Datorn gör ett PIP ljud när jag spelar

Medlem
Datorn gör ett PIP ljud när jag spelar

Hejsan!
När jag startar ett spel så börjar datorn göra ett högt (eller inte högt, utan ett ljud med hög frekvens) som gör så att jag får huvudvärk, men när jag avslutar spelet så jag kommer till skrivbordet så slutar pipandet.
Jag har rensat datorn från damm fast inte med dammsugare eller nåt sånt för jag vet att det kan bli statisk elektricitet, istället använder jag tops. Läste att det kanske är nätaggregatet som är på väg att paja?

Här är mina specs;
Ram: 6 gb
grafikkort: GT 220 512MB DDR2
quad core
intel q6600
Moderkort: P5K

Sen kom jag på nu att det är en röd lampa på moderkortet som lyser, den lyser hela tiden fast datorn är avstängd, visar den bara att datorn har ström? Eller är det ett felmeddelande?

Ni får försöka klara er på informationen om specsen på datorn för jag är inte hemma just nu (kommer hem på söndag (8 juli) ) och då kan jag ge er mer info om datorn.
Men om det är frågor som inte handlar om specsen så kan jag svara!

Tack på förhand!

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

Hejsan!
När jag startar ett spel så börjar datorn göra ett högt (eller inte högt, utan ett ljud med hög frekvens) som gör så att jag får huvudvärk, men när jag avslutar spelet så jag kommer till skrivbordet så slutar pipandet.
Jag har rensat datorn från damm fast inte med dammsugare eller nåt sånt för jag vet att det kan bli statisk elektricitet, istället använder jag tops. Läste att det kanske är nätaggregatet som är på väg att paja?

Här är mina specs;
Ram: 6 gb
grafikkort: GT 220 512MB DDR2
quad core
intel q6600
Moderkort: P5K

Sen kom jag på nu att det är en röd lampa på moderkortet som lyser, den lyser hela tiden fast datorn är avstängd, visar den bara att datorn har ström? Eller är det ett felmeddelande?

Ni får försöka klara er på informationen om specsen på datorn för jag är inte hemma just nu (kommer hem på söndag (8 juli) ) och då kan jag ge er mer info om datorn.
Men om det är frågor som inte handlar om specsen så kan jag svara!

Tack på förhand!

Var på moderkortet sitter lampan som lyser? I närheten av något särskilt

Medlem

Jag misstänker nätagget, jag har nämligen haft samma problem med 2 gamla nätagg tidigare. Lyssnar du precis bakom nätagget så borde du kunna höra att det är från den som ljudet kommer. Bäst är väl att testa med ett annat nätagg .
När jag bytte nätagg försvann det elaka pipljudet. Tror det är någon kondensator eller vad det nu heter som började ge sig på nätagget.. piper väl just vid spel för att burken drar mer ström då.

En kompis nätagg pajade pga åska drygt ett halvår senare. då tänkte jag att han kunde köra med mitt pipande nätagg en stund tills han skaffade ett nytt. Då började nätagget brinna.. såååatteeh... det kan vara bra att kolla upp Kolla om lampan ska lysa också. Moderkortets manual brukar kunna säga vad det är för lampa och när/var/hur den ska lysa.

Tops är väl förresten inte världens bästa metod för att få undan damm heller. Dels kommer man inte åt så bra, och dels kan man paja fläktar m.m. om man trycker för hårt.

EDITS:
Skriver som en kratta..

Medlem

Låter som att du har antingen:

a) Coil -whine på graffekortet / i nätagget (googla det)
b) Dålig/sliten fläkt på graffekortet/ i nätagget.

Kan vara idé att testa ett annat nätagg/graffekort

Bästa sättet att damma datorn på, är med tryckluft på burk (finns på Clas olson/kejll & co. o såna ställen) eller en dammsugare med såndär liten "snabel" tillbehör och jordat munstycke/slang (har bara sett jordade slangar på fasta industridammsugare iofs)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Ziern:

Jag misstänker nätagget, jag har nämligen haft samma problem med 2 gamla nätagg tidigare. Lyssnar du precis bakom nätagget så borde du kunna höra att det är från den som ljudet kommer. Bäst är väl att testa med ett annat nätagg .
När jag bytte nätagg försvann det elaka pipljudet. Tror det är någon kondensator eller vad det nu heter som började ge sig på nätagget.. piper väl just vid spel för att burken drar mer ström då.

