The Secret World

Robot
The Secret World

I en värld där allt är både sant och tillåtet förlorade FZ en av sina skribenter i två veckor. Nu är han tillbaka, täckt av blod, slem och tårar och är redo att berätta exakt vad han tycker om Funcoms nya MMO, The Secret World.

#the-secret-world, #funcom, #star-trek-online, #dark-age-of-camelot


Moderator | Testpilot
The Secret World

Bra skrivet, ska dra till affären och införskaffa ett exemplar nu på en gång


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Finns ju Nightmare instancer, PvP för epics samt MASSOR med ny builds att hitta och optimeringar att göra. Och matcha builds till gear och gear till builds. Vadå inget endgame?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Det jag upplever dom måste jobba hårdare är med ingame browsern med tanke på att dom uppmanar att man ska googla fram allt man inte kan lösa själv, Så man sitter ganska mycket med ingame browsern för att leta ledtrådar.

Och jag håller med spelet behöver inte göras lättare, allt går att lösa.

Finns en del bra sidor som hjälper en att förstå ledtrådarna utan för den skull ge en hela lösningen.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skrivet av Preed:

Finns ju Nightmare instancer, PvP för epics samt MASSOR med ny builds att hitta och optimeringar att göra. Och matcha builds till gear och gear till builds. Vadå inget endgame?

Tycker faktiskt inte det är speciellt mycket till endgame med ett par nightmare instanser att springa om och om igen - det kommer bli gammalt snabbt (precis som Heroics i WoW eller Experts/Master Modes i Rift). Men som sagt, spelet innehåller ju inte levels på det viset så det är lite mer komplicerat här än i andra spel. Uppdateras det så ofta som Funcom säger att de ska göra, så ser jag inga problem med det heller.

Medlem

Tycker det är väldigt högt betyg... Det är ju väldigt stelt och linjärt, questen var spännande men det håller ju inte i all evighet eller om du tex vill köra om spelet igen. Sen är ju pvpn väldigt svår att balansera och skillsen är ju inte så mycket fördjupningsbara som man trodde från början.

Jag tycker inte alls det är nån konkurrent på mmo-marknaden. En bra idé men inte 100% både pvp/pve var trist för det är så traditionell. (Eftersom dem nu sagt att allt ska vara en revolution)

För mig är 4/5 ett sjukt högt betyg om endgame är osäkert. När mmorpgs oftast uppfattas som spel som egentligen börjar vid endgame och STW som inte har nått levelsystem utan mera ranks så känns det som att man skulle kunna lira hur mycket endgames som helst med det system dem har men det är nått jag tvivlar starkt på. Det visade ju sig rätt snabbt att det egentligen handlade om att farma gear även här.

Härligt att det bra verkar vara orealistiska fanboys här.......

Medlem

När jag lirar online spel så brukar jag känna att det här spelet kommer hålla i x antal månader för mig innan jag tappar intresset. Exempel på mina beräkningar är 6 månader WoW, 3-4 månader Swtor, BF3 1-2 månader etc. Nu undrar jag vad känslan hur länge TSW håller?

Medlem

De flesta som sågat spelet hittills gör det för att TSW inte fungerar som andra MMO's, då har man nog fel inställning.
Spelet är annorlunda och de flesta som gillar det gör det av just den orsaken.
Stridssystemet är inte fantastiskt men det skiljer sig från den uttjatade normen och har ett element av strategi eftersom det kräver att spelaren själv optimerar sina färdigheter efter behov. Det ger ganska stor variation, jag har spelet sen beta och fortfarande inte sett en enda spelare med samma stridsstil som jag själv.

Det här är ett relativt svårt MMO för de som gillar att använda hjärnan lite och även om man inte gillar striderna så erbjuder det mycket i andra avseenden.

Spelet är väl värt ett köp bara för Berättelsernas och äventyrens skull, allt annat godis är bonusar som ger en himla massa extra för pengarna.

Medlem

Väldigt rättvis recension tycker jag, bra skrivet. Vi syns i den hemliga världen!

