Microsoft patenterar skalbar konsol

Medlem
Skrivet av Wookiee:

Låter typiskt Microsoft-idioti att uppfinna datorn en gång till...

De har inte uppfunnit datorn en gång till - bara patenterat den en gång till... :/

Medlem

Förstår mig inte på negativiteten...

Är det inte bättre om Microsoft släpper tidvis (typ varje år, eller vartannat år), ny hårdvara till sin konsoll som är utbytbart av användaren, istället för att (som idag), behöva köpa ny version av konsollen då och då? "Xbox 360" är ju lixom inte samma 360 idag, som det var för 5 år sen. Hårdvaran är densamma, men det har ju kommit ett gäng olika versioner genom åren.

Jag tror inte dom kommer släppa det helt fritt, och låta folk uppgradera hursomhelst. Men det är klart en bättre lösning, än att slänga ut fullpris på ny konsoll varannat år. Redan idag går det ju att byta hårddisken, så detta är väl mest en förlängning av systemet som finns.

Sen är det väl ändå inte tal om att "hårdvaru utbyte i allmänhet" ska patenteras, utan snarare ett framtida konsoll-system med denna funktion? I vilket fall som, så blir det ganska intressant, då mer och mer av det "läckta dokumentet" börjar bli officiell, även om uppföljaren till 360 inte har bekräftats officiell ännu.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Så du ser hellre en konsolgeneration till lik denna, då konsolerna ska leva i minst 10 år men begränsas av 10 år gammal hårdvara, något som i sin tur kommer att påverka PC för många?

Jag tvivlar på att det skulle göra en större skillnad då den övre gränsen för vad konsolerna kan klara av begränsas av alla uppgraderingar tillsammans. Sedan så ligger den undre gränsen fortfarande kvar vid "grundkonsolen", dvs utan uppgraderingar. Många kommer nog att utveckla för grundkonsolen och bara ett par kommer lägga tid på en HD version, ungefär som det är idag.

Sedan så kommer den högre gränsen hjälpa föga då PC i vanlig ordning kommer rusa ifrån inom ett halvår i alla fall.

// edit

För det är knappast så att uppgraderingar kommer att utvecklas och nya, snabbare delar kommer allt eftersom. För då kommer det samma problem som med PC, för eller senare måste man byta ut moderkortet för att kunna hantera delarna och då är det inget som skiljer mot en PC mer än att man fortfarande är begränsad till en sorts mjukvara.

// edit igen

Även om uppgraderingar kommer fortlöpande, så ligger ändå den undre gränsen kvar vid de första konsolerna som inte är uppgraderade, vilket är den gräns som utvecklare (även) måste utveckla spelen till.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag tror det är bra för spelbranschen i längden, som det är nu stannar utvecklingen av varje gång slutet av varje konsollgeneration närmar sig.

Medlem

Min teori är att dom kmr uppgradera den några år senare så den kommer vara i samma pris hela tiden i princip, fast bättre.

Medlem

Jag har oroat mig för detta och om det slår så betyder det slutet för "konsollerna".

Tråkigt :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Är inte själva poängen med att ha en konsol att slippa oroa sig över hårdvaran? Att bara kunna gå o köpa ett spel och veta att det funkar ?

Medlem

Det enda problem jag kan se är ifall det blir problem med att nya spel inte funkar till din konsol eftersom du inte har köpt uppgradering X till grafikkort och uppgradering Y för minne.
Förutom det ser jag nog mest fördelar med det. Vad är felet med om t.ex. Gears of War 3 hade gått att spela med grafiken den har nu på en "grundversion" av xboxen, medans de som köpt till bättre grafikkort och mer minne hade kunnat ha bättre grafik? dvs samma som idag med datorer, de med bättre dator får snyggare spel.

Skiter i grafik själv i stort sett, nöjd med hur spelen ser ut på 360/ps3 men ser inte heller nån nackdel med större valmöjligheter för de som VILL ha bättre grafik på konsoller efter några år, så länge man inte tvingas till att köpa uppgraderingar.

Alla PC-fanboys som bara klagar på hur konsoller håller tillbaka spelutvecklingen borde ju jubla över detta? Säger inte att ni har fel om att konsoller håller tillbaka spelen, men nu när MS har en möjlig lösning så verkar ju ingen uppskatta det ändå.

Vore det då bättre att släppa en ny konsolgeneration var 3dje år för 5000kr, eller att köpa nya valfria delar för kanske 1500-2000kr?

Medlem
Skrivet av yonaz:

Är väl bra om konsolen kan uppgraderas när PC kommer ikapp. Förresten inte första gången. Nintendo gjorde något liknande med N64, ett "expansion pack" som gav mer minne.

Fast vi kan gå tillbaks till SNES och deras Super FX chip som också var en slags uppgradering i hårdvara (dock var denna för varje spel och inte en uppgradering för konsolen i sig).

Har absolut inget emot att det går att uppgradera en konsol, personligen hade jag gärna sett att så skedde eftersom det är tack vare att man inte kan sätta i bättre komponenter som är den största nackdelen (men samtidigt den största fördelen) mot en pc. Som jag skrev ovan så har gränserna för vad som är konsol och vad som är pc suddats ut rejält och någon nämnde att en konsol inte kan använda sig av OS, för inte så länge sedan kunde man köra Linux på PS3 och det är så vitt jag vet ett OS. Men det var inte bara PS3 som kunde köra Linux utan även PS2 och det såldes till och med hårddiskar med detta OS installerat.

Så var ligger skillnaden mellan konsol och dator förutom namnet idag?

