Ouya-utvecklarna söker efter ytterligare finansiering

Robot
Ouya-utvecklarna söker efter ytterligare finansiering

Trots att den nya Android-konsolen redan efter några dagar har fått mer än fem gånger det begärda beloppet på Kickstarter söker utvecklarna mer pengar från andra ställen.

#microsoft, #sony


Medlem
Ouya-utvecklarna söker efter ytterligare finansiering

Getting greedy?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Getting greedy?

Eller kanske försöker skapa en bättre produkt?


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Kommer nog bli som Dreamcast, hamnar bakom giganterna och sakta försvinner.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Tegra 3, som är chippet som Oyua använder, är ju snäppet sämre på grafik än vad A5X som sitter i iPhone är. Det är lite oroväckande att backers förväntar sig Arma 2/DayZ, Battlefield och liknande spel till konsolen. Dessa förväntningar, som är allt för höga i mitt tycke, kommer antagligen göra att OYUA floppar.

Inaktiv

Är det inte fel väg att gå? Att behöva "tigga" sig åt pengar för att kunna utveckla en produkt som kanske inte ens lyckas?

Skulle inte förvåna mig om Apple snart startar en insamling för Iphone 5. Lär väl punga in några miljarder bara.

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av 73mpl4R:

Getting greedy?

Eller kanske försöker skapa en bättre produkt?

Det hoppas vi!

Medlem

"Fem miljoner dollar må låta mycket, men det är bara en droppe i havet i jämförelse med giganterna Microsoft och Sony. Bekräftelsen från Kickstarter är därför viktigt för att få ihop en stor summa pengar, säger Julie Uhrman."

No shit Sherlock *facepalm*
Det är väl troligen därför som dom inte går via Kickstarter när dom ska göra något.

Fan hade faktiskt varit intressant att se hur lådan hade blivit.
Nu ser det ju bara ut som att dom vill ha löjligt mycket pengar till en glorifierad Android Mobil.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Är det inte fel väg att gå? Att behöva "tigga" sig åt pengar för att kunna utveckla en produkt som kanske inte ens lyckas?

Skulle inte förvåna mig om Apple snart startar en insamling för Iphone 5. Lär väl punga in några miljarder bara.

De flesta nystartade företag försöker väl få investerare eller sponsorer för att kunna få igång sin verksamhet. Knappast många företag som startar med 0 kronor på banken...

Medlem

Nu hoppas jag ju att det går bra för dem och att de levererar en en fin liten mackapär. Det jag finner olustigt är ju dock att om de nu lyckas med sin kickstarter, vilket de redan gjort ett par gånger om ifall nu inte mängder av folk drar sig ur, vad gör de med den kosingen ifall de nu inte får några mer pengar från andra håll ? Skickar ut ett Game Boy Colour till de som backat projektet ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv
Skrivet av Aevir:
Skrivet av showerguy:

Är det inte fel väg att gå? Att behöva "tigga" sig åt pengar för att kunna utveckla en produkt som kanske inte ens lyckas?

Skulle inte förvåna mig om Apple snart startar en insamling för Iphone 5. Lär väl punga in några miljarder bara.

De flesta nystartade företag försöker väl få investerare eller sponsorer för att kunna få igång sin verksamhet. Knappast många företag som startar med 0 kronor på banken...

Jo klart jag förstår att man behöver pengar och kapital för att starta upp något. Men i grund och botten så kan man lyckas även utan pengar. Kolla på Ikea. Startade i en liten verkstad och kolla nu då?

Känns mera som ett tiggande tycker jag!

phi
Medlem

Finns det någon kickstarternyhet som du showerguy inte gnäller om att kickstarter är dåligt och "tiggeri"? När ska du fatta vad kickstarter går ut på och hur det fungerar?

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Kommer nog bli som Dreamcast, hamnar bakom giganterna och sakta försvinner.

