Heavy Rain-skaparen: "Spelbranschen dör utan innovation"

Robot
Heavy Rain-skaparen: "Spelbranschen dör utan innovation"

David Cage på Quantic Dream säger i en intervju att spel kommer att dö om inte branschen innoverar sig mer.

#heavy-rain, #beyond-two-souls, #quantic-dream


Medlem
Heavy Rain-skaparen: "Spelbranschen dör utan innovation"

Instämmer helt i att innovation kommer krävas för att den ska kunna överleva. Detta behöver inte betyda att man skapar helt nya spel utan att man innoverar på det som redan finns. Här har indiebranschen visat sig vara väldigt duktig och det är numera denna bransch som får mig att återigen känna samma glädje över att vara spelare som jag kände när jag första gången fick spela spelet Shadowfax på min brors Vic-20.

Medlem

Han har visioner, jag skulle gärna vilja uppleva dom i Beyond men har tyvärr ingen Ps3. Hoppas dom släpper en bra portning till pc, jag älskade Heavy Rain!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Det finns väl ingenting så innovativt som quick time events.

Medlem

Jag tror inte att spelbranschen kommer att dö. Linjära spel har väl visat sig lönsamma då de är enklare och tilltalar en bredare (yngre) publik men inte skulle jag då klaga om jag fick ett spel där jag inte hade en pil som visade vägen från början till slut.

Tråkigt men sant så handlar allt om pengar i slutändan och jag antar att spelutvecklare hellre tjänar sig en hacka på något lättproducerat som säljer i mängder än något mer "nischat" med lägre försäljningssiffror.

Härligt att någon som faktiskt har rätt att yttra sig gör det dock. Heavy Rain var (och är) ett fantastiskt spel.

Inaktiv

Det är bara spel med högre budget där producenterna är rädda för att ta chanser. Där kör de gärna på säkra kort och uppföljare. För indiespel och mindre studios är innovationen jättestor, se bara på spel som Minecraft eller Journey t.ex.

Medlem

Jag tror att vi älskar tanken på innovation, men när det gäller köpvanor så tar vi det vi redan känner till och tycker om.

Visst finns det genombrott och undantag, självklart.

Min gissning är dock att det är fler som köper nästa CoD, Uncharted, Mass Effect, Elder Scrolls, CoH, BF, civ, Halo, dans- eller kareokespel än nästa innovativa spel.

När det gäller många spelserier så görs de mer "tillgängliga", förenklade, för att tilltala en bredare publik. Det är sådant vi uppenbarligen köper, oavsett om vi älskar tanken på innovation eller inte.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Jag skulle säga både ja och nej. Visst behöver vi innovationer för att vi inte ska tröttna och lägga allt på hyllan. Men samtidigt så överlever Nintendo på att återanvända sina spel om och om igen. Det som krävs är att de faktiskt hänger med vad fansen vill ha, kolla bara vita nu, folk är asglada att de kommer släppa PSone spel till den, jag med, men borde man inte satsa på nya spel istället?
Samma sak gäller Nintendo när de tar upp att de göra en remake på ett av sina gamla Zelda spel, sure släpp det gratis i original utförande men gör ingen remake!

Men utvecklarna kan släppa uppföljare på spel utan problem så länge de håller kvalitén ifrån de tidigare spelen, något som Blizzard inte gjorde med D3! Och alla jag känner som spelade D3 har lagt ner det.

Håller med dig Buio, det som händer är att de stora namnen som EA och Activision antingen försöker köpa upp små utvecklare som har fans och bra idéer och mjölka dem till döds (EA med Origin och Bioware och Activision med Blizzard). Hade inte Notch sagt att EA ville köpa Majong men han hade sagt något i stil med över min döda kropp? Tycker mig ha hört det någon gång. EA och Acitivsion måste dö! Vi behöver inte dem, och utvecklarna behöver inte dem heller!

Medlem
Skrivet av FreddeWn:

Jag tror inte att spelbranschen kommer att dö. Linjära spel har väl visat sig lönsamma då de är enklare och tilltalar en bredare (yngre) publik men inte skulle jag då klaga om jag fick ett spel där jag inte hade en pil som visade vägen från början till slut.

