Talspråket som används i text...

Medlem
Talspråket som används i text...

Många här, inklusive mig skriver väldigt ofta med talspråk. Ibland utan att veta om det eller inte tänka på det. Men många (inklusive de som inte skriver med talspråk) ser fortfarande när annat folk använder sig utav talspråk.

Därför tänkte jag ta upp ett ämne där språkpoliserna kan skriva ut all sin frustration. Vad för talspråksord ser ni användas mest i text? Hur många talspråksord har jag använt i detta inlägg? Finns det tillfällen då man får använda talspråk i text?

Jag tar gärna upp ord som är talspråk och används ofta, då kan jag plocka upp orden och försöka komma ihåg att inte använda dessa. För att börja använder jag och många andra ordet "så" väldigt ofta utan anledning. Det måste väl ändå vara ett ord som används överallt när det egentligen inte behövs? Språkpoliserna gråter nog en skvätt varje dag över det...

Medlem

nu upplevde jag att din text kändes lite stelt, sååå jag tror mer talspråk i text för folket?


signatur

thank you, come again

Medlem

Använder själv gärna talspråk i texter på FZ, samma sak gäller spel och andra sociala medier.
Däremot är det en uppsatts lr liknande så är det ordentlig svenska som gäller.


signatur

Rwa?

Skribent

Skrev mycket talspråk förut men det är svårt att ställa om när man ska skriva på "riktigt" så tränar på varje inlägg att använda korrekt skriftspråk. Så överanvände jag något enormt förut men nuförtiden när jag skrivit klart en rapport söker jag på ordet "så" och tar bort de som finns kvar.

Gällande språkpolis så bryr jag mig inte nämnvärt om personen använder talspråk, däremot tar jag en sådan person på mindre allvar än en som använder korrekt skriftspråk. Särskrivningar stör jag mig något enormt på dock och vill bara kräkas på alla inlägg som kryllar av dessa styggelser.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Använder själv gärna talspråk i texter på FZ, samma sak gäller spel och andra sociala medier.
Däremot är det en uppsatts lr liknande så är det ordentlig svenska som gäller.

Men är det inte enklare att bara skriva korrekt svenska än att säga "nu skriver jag si, nu skriver jag så"?

Skrivet av Shadee:

Skrev mycket talspråk förut men det är svårt att ställa om när man ska skriva på "riktigt" så tränar på varje inlägg att använda korrekt skriftspråk. Så överanvände jag något enormt förut men nuförtiden när jag skrivit klart en rapport söker jag på ordet "så" och tar bort de som finns kvar.

Gällande språkpolis så bryr jag mig inte nämnvärt om personen använder talspråk, däremot tar jag en sådan person på mindre allvar än en som använder korrekt skriftspråk. Särskrivningar stör jag mig något enormt på dock och vill bara kräkas på alla inlägg som kryllar av dessa styggelser.

För låt.

Medlem

Personligen ser jag gärna att personer som inte behärskar skillnaden mellan orden de och dem hellre använder talspråksformen "dom".

Medlem

Talspråk i sig bryr jag mig inte om, men det som borde beläggas med dödsstraff är att skippa punkter och kommatecken samt stor bokstav i början av ny mening. Vägrar läsa inlägg utan skiljetecken eftersom det blir så mycket svårare tolka vad fan personen egentligen menar. I många fall kan en mening betyda motsatsen till vad personen menar beroende på om man lägger in ett kommatecken före eller efter ordet "inte".
T.ex. "Hjälp mig inte farligt gå över tågspåret", lite klumpigt formulerad exempel men de flesta borde fatta poängen. Ska vi hjälpa personen eller inte? Blandar man lite halvdålig grammatik och ordföljd och inga skiljetecken så får man ofta gissa sig fram till vad personen menar.

Medlem
Skrivet av Siken:

... Men många (inklusive de som inte skriver med talspråk) ser fortfarande när annat folk använder sig utav talspråk. ...

När ska man använda av och när ska man använda utav?

Det vanligaste är att man alltid använder av, åtminstone i skriftspråk. Utav antyder en talspråkligare stil. Utav kan alltid bytas ut mot av, men inte tvärtom. Av kan nämligen användas både som adverb och preposition, medan utav bara fungerar som preposition. Därför går båda bra som prepositioner, som i "jag visste vad jag gjorde trots påverkan av/utav såna här sömntabletter". Men när av är adverb, som i "ta av till höger" går utav inte att sätta in i stället.

Historiskt har utav bildats som en förlängning av av. Andra prepositioner som förlängts med ut- är uti, utur och utifrån.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artik...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Margy:

Personligen ser jag gärna att personer som inte behärskar skillnaden mellan orden de och dem hellre använder talspråksformen "dom".