Mjo jag håller med... Man vet ju vilket "spel" dom större bolagen spelar. Och självklart så har de större bolagen enorma summor pengar att spendera.


signatur

"Danger gleams like sunshine to a brave man's eyes" - Euripides

Medlem

Jag hoppas denna ytterligare finansiering kommer ge människorna bakom Ouya möjlighet att göra konsolen bättre. För i dagens läge verkar konsolen kunna spela spel i klass med telefonspel. :/

Medlem
Skrivet av Siken:

Jag hoppas denna ytterligare finansiering kommer ge människorna bakom Ouya möjlighet att göra konsolen bättre. För i dagens läge verkar konsolen kunna spela spel i klass med telefonspel. :/

Inte i klass med telefonspel, den kör Android så de spel som kommer släppas till den i början kommer vara portar från mobilen

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Siken:

Jag hoppas denna ytterligare finansiering kommer ge människorna bakom Ouya möjlighet att göra konsolen bättre. För i dagens läge verkar konsolen kunna spela spel i klass med telefonspel. :/

Inte i klass med telefonspel, den kör Android så de spel som kommer släppas till den i början kommer vara portar från mobilen

Får hoppas den släpps också då. Verkar gå väldigt trögt för många kickstartare: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2407046,00.asp

Medlem

Förstår inte hur någon kan förvänta sig något annat än angry birds ouya edition till konsolen.. Den ska ju efter allt vara en förskönad android tablet hårdvarumässigt (av det man läst).
Så hoppas verkligen ingen drömmer om BF3 eller liknande.. BF1942 ska nog gå o klämma in på den med en fin liten portning till android.. Men inte mycket mer än så.

Medlem
Skrivet av Aevir:
Skrivet av showerguy:

Är det inte fel väg att gå? Att behöva "tigga" sig åt pengar för att kunna utveckla en produkt som kanske inte ens lyckas?

Skulle inte förvåna mig om Apple snart startar en insamling för Iphone 5. Lär väl punga in några miljarder bara.

De flesta nystartade företag försöker väl få investerare eller sponsorer för att kunna få igång sin verksamhet. Knappast många företag som startar med 0 kronor på banken...

Dock så är det en väsentlig skillnad mellan Kickstarter och Investering. En Investerare tar bara en kalkylerad risk och får alltid något i utbyte, en rejäl del av företagets aktier, dess lager/patent, prototyper eller vinst på försäljning.
Kickstarter är ren välgörenhet, du ger pengar till projekt utan att be om något tillbaka. Om Kickstarter ska liknas vid en investering, så ska Kickstartarna få minst sin investering tillbaka + ev. vinst eller liknande. Nu kan de i bästa fall få random föremål som Kickstartaren ger bort, till ett klart lägre värde.

Det vore ett klart mer intressant system, för då skulle de som investerade/kickstartade faktiskt få något att säga till om, och deras beslut skulle betyda minst lika mycket som utvecklarna (beroende på investering).
I värsta fall får du inget, i bästa fall pengarna tillbaka med ränta. Riktigt skickliga personer kan investera i rätt projekt och på så sätt bli utgivare i bästa EA/Activision/Valve stil, fast kanske satsa mer på att använda vinsten för att skapa fler bra spel, än kortsiktig profit.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Aevir:
Skrivet av showerguy:

Är det inte fel väg att gå? Att behöva "tigga" sig åt pengar för att kunna utveckla en produkt som kanske inte ens lyckas?

Skulle inte förvåna mig om Apple snart startar en insamling för Iphone 5. Lär väl punga in några miljarder bara.

De flesta nystartade företag försöker väl få investerare eller sponsorer för att kunna få igång sin verksamhet. Knappast många företag som startar med 0 kronor på banken...

Jo klart jag förstår att man behöver pengar och kapital för att starta upp något. Men i grund och botten så kan man lyckas även utan pengar. Kolla på Ikea. Startade i en liten verkstad och kolla nu då?

Känns mera som ett tiggande tycker jag!

Lite skillnad på att börja med att reparera bord & stolar och skapa en ny spelkonsol som ska konkurrera med Microsoft.

Medlem
Skrivet av bomiis:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Aevir:
Skrivet av showerguy:

Är det inte fel väg att gå? Att behöva "tigga" sig åt pengar för att kunna utveckla en produkt som kanske inte ens lyckas?