Tråkigt men sant så handlar allt om pengar i slutändan och jag antar att spelutvecklare hellre tjänar sig en hacka på något lättproducerat som säljer i mängder än något mer "nischat" med lägre försäljningssiffror.

Härligt att någon som faktiskt har rätt att yttra sig gör det dock. Heavy Rain var (och är) ett fantastiskt spel.

Det kanske funkar ett tag till men till slut kommer även dessa spelare att tröttna på att spela samma spel i ny förpackning. Räcker bara att se på hur det gick för GH som var väldigt, väldigt populärt för att få en hint om hur det kan gå.

Just nu håller jag på att kolla på en Lets Play av spelet Trespasser av ResearchIndicates (en av de bästa Lets Play jag sett tror jag) där man kan se stor potential men tyvärr ett taskigt genomförande (mycket tack vare att spelet släpptes på tok för tidigt) men man kan helt klart se att spel idag har inspirerats av det här spelet (Half Life skaparna ska tydligen ha sagt att de hämtat en hel del inspiration från Trespasser och det kan man se).

Så jag är säker på att det bara är en tidsfråga hur länge man kan göra spel utan att innovera (till och med kommande CoD verkar ha innoverat en del även om de garanterat inte kommer våga gå alltför långtifrån det som gör att denna serie säljer oförskämt bra) men hur lång tid däremot det har jag ingen aning om då det beror på hur fort folk tröttnar dock kan vi använda oss av GH serien för att se att det kan gå väldigt fort.

"Men samtidigt så överlever Nintendo på att återanvända sina spel om och om igen"
Att använda sig av samma IP är inte samma sak som att inte vara innovativ. Nintendo har faktiskt varit väldigt innovativa även om man kanske inte kan tro det. När Super Mario Bros kom till N64 så vart folk mäkta imponerade och själv vart jag grymt imponerad över DKC när jag första gången spelade det på min SNES (ett av de grafiskt mest imponerande spel jag spelat till den). Sedan så har vi ju Super Mario Galaxy som många anser vara ett av de bästa inom plattforms genren. Om det är något företag som kan innovera samma IP så tror jag nog att Nintendo är de som gör det bäst.

Medlem

CoD1, NHL98, WoW-expansion, CoD2, NHL99, WoW-expansion, CoD3, NHL2k, WoW-expansion, CoD4, NHL2k1, WoW-expansion... ja, det behövs verkligen innovation för att sälja

Men jo, håller med om att man kan göra så mycket mer med spel än vad man kan med böcker och film, något som spelutvecklare borde utnyttja mer än vad dom gör idag.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Tybalt:

Jag tror att vi älskar tanken på innovation, men när det gäller köpvanor så tar vi det vi redan känner till och tycker om.

Huvudet på spiken - fast alla gillar en liten twist i ett nytt spel, det är ju det som driver oss att köpa något "nytt" (i dubbel bemärkelse).

Inaktiv

Börja med att göra spelen svårare!

Ta bort achievements och skit man samlar på i dagens spel.

Gör spelen roliga och spel som man kan lira om och om igen!

Inaktiv

jag har spelat sen början på 80-talet, och tycker allt börjar bli same shit different name nu .. inget känns som ett helt nytt spel längre.
Dom utnyttar att många blir "vuxna" och bittert lyssnar på nyheterna och snickrar istället för att spela.. vet att dom kan göra samma skit igen, för det blir ständiga generationsskifte bland gamers.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Just nu håller jag på att kolla på en Lets Play av spelet Trespasser av ResearchIndicates (en av de bästa Lets Play jag sett tror jag) där man kan se stor potential men tyvärr ett taskigt genomförande (mycket tack vare att spelet släpptes på tok för tidigt) men man kan helt klart se att spel idag har inspirerats av det här spelet (Half Life skaparna ska tydligen ha sagt att de hämtat en hel del inspiration från Trespasser och det kan man se).