Skillnaden blir väll att det blir lätt för svenssons att uppgradera, med delar som passar utan att behöva kunna något...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Kom att tänka på det där chippet man satte in i sin Nintendo 64 för att få bättre grafik...

Medlem

Om man inte kan spela steam spel skjuter de sig i foten

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av jippo1:

Alltså en PC?

Nej, långt från en PC. Den kan fortfarande bara köra konsol OS (vald linux dist) och ej Windows, du kan ej installera program på den eller byta hårdvara fritt. Se det mer som en Mac, du får byta valda delar, men bara de Apple godkänner och bara mot deras egna utvalda delar.

Skrivet av ThePunisher_313:

Nej tack. Är redan tillräckligt med att behöva uppgradera sin dator för att kunna spela konsolportade spel från forntida konsoler.

Så du ser hellre en konsolgeneration till lik denna, då konsolerna ska leva i minst 10 år men begränsas av 10 år gammal hårdvara, något som i sin tur kommer att påverka PC för många?
Är det inte bättre med en valfri uppgradering, tänk mer "xbox 360 arcade" eller "xbox 360 premium". De som vill betala, och har råd, får något bättre grafik och liknande, men de som vill ha en billig konsol får samma spel med samma innehåll för ett lägre pris. Redan idag får PC spel HD-texturpack och liknande, det borde gå att släppa till de som vill ha en konsol med prestanda också.
Samt att det gör det lättare för konsolerna att "hänga med", när PC släpper en ny teknik kan en potentiell hårdvaruuppgradering erbjuda samma sak på konsol. De som inte vill, slipper, och de som vill kan få funktionen utan att behöva betala vad en gaming PC kostar, eller sköta om allt som följer med en.

Är valfrihet verkligen något negativt?

Med det argumentet kan man ju lika gärna köra med en PC


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

hmmm, som att upfinna hjulet igen. en sådan maskin fanns redan på nittiotalet, den kallades för Compaq....


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av jippo1:

Alltså en PC?

Nej, långt från en PC. Den kan fortfarande bara köra konsol OS (vald linux dist) och ej Windows, du kan ej installera program på den eller byta hårdvara fritt. Se det mer som en Mac, du får byta valda delar, men bara de Apple godkänner och bara mot deras egna utvalda delar.

Skrivet av ThePunisher_313:

Nej tack. Är redan tillräckligt med att behöva uppgradera sin dator för att kunna spela konsolportade spel från forntida konsoler.

Så du ser hellre en konsolgeneration till lik denna, då konsolerna ska leva i minst 10 år men begränsas av 10 år gammal hårdvara, något som i sin tur kommer att påverka PC för många?
Är det inte bättre med en valfri uppgradering, tänk mer "xbox 360 arcade" eller "xbox 360 premium". De som vill betala, och har råd, får något bättre grafik och liknande, men de som vill ha en billig konsol får samma spel med samma innehåll för ett lägre pris. Redan idag får PC spel HD-texturpack och liknande, det borde gå att släppa till de som vill ha en konsol med prestanda också.
Samt att det gör det lättare för konsolerna att "hänga med", när PC släpper en ny teknik kan en potentiell hårdvaruuppgradering erbjuda samma sak på konsol. De som inte vill, slipper, och de som vill kan få funktionen utan att behöva betala vad en gaming PC kostar, eller sköta om allt som följer med en.

Är valfrihet verkligen något negativt?

Fattar ärligt inte varför du blivit nedtummad Grumbledock - du har ju helt rätt.

Du fick en tumme upp av mig i alla fall

Edit: och så tummas jag också ned. Ni tummar alltså ned mig för att jag tycker att någon har rätt i det han skriver? Haha, roliga ni är! You make my day

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag tvivlar på att det skulle göra en större skillnad då den övre gränsen för vad konsolerna kan klara av begränsas av alla uppgraderingar tillsammans. Sedan så ligger den undre gränsen fortfarande kvar vid "grundkonsolen", dvs utan uppgraderingar. Många kommer nog att utveckla för grundkonsolen och bara ett par kommer lägga tid på en HD version, ungefär som det är idag.

Sedan så kommer den högre gränsen hjälpa föga då PC i vanlig ordning kommer rusa ifrån inom ett halvår i alla fall.

Visst, men du anser det fortfarande bättre att vara låst av grundkonsolen helt och få rena konsolportar som idag, istället för att utvecklare får en någorlunda stor marknad som har bättre hårdvara vilket medför mindre skillnad gentemot PC versionen och bättre portningar?
Att Pc rusar i väg i teorin vet vi allt, men i praktiken tar det många år innan de går om konsoler som marknad, om de någonsin gör det. PC gamers är mer än de som hänger på sweclockers, de är världen alla MMO F2P spelare och facebook lirare också, och de är klart fler med klart sämnre hårdvara vet du.

Skrivet av conthox:

För det är knappast så att uppgraderingar kommer att utvecklas och nya, snabbare delar kommer allt eftersom. För då kommer det samma problem som med PC, för eller senare måste man byta ut moderkortet för att kunna hantera delarna och då är det inget som skiljer mot en PC mer än att man fortfarande är begränsad till en sorts mjukvara.

Aldrig haft moderkort från AMD hör jag? Nå, så går det med intels saker iaf.
Men AMD har visat att man kan utveckla en processorteknik rejält, och grafikkortsteknik för den delen, utan att behöva byta moderkort. Visst, tilllslut blir det ändå en begränsning men då finns möjligheten för nya konsoler, och det tar utan tvekan ett par år.

Skrivet av conthox:

Även om uppgraderingar kommer fortlöpande, så ligger ändå den undre gränsen kvar vid de första konsolerna som inte är uppgraderade, vilket är den gräns som utvecklare (även) måste utveckla spelen till.