Medlem

Finns väl inga raids vad jag vet men "elite" och "nightmare" svårigheten på instanserna ger det väl en del endgame..

Medlem

Bra skrivet (trots att du är TEMPLAR SCUM! ) och det betyget jag också vill ge spelet efter att ha lirat snart 6 dygn enligt /played

Något som drar ner betyget ganska för mig är chattbuggen. För er som undrar vad det är finns det lite olika varianter. Den vanligaste är att du måste "resubscribe" kanalerna varje gång du byter zone. Efter att ha gjort det femtioelva gånger blir man rätt leds.
Sen har vi varianten när chattservrarna helt enkelt dyker. Har du tur kan du använda /say men då har du tur.
Detta gör att det blir gamebreaking. Funcom uppmanar alla spelare att samarbeta, framförallt genom chatt, men det är ju lite väl svårt när det inte går. Det blir också svårt att hitta grupper för dungeons.
Det är grymt störande att de inte lyckats fixa detta efter två veckor och det gör att man tappar suget lite, speciellt när det är samma chattsystem de använt för AO och AoC...

En annan bugg som drar ner mitt betyg är gear management. Tanken är att du ska kunna spara din klädsel, din rustning samt dina abilities för att sen kunna ladda dem på någon enstaka sekund. På det sättet kan du ha olika alts på samma karaktär istället för att rerolla helt. Det är ett extremt bra hjälpmedel när du möter olika mobs eller när du ska spela dungeons. Meeeen det buggar. Oftast måste du minnas allt i huvudet och equippa allt manuellt. Finns dock addons som communityn gjort som kan hjälpa dig med det.

Det som är så otroligt skönt med spelet är att det inte är för alla och det har kommit till den punkt att de som inte klarar av det helt enkelt lämnar spelet. Dock är det på både gott och ont. Det blir svårare att hitta folk till raids etc men det blir skönare atmosfär i spelet. Det är lite mer vuxet. Som ett exempel är jag näst yngst i min Cabal/Guild och jag är 30 år. Den yngsta spelaren jag träffat på var 21 vilket är helt insane egentligen.

Mitt betyg blir 4 av 5 äpplen.

Medlem
Skrivet av Petter Mårtensson:
Skrivet av Preed:

Finns ju Nightmare instancer, PvP för epics samt MASSOR med ny builds att hitta och optimeringar att göra. Och matcha builds till gear och gear till builds. Vadå inget endgame?

Tycker faktiskt inte det är speciellt mycket till endgame med ett par nightmare instanser att springa om och om igen - det kommer bli gammalt snabbt (precis som Heroics i WoW eller Experts/Master Modes i Rift). Men som sagt, spelet innehåller ju inte levels på det viset så det är lite mer komplicerat här än i andra spel. Uppdateras det så ofta som Funcom säger att de ska göra, så ser jag inga problem med det heller.

Nightmare och PvP lär åtminstone räcka tills uppdateringarna börjar rullas ut och problemet förhoppningsvis försvinner.

Medlem

Spelet är på tok för dåligt för månadsavgift. Sedan så är det som sagt väldigt linjärt vilket är bara en orsak till att inte spela det.

Blir inget mer The Secret World för min del iaf.

Medlem
Medlem

Detta spel är faktiskt en härlig ny nypa luft i mmo världen med ny tänkande som fungerar och mångsidigt, hoppas de håller i längden

Medlem

Linjärt kan jag inte påstå att det är, man kan göra det mesta hur man vill.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Någon/Några här som vill lira lite och snacka skype? Inga polare som lirar detta så sitter atm själv och lirar igenom denna underbara upplevelse.

Ish
Medlem

Så minus på endgame, buggar och att det är linjärt? Typ det man vill slippa ha minus på om ett MMO, om det ska vara värt att ens testa.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Oväntat högt betyg, men en bra skriver recension.
Jag spelade betan och blev besviken, tyckte det var riktigt trist. Väldigt linjärt och tråkiga miljöer och trista strider. Och en massa folk som klagar i chatten (som alltid i MMO's).