Vad var taskigt med genomförandet av Trespasser i ditt tycke?
Enligt mig så är det det bästa "FPS" som gjorts.
Fantastiskt spel och kan inte komma på något direkt att klaga på förutom att man var dålig på att hoppa och att man inte kunde klättra, men det är ju inget unikt för det spelet.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Spelbranchen är i princip identisk med film- och muskbranchen. Det känns tryggt för producenter att leverera sånt som man vet har lyckats tidigare. CoD 7 är spelbranchens American Pie 7. Och precis som i filmbranchen är det få "smala" filmer som blir ekonomiska framgångar.

Sen då och då dyker det upp en riktigt nyskapande film som både lyckas vara innovativ och nå fram till många och därmed bli även ekonomiskt framgångsrik.

För det som många, åtminstone i spelforum, inte alltid verkar inse är att spelutveckling i grund och botten är en affärsverksamhet. Du kan va superinnovativ, men om ditt spel inte når ut till tillräckligt många betalande spelare kommer du inte lyckas ekonomiskt och då måste du lägga ner verksamheten.

Det kostar mycket pengar att producera spel och film. Sätt dig i situationen själv, säg att du var den som skulle investera pengar i en projekt. Skulle du välja American Pie 7 som alla är säkra på skulle ge dig vinst. Eller skulle du chansa på en smal innovativ film som ingen vet hur det kommer sluta.

Medlem

Vi får se.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av telison:

Spelbranchen är i princip identisk med film- och muskbranchen. Det känns tryggt för producenter att leverera sånt som man vet har lyckats tidigare. CoD 7 är spelbranchens American Pie 7. Och precis som i filmbranchen är det få "smala" filmer som blir ekonomiska framgångar.

Sen då och då dyker det upp en riktigt nyskapande film som både lyckas vara innovativ och nå fram till många och därmed bli även ekonomiskt framgångsrik.

För det som många, åtminstone i spelforum, inte alltid verkar inse är att spelutveckling i grund och botten är en affärsverksamhet. Du kan va superinnovativ, men om ditt spel inte når ut till tillräckligt många betalande spelare kommer du inte lyckas ekonomiskt och då måste du lägga ner verksamheten.

Det kostar mycket pengar att producera spel och film. Sätt dig i situationen själv, säg att du var den som skulle investera pengar i en projekt. Skulle du välja American Pie 7 som alla är säkra på skulle ge dig vinst. Eller skulle du chansa på en smal innovativ film som ingen vet hur det kommer sluta.

http://www.youtube.com/watch?v=6G5pyFhmAqE

En mycket bra film! Riktigt bra filmad!


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av PcGamer:

Just nu håller jag på att kolla på en Lets Play av spelet Trespasser av ResearchIndicates (en av de bästa Lets Play jag sett tror jag) där man kan se stor potential men tyvärr ett taskigt genomförande (mycket tack vare att spelet släpptes på tok för tidigt) men man kan helt klart se att spel idag har inspirerats av det här spelet (Half Life skaparna ska tydligen ha sagt att de hämtat en hel del inspiration från Trespasser och det kan man se).

Vad var taskigt med genomförandet av Trespasser i ditt tycke?
Enligt mig så är det det bästa "FPS" som gjorts.
Fantastiskt spel och kan inte komma på något direkt att klaga på förutom att man var dålig på att hoppa och att man inte kunde klättra, men det är ju inget unikt för det spelet.

Har inte själv kört det men jag har för mig att jag läste en hel del om det på den tiden. Det har helt klart en del intressanta saker men utvecklarna försökte göra mer än vad de klarade av och det är lite ironiskt att anledningen till detta verkar ha varit ett spel som inspirerats av just Trespasser nämligen Half Life.

Har som sagt var inte spelat Trespasser själv men det är verkligen intressant att följa ResearchIndicates genomgång av det och jag kommer nog se klart samtliga delar (ska se Level 4 nästa gång).

Inaktiv
Skrivet av showerguy:

Börja med att göra spelen svårare!

Ta bort achievements och skit man samlar på i dagens spel.

Gör spelen roliga och spel som man kan lira om och om igen!

Achivments och avatarbelöningar är kul, men om nu nån stör sig på sånt så skulle det finnas en valmöjlighet,
stänga av achivmenstfunktionen, eller tillåta den.