Sant, som minimum i alla fall. Men ju fler som väljer att uppgradera desto större marknad blir det och ju fler spel blir anpassade för dem. Det blir hur som helst en marknad som har bättre än standard delar, och den kommer utvecklare att utveckla för, vilket även PC spelare kan dra nytta av. Högre upplösning på texturer och bättre FPS även i konsolportar låter ju inte dumt, iaf inte enligt mig.

Helt ärligt, du har inte presenterat ett enda argument till varför det skulle vara dåligt/negativt, bara radat upp en massa direkt negativa tolkningar av omvärlden. Hur det än går, om så bara 1 person uppgraderar, så är det fortfarande bättre än inget...

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

men du anser det fortfarande bättre att vara låst av grundkonsolen helt och få rena konsolportar som idag, istället för att utvecklare får en någorlunda stor marknad som har bättre hårdvara vilket medför mindre skillnad gentemot PC versionen och bättre portningar?

Visst är det bättre om utvecklarna har möjlighet göra en version med bättre grafik än att inte ha det, utan tvekan. Jag var bara tveksam till om det kommer göra en betydande skillnad jämtemot förut.

Skrivet av Grumbledock:

Att Pc rusar i väg i teorin vet vi allt, men i praktiken tar det många år innan de går om konsoler som marknad, om de någonsin gör det. PC gamers är mer än de som hänger på sweclockers, de är världen alla MMO F2P spelare och facebook lirare också, och de är klart fler med klart sämnre hårdvara vet du.

Självklart har inte alla PC-spelare high end-burkar, det är jag fullt medveten om. Men överlag så kan man se att spelare har mer prestanda i datorna än vad konsolspelarna har i sina lådor. Den skillnaden är givetsvis mindre när en ny generation konsoler nyss har kommit ut, men i och med att konsolerna står stilla. (Detta minskar effekten, inte tar bort den, bara minskar.) Så kommer PC alltid att dra ifrån. Även om det skulle ta år så är det ändå snabbare teknikskifte än vad konsolerna medgör.

(Sedan så ser jag inte Facbook-spelare som "datorspelare" ur den bemärkelsen. Mest för att det är webbläsarspel som kan köras på vilken enhet med webbläsare som helst. Men det är nog en annan diskussion?)

Skrivet av Grumbledock:

Men AMD har visat att man kan utveckla en processorteknik rejält, och grafikkortsteknik för den delen, utan att behöva byta moderkort. Visst, tilllslut blir det ändå en begränsning men då finns möjligheten för nya konsoler, och det tar utan tvekan ett par år.

Det var ett tag sedan jag hade AMD, så jag får i ärlighetens namn säga att jag är dålig när det kommer till den saken. Men man kan, med väldigt generella termer och antagenden, säga att det beror mycket på hur tekniken ser ut. Förändrar man hur en CPU kommunicerar med moderkortet, så är det inte konstigt om det behövs bytas ut, samma sak med minnena. Sedan får hastigheten i kretsarna inte vara en flaskhals, så man trycker i nya snabba minnen i ett mobo som inte klarar allt.

Det är möjligt att dom fixar en teknik som håller ett par år, men det håller inte hur länge som helst.

Sedan så är man fortfarande begränsad till en och samma mjukvara med de nackdelar (och fördelar såklart) som det medför. Till exempel sämre kompibalitet och anpassningsbarhet.

Skrivet av Grumbledock:

Men ju fler som väljer att uppgradera desto större marknad blir det och ju fler spel blir anpassade för dem. Det blir hur som helst en marknad som har bättre än standard delar, och den kommer utvecklare att utveckla för, vilket även PC spelare kan dra nytta av. Högre upplösning på texturer och bättre FPS även i konsolportar låter ju inte dumt, iaf inte enligt mig.

I grund och botten så ligger ändå minimumgränsen kvar som utvecklarna måste följa för att kunna nå alla potentiella köpare/spelare. Att det successivt kommer utvecklare som sedan väljer och lägga på ett extra texturpaket eller två är inget som kommer vara någon wow-faktor direkt.

Skrivet av Grumbledock:

Helt ärligt, du har inte presenterat ett enda argument till varför det skulle vara dåligt/negativt, bara radat upp en massa direkt negativa tolkningar av omvärlden. Hur det än går, om så bara 1 person uppgraderar, så är det fortfarande bättre än inget...

De har inte slagit dig att "negativa tolkningar" är just argument emot, precis som positiva "tolkningar" och åsikter är argument för?

Dessutom verkar det som om finns flera anledningar/argument som jag inte varit tydlig med.

För mig så är det märkligt att dom strävar efter att göra en konsol som mer och mer är som en PC. Dom lägger fram argument efter argument, men när man säger "PC har ju redan detta" så är det som ingen lyssnar eller undrar varför man är negativ.

Som luftman var inne på:

Sedan så är fördelen med konsol just att man skall slippa tänka på uppgraderingar och olika sorters hårdvaror. Att slippa tänka på att köpa nytt vartannat år. Att slippa tänka på massor med saker som skall passa ihop och bara spela. Detta glider dom ifrån allt mer, men samtidigt så säger dom att det inte är en PC. "För PC är ju inte lika bra."

I min drömvärld så skulle konsolerna försvinna. Istället skulle det finnas en branschstandard, kanske med en gemensam mjukvara som alla spel kördes igenom. Antingen i, men helst vid sidan av Windows som ett eget OS. Då skulle man slippa alla kassa konsolportar, alla kunde uppgradera som dom ville, alla utvecklare visste vad dom skulle optimera deras spel och drivrutiner till osv osv. Det kommer tyvärr aldrig inträffa...

