Medlem

Längtar till detta spel, nötte simcity 4 i min ungdom, och till alla som gnäller sönder om att Michael inte är insatt i tidigare simcity. Det är jävligt långt kvar tills detta spel släpps, jag är säker på att det kommer fler reportage från andra skribenter som spelat tidigare spel. Kul att höra allas åsikter.

12
Skriv svar