Tror faktiskt det är mer som gillar achivments / trophies funktionen än folk som ogillar det.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Spelbranschen kommer överleva utan innovation i gameplay, det är underhållning och folk köper vad som helst, det är nog snarare business-sidan som behöver fixas till, för vem vill betala överpris på spel som inte är värda pengarna?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ja spel som folk känner igen säljer, det var en av anledningarna till att EA använde sig av Syndicates IP och det kommer vara den främsta anledningen till att de kommer fortsätta använda sig av gamla IP. Himla synd att Shiney gick från att göra bra unika spel till att göra mediokra sådana. Håller just nu på att (ännu en gång) spela Sacrifice och det spelet visar på vad jag menar med att man kan göra ett innovativt spel genom att använda sig av saker som redan finns. Spelet är en bladning av RPG, RTS och GodSim á la populous och det har nog några av de bästa röstskådisarna jag hört i ett spel. Med tanke på att spelet är från när detta var nytt så är det verkligen imponerande, speciellt om man jämför med kvaliteten på de andra spelen från samma tid. Kan varmt rekommendera detta spel om man vill spela något som inte är som alla andra spel. Shiney kunde verkligen göra spel som skiljde sig från mängden.

Medlem

Kom han på det helt själv?


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem

Håller med han helt och hållet, vad David sa: Helt korrekt!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Jag tycker David utför intressanta experiment.. Väntar och hoppas på att något skall lyckas bara.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Valpnos:

Det finns väl ingenting så innovativt som quick time events.

När det kom var det ju väldigt innovativt sedan så skulle varje spel givetvis ha en sådan event. Nu har jag bara testat demo på HR men där verkar QT vara det bästa sättet att förmedla den story som utvecklarna vill ge oss. Med deras kommande spel verkar de återigen tagit detta ett steg längre men det är för tidigt att yttra sig om detta kommer bli bra eller ej. Det man kan yttra sig om däremot är att folk sade att HR skulle floppa totalt och jag skulle snarare säga att raka motsatsen skedde.

Hur som helst så har denna studio visat att de kan utveckla ganska så innovativa spel så bara för att det verkar röra sig om ännu ett QT spel tror jag inte vi kommer få se ett spel som är som HR.

Medlem

Stämmer helt. Många av dagens spel som är gjorda av studion ägda av utgivare har näst intill ingen innovation.

Utgivare är som Steven Spielberg. De spottar ut produkter som är relativt dåliga då de försöker vara så bred som möjligt. Medan Innovativa företag och Indie utvecklare är som Christopher Nolan. De försöker hitta på nya sätt att underhålla på och fokuserar sig på spelet istället för att göra alla nöjda.


signatur

Idono. That's me!

Skrivet av xcvgwesdg:

ONLINE STORE :

====( http://redir.is/apo )=====
n2012 comes, in order to thank everyone, characteristic, novel style, varieties, low price and good quality, and the low sale price. Thank everyone

free shipping

competitive price

any size available

accept the paypal

jordan shoes $32

nike shox $32

Christan Audigier bikini $23

Ed Hardy Bikini $23

Smful short_t-shirt_woman $15

ed hardy short_tank_woman $16

Sandal $32

christian louboutin $80

Sunglass $15

COACH_Necklace $27

handbag $33

AF tank woman $17

puma slipper woman $30

====( http://redir.is/apo )=====

Kan vi inte få bort den här spammaren?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Inte samma spammare tyvärr, eller ja, inte samma konto iaf.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Underbar cover på spelet

Medlem
Skrivet av xcvgwesdg:

ONLINE STORE :

====( http://redir.is/apo )=====
n2012 comes, in order to thank everyone, characteristic, novel style, varieties, low price and good quality, and the low sale price. Thank everyone

free shipping

competitive price

any size available

accept the paypal

jordan shoes $32

nike shox $32

Christan Audigier bikini $23

Ed Hardy Bikini $23

Smful short_t-shirt_woman $15

ed hardy short_tank_woman $16

Sandal $32

christian louboutin $80

Sunglass $15

COACH_Necklace $27

handbag $33

AF tank woman $17

puma slipper woman $30

====( http://redir.is/apo )=====

Hur mycket får du för att vara någons bitch?

123
Skriv svar