Avslutningsvis en fråga:

Om nu enkelheten med konsoler försvinner och man nu "måste" uppgradera vartannat år, oavsett om man har PC eller konsol - väljer man då PC och kan göra vad man vill med den, eller konsol där man är begränsad och kan göra det som tillverkaren har bestämt att man får göra och inget annat?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Som många andra sagt innan, så håller jag med om att det isåfall mer eller mindre blir en PC om man kan uppgradera innehållet i maskineriet. Det sköna med att just använda sig utav en konsoll är att man slipper tänka på att uppgradera.

Medlem

"konsol där du kan uppgradera grafikkortet och lägga till mer minne – hur låter det?" Dyrt som som fan

Medlem

Rent historiskt har man fått väldigt mycket hårdvara för pengarna när man köpt xbox. Maskinerna har vart ganska bra subventionerade. Jag tror de tänker göra en lightmaskin med fokus på lättdrivna titlar (casual/indie) med live arcade som huvudmarknad. Sen kan man köpa till en upgradering (eller köpa färdig bundle) med ordentlig prestanda för de som ska köra tyngre titlar.

Jag tror att microsoft tänker sig nästa gen xbox som lite mer än en spelmaskin. En mediamaskin för vardagsrummet som går att sälja till människor utan spelintresse. Målet är självklart att sälja musik och film över live arcade.

Medlem
Skrivet av conthox:

I min drömvärld så skulle konsolerna försvinna. Istället skulle det finnas en branschstandard, kanske med en gemensam mjukvara som alla spel kördes igenom. Antingen i, men helst vid sidan av Windows som ett eget OS. Då skulle man slippa alla kassa konsolportar, alla kunde uppgradera som dom ville, alla utvecklare visste vad dom skulle optimera deras spel och drivrutiner till osv osv. Det kommer tyvärr aldrig inträffa...

Håller med, en standard vore grymt, men det känns tyvärr som en avlägsen utopi. Konsolerna kommer nog att finnas kvar ett bra tag till, det är just därför jag ser stora fördelar för oss PC-spelare med en konsol som skulle gå att uppgradera.

Det är fortfarande inte optimalt på något sätt, men till skillnad från idag där det görs portningar på spel gjorda för 7-8 år gammal teknik och hårdvara så kanske det istället kommer att innebära portningar på max 3 år gammal hårdvara. Rätt stor skillnad på prestanda och grafik när man tänker efter.

Skrivet av conthox:

Om nu enkelheten med konsoler försvinner och man nu "måste" uppgradera vartannat år, oavsett om man har PC eller konsol - väljer man då PC och kan göra vad man vill med den, eller konsol där man är begränsad och kan göra det som tillverkaren har bestämt att man får göra och inget annat?

Eftersom målgruppen för konsoler är folk som gillar en enkel låda som man "bara pluggar in" i tv:n så kommer nog uppgraderingsmöjligheterna vara rätt begränsade. Men en next gen-konsol med stöd för någon form av uppgradering skulle jag ändå se som riktigt positivt. Det blir aldrig samma som en PC med full frihet, men det skulle ändå kunna bli ett klart lyft mot tidigare, för både konsolfolket och oss PC-spelare.

Medlem

Det är en ansökan inte ett patent!

Medlem

Idiotiskt, då försvinner halva iden med en konsoll.

Medlem

Sen säljer MS pissdyra komponenter likt hårddisken till 360

Medlem

Så roligt att läsa de flesta kommentater här. Som om det vore en ny grej. Liknande saker skedde både på 80- och 90-talet och det var inte så mycket till ramaskri då.

Medlem
Skrivet av conthox:

De har inte slagit dig att "negativa tolkningar" är just argument emot, precis som positiva "tolkningar" och åsikter är argument för?

Dessutom verkar det som om finns flera anledningar/argument som jag inte varit tydlig med.

För mig så är det märkligt att dom strävar efter att göra en konsol som mer och mer är som en PC. Dom lägger fram argument efter argument, men när man säger "PC har ju redan detta" så är det som ingen lyssnar eller undrar varför man är negativ.

Kalla mig slaktaren, för här styckas det vilt. Håller med om mycket du skrev eller säger iaf att vi är inna på samma spår, lämnar det därför utan avseende.
Jag menade negativa tolkningar som "oavsett om detta sker eller ej så är det kört", mer domedagsprofetia än argument och en högst personlig tolkning, varken fakta eller argument. PC har också många skillnader/svagheter jämfört med en "evolutionär konsol". Tillbehör som medför nya (PC lika) funktione rpå konsol är inte nytt, minneskort, rumble pack, CD-läsare, extra minne, de har testats förut utan att någon dött. Konsoler är fortfarande "köp och spela" maskiner, medan Pc är mycket me rpå gott och ont.

Skrivet av conthox:

Som luftman var inne på:

Sedan så är fördelen med konsol just att man skall slippa tänka på uppgraderingar och olika sorters hårdvaror. Att slippa tänka på att köpa nytt vartannat år. Att slippa tänka på massor med saker som skall passa ihop och bara spela. Detta glider dom ifrån allt mer, men samtidigt så säger dom att det inte är en PC. "För PC är ju inte lika bra."

I min drömvärld så skulle konsolerna försvinna. Istället skulle det finnas en branschstandard, kanske med en gemensam mjukvara som alla spel kördes igenom. Antingen i, men helst vid sidan av Windows som ett eget OS. Då skulle man slippa alla kassa konsolportar, alla kunde uppgradera som dom ville, alla utvecklare visste vad dom skulle optimera deras spel och drivrutiner till osv osv. Det kommer tyvärr aldrig inträffa...