Skulle inte förvåna mig om Apple snart startar en insamling för Iphone 5. Lär väl punga in några miljarder bara.

De flesta nystartade företag försöker väl få investerare eller sponsorer för att kunna få igång sin verksamhet. Knappast många företag som startar med 0 kronor på banken...

Jo klart jag förstår att man behöver pengar och kapital för att starta upp något. Men i grund och botten så kan man lyckas även utan pengar. Kolla på Ikea. Startade i en liten verkstad och kolla nu då?

Känns mera som ett tiggande tycker jag!

Lite skillnad på att börja med att reparera bord & stolar och skapa en ny spelkonsol som ska konkurrera med Microsoft.

Speciellt eftersom det var 600 år sedan.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ni som ser detta som girighet eller funderingar på vart pengarna tar vägen om det går åt pipan, bör vara tysta.

Pengarna måste redovisas i vad och hur dom investeras i företaget.

Företagets ledning skriver även på grundliga kontrakt där pengarna i absolut värsta fall kan krävas tillbaka av kickstarter.

Skulle det sluta illa är dock chansen stor att pengarna försvinner i en konkurs.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Ni som ser detta som girighet eller funderingar på vart pengarna tar vägen om det går åt pipan, bör vara tysta.

Ja, åsiktsdiskriminering är vägen framåt, eller hur ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

dom har ju aldrig räknat med att kickstarter pengarna skulle räcka. utan dom använder ju intresset å pengarna från kickstarter för att bevisa för investerare att det finns ett stort intresse för maskinen å få dom intresserade i å backa upp projektet.

Medlem
Skrivet av swordy:

dom har ju aldrig räknat med att kickstarter pengarna skulle räcka. utan dom använder ju intresset å pengarna från kickstarter för att bevisa för investerare att det finns ett stort intresse för maskinen å få dom intresserade i å backa upp projektet.

Jag skulle gärna vilja läsa lite mer om det, vart har du läst det annat än deras senaste uttalande ?

Det enda jag hittar på deras kickstarter-sida är:

Skrivet av OUYA kickstarter:

All we need is you.

With your help, we need to:

Convert our prototype to production-ready models and get all the regulatory approvals (yeah, we need these to sell them)
Deliver developer kits (for early developers so we can have games on day one, though every console will include an SDK once we launch)
Place our first production orders (we are working with a manufacturing firm with lots of game hardware experience, but we need to know how many to make!)
Ideally, fund some initial game development (i.e., 1st-party games)

Det ger i alla fall mig intrycket att de har något snudd på färdigt som de behöver kosing för att göra klart och just där står det inget om att de behöver mer kosing från någon annan stans.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Kickstarter är ren välgörenhet, du ger pengar till projekt utan att be om något tillbaka. Om Kickstarter ska liknas vid en investering, så ska Kickstartarna få minst sin investering tillbaka + ev. vinst eller liknande. Nu kan de i bästa fall få random föremål som Kickstartaren ger bort, till ett klart lägre värde

Jag tror du har missat en väsentlig del av hur Kickstarter fungerar. Det är allt annat än välgörenhet. Det är inte Röda Korset direkt.(Undantaget endollarssteget som finns på vissa projekt, vet inte varför folk använder det)

När man backar en produkt på Kickstarter så förhandsbokar du produkten, och pengarna från förhandsbokningen går till att produkten blir verklighet.

Ingen backar ett Kickstarterprojekt utan att förvänta sig utlovad produkt i utbyte. Om man gör det borde man fan omyndigförklaras.

Edit: Sen får man ju skylla sig själv om man backar ett projekt som är helt orimligt, typ om någon skulle lova ett spel med dubbelt så bra grafik som Crysis och BF3 tillsammans och sätter tröskeln på $10,000. Då kan man ju ana att det är fuffens på g.

De projekt jag har backat är:
OUYA
Wasteland 2
Zpocalypse
Pebble E-Watch

Samtliga verkar do-able, det enda jag är osäker på är releasedatumet för Wasteland 2, då de kom upp i tillräckligt hög summa för att lova att gör spelvärlden större.