Jag såg fram emot det innovativa och nytänkandet som det skrevs om att spelet skulle innehålla. Tyvärr hittade jag inget av det.

Medlem

Sorry Petter GW2 är alldeles runt hörnet, så jag tänkter inte ens snegla på det här spelet, men bra recension annars!

Medlem

Det skulle varit så vi som är på fz kunnat sätta våra betyg också (så de synts). Lite som:

Fz 4/5
Användarna: 3/5

eller dylikt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Tenchi:

Oväntat högt betyg, men en bra skriver recension.
Jag spelade betan och blev besviken, tyckte det var riktigt trist. Väldigt linjärt och tråkiga miljöer och trista strider. Och en massa folk som klagar i chatten (som alltid i MMO's).

Jag såg fram emot det innovativa och nytänkandet som det skrevs om att spelet skulle innehålla. Tyvärr hittade jag inget av det.

Betan som i Beta Weekend? Isf har du inte ens sett spelet. Går heller inte att jämföra en beta mot live. Det är oerhört vackra miljöer längre in. Ser i princip inget klagande alls i chatten när jag lirar, då subbar jag alla chattkanaler dessutom.
Det innovativa är att berättandet, miljöerna, skillsystemet, questandet och till viss del, dungeons. Tyvärr trodde jag det var omöjligt att missa men hade väl fel...

Medlem
Skrivet av aakerlind:
Skrivet av Tenchi:

Oväntat högt betyg, men en bra skriver recension.
Jag spelade betan och blev besviken, tyckte det var riktigt trist. Väldigt linjärt och tråkiga miljöer och trista strider. Och en massa folk som klagar i chatten (som alltid i MMO's).

Jag såg fram emot det innovativa och nytänkandet som det skrevs om att spelet skulle innehålla. Tyvärr hittade jag inget av det.

Betan som i Beta Weekend? Isf har du inte ens sett spelet. Går heller inte att jämföra en beta mot live. Det är oerhört vackra miljöer längre in. Ser i princip inget klagande alls i chatten när jag lirar, då subbar jag alla chattkanaler dessutom.
Det innovativa är att berättandet, miljöerna, skillsystemet, questandet och till viss del, dungeons. Tyvärr trodde jag det var omöjligt att missa men hade väl fel...

Ingen aning vilken beta det var, men det fick mig inte att vilja fortsätta spela. Jag kanske gav upp för tidigt men man har ju ingen lust att fortsätta spela nått man inte gillar.
Och jag har svårt att tro att de fixat till så mycket från beta till nu. Och jag tycker varken att miljöerna, questandet eller berättandet var innovativt eller nytänkande.

Medlem
Skrivet av aakerlind:
Skrivet av Tenchi:

Oväntat högt betyg, men en bra skriver recension.
Jag spelade betan och blev besviken, tyckte det var riktigt trist. Väldigt linjärt och tråkiga miljöer och trista strider. Och en massa folk som klagar i chatten (som alltid i MMO's).

Jag såg fram emot det innovativa och nytänkandet som det skrevs om att spelet skulle innehålla. Tyvärr hittade jag inget av det.

Betan som i Beta Weekend? Isf har du inte ens sett spelet. Går heller inte att jämföra en beta mot live. Det är oerhört vackra miljöer längre in. Ser i princip inget klagande alls i chatten när jag lirar, då subbar jag alla chattkanaler dessutom.
Det innovativa är att berättandet, miljöerna, skillsystemet, questandet och till viss del, dungeons. Tyvärr trodde jag det var omöjligt att missa men hade väl fel...

Ingen aning vilken beta det var, men det fick mig inte att vilja fortsätta spela. Jag kanske gav upp för tidigt men man har ju ingen lust att fortsätta spela nått man inte gillar.
Och jag har svårt att tro att de fixat till så mycket från beta till nu. Och jag tycker varken att miljöerna, questandet eller berättandet var innovativt eller nytänkande.