Snarast Pc som måste försvinna i så fall, i alla fall som seriös spelplattform. Det du beskriver är en konsol, där får alla utvecklare optimera för just den hårdvaran och mjukvaran, därför ger konsolerna oöverträffad prestanda jämfört med samma hårdvara på PC. En konsol med utbytbar hårdvara kan bli just det, sen om det är ett av de nuvarande stora företagen, en Steambox eller en Android konsol är en annan fråga.
På konsol kan du fortfarande "bara köpa och spela", men detta ger möjligheten för de som vill och kan, att göra vissa valda uppgraderingar som gör deras konsoler bättre. Tveklöst blir det ett enkelt utbytbart system i IKEA stil eller som dagens 360, tryck på en knapp och byt hårddisk, eller för den delen kläm på extra Ram på toppen (bara för utvecklare atm) med samma enkla system. Du behöver inte kunna något om lödning, kabeldragning, spänning eller distanser, din mamma eller mormor kan klara av det om de vill.
Enklare än PC helt enkelt, och fortfarande helt frivilligt. De som inte vill spendera tid/pengar kan lira på originalkonsolen utan att lida, precis som man klarade sig utan Kinect/rumble pack/memory card. Vill du ha mer, kan du betala och få snyggare spel, kanske till och med högre fps i vissa spel, men fortfarande långt från PC.

Skrivet av conthox:

Avslutningsvis en fråga:

Om nu enkelheten med konsoler försvinner och man nu "måste" uppgradera vartannat år, oavsett om man har PC eller konsol - väljer man då PC och kan göra vad man vill med den, eller konsol där man är begränsad och kan göra det som tillverkaren har bestämt att man får göra och inget annat?

Väldigt dålig fråga imo, då enkelheten med konsol inte försvinner förrän det blir en PC. Du kan fortfarande inte få virus, tvingas formatera din konsol, stöta på elaka 3e parts program, ha inkompatibel mjuk/hårdvara, plågas av DRM som stör, ha en stor, tung, dyr, energislukande klump (iaf 2 är alltid sanna).
Konsolen kan du om du vill uppgradera, om du har pengar och "kunskap" (svensson nivå), men också låta bli och spela alla spel utan problem. Eller så lägger du ut 4-6 ggr mer på en PC, en som du dessutom måste uppgradera med ny hårdvara inom några år, en där du ska sköta OS och alla andra program, där du plågas av DRM och till och med får lagg i SP spel, eller inte ens får spela (error 37 m.fl.).

Frågan är snarast: Vill du köpa en billig konsol som du kan spela alla AA/AAA spel som kommer inom 5-7 år helt utan problem eller huvudvärk, som du lätt kan bära under armen om du skulel över till polaren?
Vill du ha möjligheten att på ett enkelt och förhållandevis billigt sätt uppgradera den konsolen så att du kan spela spel i högre upplösning etc. när den börjar bli gammal?
Vill du ha en PC, där du får bäst prestanda och kan göra mest, men till det tveklöst högsta priset, en som kräver skötsel av såväl mjukvara som hårdvara och dugliga kunskaper?
Varför välja, jag tar allt

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Jag menade negativa tolkningar som "oavsett om detta sker eller ej så är det kört", mer domedagsprofetia än argument och en högst personlig tolkning, varken fakta eller argument.

"oavsett om detta sker eller ej" - Men man vet ju inte hur det kommer att gå, därför blir ju allt man pratar om nu spekulationer och givetsvis skall man kunna komma med både positiva och negativa spekuleringar.

Nu känner jag att denna diskussionen mer och mer börjar bli en PC vs Konsol-diskussion, vilket inte var min avsikt. Här kommer därför två olika svar som kan läsas oberoende av varandra, eller om ni vill läsa båda två, gör som ni vill

Kort svar a.k.a. TLDR
Både PC och konsol har fördelar och nackdelar som man måste väga mot varandra. Vilka för- respektive nackdelar som väger tyngst är en högst personlig bedömning. Min kommentar angående den nya konsolen/konsoltypen var bara att om detta genomförs, så kommer skillnaden mellan konsoler och PC att minska, vilket leder till att anledningarna till att köpa konsol resp PC kanske inte är lika tydliga längre. Vilken sida (PC/konsol) som kommer vinna på detta är inte så tydligt, det lär vi väl få se med tiden.

Långt svar

Skrivet av Grumbledock:

PC har också många skillnader/svagheter jämfört med en "evolutionär konsol". [...] Konsoler är fortfarande "köp och spela" maskiner, medan Pc är mycket me rpå gott och ont.

Jag har inte påstått något annat - båda plattformarna är på gott och ont. Jag jämförde de olika för- och nackdelar och kom bara fram till, vilket är min åsikt, att om konsolen närmar sig PCn mer än vad den har gjort så kommer de fördelar som det finns med att ha en fullfjädrad PC väga upp de få argument/fördelar som en konsol har.

För den som köper en dator med förinstallerat OS är det i princip också "köpa och spela" då det allt som oftast fungerar, bara att man kanske inte kan spela på högsta inställningarna. Nu för tiden måste man ibland installera på konsol med för att spela, så där är det ingen skillnad.

Skrivet av Grumbledock:

Snarast Pc som måste försvinna i så fall, i alla fall som seriös spelplattform. Det du beskriver är en konsol, där får alla utvecklare optimera för just den hårdvaran och mjukvaran, därför ger konsolerna oöverträffad prestanda jämfört med samma hårdvara på PC.

