CD Projekt: "Spelindustrin utnyttjar spelare"

Robot
CD Projekt: "Spelindustrin utnyttjar spelare"

Marcin Iwinski på CD Projekt Red tror att de företag som utnyttjar spelare genom att ta betalt för allting kommer få sota för det i längden. Karma is a bitch.

#cd-projekt, #the-witcher, #the-witcher-2-assassins-of-kings, #the-witcher-enhanced-edition


Medlem
CD Projekt: "Spelindustrin utnyttjar spelare"

Det känns onekligen som att det finns en viss respektlöshet från spelindustrin gentemot konsumenterna. Tacka vet jag CD Projekt med sin ryggrad av stål

Medlem

CD Projekt <3

Medlem

Jag som trodde att begreppet "good will" var helt dött numer.

Underbart att se att det fortfarande finns utvecklare med hjärta.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ja säga vad man vill men spelmarknaden var då betydligt bättre förr!
Modning, Demo, Dedikerade servrar, Ständigt patchande.
Det var en självklarhet!

EDIT: Av ren nyfikenhet då, vem i helvete kan ge minus åt den här kommentaren? Skulle vilja ha en förklaring!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

CD Projekt går från klarhet till klarhet.

WTB shares!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Valve och CDProjekt är utan tvekan mina favoritutvecklare.

Medlem

Detta är utan tveckan dem smartaste, vackraste och mina personliga favoriter i Spelutvecklings branschen och dem är inte blinda som "Electronic Money Greed" och "Give Us Ur Money Vision". Dem har ingen som helst kärlek för sina spel eller sina kunder !!! Skäms skäms skäms

CD Red Projekt är som änglarna i mörkret, dem gör det ljust när spelvärlden är som mörkast och man känner sig älskad av dem ! <3

Medlem
Skrivet av dotque:

Ja säga vad man vill men spelmarknaden var då betydligt bättre förr!
Modning, Demo, Dedikerade servrar, Ständigt patchande.
Det var en självklarhet!

Jag saknar verkligen Demo's, när man fick testa spelet se ifall man gillade det eller inte.. Så jävla älskvärt ! Sen support som varade länge och fixade spelet och gav spelarna gratis tillägg ifall man hade tur !

Medlem

Äntligen ett vettigt företag som talar mitt språk!!

Jag har snart utvecklat allergi mot DLC's med extra banor, kläder, frisyrer, vapen, gubbar eller till som till och med innehållet slutet till ett spel, speciellt om det ska kosta extra. Har gått till den grad att jag knappt vågar köpa spel längre där man från början vet att mängder av DLC's utlovas. Köper jag ett spel, vill jag helst ha ett helt spel, även om det är en fördel att buggfixar och liknande går smidigt att fixa.

Sen finns det ju DLCs som mer påminner om rejäla expansioner som nästan ger ett helt nytt spel, och det ska väl kosta fortfarande. Men annars så har denna DLC hets gått alldeles för långt nu.

Medlem

EA och Activision tar död på den spontana kreativiteten i branschen, allt grundas och bedöms efter hur mkt pengar det kan ge. Demos? Nej, då kanske folk inte köper själva spelet när hypen(lögnen) går förlorad, och när såg man en beta utan NDA senast på ett EA /Activision-lir? Tacka vet jag CD project och 2dawngames, den senare vars lir Ravaged har NDA-fri beta.

Medlem

Känns som det är nästan enbart är CD Project och Valve som inte är giriga.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ibland känns det som att industrijättarna kan göra vad dom vill och folk köper deras spel ändå.

Personligen så har det gått 1-2 år där jag inte längre köper vissa spel för att jag vet hur företagen bakom dessa spel behandlar mig och andra konsumenter.

Ibland känns det som en meningslös position att ta eftersom som sagt så känns det som att ingen annan bryr sig... men i dagsläget även om vissa spel säljer sjukt bra oavsett hur mycket DLC som man måste betala för eller hur mycket spelet säljer även om spelet inte är väldigt bra men har stor hype bakom sig... så måste dom förlora 5%-10% av potentiella köpare vid det här stadiet... (slumpmässigt nummer)

Om jag väljer att inte köpa vissa spel så måste säkert andra också göra det... och jag ser mer och mer prat om hur folk inte köper vissa spel för samma anledningar som jag inte vill köpa dom spelen.

så även om det är bara 5% av deras potentiella försäljning som lider utav det hela... så är det 5% som gladeligen hade köpt deras spel förr, innan man började bli såld en 75% färdig produkt.