En kompis nätagg pajade pga åska drygt ett halvår senare. då tänkte jag att han kunde köra med mitt pipande nätagg en stund tills han skaffade ett nytt. Då började nätagget brinna.. såååatteeh... det kan vara bra att kolla upp Kolla om lampan ska lysa också. Moderkortets manual brukar kunna säga vad det är för lampa och när/var/hur den ska lysa.

Tops är väl förresten inte världens bästa metod för att få undan damm heller. Dels kommer man inte åt så bra, och dels kan man paja fläktar m.m. om man trycker för hårt.

EDITS:
Skriver som en kratta..

Med brinna menar du att det verkligen började brinna? Med lågor, eller menar du att det bara blev jäääääävliiiiiiiigt varmt? 0_o
Får väl skaffa ett nytt då och testa

Medlem
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av jimsam100234:

Hejsan!
När jag startar ett spel så börjar datorn göra ett högt (eller inte högt, utan ett ljud med hög frekvens) som gör så att jag får huvudvärk, men när jag avslutar spelet så jag kommer till skrivbordet så slutar pipandet.
Jag har rensat datorn från damm fast inte med dammsugare eller nåt sånt för jag vet att det kan bli statisk elektricitet, istället använder jag tops. Läste att det kanske är nätaggregatet som är på väg att paja?

Här är mina specs;
Ram: 6 gb
grafikkort: GT 220 512MB DDR2
quad core
intel q6600
Moderkort: P5K

Sen kom jag på nu att det är en röd lampa på moderkortet som lyser, den lyser hela tiden fast datorn är avstängd, visar den bara att datorn har ström? Eller är det ett felmeddelande?

Ni får försöka klara er på informationen om specsen på datorn för jag är inte hemma just nu (kommer hem på söndag (8 juli) ) och då kan jag ge er mer info om datorn.
Men om det är frågor som inte handlar om specsen så kan jag svara!

Tack på förhand!

Var på moderkortet sitter lampan som lyser? I närheten av något särskilt

Den sitter ganska nära fläkten på moderkortet. Som sagt, den lyser hela tiden när datorn är ikopplad

Medlem
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av jimsam100234:

Hejsan!
När jag startar ett spel så börjar datorn göra ett högt (eller inte högt, utan ett ljud med hög frekvens) som gör så att jag får huvudvärk, men när jag avslutar spelet så jag kommer till skrivbordet så slutar pipandet.
Jag har rensat datorn från damm fast inte med dammsugare eller nåt sånt för jag vet att det kan bli statisk elektricitet, istället använder jag tops. Läste att det kanske är nätaggregatet som är på väg att paja?

Här är mina specs;
Ram: 6 gb
grafikkort: GT 220 512MB DDR2
quad core
intel q6600
Moderkort: P5K

Sen kom jag på nu att det är en röd lampa på moderkortet som lyser, den lyser hela tiden fast datorn är avstängd, visar den bara att datorn har ström? Eller är det ett felmeddelande?

Ni får försöka klara er på informationen om specsen på datorn för jag är inte hemma just nu (kommer hem på söndag (8 juli) ) och då kan jag ge er mer info om datorn.
Men om det är frågor som inte handlar om specsen så kan jag svara!

Tack på förhand!

Var på moderkortet sitter lampan som lyser? I närheten av något särskilt

Den sitter ganska nära fläkten på moderkortet. Som sagt, den lyser hela tiden när datorn är ikopplad

Testa ta ut lite saker, minne, gpu, cpu om möjligt och sätt tillbaka dem igen : )

Medlem
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Ziern:

Jag misstänker nätagget, jag har nämligen haft samma problem med 2 gamla nätagg tidigare. Lyssnar du precis bakom nätagget så borde du kunna höra att det är från den som ljudet kommer. Bäst är väl att testa med ett annat nätagg .
När jag bytte nätagg försvann det elaka pipljudet. Tror det är någon kondensator eller vad det nu heter som började ge sig på nätagget.. piper väl just vid spel för att burken drar mer ström då.

En kompis nätagg pajade pga åska drygt ett halvår senare. då tänkte jag att han kunde köra med mitt pipande nätagg en stund tills han skaffade ett nytt. Då började nätagget brinna.. såååatteeh... det kan vara bra att kolla upp Kolla om lampan ska lysa också. Moderkortets manual brukar kunna säga vad det är för lampa och när/var/hur den ska lysa.

Tops är väl förresten inte världens bästa metod för att få undan damm heller. Dels kommer man inte åt så bra, och dels kan man paja fläktar m.m. om man trycker för hårt.

EDITS:
Skriver som en kratta..

