Den gudlösa skylten

Medlem
Den gudlösa skylten

Den stora snackisen i Omaha, Nebraska är en skylt, som Omaha Coalition of Reason smällde upp för ett par dagar sen. Med tanke på vilket land vi pratar om, så retade detta gallfeber på några stackars stadsbor. Skylten har nu väckt en stor debatt i denna stad, och på gatorna kan man höra dräpande kommentarer så som;

"I didn't know there was a club that didn't believe in God." - Gina Jensen.

"I was raised to believe in god and now someone says they don't believe in god so I don't like it." - Emlyn Forsuh.

"It's free speech right so people can put what ever they want up and I don't know what this club is about but I believe in God" - Glen Tonack.

Veckans skratt kan jag tacka Emlyn för i alla fall, bättre kommentar får man leta efter. Det sorgliga är såklart att det här är riktiga personer, med uppriktiga åsikter (får vi anta), som förlorade sitt kritiska tänkande någon gång i grundskolan, eller helt enkelt har lagt sitt IQ åt sidan, någonstans där solen aldrig skiner.

Gudlös, och skylt.

#blogg

Medlem
Den gudlösa skylten

Ja tänk om alla var med i den där klubben. Då skulle helt klart världen vara ett trevligare ställe..

Inaktiv
Skrivet av Jerome:

Ja tänk om alla var med i den där klubben. Då skulle helt klart världen vara ett trevligare ställe..

Tror du verkligen det? Det är väl ändå tron på gud som har fått oss människor att utvecklas framåt.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Jerome:

Ja tänk om alla var med i den där klubben. Då skulle helt klart världen vara ett trevligare ställe..

Tror du verkligen det? Det är väl ändå tron på gud som har fått oss människor att utvecklas framåt.

Snarare motsatsen. Du får gärna utveckla hur du tycker att tron på gud har utvecklas oss framåt.

Inaktiv
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Jerome:

Ja tänk om alla var med i den där klubben. Då skulle helt klart världen vara ett trevligare ställe..

Tror du verkligen det? Det är väl ändå tron på gud som har fått oss människor att utvecklas framåt.

Snarare motsatsen. Du får gärna utveckla hur du tycker att tron på gud har utvecklas oss framåt.

Hehe svårt att förklara men utan religionen och krigen vi haft skulle vi inte funnits här idag. Allt det har format våran värld. Själva tron att människor att gjort färder och delat kunskapen osv osv.

Aja jag är verkligen inge bra på att argumentera men något positivt finns det med tron?

Vi har ju bibeln som visar på hur man ska leva och vilka regler man ska följa osv.

Wow, är de där kommentarerna på riktigt?

Skrivet av showerguy:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Jerome:

Ja tänk om alla var med i den där klubben. Då skulle helt klart världen vara ett trevligare ställe..

Tror du verkligen det? Det är väl ändå tron på gud som har fått oss människor att utvecklas framåt.

Snarare motsatsen. Du får gärna utveckla hur du tycker att tron på gud har utvecklas oss framåt.

Hehe svårt att förklara men utan religionen och krigen vi haft skulle vi inte funnits här idag. Allt det har format våran värld. Själva tron att människor att gjort färder och delat kunskapen osv osv.

Aja jag är verkligen inge bra på att argumentera men något positivt finns det med tron?

Vi har ju bibeln som visar på hur man ska leva och vilka regler man ska följa osv.

Snarare är det religionen som har försökt att påtala utan den hade vi inte haft en mänsklighet eller civilisation, eller moral för den delen vilket är felaktigt på så många plan. Tyvärr är den villfarelsen också sprungen ur människans fadäs att anamma monolitiska grupperingar som uppenbarligen är skadliga för livet på jorden.

Bibeln och de andra "stora" religionerna visar i störst utsträckning vem man ska förakta och mörda, inte hur man ska leva ett moraliskt bra liv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Jerome:

Ja tänk om alla var med i den där klubben. Då skulle helt klart världen vara ett trevligare ställe..

Tror du verkligen det? Det är väl ändå tron på gud som har fått oss människor att utvecklas framåt.

Snarare motsatsen. Du får gärna utveckla hur du tycker att tron på gud har utvecklas oss framåt.

Hehe svårt att förklara men utan religionen och krigen vi haft skulle vi inte funnits här idag. Allt det har format våran värld. Själva tron att människor att gjort färder och delat kunskapen osv osv.

Aja jag är verkligen inge bra på att argumentera men något positivt finns det med tron?

Vi har ju bibeln som visar på hur man ska leva och vilka regler man ska följa osv.