Pebble är ett etablerat företag som gjort en liknande produkt förut.

Zpocalypse hade en prototyp av spelet innan det blev fundat, så det är mest finputsning som gäller där.

OUYA har flera branchveteraner i ryggen. Och hårdvaran är ingen rocketscience. Så det mesta handlar om mjukvara och samarbeten med spelutvecklare.

Och det finaste är att samtliga är företag baserade i USA, så om de inte levererar så kommer någon/några STÄMMA SKITEN UR DEM.

Skrivet av swordy:

dom har ju aldrig räknat med att kickstarter pengarna skulle räcka. utan dom använder ju intresset å pengarna från kickstarter för att bevisa för investerare att det finns ett stort intresse för maskinen å få dom intresserade i å backa upp projektet.

Måste säga att det är ett intressant grepp att använda Kickstarter som slangbella för större investeringar. Tror nog att det kommer funka.

Skrivet av Parzec:
Skrivet av swordy:

dom har ju aldrig räknat med att kickstarter pengarna skulle räcka. utan dom använder ju intresset å pengarna från kickstarter för att bevisa för investerare att det finns ett stort intresse för maskinen å få dom intresserade i å backa upp projektet.

Jag skulle gärna vilja läsa lite mer om det, vart har du läst det annat än deras senaste uttalande ?
Det ger i alla fall mig intrycket att de har något snudd på färdigt som de behöver kosing för att göra klart och just där står det inget om att de behöver mer kosing från någon annan stans.

Det är ett ganska logiskt antagande om man adderar nyheten med texten du citerade.

Medlem
Skrivet av kabex:

Det är ett ganska logiskt antagande om man adderar nyheten med texten du citerade.

Jag tycker faktiskt inte att det är logiskt om man inte räknar med den här nyheten. I texten jag citerade står det ju att "allt vi behöver är eran hjälp att färdigställa" mer eller mindre. Var den här informationen tillgänglig när kickstarter'n började ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Låter sjukt konstigt att först komma med "vi behöver såhär mycket pengar för att göra detta spel" sen efter dom fått dessa pengar så skriver dom att dom behöver mer? kan ju förstå om dom skrev "vi kan göra bättre om vi får mer". Men låter som dom inte kan få något alls av det dom först ville ha.

Medlem
Skrivet av kabex:
Skrivet av Grumbledock:

Kickstarter är ren välgörenhet, du ger pengar till projekt utan att be om något tillbaka. Om Kickstarter ska liknas vid en investering, så ska Kickstartarna få minst sin investering tillbaka + ev. vinst eller liknande. Nu kan de i bästa fall få random föremål som Kickstartaren ger bort, till ett klart lägre värde

Jag tror du har missat en väsentlig del av hur Kickstarter fungerar. Det är allt annat än välgörenhet. Det är inte Röda Korset direkt.(Undantaget endollarssteget som finns på vissa projekt, vet inte varför folk använder det)

När man backar en produkt på Kickstarter så förhandsbokar du produkten, och pengarna från förhandsbokningen går till att produkten blir verklighet.

Ingen backar ett Kickstarterprojekt utan att förvänta sig utlovad produkt i utbyte. Om man gör det borde man fan omyndigförklaras.

Edit: Sen får man ju skylla sig själv om man backar ett projekt som är helt orimligt, typ om någon skulle lova ett spel med dubbelt så bra grafik som Crysis och BF3 tillsammans och sätter tröskeln på $10,000. Då kan man ju ana att det är fuffens på g.

De projekt jag har backat är:
OUYA
Wasteland 2
Zpocalypse
Pebble E-Watch

Samtliga verkar do-able, det enda jag är osäker på är releasedatumet för Wasteland 2, då de kom upp i tillräckligt hög summa för att lova att gör spelvärlden större.

Pebble är ett etablerat företag som gjort en liknande produkt förut.

Zpocalypse hade en prototyp av spelet innan det blev fundat, så det är mest finputsning som gäller där.

OUYA har flera branchveteraner i ryggen. Och hårdvaran är ingen rocketscience. Så det mesta handlar om mjukvara och samarbeten med spelutvecklare.