Nej, den väsentliga skillnaden är att en PC kommer att kunna användas till massor med andra saker också. En konsol är en konsol . Dessutom så skrev jag inte att spelutvecklarna skall anpassa efter en viss hårdvara, jag sa att utvecklarna kan anpassa efter samma mjukvarugränssnitt. Det betyder att tillverkare av t ex ljud- och grafikkort har ett enda gränssnitt att utveckla sina drivrutiner till. Sedan så har man fortfarande samma stora utbud av hård- och mjukvara att välja mellan som tidigare.

Skrivet av Grumbledock:

Du behöver inte kunna något om lödning, kabeldragning, spänning eller distanser, din mamma eller mormor kan klara av det om de vill.

Så vitt jag vet så har jag aldrig behövt varken löda eller tänka på spänning och jag är tveksam till att andelen mor- eller farföräldrar som spelar konsoler är speciellt stor.... men jag antar att det var mest skrivet på skoj (?).

Skrivet av Grumbledock:

enkelheten med konsol inte försvinner förrän det blir en PC. Du kan fortfarande inte få virus, tvingas formatera din konsol, stöta på elaka 3e parts program, ha inkompatibel mjuk/hårdvara, plågas av DRM som stör, ha en stor, tung, dyr, energislukande klump (iaf 2 är alltid sanna).

Lustigt att du skriver att jag är negativ och kommer med "personliga tolkningar" och sedan raddar upp en massa saker som kan vara fel men inte alltid är det...

Sedan så är konsol långt ifrån perfekt också: RROD, buggiga spel som måste patchas vid release, strömadaptar som tar eld, kortslutningar, ventilation som inte fungerar och gör konsolen mycket varm osv osv. Visst, en del av dom har rättats till efter ett par tillverkningsserier, men det är långt ifrån felfritt. Sedan så är buggiga spel fortfarande ett problem.

Skrivet av Grumbledock:

Frågan är snarast: Vill du köpa en billig konsol som du kan spela alla AA/AAA spel som kommer inom 5-7 år helt utan problem eller huvudvärk. Vill du ha möjligheten att på ett enkelt och förhållandevis billigt sätt uppgradera den konsolen så att du kan spela spel i högre upplösning etc.

Se det som såhär: spela alla spel som kommer inom 5-7 år med samma grafikkvalitet, samma motor, samma fysiska egenskaper osv - eller spela nyare spel med bättre grafisk kvalitet, annan motor och så vidare?

Sedan så är det inte sagt något om prislappen än, inte heller prestandaskillnaden mellan grundkonsolen och de kommande uppgraderingarna. Så huruvida det kommer vara billigare att uppgradera den nya konsolen eller ej vet vi inte i dagsläget.

Skrivet av Grumbledock:

Vill du ha en PC, där du får bäst prestanda och kan göra mest, men till det tveklöst högsta priset, en som kräver skötsel av såväl mjukvara som hårdvara och dugliga kunskaper?

Det är alltid tre faktorer som måste räknas med: bekvämlighet, prestanda och användbarhet. Det som har råd och vill göra allt, betalar någon att fixa datorn så att den fungerar utan problem. Den som vill och kan men inte har råd, fixar det själv. Den som inte har råd och inte kan, well, där är det inte så mycket att göra.

En sak som en del glömmer

Priset på spelen.

Spelen kostar i genomsnitt ett par hundralappar mer än vad spelen till PC gör. Om du köper 5 spel per år, vilket inte är så jättemycket, så blir det på två år 2000 kr. Det är två tusen kronor som PC-spelare kan lägga på uppgraderingar, tillbehör, eller fler spel att spela.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Nej, den väsentliga skillnaden är att en PC kommer att kunna användas till massor med andra saker också. En konsol är en konsol . Dessutom så skrev jag inte att spelutvecklarna skall anpassa efter en viss hårdvara, jag sa att utvecklarna kan anpassa efter samma mjukvarugränssnitt. Det betyder att tillverkare av t ex ljud- och grafikkort har ett enda gränssnitt att utveckla sina drivrutiner till. Sedan så har man fortfarande samma stora utbud av hård- och mjukvara att välja mellan som tidigare.

JAsså, så du talar om ex. Direct X? vilket är precis vad du beskriver? eller kanske Open GL, också precis samma sak och har funnits på PC i många år nu vill jag minnas?
Direct X är ju till och med på väg till mobiler, och ligger som grunder för 360ns goda kompatibilitet med PC spel och vice versa. Det finns redan standards, problemet på PC fronten är samma som på Android marknaden, fragmenteringen. Miljontals olika hårdvaror med olika komponenter som ska samverka, och en klar majoritet med sämre prestanda/budget istället för high end.

Skrivet av conthox:

Så vitt jag vet så har jag aldrig behövt varken löda eller tänka på spänning och jag är tveksam till att andelen mor- eller farföräldrar som spelar konsoler är speciellt stor.... men jag antar att det var mest skrivet på skoj (?).

Ska du få ut max av din dator så krävs nog lite ellära för att fixa öbverklockningen, men korrekt så var inlägget mest menat som ett skämt/medveten överdrift. Dock ska väl poängteras att Wii haft stora framgångar med att få just far/morföräldrar, vuxna och pensionärer att börja spela

Skrivet av conthox:

Lustigt att du skriver att jag är negativ och kommer med "personliga tolkningar" och sedan raddar upp en massa saker som kan vara fel men inte alltid är det...

Sedan så är konsol långt ifrån perfekt också: RROD, buggiga spel som måste patchas vid release, strömadaptar som tar eld, kortslutningar, ventilation som inte fungerar och gör konsolen mycket varm osv osv. Visst, en del av dom har rättats till efter ett par tillverkningsserier, men det är långt ifrån felfritt. Sedan så är buggiga spel fortfarande ett problem.

