Android-konsolen Ouya blir verklighet

Robot
Android-konsolen Ouya blir verklighet

Ouya – en konsol med öppen källkod – nådde sitt mål på nästan en miljon amerikanska dollar på Kickstarter under det första dygnet. En helt ny typ av konsol kommer alltså att lanseras på marknaden snart.


Medlem
Android-konsolen Ouya blir verklighet

Dayuum vad snabbt dom fick ihop pengarna.
Tror det kan vara nice men det beror ju på, vilka spel kommer ouya få? Och hur kraftfull kommer den vara jämfört med andra konsoler. Kommer bli kul att se vad som händer dock

Medlem

Angående hårdvaran så står det så här:

Hackers welcome.

Have at it: It's easy to root (and rooting won't void your warranty). Everything opens with standard screws. Hardware hackers can create their own peripherals, and connect via USB or Bluetooth. You want our hardware design? Let us know. We might just give it to you. Surprise us!

Specifications:

Tegra3 quad-core processor
1GB RAM
8GB of internal flash storage
HDMI connection to the TV, with support for up to 1080p HD
WiFi 802.11 b/g/n
Bluetooth LE 4.0
USB 2.0 (one)
Wireless controller with standard controls (two analog sticks, d-pad, eight action buttons, a system button), a touchpad
Android 4.0

Medlem

Tror jag tar detta med en väldigt stor nypa salt... eller några nävar

Inaktiv

Direkt när den släpps tror jag inte den kommer vara mycket att hänga i granen.

Men med lite tid så tror jag den kommer bli helt galant, lätt att jag ska ha en.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Tror jag tar detta med en väldigt stor nypa salt... eller några nävar

Det gör du fan rätt i, kolla bara på hårdvaran. Den här saken kommer vara svagare än en Wii (Tegra3 används i tablets). Den ska tydligen köra android och med det följer såklart alla *intressanta* mobil/tabletspel men utöver det då? Jag gissar på flopp.


signatur

We are what we think. All that we are arises with our thoghts. With our thoughts, we make the world.

Medlem

Brinn i helvetet konsoller!

It's all about the PC!

Medlem

Dom har en poäng. Finns mängder med indiespel till PCn och även mobila plattformar, men det finns väldigt få indiespel till TVn och de kontrolleras helt och hållet av sony och microsoft.

Skrivet av Tobblish:

Brinn i helvetet konsoller!

It's all about the PC!

Fanboy much?

Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Dom har en poäng. Finns mängder med indiespel till PCn och även mobila plattformar, men det finns väldigt få indiespel till TVn och de kontrolleras helt och hållet av sony och microsoft.

Skrivet av Tobblish:

Brinn i helvetet konsoller!

It's all about the PC!

Fanboy much?

Mer att konsollerna inte håller måttet om man ska gamea.

Medlem

För er som pratar flopp; 100USD (med andra ord ingenting, i datorsammanhang) för en konsoll man kan göra rejält mycket kul grejer med - som kan köra Androidapps/-spel och är som gjord för open source-utveckling?

Visst, det är ingen Xbox360/PS3/Wii-utmanare, men det är en riktigt unik grej, som om inte annat går att använda som klart godkänd HTPC - i värsta fall - kommer det några bra spel kan projektet gå längre än så. (Minecraft är ingen dålig början.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Billig och gör-vad-du-vill-vänlig kan ju inte bli mer än "great success!"


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Inaktiv

Bygger på Android... Eh...

Medlem

Kan någon ge mig en fantasi teori om dess framtida utvecklingsfas. Lite skeptisk

Medlem

Intressant om inte annat, får se vart det leder.

Medlem

Kan bli precis hur som hellst. Men en sak är säker. Deras kontroll ser sjuuukt skön ut

Medlem

Köp direkt! Det behövs nya idéer inom branshen... Annat än Halo 5 och Assassins Creed 14.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Skulle vara intressant om wii, ps3 och xbox360 får lite konkurrens.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av qbic:

Kan någon ge mig en fantasi teori om dess framtida utvecklingsfas. Lite skeptisk

En konsol för indie-utvecklare med kraft som en tablet typ. Inget jag går igång på direkt, ytterliggare en box i tv-skåpet. PC är redan perfekt för indie, går att ha handkontroll med om man vill.

Men varför inte mer RAM om det nu är så billigt just nu


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Om inte annat så är den ett bra alternativ till Nexus Q, dvs om den får lite schyssa ljudutgångar med.

Medlem

"smartphones och tablets får alla nya titlar"
- Decides to use smartphone hardware & near opensource smartphone os.
-> calls it a console.
-> Me no understand why this even got past 1 million usd.

2 mil dollar för en custom android rom nu :< mental.

Medlem

Notera orden "innovation", "kreativitet" och "experimentera" i artikeln. Detta konsol är självklart inget alternativ för dig som vill spela fullHD triple-A monstertitlar, utan helt enkelt en ANDROID-konsol.
De sålde den till redan när de sa att den var helt öppen och alla kan ändra och göra vad de vill. DET kan leda till underverk i framtiden.

Inaktiv

handkontrollen är lik ps3áns, alltså inget för mig eftersom jag föredrar xboxens större kontroll som sitter skönare i näven,
man har ju inga bäbishänder.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Inaktiv
Skrivet av magma:

Skulle vara intressant om wii, ps3 och xbox360 får lite konkurrens.

Då hade jag hellre sett Sega släppa en ny konsoll istället för Ouya


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Visst, det är ingen Xbox360/PS3/Wii-utmanare, men det är en riktigt unik grej, som om inte annat går att använda som klart godkänd HTPC - i värsta fall - kommer det några bra spel kan projektet gå längre än så. (Minecraft är ingen dålig början.)

Minecraft för Android... vet inte om du testat det, men den versionen är inte direkt likvärdig med sin PC kusin. Den ser bra mycket sämre ut än vad det gör på PC och saker som att spela online lär aldrig hända. Om inte Mojang gör nån special version av spelet för Ouya så tror jag de flesta hade blivit besvikna.

Du har en poäng med HTPC, dock så vill man ju ha XBMC på en sån... och vad jag vet så har det inte portats till Android i nuläget.

Medlem

Bara lyssna på tjejen och musiken i början av klippet fick mig att fundera på självmord :/

Medlem
Skrivet av DrAbraham:

Notera orden "innovation", "kreativitet" och "experimentera" i artikeln. Detta konsol är självklart inget alternativ för dig som vill spela fullHD triple-A monstertitlar, utan helt enkelt en ANDROID-konsol.
De sålde den till redan när de sa att den var helt öppen och alla kan ändra och göra vad de vill. DET kan leda till underverk i framtiden.

" helt öppen och alla kan ändra och göra vad de vill." Android är redan helt öppen, men källkoden ute.
Det enda dessa gjort är att designa ett användargränssnit och redan tjänat 2.2 M dollar på det.

Allt jag ser är en glorifierad android launcher för spel.

Medlem

Kommer ju vara perfekt ta med sig när man ska resa och bo i stugan/sommarstugan, men då det är en spelkonsoll tycker jag ändå man kunde slängt i 2 Gb minne när det ändå är så billigt. Nu kan jag ju lika gärna köpa en bluetooth handkontroll och använda mig av hdmi utgången på telefonen istället.

Medlem

Som nämnts här tidigare så tror jag att Tegra3 är alldeles för klent för att vara till någon nytta, jag personligen vill inte sitta och köra mobilspel i 1080p..

Medlem

Jag har lite svårt att se den som något annat än en vanlig HTPC.

Det enda unika är ju handkontrollen.

123
Skriv svar