Och dom bryr sig om den 5% som dom missar för jag tror det kommer endast växa i framtiden samtidigt som dom skyller allt på pirater.

Medlem
Skrivet av Digu21:
Skrivet av dotque:

Ja säga vad man vill men spelmarknaden var då betydligt bättre förr!
Modning, Demo, Dedikerade servrar, Ständigt patchande.
Det var en självklarhet!

Jag saknar verkligen Demo's, när man fick testa spelet se ifall man gillade det eller inte.. Så jävla älskvärt ! Sen support som varade länge och fixade spelet och gav spelarna gratis tillägg ifall man hade tur !

Ja! Det kändes verkligen som att utvecklarna brann för det de gjorde! Vilket jag tror många gör än idag men de förstår nog inte vad de gör när de säljer ut sig till de stora grabbarna


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Gott ryckte och respekt för sina spelare lönar sig i längden, vore inte helt fel om fler utvecklare och speciellt utgivare insåg det.

Medlem
Skrivet av Friberg:

Valve och CDProjekt är utan tvekan mina favoritutvecklare.

Glöm inte bort Mojang.

Medlem

det roligaste var att jag nyss l'ste artikeln/interjuven på gamasutra xD + ett blogginläg av en designer som hatar hur f2p tittlar växer pga man utväklar spel för att känna pengar och itne för att käna pengar med en rolig/bra prudukt.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Inaktiv

Jag hoppas verkligen att dom har rätt att "det är så det fungerar" och att vi får se likadan hantering av sina kunder med det kommande cyberpunkspelet!

CD projekt är väl en av de få som inte mjölkar på med alla former av DLC som finns numera? DLC kan vara bra men kan alldeles för ofta vara bortplockat från originalet.

Medlem
Skrivet av Typhor:

Det känns onekligen som att det finns en viss respektlöshet från spelindustrin gentemot konsumenterna.

Snarare konsumenterna som gång på gång uppvisar boskapsbeteende. Ingen tvingar dem att köpa skiten at gunpoint så att säga.

För att citera några rader ur 'Fear not of man' av Mos Def:

"Listen.. people be askin me all the time:
"Yo Mos, Where do you think Hip-Hop is goin?"
I tell em, "You know what's gonna happen with Hip-Hop?
Whatever's happening with us"
People talk about Hip-Hop like it's some giant livin in the hillside
comin down to visit the townspeople
We are Hip-Hop
Me, you, everybody, we ARE Hip-Hop
So Hip-Hop is goin where we goin
So the next time you ask yourself where Hip-Hop is goin
ask yourself.. where am I goin? How am I doin?
Til you get a clear idea

Byt ut hip-hop mot gameindustry(eller vafan det nu heter på anglosaxiska)

Medlem

Korrekturläs din artikel, Erlandsson. Första meningen är lite trasig.


signatur

Imperator

Medlem

För det företag som har ekonomiskt spelrum att satsa på good will tror jag det lönar sig stort i längden. Det finns titlar jag varit sugen på att köpa men låtit bli eftersom tidigare titlar från de utvecklarna aldrig fick den puts de behövde för att vara njutbara, ett par buggfixar hade räckt. Så finns det andra utvecklare vars alster jag alltid kollar närmare på oavsett om det är en genre jag normalt inte är förtjust i bara för att de brukar leverera kvalitet.

Se bara på Blizzard, de kan släppa i princip vad som helst och de skulle sälja ett par miljoner kopior bara för att det står Blizzard på produkten. (Förutom till de som känner sig brända av Diablo 3.) De har ju kommit dit eftersom de tagit hand om sina spel enormt bra med gratis patchar till exempel till Diablo 2 11 eller så år efter det släpptes.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av rockylin:

Sen finns det ju DLCs som mer påminner om rejäla expansioner som nästan ger ett helt nytt spel, och det ska väl kosta fortfarande. Men annars så har denna DLC hets gått alldeles för långt nu.