Håller med här, jag ser att folk överanvänder dem som fakstiskt inte är alls lika vanligt som de. Men det finns en lätt sak att använda sig av om man är osäker och det är att byta ut de mot vi och dem mot oss i meningen som man hade tänkt sig skriva. Passar vi eller oss in i meningen så är det bara att byta vi mot de eller oss mot dem.

Finns undantag dock men oftast stämmer det.

Måste bara skriva av mig angående särskrivningar också, det stör mig inte lika mycket som de och dem. Men en sak är säker när det går riktigt illa är när folk använder ett bindestreck för att skriva ihop ett ord t.ex sär-skrivning.


signatur

IDKFA

Medlem

Sedan finns det olika nivåer också. Det är skillnad på "De ä gött ute" och "Det är gött ute". Båda är talspråk/slang men det första ser helknäppt ut, även på forum och i många spel. Som i t ex SMS passar det då man skall förkorta så mkt som möjligt, men annars så ser det dumt ut.

Skrivet av Margy:

Personligen ser jag gärna att personer som inte behärskar skillnaden mellan orden de och dem hellre använder talspråksformen "dom".

Japp, detta + att folk slutar särskriva.

Problemet är att folks om skriver illa läser inte trådar som denna och kommer heller inte lägga någon energi på att bättra stavningen.

Men visst känns det bra med en tråd som denna då och då, så man får skriva av sig lite.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag är svensklärare och det jag ser mest är "så", "dom", interjektioner (såsom "ju", "aj" etc) och särskrivningar.

Medlem
Skrivet av conthox:

... Båda är talspråk/slang men det första ser helknäppt ut, även på forum och i många spel. Som i t ex SMS passar det då man skall förkorta så mkt som möjligt, men annars så ser det dumt ut. ...

"mkt"


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av conthox:

... Båda är talspråk/slang men det första ser helknäppt ut, även på forum och i många spel. Som i t ex SMS passar det då man skall förkorta så mkt som möjligt, men annars så ser det dumt ut. ...

"mkt"

Hehe. Är inte "Mkt" en fullständigt korrekt förkortning, eller har jag missuppfattat det?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

"Asså", särskrivningar och mentaliteten "vem bryr sig om att det är korrekt svenska? Det är ju bara skrivet på internet", stör mig så innerligt!

Medlem

Förkortningar ska man använda i spel och i sms punktslut.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Talspråk i forum stör mig (oftast) inte alls lika mycket som folk som ser sig själva som språkpoliser. Särskilt inte när det är fullständigt uppenbart vad "talspråkspostaren" menar med sitt inlägg, och ändå så står i nästa post inget annat än "Lär dig skriva" eller någonting liknande. Ofta med trollfaktor.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Felaktig särskrivning är hin håles påfund!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Talspråk i forum stör mig (oftast) inte alls lika mycket som folk som ser sig själva som språkpoliser. Särskilt inte när det är fullständigt uppenbart vad "talspråkspostaren" menar med sitt inlägg, och ändå så står i nästa post inget annat än "Lär dig skriva" eller någonting liknande. Ofta med trollfaktor.

Jag klankar aldrig ner på folk som stavar fel skriver fel eller så, har själv svårt med språket. Men ibland går det inte att låta bli om en särskrivning blir en helt tokig och rolig mening. Då går det inte att inte kommentera det.


signatur

IDKFA

Medlem

Som språkvetare kan jag ändå säga att talspråk på internet fyller ett syfte.

Mycket av det som skrivs på nätet är menat som dialog, och det är betydligt mer naturligt att använda talspråk i dialog än skriftspråk. Till och med författare använder talspråk i dialog i sina böcker för att få det att verka mer naturligt.

Problemet uppstår bara i när man nyttjar informellt talspråk i formella sammanhang. Särskrivningar förblir dock ett konstant problem.

Medlem

Skriver själv, gärna i talspråk emedan jag anser det ger personlig prägel.
Är utbildad och skriver dagligen "kanslispråk",torrt och fattigt och massa ord som inte används i dagligt språk.

Man rättar och applicerar "rätt" språk efter person.

Här är det: O hur mår durå?

Off topic: "språkpoliserna" avslöjar sig själva som små skitungar som precis blivigt rättade utav magistern...så tröttsamma.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Här är det: O hur mår durå?

Ett exempel på talspråk som bara blir jobbigt att läsa på forum. I twitter/SMS och chatter där det är begränsat utrymme och/eller skall gå snabbt är det helt Ok. Men om man sitter på ett forum så har man massor med textutrymme så man behöver inte snåla med bokstäverna, man kan också ta god tid på sig då svaret inte måste komma inom en minut.

Skrivet av Konfucius:

"språkpoliserna" avslöjar sig själva som små skitungar som precis blivigt rättade utav magistern...så tröttsamma.

