Så vad händer i spelvärlden?

Medlem
Så vad händer i spelvärlden?

Sitter här o stirrar på på mitt spelbibliotek och märker att även om jag har en massa spel så är det inte något som lockar mig. Allt börjar kännas samma. Förr spelade jag allt och det va sjukt kul, nu förtiden så är det svårt att bli indragen i spel som ändå verkar okej.

Jag har en tendens på att köpa 2-3 spel i månaden dock spelar jag aldrig färdigt dom då dom inte är så bra i längden. Eller så kanske jag har börjat bli kräsen? Majoriteten av spel jag börjar skaffa är nu indie spel! Dom är oftast MER underhållande än diverse "AAA" titlar eller sånt... Kommer ihåg när jag satt o spelade Bastion, jag berörs otroligt sällan av spel men det spelet satt jag nästan o grät i slutet. Det känns skönt att det finns speltillverkare som verkligen brinner för ett spel, känns inte som dom stora företagen bryr sig så mycket om spelkänsla längre utan det är bara $$$ som gäller.
Jag är ju inte dum och förstår att alla vill tjäna pengar men det känns som att spelen från förr faktiskt hade mer värde! Det kunde ta lite längre tid att spela, det va inte DLC som gällde, det kom EXPANSIONER med innehåll som faktiskt gav valuta för pengarna...

Så som titeln säger nu då: Så vad händer i spelvärlden?

Satt o kollade lite granna på E3 från detta året och va inte alls imponerad. Va ungefär Watch Dogs som verkar intressant samt Dishonored (Vilket verkar vara en alternativ Steampunk version av Bioshock) men ändå... Sedan då? Jag är inte så intresserad av CoD 15.2, Battlefield 9½ & Final Fantasy 27-3. Jag har länge gillat FF spelen men dom har ingen själ längre IMO. Helt ärligt känner jag att det behövs lite mer Turnbased spel, mer häftiga 2.5D spel. Dom kan vara riktigt underhållande ändå! Jag tillhör den skalan som känner att grafiken ÄR inte viktigast för att ett spel ska bli bra. Sitter liksom o spelar Terraria, Dungeons of Dredmoor, Plants Vs Zombies m.m.

Så detta va mitt första blogginlägg (Med mycket svammel) men jag hoppas någon tycker detta va iallafall lite intressant

/ Dan

#blogg

Medlem
Så vad händer i spelvärlden?

Läste fel ditt alias, vet inte hur jag lyckades. Forsätt att blogga.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Älskar dina tankar och åsikter, jag känner nästan exakt ungefärt samma sak som dig. Så de är nog kanske inte bara vi som är kräsna - utan de va faktiskt bättre förr (obs, jag är bara 18 år men det har hänt väldigt mycket under min tid också)

Medlem

Årets E3 var en rejäl :down:. Det enda som imponerade på mig, och det rejält, var just Watch Dogs. Dishonored ligger högt på listan sen långt innan E3.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Spelen idag känns som att dem saknar den där goa känslan man hade för ett bra tag sedan. Jag gillar mest nu att spela gamla rts spel eftersom att dem är roligare än de få som kommer idag. Visst Rome 2 TW och CoH2 längtar jag till, men var är AoE, AoM, Celtic Kings, Warrior Kings, Warhammer spelen i fantasy temat, med många fler som jag vill se.

Men ifall man vill ha något gjort får man göra det själv, jag studerar till spelutvecklare och ska sen dra igång många fina spel, har några som man kommit på..

Håller med dina åsikter !

Inaktiv

Håller med dig på alla punkter.

Har otroligt många spel i hyllan som jag inte har klarat ut. Oftast kör jag några timmar och sedan tar jag en paus och glömmer bort och tröttnar.

Finns ingen saknad och känsla i dagens spel. Har mycket roligare med gamla spel och typ towerdefence spel på Steam eller vad som helst.

Blev under 24 timmar på Battlefield 3 och nu har jag tröttnat totalt. Har oöppnade spel till och med till xboxen. På grund av detta så har jag slutat att handla spel. Senast blev BF3 och nästa blir Halo 4 till 360 och Starcraft 2 expansionen.

Märks faktiskt i ekonomin att man har slutat att handla spel också.

Medlem

Samma sak för mig. För 15 år sedan kunde jag sitta hur länge som helst med många spel, men nu tröttnar jag fort. Innan fick man noga överväga vilka spel man skulle köpa, men nu behöver man inte göra det längre utan har råd att köpa det man vill ha. Kanske sätter man inte lika stort värde på spelen längre, eftersom man kan skaffa ett nytt när man vill?

Medlem

Tack allihopa för era svar, riktigt kul!

@alftagrabben: Ålder har ju verkligen inte någon betydelse, man har fortfarande åsikter från förr och nu. Kollar man på vissa spelutvecklare när dom pratar om deras spel kan man se vilket intresse dom har för projektet. Brinner dom inte för det så lär det ju inte finnas någon själ i spelet heller.

@Digu21: Spännande, något vi på FZ kanske kan få mer information om längre fram?

@showerguy: Jo jag kan förstå detta, spel är ju inte direkt gratis så man sparar verkligen in pengar på att inte köpa. Iof så kostar det ju o vara ett sportfan också med biljetter o allt sånt Får väl bara hoppas på att det kommer utvecklare som gör spel för spelare!

@Ghostknight: Jag gör så att jag köper inte nya spel om dom VERKLIGEN inte verkar spännande. Tex så vill jag spela Prototype 2 men det verkar inte vara så bra så jag vill betala fullpris för det. Så jag köper igentligen bara spel på Steam nu då allt är samlat på¨samma ställe samt dom fina reorna som kommer Det du säger med att "Kanske sätter man inte lika stort värde på spelen längre, eftersom man kan skaffa ett nytt när man vill? " kan jag inte riktigt hålla med om. För hade man tyckt spelet va riktigt kul så spelar man färdigt det Om inte spelet i sig lockar dig som spelare så är det självklart att man inte spelar färdigt det om man inte har sjukt tråkigt. Även om du köper ett nytt spel så är det fortfarande inte säkert att just det spelet blir bättre, eller sämre såklart. Det kanske verkar bra men så köper du ett spel för 550~ kr så är det över på 9 timmar. Du har en intressant tanke där dock!

Medlem

Haha, det hoppas jag

1
Skriv svar