Windows 8 släpps i oktober

Inaktiv
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Z3bb4n:

Jasså? Finns inga fördelar att köra XP framför Windows 7 i dag. Och att köra XP i dag i en företagsmiljö är rent ut sagt idiotiskt ur en säkerhetssynpunkt. Att köra XP framför 7 på en dator med 4 GB RAM och en 4-kärnig processor innebär också prestandaförluster. Så exakt vilka fördelar med XP väger större än det jag nyss nämde?

Att köra WinXP på nån dator i företagsmiljö behöver inte nödvändigtvis vara en dålig idé. Säkerhetshål patchas fortfarande och inte alla datorer i alla företag behöver nödvändigtvis vara uppkopplade till internet, ett exempel är datorer som styr och övervakar maskiner. Det kan däremot vara en dålig idé att uppgradera dem ifall mjukvara eller drivrutiner inte visar sig vara kompis med nyare OS. Idiotiskt ? Knappast.

Att köra Win Vista eller nyare på en dator med 2GiB RAM och 2-kärnig processor ger inte mycket fördelar jämfört med WinXP, bara DX10+ vad jag kan komma på vilket inte är ett måste för alla. En "uppgradering" av OS'et på ett sådant system är ett steg bakåt i prestanda.

Så fördelarna är i företagsfallet att det inte alltid är värt miljontals kronor att byta ut något som inte är trasigt och där ersättaren inte ger något mervärde. Fördelen vad gäller prestanda är att det finns de som sitter och trycker på äldre datorer, som jag, som inte har 10+k att lägga på en dator som skulle vara värd att uppgradera OS'et för. Visst skulle jag gärna ha en ny och fräsch men än så länge klarar den jag har allt jag behöver och vill ha den till.

Så var ligger idiotin ?

Nu idiotförklarar du dig själv igen, jag skrev på en dator med 4 GB RAM och 4-kärnig processor och genast börjar du babbla om helt annan hårdvara.

Vad gäller säkerhet så visst, Microsoft patchar de ALLVARLIGASTE hålen med de patchar inte längre allting, i dag måste man ligga på minst Vista för att ha maximal säkerhet. Och om inte drivrutiner och program är kompatibla vilket är extremt ovanligt så är det ett så tydligt tecken som det kan bli att det är dags att uppgradera sig. För du (säkerhetsexperten) vet väl att även gammla versioner av program medför fler säkerhetshål?

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Ztreek:

hmh...
Skulle inte Games for Windows live vara förinstallerat på Windows 8?

Om detta är saken, plus att jag måste köra någon hurpadurpa pekskärm version så håller jag mig nog till Windows 7 tills Windows 9 kommer

Kommer med all sannorlikhet inte förän 2017/8..

Windows 9 kommer kanske en kvart efter Windows 8, precis som Windows 7 kom ett par minuter efter Windows Vista.

Fel, Windows 7 kom så tidigt eftersom Vista floppade (inte försäljningsmässigt). Windows 8 kommer så snart eftersom Microsoft stressar ut Win 8 för att inte hamna längre bak än de redan är på den allt så viktiga tablet-marknaden.

Jag hejar på Parzec, XP-fanboys unite!

Medlem
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Ztreek:

hmh...
Skulle inte Games for Windows live vara förinstallerat på Windows 8?

Om detta är saken, plus att jag måste köra någon hurpadurpa pekskärm version så håller jag mig nog till Windows 7 tills Windows 9 kommer

Kommer med all sannorlikhet inte förän 2017/8..

Windows 9 kommer kanske en kvart efter Windows 8, precis som Windows 7 kom ett par minuter efter Windows Vista.

Fel, Windows 7 kom så tidigt eftersom Vista floppade (inte försäljningsmässigt). Windows 8 kommer så snart eftersom Microsoft stressar ut Win 8 för att inte hamna längre bak än de redan är på den allt så viktiga tablet-marknaden.

Tack för att du berättar din version av sanningen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Nu idiotförklarar du dig själv igen, jag skrev på en dator med 4 GB RAM och 4-kärnig processor och genast börjar du babbla om helt annan hårdvara.

Det var du som sa att Sebastian inte fattade någonting när han sa att han inte såg en anledning att byta ut WinXP. Vad är anledningen till att jag upp en annan dator än din 4GiB RAM och 4-kärniga processor tro ? Kanske för att äldre datorer inte har någon som helst nytta av de nyaste OS'en och till och med skulle fungera sämre med dem ? Eller vill du bara försöka framstå som smart genom att se ner på andra och komma med ogrundade förolämpningar ?