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja att svara på ditt inlägg där. Jag respekterar din åsikt till att börja med. Varför ska vi följa bibeln? Sen förstår jag inte riktigt hur du menar att vi inte hade kunnat finnas utan religionen och krigen, menar du vår historia? Utan ett förflutet finns inget nutida, men historien hade kunnat te sig annorlunda, på ett bättre sätt.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Wow, är de där kommentarerna på riktigt?

Förvånad?

Showerguy:

Ja, jo, det är ju tack vare kyrkan vi gjort så många framsteg rent historiskt sett, inte sant? Sen finns det inte en idag levande människa som tar sin moral ur Bibeln, har du någonsin öppnat boken? Om folk verkligen skulle leva efter Bibeln så hade vi haft helvetet på jorden. Mer trångsynt, vidrig och totalt sinnessjuk bok är svår att hitta.

73mplar:

Egentligen inte. Tyvärr.

Medlem

Kyrkan som drog in oss i nått litet som kallas medeltiden, ett enormt steg bakåt från den kunskap världen besatt tack vare romariket, tog oss 800 år att komma tillbaka över det snesteget av kristendomen.

Medlem
Skrivet av Jerome:

Ja tänk om alla var med i den där klubben. Då skulle helt klart världen vara ett trevligare ställe..

Om det inte hade varit för religioner så hade man "krigat" om ngt annat istället.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Jerome:

Ja tänk om alla var med i den där klubben. Då skulle helt klart världen vara ett trevligare ställe..

Om det inte hade varit för religioner så hade man "krigat" om ngt annat istället.

Girighet och idioti kommer alltid att existera, men då skulle man ha några grejer mindre att kriga om, vilket är positivt!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Jerome:

Ja tänk om alla var med i den där klubben. Då skulle helt klart världen vara ett trevligare ställe..

Om det inte hade varit för religioner så hade man "krigat" om ngt annat istället.

Girighet och idioti kommer alltid att existera, men då skulle man ha några grejer mindre att kriga om, vilket är positivt!

Om det inte var religion skulle människor kriga om olika tolkningar av ateism, forskning eller vad som helst som människor tenderar att bli lite fanatiska om.
Southpark gjorde ett roligt tema på det. Det utspelade sig i framtiden, alla religioner var "utrotade" kvar fanns två tolkning av ateism, och det rådde totalt inbördeskrig mellan dessa två grupper.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Jerome:

Ja tänk om alla var med i den där klubben. Då skulle helt klart världen vara ett trevligare ställe..

Om det inte hade varit för religioner så hade man "krigat" om ngt annat istället.

Girighet och idioti kommer alltid att existera, men då skulle man ha några grejer mindre att kriga om, vilket är positivt!

Om det inte var religion skulle människor kriga om olika tolkningar av ateism, forskning eller vad som helst som människor tenderar att bli lite fanatiska om.
Southpark gjorde ett roligt tema på det. Det utspelade sig i framtiden, alla religioner var "utrotade" kvar fanns två tolkning av ateism, och det rådde totalt inbördeskrig mellan dessa två grupper.

Haha, tänkte precis fråga om du har kollat för mycket på South Park (vilket man givetvis inte kan). Det är ett sjukt bra avsnitt, men jag tror absolut inte att vi hade kommit till en sådan punkt, utan snarare om resurser som vanligt. Det skulle liksom gå emot vetenskapens principer i ett sådant scenario, men å andra sidan finns det alltid fanatiker.

Moderator | Testpilot

Gällande den där bränningen av böcker. Vad kan jag googla på för att läsa mer om det?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gällande den där bränningen av böcker. Vad kan jag googla på för att läsa mer om det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokb%C3%A5l_i_Nazityskland
Varsågod.
*trollface*

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fargo:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gällande den där bränningen av böcker. Vad kan jag googla på för att läsa mer om det?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Bund...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokb%C3%A5l_i_Nazityskland
Varsågod.
*trollface*

Nu var det inte den jag tänkte på (ska läsa ändå) utan det där som hände på medeltiden


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Jerome:

Ja tänk om alla var med i den där klubben. Då skulle helt klart världen vara ett trevligare ställe..

Tror du verkligen det? Det är väl ändå tron på gud som har fått oss människor att utvecklas framåt.

Jag vet inte riktigt var jag skall börja.

Innan ni läser vidare vill jag gärna betona att jag INTE tycker illa om "vanliga" (icke-extrema) religiösa människor, eller tycker att dom är korkade på något sätt. Det är INGET fel med att tro på en Gud, inte alls.

Samtidigt som jag tycker att folk gärna får tro på Gud, så är det ibland folk som gör uttalanden som börjar få mig att undra om man läst samma version av människans historia både i och utanför Europa i skolan.

Om kyrkan (med Påven i spetsen) hade haft ett starkare grepp och fått bestämma så hade vi inte haft kunskap om människans kropp och därmed mediciner/operationer, knappt någon utrustning, hela utvecklingen hade stannat av på grund av att kyrkan skulle sätta stopp för allt som har med vetenskap att göra.