Och det finaste är att samtliga är företag baserade i USA, så om de inte levererar så kommer någon/några STÄMMA SKITEN UR DEM.

Skrivet av swordy:

dom har ju aldrig räknat med att kickstarter pengarna skulle räcka. utan dom använder ju intresset å pengarna från kickstarter för att bevisa för investerare att det finns ett stort intresse för maskinen å få dom intresserade i å backa upp projektet.

Måste säga att det är ett intressant grepp att använda Kickstarter som slangbella för större investeringar. Tror nog att det kommer funka.

Skrivet av Parzec:
Skrivet av swordy:

dom har ju aldrig räknat med att kickstarter pengarna skulle räcka. utan dom använder ju intresset å pengarna från kickstarter för att bevisa för investerare att det finns ett stort intresse för maskinen å få dom intresserade i å backa upp projektet.

Jag skulle gärna vilja läsa lite mer om det, vart har du läst det annat än deras senaste uttalande ?
Det ger i alla fall mig intrycket att de har något snudd på färdigt som de behöver kosing för att göra klart och just där står det inget om att de behöver mer kosing från någon annan stans.

Det är ett ganska logiskt antagande om man adderar nyheten med texten du citerade.

inte läst nånstans om att det faktist är så. tyckte det bara lät som ett logiskt steg för att försöka finansiera större projekt.

Medlem

ouya må använda tegra 3, fast den kommer fortfarande vara mkt bättre än i en mobil pga att den kan ha bättre kylning

Medlem
Skrivet av kabex:

Jag tror du har missat en väsentlig del av hur Kickstarter fungerar. Det är allt annat än välgörenhet. Det är inte Röda Korset direkt.(Undantaget endollarssteget som finns på vissa projekt, vet inte varför folk använder det)

När man backar en produkt på Kickstarter så förhandsbokar du produkten, och pengarna från förhandsbokningen går till att produkten blir verklighet.

Ingen backar ett Kickstarterprojekt utan att förvänta sig utlovad produkt i utbyte. Om man gör det borde man fan omyndigförklaras.

Edit: Sen får man ju skylla sig själv om man backar ett projekt som är helt orimligt, typ om någon skulle lova ett spel med dubbelt så bra grafik som Crysis och BF3 tillsammans och sätter tröskeln på $10,000. Då kan man ju ana att det är fuffens på g.

De projekt jag har backat är:
OUYA
Wasteland 2
Zpocalypse
Pebble E-Watch

Samtliga verkar do-able, det enda jag är osäker på är releasedatumet för Wasteland 2, då de kom upp i tillräckligt hög summa för att lova att gör spelvärlden större.

Pebble är ett etablerat företag som gjort en liknande produkt förut.

Zpocalypse hade en prototyp av spelet innan det blev fundat, så det är mest finputsning som gäller där.

OUYA har flera branchveteraner i ryggen. Och hårdvaran är ingen rocketscience. Så det mesta handlar om mjukvara och samarbeten med spelutvecklare.

Och det finaste är att samtliga är företag baserade i USA, så om de inte levererar så kommer någon/några STÄMMA SKITEN UR DEM.

Kanske inte välgörenhet, men långt från en riktig investering gjord av en investerare. I bästa fall får du produkten när den släpps (om), du får dock inte valuta för dina pengar då du inte får tillbaka någon vinst, inga aktier eller ens ett ekonomiskt värde vid en högre investering (ingame prylar räknas ej).
Om du blir blåst så blir du blåst, de flesta projekten har än så länge varit snabba på att dra in pengar, men väldigt sega på att börja producera/göra något för dem. Det jag menar främst är att du inte har någon säkerhet i längden, "utvecklingkostnader" kan "råka" äta upp allt, men framförallt att du inte får avkastning eller ens pengarna tillbaka i slutenden. Därför är det inte en fullvärdig investering, det är snarare välgörenhet då du ger bort pengar till okända och hoppas de gör något bra med dem (men mindre mellanhänder än röda korset, och klart mer egoistiska syften) ^^
Varken investering eller välgörenhet då, ett mellanting.

12
Skriv svar