Med brinna menar du att det verkligen började brinna? Med lågor, eller menar du att det bara blev jäääääävliiiiiiiigt varmt? 0_o
Får väl skaffa ett nytt då och testa

Det kom rätt mycket rök ur det och små flammor innan man hann rycka ur sladden.
Nätagget pep även när datorn var idle också däremot, så det var nog sämre, om det nu är samma sak..

Finns mer att testa som sagt innan man beslutar sig för att nätagget kommer bränna ner kåken däremot men om det bara piper när den jobbar på är det kanske svårt att testa att plocka ur del för del..

Medlem
Skrivet av Ziern:
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Ziern:

Jag misstänker nätagget, jag har nämligen haft samma problem med 2 gamla nätagg tidigare. Lyssnar du precis bakom nätagget så borde du kunna höra att det är från den som ljudet kommer. Bäst är väl att testa med ett annat nätagg .
När jag bytte nätagg försvann det elaka pipljudet. Tror det är någon kondensator eller vad det nu heter som började ge sig på nätagget.. piper väl just vid spel för att burken drar mer ström då.

En kompis nätagg pajade pga åska drygt ett halvår senare. då tänkte jag att han kunde köra med mitt pipande nätagg en stund tills han skaffade ett nytt. Då började nätagget brinna.. såååatteeh... det kan vara bra att kolla upp Kolla om lampan ska lysa också. Moderkortets manual brukar kunna säga vad det är för lampa och när/var/hur den ska lysa.

Tops är väl förresten inte världens bästa metod för att få undan damm heller. Dels kommer man inte åt så bra, och dels kan man paja fläktar m.m. om man trycker för hårt.

EDITS:
Skriver som en kratta..

Med brinna menar du att det verkligen började brinna? Med lågor, eller menar du att det bara blev jäääääävliiiiiiiigt varmt? 0_o
Får väl skaffa ett nytt då och testa

Det kom rätt mycket rök ur det och små flammor innan man hann rycka ur sladden.
Nätagget pep även när datorn var idle också däremot, så det var nog sämre, om det nu är samma sak..

Finns mer att testa som sagt innan man beslutar sig för att nätagget kommer bränna ner kåken däremot men om det bara piper när den jobbar på är det kanske svårt att testa att plocka ur del för del..

Jävlar vilken tur din kompis hade, tänk om han inte hade varit hemma eller nåt!!!
OT: jag kan börja med det som comstedt sa, att ta ut och sätta tillbaka grejerna.

Och det här är varför jag älskar FZ!!!!

Medlem

Det var precis när vi satte in mitt gamla nätagg i hans burk och startade burken som det började brinna, så vi hann ju märka det rätt fort
Han köpte ett nytt nätagg sen i alla fall. Sedan ett par dagar efteråt gjorde någon elektriker fel i något elskåp i närheten som gjorde att över 300 volt pumpades in i huset = trasigt igen (plus andra saker)

Medlem
Skrivet av Ziern:

Det var precis när vi satte in mitt gamla nätagg i hans burk och startade burken som det började brinna, så vi hann ju märka det rätt fort
Han köpte ett nytt nätagg sen i alla fall. Sedan ett par dagar efteråt gjorde någon elektriker fel i något elskåp i närheten som gjorde att över 300 volt pumpades in i huset = trasigt igen (plus andra saker)

Ni hade tur i oturen att den började brinna direkt och inte efter ett tag när ingen är hemma.
Jävla klant elektriker som pumpar in över 300 volt 0_0
Men jag tror jag vet vad det är för fel på min dator, jag tror att det är cpu n fläkten, för när jag rensade innuti datorn så höll jag på med den (fläkten) för jag tänkte först att jag skulle ta bort den, men sen ångrade jag mig.
Ska som sagt ta en titt på det när jag kommer hem på söndag!

Medlem

Hoppas det är fläkten Fixa nån burk tryckluft och få undan dammet bara.

Medlem

Ursäkta att det tog så lång tid innan jag uppdaterade...
Jag har hittat vilken del det är som gör ljudet nu iallafall, det är fläkten på cpu;n som gör det.
Fläkten har 4 fästen som man skruvar fast, en av fästena sitter löst och man kan inte skruva åt den så den sitter fast heller. Nu har jag beställt en ny fläkt iallafall så får man hoppas att det löser sig sen
Tack för hjälpen förresten!

Medlem

Happ, sedärja.. antagligen piper det pga vibrationer mellan fästet och moderkortet då, och du upptäckte det genom att peta på den när den var igång?

Medlem
Skrivet av Ziern:

Happ, sedärja.. antagligen piper det pga vibrationer mellan fästet och moderkortet då, och du upptäckte det genom att peta på den när den var igång?

Japp

1
Skriv svar