Saker som kan vara fel, saker som i någon mängd drabbar alla. Jämför andelen som formaterat sitt windows med andelen som gjort system restore på konsol, jämför andelen som lämnat in en PC på support/bett om hjälp med konsoldito. Mycket beror på undermåliga budgetprodukter (Ace of Sweden) men generellt sett så får du jobba mer med en PC än en konsol (retursiffror på Wii?), och om din konsol mot förmodan skulle krångla har du 3-5 års garanti på den. Ofta får du den dessutom utbytt till nyare modell för att slippa framtida problem, det helt utan kostnad eller felsökning. Dock ska tilläggas att konsoler inte heller är felfria, RROD för 360, YLOD för Ps3 etc.

Skrivet av conthox:

Se det som såhär: spela alla spel som kommer inom 5-7 år med samma grafikkvalitet, samma motor, samma fysiska egenskaper osv - eller spela nyare spel med bättre grafisk kvalitet, annan motor och så vidare?

Sedan så är det inte sagt något om prislappen än, inte heller prestandaskillnaden mellan grundkonsolen och de kommande uppgraderingarna. Så huruvida det kommer vara billigare att uppgradera den nya konsolen eller ej vet vi inte i dagsläget.

Senast jag kollade så körde alla konsolspel exakt samma motor som PC dito, både för fysik och grafik. Enda funktionerna du "missar" på konsol är nVidia exklusiva saker, som ändå ca 50% av PC marknaden eller mer går utan. Sen vore det ren idioti att påstå att konsolspel skulle ha samma fysik eller grafik under en generation, men det kan jag väl ändå inte tro du menar?
Gears of War är eller Halo är lysande bevis på motsatsen, att rejäl utveckling kan ske trots samma hårdvara.
Dock kan man ju snabbt inse att en konsol med små uppgraderingar skulle kunna prestera långt bättre och tveklöst kunna erbjuda lika mycket som PC, om än inte på samma grafiska villkor (samma spel utan nedskalning) om man fick uppgradera den lite. Anledningen att jag tror att uppgraderingarna skulle vara "prisvärda" är att konsoler brukar säljas med förlust, och att konsolspelare inte lägger ut lika mycket på hårdvara som Pc dito, ett maxxat grafikkort för 5k skulle aldrig sälja till konsol. Priserna måste anpassas för marknaden helt enkelt, billigt är det nog aldrig men knappast dyrt heller, det skulle aldrig sälja.

Skrivet av conthox:

En sak som en del glömmer

Priset på spelen.

Spelen kostar i genomsnitt ett par hundralappar mer än vad spelen till PC gör. Om du köper 5 spel per år, vilket inte är så jättemycket, så blir det på två år 2000 kr. Det är två tusen kronor som PC-spelare kan lägga på uppgraderingar, tillbehör, eller fler spel att spela.

Tycks vara en sak som Pc spelare gärna glömmer/förtränger den grymma begagnatmarknaden för konsolspel, som till skillnad från på PC fungerar utmärkt. Ett spel du köper på release kan du få 300-500kr för när du säljer det inom en månad eller två, vänta längre och du får iaf 50-100kr, vilket motsvarar skillnaden i inköpspris. Du kan importera konsolspel från England där de kostar som svenska PC dito, och sälja "begagnat" med förtjänst, köp nya för 300-380kr, byt in/sälj för 400-600kr.
Som konsolspelare har du alltid pengar över, behöver du mer kan du bara byta in gamla spel/spel du är less på och köpa nya, utan att det kostar dig något. Lägg till vad du sparar in på windows-licens, hårdvara etc. det blir en enkel matematik.
Sedan jag började köpa spel från England, och tack vare möjligheten att sälja begagnade spel, har jag inte gått minus på ett spelinköp på många år. Är man smart och väntar en månad eller två efter release, får du spelen för halva priset dessutom ^^
(nu börjar det nästan bli jobbigt med allt citerande, lol)

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

JAsså, så du talar om ex. Direct X?

Nej, det var det inte. Jag tror du missade den delen jag skrev ovan om att det helst skulle ligga som ett egen OS, separerat från windows. (Så att man kunde dual-boota, eller starta det från windows och windows stängdes ned och vice versa.) Att lägga gränssnittet inne i windows, som en typ av emulator, var bara ett mindre bra andrahandsval om det första inte gick.

Skrivet av Grumbledock:

Ska du få ut max av din dator så krävs nog lite ellära för att fixa öbverklockningen, men korrekt så var inlägget mest menat som ett skämt/medveten överdrift. Dock ska väl poängteras att Wii haft stora framgångar med att få just far/morföräldrar, vuxna och pensionärer att börja spela

Om man skall gå till extremen så gäller väl samma sak med konsol. Jag är alldeles säker att en kunnig och händig person kan mixtra med hårdvaran och pressa ur extra prestanda ur en konsol också. (Fast undrar om det skulle göra samma skillnad, då mjukvaran i konsolen är gjord för det tak som konsolhårdvaran sätter.)

Skrivet av Grumbledock:

Saker som kan vara fel, saker som i någon mängd drabbar alla. Jämför andelen som formaterat sitt windows med andelen som gjort system restore på konsol, jämför andelen som lämnat in en PC på support/bett om hjälp med konsoldito. generellt sett så får du jobba mer med en PC än en konsol

Det beror lite på, konsolanvändare är ju i princip samma sorts människor, medans det finns flera olika sorters datorspelare. En del som har PC spelar bara, en del installerar mods, en del gör egna mods (både mjukvara och hårdvara), en del överklockar osv osv. Ju mer man använder datorn till, destå större är risken för att man för eller senare behöver göra en ominstallation av windows. För den som bara spelar och håller sig till standardversionerna instalerar inte om speciellt mycket. Den som däremot trixar mycket med datorn och ändrar om väldigt mycket, ja, då är sannolikheten för att allt trixande gör att han får göra en ominstallation hyffsat snart.