Skrivet av Z3bb4n:

Vad gäller säkerhet så visst, Microsoft patchar de ALLVARLIGASTE hålen med de patchar inte längre allting, i dag måste man ligga på minst Vista för att ha maximal säkerhet. Och om inte drivrutiner och program är kompatibla vilket är extremt ovanligt så är det ett så tydligt tecken som det kan bli att det är dags att uppgradera sig.

Nu smiter du undan och blundar för halva inlägget jag skrev, så jag vet inte om det ens är värt att svara men försöker i alla fall. På ett företag jag jobbade på hade de 7 eller så datorer kopplade i ett internt nätverk ihop med PLC'er och lite annat för att styra och övervaka stora maskiner. Det här nätverket hade då ingen kontakt med internet eller något annat externt och körde någon Windows NT 4 version. Maskinerna går dygnet runt året runt och varje stopp kostar företaget miljoner så det görs ett underhålls-stopp en gång per år för service om ingenting händer. Även om en uppgradering av datorernas OS skulle kunna göras vid ett sådant stopp kan du ge en bra anledning till varför det vore idiotiskt att låta bli ? Allting fungerar och det finns ingen säkerhetsrisk utom den mänskliga och den kommer man aldrig ifrån.

Ett andra företag hade en isolerad dator i en källare som styrde och övervakade ett gäng vattenpumpar, den körde (och kör förmodligen fortfarande) Windows 3.1. Enda anledningen till att de funderade på att byta ut den var för att datorn går sönder så kan det bli kämpigt att hitta reservdelar.

Ett tredje företag körde DOS 6 för en kalibreringsstation.

Att byta OS är inte dyrt men om man dessutom behöver byta annat så som PLC'er eller uppgradera styr-mjukvaran i datorerna kan det bli väldigt dyrt.

Skrivet av Z3bb4n:

För du (säkerhetsexperten) vet väl att även gammla versioner av program medför fler säkerhetshål?

En liten del av programmen, ja. Men bara om det finns något sätt för utomstående att dra nytta av det, till exempel browsers. I ett slutet nätverk utan kontakt med internet finns inte den chansen. Så finns det program som det inte ens är relevant för. Det finns ingen riskt att ha en gammal version av GIMP, till exempel. Inte de senaste funktionerna, kanske fler buggar och inte lika optimerat men säkerhetsrisk ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

På ett företag jag jobbade på hade de 7 eller så datorer kopplade i ett internt nätverk ihop med PLC'er och lite annat för att styra och övervaka stora maskiner. Det här nätverket hade då ingen kontakt med internet eller något annat externt och körde någon Windows NT 4 version.

Ett andra företag hade en isolerad dator i en källare som styrde och övervakade ett gäng vattenpumpar, den körde (och kör förmodligen fortfarande) Windows 3.1.

Jo precis, om det är ett slutet system så behöver man ju bara se till att det inte finns några buggar som riskerar att krascha systemet. Hot utifrån finns ju inte då det inte finns någon in-kanal.

Skrivet av Parzec:

Maskinerna går dygnet runt året runt och varje stopp kostar företaget miljoner så det görs ett underhålls-stopp en gång per år för service om ingenting händer. Även om en uppgradering av datorernas OS skulle kunna göras vid ett sådant stopp kan du ge en bra anledning till varför det vore idiotiskt att låta bli ? Allting fungerar och det finns ingen säkerhetsrisk utom den mänskliga och den kommer man aldrig ifrån.

Enda anledningen till att de funderade på att byta ut den var för att datorn går sönder så kan det bli kämpigt att hitta reservdelar.

Som man brukar säga: If it ain't broke, don't fix it.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av eCore:

Kommer installera dag 1. Kör deras test nu och det flyter på jävligt bra

Installera dag 1, avinstallera dag 1.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

dmn
Medlem
Skrivet av qun0:
Skrivet av dmn:

Windows 8 är ett bra spel. Ska köpa det.

Du är väl medveten om att FZ.se inte är bara till för spel uta även för operativ m.m, det som handlar om progra och datorer, sluta vara en sådan bitter människa för du måste läsa om sådant, ge fan i att va på denna sida då. Pc gamer brukar göra liknande grejer med

Nej, det är en spelsite. Att det skrivs om andra saker än spel är bara ett tecken på dåliga spelskribenter, men den låga kvaliteten på artiklarna här är väl å andra sidan ingen nyhet.

Medlem

Nu tycker jag att vi slutar bråka, ställer oss i ring och sjunger "we shall overcome"

1, 2, 3, 4 - WE SHALL OVERCOOOOOME

Redaktör
Skrivet av dmn:
Skrivet av qun0:
Skrivet av dmn:

Windows 8 är ett bra spel. Ska köpa det.