Håller med dig att det är för mycket DLC's som bara ger kanske 3 banor eller typ 5 nya vapen. Det är sån DLC som suger..

DLC är en förkortning på Downloadable Content och det har ingenting med storlek att göra. Men det verkar som det för stora spelföretag, att det är okej att skriva ett nytt namn istället för expansion och sen bara ge ut så lite som möjligt för ett så högt pris som kan lura folk att köpa det !

Jag tycker det ska vara mycket content som möjligt till ett så litet och rimligt pris som möjligt. Tänk er själva, en DLC som ger 10-15 nya banor och 20-30 nya vapen och kanske 3-4 nya gamemodes för 50-100kr.. Det är på ett ungefär hur mycket content, det behöver inte just vara banor, vapen och gamemodes. Men ni fattar principen ?

Det är önsketänkande och det tar längre tid att göra och varit mer riskfullt och det kostar mer för företagen. Men det är lite det som det handlar om, inga av dem stora företagen vågar lägga ut sådan content för ett sådant pris. Dem har pengarna och dem väljer att göra ett nytt spel för 600kr med samma content som i denna önske DLC'n.

Detta är vad jag tror och tycker !

-Digu21.

Medlem
Skrivet av morfin91:

det roligaste var att jag nyss l&#039;ste artikeln/interjuven på gamasutra xD + ett blogginläg av en designer som hatar hur f2p tittlar växer pga man utväklar spel för att känna pengar och itne för att käna pengar med en rolig/bra prudukt.

För i helvete, spell check innan postning kanske!?

Medlem

"Vad tror du, kommer hetsen att sälja saker vid sidan av slå tillbaka mot de utgivare som vill ge så lite som möjligt för så mycket som möjligt?" Absolut för det säger sig självt!
Vi får ju idag nästan färdiga spel och det som kommer som dlc är oftast redan färdigt material som ska kodas ihop. Oftast något som skulle varit med från början.

Men min uppfattning är att det är räknenissarna som står bakom detta och inte utvecklarna för många har bara att göra vad som sägs om de vill jobba kvar så det ska vara mest pengar för det lilla sedan kränger de resten av spelet som dlc.

Detta är skamligt och vad vi har idag. Själv har jag köpt 800 + spel genom åren och har som många tröttnat på dagens crap.
Vi får ju bara halvtaskiga portningar och nästan färdiga spel och vi vet ju också vad f2p egentligen betyder....


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Hubbe:
Skrivet av morfin91:

det roligaste var att jag nyss l&#039;ste artikeln/interjuven på gamasutra xD + ett blogginläg av en designer som hatar hur f2p tittlar växer pga man utväklar spel för att känna pengar och itne för att käna pengar med en rolig/bra prudukt.

För i helvete, spell check innan postning kanske!?

nopp det tänker jag inte bry mig om när jag skriver små inlägg på internet och chattar/smsar.
kan du inte förstå vad jag skriver utan att bli uppretad så kanske det hjälper att säga att jag har dysgrafi så jag ser ingen skilnad mellan rättstavat och felstavat meren en röd "linje" under texten. xD


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Skulle gärna se mer av sådant. Vem skulle inte? Tror dock att serier som CoD inte kommer sluta sälja pga av överprisade dlcs, folk är helt enkelt för beroende av serien för att bry sig.


signatur

Rwa?

Medlem

Köpte The Witcher 2 Asassins Of Kings Enchanced Edition nu på Steam rean, lätt en av de bästa köpen jag gjort

Medlem

wow redan kommit på de

Inaktiv

Nog för att jag älskar CD Projekt mer än de flesta av mina egna släktingar men jag kan inte låta bli att tänka att det här inte bara är någon slags blåögd idealism utan mer av riktigt väl genomtänkt PR.
Inget fel med PR men frågan är ju lite i vilket tillstånd spelindustrin skulle befinna sig i om alla utvecklare och utgivare tänkte och agerade på samma sätt som CPR?

Jag har inget svar på det men frågan i sig är intressant.

Medlem

Förstår inte problemet. Att bolag är idioter har aldrig stört mig. Det finns ju oändligt med alternativ där ute.

http://en.wikipedia.org/wiki/Free_market

12
Skriv svar