Snacka om generalisering som jag definitivt inte känner mig träffad av. Oftast så rättar jag inte, men vissa fall går det inte att låta bli. När en betydelsen av ett ord eller en mening ändras, eller att det helt enkelt är jobbigt/svårt att läsa så kliar det för mycket i "språkpolisfingret".

Så länge man försöker rätta folk på ett konstruktivt sätt, så bör det inte vara några problem. Så att man inte gör narr av den som skriver fel, utan bara påpekar att det kan tolkas annorlunda eller är lättare att läsa om man skriver på ett annat sätt. Tyvärr så uppskattas långt ifrån alla rättelser, vilket i och för sig är förståeligt.

Samtidigt så är det lite trist att folk inte inser att det är skillnad på "skit spel" och "skitspel" då det första kan göra jäkigt ont i analen medans det andra bara är tråkigt. Men hur skall man göra? Skall man låte det gå obemärkt så att särskrivarna fortsätter att särskriva? Om man inte påpekar något här "för att det är ett spelforum och inte så viktigt" så kanske dom inte tänker på/vet att dom skriver fel och sedan skriver likadant på andra ställen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Konfucius:

Här är det: O hur mår durå?

Ett exempel på talspråk som bara blir jobbigt att läsa på forum. I twitter/SMS och chatter där det är begränsat utrymme och/eller skall gå snabbt är det helt Ok. Men om man sitter på ett forum så har man massor med textutrymme så man behöver inte snåla med bokstäverna, man kan också ta god tid på sig då svaret inte måste komma inom en minut.

Skrivet av Konfucius:

"språkpoliserna" avslöjar sig själva som små skitungar som precis blivigt rättade utav magistern...så tröttsamma.

Snacka om generalisering som jag definitivt inte känner mig träffad av. Oftast så rättar jag inte, men vissa fall går det inte att låta bli. När en betydelsen av ett ord eller en mening ändras, eller att det helt enkelt är jobbigt/svårt att läsa så kliar det för mycket i "språkpolisfingret".

Så länge man försöker rätta folk på ett konstruktivt sätt, så bör det inte vara några problem. Så att man inte gör narr av den som skriver fel, utan bara påpekar att det kan tolkas annorlunda eller är lättare att läsa om man skriver på ett annat sätt. Tyvärr så uppskattas långt ifrån alla rättelser, vilket i och för sig är förståeligt.

Samtidigt så är det lite trist att folk inte inser att det är skillnad på "skit spel" och "skitspel" då det första kan göra jäkigt ont i analen medans det andra bara är tråkigt. Men hur skall man göra? Skall man låte det gå obemärkt så att särskrivarna fortsätter att särskriva? Om man inte påpekar något här "för att det är ett spelforum och inte så viktigt" så kanske dom inte tänker på/vet att dom skriver fel och sedan skriver likadant på andra ställen.

Eftersom det uppenbarligen var en fullträff, och jag inte alls var ute efter att såra någon skör valp och du tog illa upp, så ber jag om ursäkt, lycka till med uppväxten.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Skribent
Skrivet av Konfucius:

Skriver själv, gärna i talspråk emedan jag anser det ger personlig prägel.
Är utbildad och skriver dagligen "kanslispråk",torrt och fattigt och massa ord som inte används i dagligt språk.

Man rättar och applicerar "rätt" språk efter person.

Här är det: O hur mår durå?

Off topic: "språkpoliserna" avslöjar sig själva som små skitungar som precis blivigt rättade utav magistern...så tröttsamma.

Och alla som konstant försöker rätta sig efter sin omgivning är bara små barn som är rädda för att inte passa in och bli vald sist på idrottstimmen i skolan.

Titta jag kan också generalisera extremt mycket.

För att vara någorlunda seriös måste jag som sagt säga att talspråk och förkortningar inte hör hemma på forum, blir bara jobbigt att läsa och personen tas inte på allvar (av mig i alla fall). Har man inte orken/respekten att skriva ett ordentligt inlägg så har man inte gjort sig förtjänt av ett svar, lite så resonerar jag. Med det menar jag inte felstavningar och liknande eftersom personen som skrivit inlägget kan ju ha dyslexi, det jag menar är exempelvis: tkr, mkt, prolle, lr, och andra dylika förkortningar som enligt mig inte hör hemma på ett forum.

Medlem
Skrivet av Shadee:
Skrivet av Konfucius:

Skriver själv, gärna i talspråk emedan jag anser det ger personlig prägel.
Är utbildad och skriver dagligen "kanslispråk",torrt och fattigt och massa ord som inte används i dagligt språk.

Man rättar och applicerar "rätt" språk efter person.

Här är det: O hur mår durå?