Vetenskapsmän hotades förr med döden för att dom ifrågasatte skapelseläran och hur människan kom till. Människor, främst kvinnor, brändes på bål i tio- kanske hundratusental som häxor bara för att dom var bra på att finna örter och koka te som hade positiv inverkan på sjuka.

Se bara på hur länge som kyrkan envisades med att allt roterade runt Jorden.

HUR har allt detta på något sätt främjat människans utveckling och fått oss att gå framåt?

Själv har jag ibland lekt med tanken om vad som skulle ha skett om ingen religion hade funnits:

- Vilka mediciner vi hade haft idag - kanske bot mot cancer!
- Kanske hade vi haft fordon med miljövänligt bränsle
- Hade vi kommit på hur man kan ge mat och förskvatten fördelat?
- Kanske hade man lärt sig hur man omvandlar öknen till grönska?

Men nej, det var en snubbe i lustig hatt som bestämde att man inte skall tänka själv och får upptäcka hur saker och ting hänger ihop. Utan man skulle läsa en bok och tro på det som står där till varje pris, oavsett hur många självmotsägelser som finns och oavsett hur många motbevis man finner runt omkring i världen.

Jorden är platt, se upp så att du inte seglar för långt ut och trillar ut. Vart man nu hamnar när man trillar av Jorden vet jag inte, men det är nog säkert en bra bit ned till botten.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av slander:

Kyrkan som drog in oss i nått litet som kallas medeltiden, ett enormt steg bakåt från den kunskap världen besatt tack vare romariket, tog oss 800 år att komma tillbaka över det snesteget av kristendomen.

Ja, helt korrekt, och även så som historieböckerna beskriver det. Spanien var en av de länder i Europa som blommade i början på 1000-talet. Kristna och muslimer levde fredligt sida vid sida. Så snart den spanska inkvisitionen inrättades år 1478, började hatet gro igen, och det har fortsatt ända sedan dess.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av uberpwnage2.0:

Gällande den där bränningen av böcker. Vad kan jag googla på för att läsa mer om det?

Läs gärna Ray Bradburys "Fahrenheit 451".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gällande den där bränningen av böcker. Vad kan jag googla på för att läsa mer om det?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Bund...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokb%C3%A5l_i_Nazityskland
Varsågod.
*trollface*

Nu var det inte den jag tänkte på (ska läsa ändå) utan det där som hände på medeltiden

"Autodaféer", dvs. bokbålar, har funnits genom större delen av Europas upplysta historia. Italienarna brände mycket bra stoff, så även tyskarna. Vad man än tycker om det tryckta ordet, är det en styggelse att bränna vårt kulturella arv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gällande den där bränningen av böcker. Vad kan jag googla på för att läsa mer om det?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Bund...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokb%C3%A5l_i_Nazityskland
Varsågod.
*trollface*

Nu var det inte den jag tänkte på (ska läsa ändå) utan det där som hände på medeltiden

"Autodaféer", dvs. bokbålar, har funnits genom större delen av Europas upplysta historia. Italienarna brände mycket bra stoff, så även tyskarna. Vad man än tycker om det tryckta ordet, är det en styggelse att bränna vårt kulturella arv.

Det och flaggbränning är nog den mest meningslösa och korkade form av "protest" som existerar.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det och flaggbränning är nog den mest meningslösa och korkade form av "protest" som existerar.

Fast dåtidens bokbränning var väl ett sätt att hindra spridning av "olämplig" litteratur, mer än en protest?

Men idag, jo, det är fånigt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Fargo:

Det och flaggbränning är nog den mest meningslösa och korkade form av "protest" som existerar.

Fast dåtidens bokbränning var väl ett sätt att hindra spridning av "olämplig" litteratur, mer än en protest?

Men idag, jo, det är fånigt.

Jag skulle vilja påstå att det är en blandning av båda delarna. Både en töntig "protest" samt ett försök att förstöra alla litteratur man anser olämplig.
Vi har som sagt även de så kallade "koran-bränningarna" idag också, det om något kan väl anses som en protest, töntig sådan för visso, men det var bland annat det jag tänkte på.

Medlem

Annars bränner dom ju västerländska flaggor på löpande band "där nere". Eller har dom slutat nu? Det känns som om man inte bryr sig längre.

Lite grand som Johan Glans, se klippet:


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Japp det stämmer. Löjligt rent ut sagt.
Johan Glans är kung.

"Vi bränner er flagga!"

"Jo..."

"Vi har fler..."

Hehe...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Så jag tycker att vi avslutar tråden med att jorden vore en bättre plats utan religion... Likes mot dislikes..

Medlem

No need for that.

1
Skriv svar