Medlem

Testade det gillade det inte. Finns vissa väldigt positiva aspekter. Jag älskar skräcken i det hela. Finns ett par quests på en övergiven nöjespark som är helt fantastiska. Monstrena är väldigt coola och det faktum att du måste tänka till på många quests gör att detta lockar mer än alla wow kloner som slängs ut på löpande band bara för att försöka tjäna lite kosing.

Däremot är striderna otroligt tråkiga. Visst det finns 500 abilities men du kan bara använda 7 av dom, så det blir oftast 1 buildup skill, nån aoe o några finishers, avsluta med en buff/sköld/heal. Blir otroligt monotomt efter ett tag.

Sen tycker jag inte storyn va så otroligt imponerande heller. Bioware lyckades enlight mig 1000ggr bättre i SWtor. Animationerna är otroligt stela speciellt spells. Spelade blood och såg ut som jag kasta rött snor på fienderna.

Personligen skulle jag ge det 2-3 i betyg och att GW2 kommer snart tror jag inte kommer att hjälpa dom. Hoppas de går bra för dom för jag gillar företaget som gav oss AO men blir nog ingen prenumeration för min del. Men verkar ju vara en hel del som gillar det.

Medlem

Jag är helt fast redan iaf, life time sub. fixat! ♥


signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Medlem
Skrivet av aakerlind:
Skrivet av Tenchi:

Oväntat högt betyg, men en bra skriver recension.
Jag spelade betan och blev besviken, tyckte det var riktigt trist. Väldigt linjärt och tråkiga miljöer och trista strider. Och en massa folk som klagar i chatten (som alltid i MMO's).

Jag såg fram emot det innovativa och nytänkandet som det skrevs om att spelet skulle innehålla. Tyvärr hittade jag inget av det.

Betan som i Beta Weekend? Isf har du inte ens sett spelet. Går heller inte att jämföra en beta mot live. Det är oerhört vackra miljöer längre in. Ser i princip inget klagande alls i chatten när jag lirar, då subbar jag alla chattkanaler dessutom.
Det innovativa är att berättandet, miljöerna, skillsystemet, questandet och till viss del, dungeons. Tyvärr trodde jag det var omöjligt att missa men hade väl fel...

Håller med om att skillsystemet och vissa quests är innovativa men de andra kan jag inte hålla med. Miljöerna är som vilket skräckspel som helst. Berättandet är som i gta3 och det är fan inte innovativt (du står och blir uppläxad av npc's) men säger inte nånting under hela spelet. och dungeons ? hur menar du då, är ju precis som alla andra, 1tank 1 healer 3 dps, gå in slå på fiender få loot.

Medlem
Skrivet av Ish:

Så minus på endgame, buggar och att det är linjärt? Typ det man vill slippa ha minus på om ett MMO, om det ska vara värt att ens testa.

Det är linjärt eftersom man om man startar en ny karaktär får spela sig igenom samma platser på nytt. Å andra sidan är spelet utformat så att man aldrig behöver skapa en ny karaktär eftersom man aldrig behöver starta om för att lära sig ett nytt skillträd.

Vad gäller endgame så kommer det oundvikligen att expanderas men alla MMO's är ju begränsade på den fronten tycker jag.

Buggarna är inte så farliga, de är relativt få och de flesta beror på att en och annan mission får tuppjuck när för många försöker göra dem samtidigt, det kommer naturligvis att fixas. Irriterande när det händer men med tanke på hur fullproppat spelet är med missions så är det en ganska liten sak.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ankh:

Det skulle varit så vi som är på fz kunnat sätta våra betyg också (så de synts). Lite som:

Fz 4/5
Användarna: 3/5

eller dylikt.

Det finns ju redan, dock inte så man kan se det här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Ish:

Så minus på endgame, buggar och att det är linjärt? Typ det man vill slippa ha minus på om ett MMO, om det ska vara värt att ens testa.

Så om du testar ett mmo så är det endgame det första du spelar?

123
Skriv svar