Off topic: "språkpoliserna" avslöjar sig själva som små skitungar som precis blivigt rättade utav magistern...så tröttsamma.

Och alla som konstant försöker rätta sig efter sin omgivning är bara små barn som är rädda för att inte passa in och bli vald sist på idrottstimmen i skolan.

Titta jag kan också generalisera extremt mycket.

För att vara någorlunda seriös måste jag som sagt säga att talspråk och förkortningar inte hör hemma på forum, blir bara jobbigt att läsa och personen tas inte på allvar (av mig i alla fall). Har man inte orken/respekten att skriva ett ordentligt inlägg så har man inte gjort sig förtjänt av ett svar, lite så resonerar jag. Med det menar jag inte felstavningar och liknande eftersom personen som skrivit inlägget kan ju ha dyslexi, det jag menar är exempelvis: tkr, mkt, prolle, lr, och andra dylika förkortningar som enligt mig inte hör hemma på ett forum.

Mmm, nu är ju denna on topic ang stavning och språkpoliser.

En stilla fråga, finner inte du dessa stavpoliser störande? De kan gå in i vilken tråd som helst ech leka farbror blå och totalt haverera själva topic för folk ber dom fara åt helvete och hålla sig till trådens topic?

Jag anser att dessa individer som förmodligen precis lärt sig stava, kan hålla sig annorstädes..

Det du säger om förkortningar..jag befinner mig ofta där sverigeeliten i datorer och överklockning befinner sig (Sverige tillhör de världsledande)
Där använder man förkortningar typ prolle...du tror att vi är infantila dyslektiker eller nått?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Eftersom det uppenbarligen var en fullträff, och jag inte alls var ute efter att såra någon skör valp och du tog illa upp, så ber jag om ursäkt

Vad får dig att tro att jag tog åt mig? Jag ville bara göra ett relevant inlägg till debatten, till skillnad från dig som slänger ur dig en massa skit för att provocera.

Skrivet av Konfucius:

lycka till med uppväxten.

Javisst, att sitta vid en dator och kläcka ur sig en massa spydigheter är ju så mycket vuxnare och mognare än det jag gjorde. Den som behöver växa upp här är nog snarare du, så att du kan hantera en vanlig diskussion utan att känna behovet av att kränka någon.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Konfucius:

Eftersom det uppenbarligen var en fullträff, och jag inte alls var ute efter att såra någon skör valp och du tog illa upp, så ber jag om ursäkt

Vad får dig att tro att jag tog åt mig? Jag ville bara göra ett relevant inlägg till debatten, till skillnad från dig som slänger ur dig en massa skit för att provocera.

Skrivet av Konfucius:

lycka till med uppväxten.

Javisst, att sitta vid en dator och kläcka ur sig en massa spydigheter är ju så mycket vuxnare och mognare än det jag gjorde. Den som behöver växa upp här är nog snarare du, så att du kan hantera en vanlig diskussion utan att känna behovet av att kränka någon.

Men lille vän? Nu var det väl du som började citera mig och uttryckte dina åsikter om detta? Börja med att försöka första att dina åsikter...är just bara det, dina ÅSIKTER och ingen lagparagraf.

Världen roterar inte runt dig, hur mycket du än tror det.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Men lille vän? Nu var det väl du som började citera mig och uttryckte dina åsikter om detta?

Men lille vän? Om nu du har åsikter om mig och mitt beteende, varför skulle inte jag kunna ha åsikter om dig? Du kanske vill kunna säga vad du vill och alla andra skall hålla klaffen?

Skrivet av Konfucius:

Börja med att försöka första att dina åsikter...är just bara det, dina ÅSIKTER och ingen lagparagraf.

Världen roterar inte runt dig, hur mycket du än tror det.

Exakt när påstod jag att mina åsikter var mer än en åsikt? Nej just det, ingenstans. Jag tror inte att världen roterar runt mig, det är dina ord och var du har fått det ifrån vet väl inte ens du själv så som du svamlar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Att du ens orkar?

Jag gör det inte iallafall, kör dina påhopp på någon annan, lämnar över din uppfostran till din morsa.
I´m out pga jag inte ids påhoppen.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Att du ens orkar?

Jag gör det inte iallafall, kör dina påhopp på någon annan, lämnar över din uppfostran till din morsa.
I´m out pga jag inte ids påhoppen.

Du undrar hur jag orkar och säger att du inte ids pga påhoppen? Snacka om att kasta sten i glashus. Det var ju du som startade allt med att kalla folk för "skitungar" och sedan fortsätta med nedsättande saker som "lilla vän" och "skör valp". Jag svarade bara på samma sätt som du skrev dina inlägg. Tål du det inte så tänk på vad du själv slänger ur dig.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Okeeej mina herrar, tycker ni själva att diskussionen är nödvändig?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

12
Skriv svar