Skrivet av Grumbledock:

om din konsol mot förmodan skulle krångla har du 3-5 års garanti på den. Ofta får du den dessutom utbytt till nyare modell för att slippa framtida problem

Det finns garanti på PC-delar också, garantins längd varierar dock mellan tillverkare. Sedan om man får en exakt likadan eller inte beror mycket på vilken sorts del det är och var man köpt den. En del återförsäljare är snåla och ger bara samma modell tillbaka, men en del som är mer service minded ger en nyare modell.

Skrivet av Grumbledock:

Senast jag kollade så körde alla konsolspel exakt samma motor som PC dito, både för fysik och grafik.

Nja, detta gäller väl de spel som släppts till fler plattformar och som har utvecklats från samma grund? Det finns titlar som släppts till fler, fast har olika utvecklare. Sedan så är det inte alla titlar som släpps till flera/alla plattformar.

Skrivet av Grumbledock:

Sen vore det ren idioti att påstå att konsolspel skulle ha samma fysik eller grafik under en generation, men det kan jag väl ändå inte tro du menar?

Klart att spelen utvecklas under en konsolgeneration också, men utvecklingen av den är fortfarande begränsad av de ramar som hårdvaran satt upp.

Skrivet av Grumbledock:

Dock kan man ju snabbt inse att en konsol med små uppgraderingar skulle kunna prestera långt bättre och tveklöst kunna erbjuda lika mycket som PC, om än inte på samma grafiska villkor

Uhm. Ursäkta, men är det inte en av de saker som jag hela tiden har sagt? Alltså, att spelen i sig förvisso kan vara kul och spela och mäta sig rent underhållingsmässigt, men för att spelen skall rulla på så sätter hårdvaran ett tak rent prestandamässigt som påverkar spelen totalt sätt.

Det totala prestandataken påverkar flera saker:

En sak är grafiken, en annan sak är t ex hur stora världar det kan vara och som man sömlöst kan röra sig i (inte bara utan laddningsskärmar, utan även att inte behöva byta skiva).

En annan sak är påbyggnadsbarheten (att t ex en expansion lägger till nya områden eller fler karaktärer/fordon/vapen/eller andra saker). Ju fler större spelet är, destå mer av det andra måste man dra ned på för att allt skall få plats och drivas av den begränsade hårdvaran.

Denna begränsning kommer inte att ändras förrän nästa generation konsoler, i och med att man måste garantera att alla som har köpt en konsol i den generationen skall kunna spela spelet.

Att kunna erbjuda spel med extra tillägg och t ex ett texturpack till de som har en uppgraderad konsol kan man bara göra om man har plats till övers för det. Detta kanske kommer bli ett mindre problem framöver(?).

Skrivet av Grumbledock:

Anledningen att jag tror att uppgraderingarna skulle vara "prisvärda" är att konsoler brukar säljas med förlust, och att konsolspelare inte lägger ut lika mycket på hårdvara som Pc dito, ett maxxat grafikkort för 5k skulle aldrig sälja till konsol. Priserna måste anpassas för marknaden helt enkelt, billigt är det nog aldrig men knappast dyrt heller, det skulle aldrig sälja.

Det är sant, konsolpriserna brukar pressas, men att spelen är dyrare gör att det inte betyder så mycket i längden, se svaret nedan.

Skrivet av Grumbledock:

Tycks vara en sak som Pc spelare gärna glömmer/förtränger den grymma begagnatmarknaden för konsolspel. Ett spel du köper på release kan du få 300-500kr för när du säljer det inom en månad eller två, vänta längre och du får iaf 50-100kr, vilket motsvarar skillnaden i inköpspris. Är man smart och väntar en månad eller två efter release, får du spelen för halva priset dessutom ^^

En anledning till de höga begagnatpriserna just de höga nypriserna.

Och jag vet inte hur mycket man spar på att köpa ett spel för 600 och sälja det för 400 (konsol) gentemot att köpa ett spel för 400 och sälja det för 200 (PC). Det blir en värdeminskning på 200 kr ändå.

Sedan så är det lite ironiskt att du man enligt dig kan få så mycket för ett begangnat spel, men att du samtidigt skriver att man kan få ett nytt spel för halva priset om man väntar ett par månader.

Jag menar: Om man köper ett spel vid release så köper man ju uteslutande ett nytt spel och om man köper ett spel ett par månader efter release - varför köpa ett begagnat spel om man kan få samma spel helt nytt för samma pris?

Sedan så är det långt ifrån alla som säljer sina spel. Visst, det fungerar om man spelar ett spel, tröttnar på det och sedan säljer det hyffsat snabbt.

Det beror också på omspelbarheten - kan man spela om ett spel flera gånger eller är det bara en, två gånger och sedan upp på hyllan/sälja?

På PC är omspelbarheten tack vare t ex moddar mycket större. Man kan därmed spela samma spel om igen och få en annan upplevelse.

Skrivet av Grumbledock:

(nu börjar det nästan bli jobbigt med allt citerande, lol)

Men det är trevligt att diskutera med en vänlig och seriös person som du

// edit: Stavning


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Knep för att göra ingångspriset lägre, kanske?
Man skickar med något för mindre nogräknade och i princip alla behöver uppgradera.

Stora frågan är om det finns 3e-parts leverantörer till denna hårdvara eller om interface är icke-standard och bara MS?

En finess med konsoll är ju att utvecklarna kört på samma hårdvara och minimalt med problem. Det argumentet försvinner ju med skalbarheten.

123
Skriv svar