Du är väl medveten om att FZ.se inte är bara till för spel uta även för operativ m.m, det som handlar om progra och datorer, sluta vara en sådan bitter människa för du måste läsa om sådant, ge fan i att va på denna sida då. Pc gamer brukar göra liknande grejer med

Nej, det är en spelsite. Att det skrivs om andra saker än spel är bara ett tecken på dåliga spelskribenter, men den låga kvaliteten på artiklarna här är väl å andra sidan ingen nyhet.

I princip allting FZ skriver om har spelkoppling. Datorspel körs med närmast förkrossande majoritet på Winsows-maskiner, och därför känns en eller annan nyhet och recension om Windows motiverade. Antalet kommentarer på denna nyhet visar att det även finns ett läsarintresse, så din kritiska synpunkt hör till undantagen.

Trist att du inte gillar kvalitén på det vi gör. Vad är det du ogillar, och hur kan vi förbättra kvalitén?


signatur
Medlem
Skrivet av dmn:

Nej, det är en spelsite. Att det skrivs om andra saker än spel är bara ett tecken på dåliga spelskribenter, men den låga kvaliteten på artiklarna här är väl å andra sidan ingen nyhet.

Jag hoppas att du inte köper något annat än livsmedel i livsmedelsbutikerna, det vore ju för hemskt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

UI:t är gräsligt

Inaktiv

Jag ser absolut ingenting jag vill ha i Windows 8. Vill jag använda ett tablet OS med tablet funktioner så skulle jag använda mig av en tablet.

Kommer troligen att byta upp mig från Win7 till Win8. Har själv kört alla tre "test"-versioner på olika datorer, tyvärr så fungerar inte Release Preview alls ihop med mitt X79-system; fryser vid oregelbundna intervaller. Win8 har bättre stöd för flera skärmar vilket är en av de största anledningarna till att jag kommer att byta upp mig. Metro är inte så farligt som alla vill få det att låta som, visst, det känns väldigt mycket som om Windows Phone 7 har smugit sig in i Win8; men du måste inte använda Metro speciellt mycket ändå, och någon kommer garanterat att modda om så att de som vill får sin startmeny igen. Ska för övrigt bli skönt att slippa Aero när man spelar BF3 då jag antar att Win8 använder mindre videominne så att man slipper bli minimerad i 3 år medan en varning kommer upp om att man "bara" har 500mb vRAM kvar. Jag tror inte att Win8 kommer att passa alla, men det är knappast ett nytt Vista.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

kommer vara väldigt förvirrad i början..


signatur

Mannen myten legenden

Inaktiv
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Z3bb4n:

Nu idiotförklarar du dig själv igen, jag skrev på en dator med 4 GB RAM och 4-kärnig processor och genast börjar du babbla om helt annan hårdvara.

Det var du som sa att Sebastian inte fattade någonting när han sa att han inte såg en anledning att byta ut WinXP. Vad är anledningen till att jag upp en annan dator än din 4GiB RAM och 4-kärniga processor tro ? Kanske för att äldre datorer inte har någon som helst nytta av de nyaste OS'en och till och med skulle fungera sämre med dem ? Eller vill du bara försöka framstå som smart genom att se ner på andra och komma med ogrundade förolämpningar ?

Jag tog för givet att folk på den här sidan har en sådan dator, allt annat vore riktigt riktigt sorgligt. Sajten riktar sig inte direkt till folk som bara skriver i Word och porrsurfar.

Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Jag tog för givet att folk på den här sidan har en sådan dator, allt annat vore riktigt riktigt sorgligt. Sajten riktar sig inte direkt till folk som bara skriver i Word och porrsurfar.

Själv föredrar jag Writer från OpenOffice. Spelar en hel massa, ett gäng timmar om dagen när jag får chansen, men inte har jag en monsterdator för det. Det finns faktiskt en hel drös roliga spel som inte kräver DX10+ eller en quad core.

Det enda sorgliga här är din attityd och vägran att överhuvudtaget läsa. Med det är i alla fall jag färdig här eftersom du fortfarande inte har något argument att komma med.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag försöker se metro som en "hub", där man ser allt på en gång, lite som widgets alltså. Ett musklick senare, när jag kollat om jag fått några mail eller hur vädret är just nu eller vad jag nu vill kolla, är jag ju i "gamla hederliga" Desktopläget.. Den funktionen tycker jag bara är bra... objections?

Skriv svar