Den trasiga Fez-uppdateringen tillbaka på nätet

Robot
Den trasiga Fez-uppdateringen tillbaka på nätet

Utvecklarna menar på att spelet fixar till buggar och trassel för fler än 99 procent av alla spelare, och beklagar att en minoritet får korrupta sparfiler. Varför? Jo, Microsoft kräver tiotusentals dollar för att certifiera uppdateringar.

#fez, #polytron


Medlem
Den trasiga Fez-uppdateringen tillbaka på nätet

Frågan är då varför de så gärna vill att spelet inte kommer på PS3/PC att de är villiga att betala MS för att göra det exklusivt. Hatar dem pengar?

Medlem

Dock ska man kunna åtgärda kritiska problem i hotfix helt utan kostnad, går spelet ej att spela/korrumperar sparfiler ska man få göra en hotfix gratis även enligt MS.
Dock kanske utvecklarna hellre spenderar tid/pengar på annat än att serva de "fåtal" som drabbats?
De får ju hur som helst släppa 3 uppdateringar gratis (minst), har de redan gjort det?

Slutligen, nog tusan kan de betala för att ge sina kunder en fungerande produkt, det är ju det vi/de betalat för. Om det sen är dyrt för dem att patcha får de väl se till att göra bättre patcher eller fixa fler saker i varje patch.
Inte direkt spelarna som ska straffas för att utvecklarna är giriga/dåliga på att koda. Till och med Betheseda brukar ha råd att patcha, och deras spel brukar behöva många dyra patchar

"Till och med Betheseda brukar ha råd att patcha, och deras spel brukar behöva många dyra patchar "

Att jämföra en väldigt stor studio som har hundratals anställda med en liten indie studio med några fåtal personer låter lite dumt.

För bethesda så är inte 10 000 dollar mycket, men för en indie studio(helst en som är fast i microsoft träsket) så kan 10 000 dollar vara skillnaden mellan liv och död.

Medlem

Låter ju jävligt konstigt det hela!

Skrivet av Grumbledock:

Dock ska man kunna åtgärda kritiska problem i hotfix helt utan kostnad, går spelet ej att spela/korrumperar sparfiler ska man få göra en hotfix gratis även enligt MS.
Dock kanske utvecklarna hellre spenderar tid/pengar på annat än att serva de "fåtal" som drabbats?
De får ju hur som helst släppa 3 uppdateringar gratis (minst), har de redan gjort det?

Slutligen, nog tusan kan de betala för att ge sina kunder en fungerande produkt, det är ju det vi/de betalat för. Om det sen är dyrt för dem att patcha får de väl se till att göra bättre patcher eller fixa fler saker i varje patch.
Inte direkt spelarna som ska straffas för att utvecklarna är giriga/dåliga på att koda. Till och med Betheseda brukar ha råd att patcha, och deras spel brukar behöva många dyra patchar

Kan man få några källor på det du skriver? :s Lät ju som att du tog det ur tomma intet.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av dotque:

Kan man få några källor på det du skriver? :s Lät ju som att du tog det ur tomma intet.

Google is your frind
Om jag inte missminner mig har det till och med disskuterats på FZ tidigare, i annat fall kan jag meddela att infon iaf gällde i fjol när KAOS släppte Homefront då jag hade/har god kommunikation med medlemmarna av studion.
De sade att spel fick 3-5 gratis patchar av MS beroende på hur stora de var, 3 nya när de släppte DLC samt fritt antal "kritiska" uppdateringar. Dock kan villkoren vara annorlunda för ett Live arcade spel, det är sant, men faktum kvarstår att det är utvecklarna som kodat dåligt och får stå sitt kast, om de inte har "råd" att laga spelen ska de inte släppa dem trasiga.
Bara för att det gäller mjukvara och målgruppen är ungdomar behöver det inte betyda att konsumenterna saknar rättigheter och förlorat möjligheten att ställa krav på att produkten ska fungera tillfredsställande, om än månag nu för tiden gärna rullar över på rygg och accepterar trasiga spel, error 37 eller korrupta saves. Skulle du acceptera att windows med jämna mellanrum tog bort viktiga filer?
Att hela installationen slutade fungera under 2 veckors tid utan möjlighet att fixa det?
Varför ska du acceptera det när det gäller spel?
Dags att morska upp sig gamers, våga stå på er, det är trots allt våra pengar det handlar om.

Medlem

Nu snackar du om ett retail-spel som sålts i mer än 2 miljoner exemplar (Homefront). Inte ett Indie-spel på XBLA. MS är nog försiktigare med kod som ligger på hårddisken och inte en skiva som har mer säkerhet. Och naturligtvis anser MS att XBLA-spel har en mindre målgrupp och det ger mindre "revenue"

Inaktiv

Jag förstår verkligen inte Micro$.

Ta betalt för att spela online, det står inte ens själva för servrarna för 3'e parts spel som tex Dark Souls.

Samt vägrar låta utvecklarna uppdatera spelet är ju sjukt, skulle inte förvåna mig om GFWL hade exakt samma problem.

Medlem

Haha kom igen fez killar ni har haft typ 7 år på er med det här projektet spelet ska inte behöva patchas det ska vara klart vid det här laget, att skylla ifrån sig får er att bara se sämre ut.

Medlem

Ge ut spelet på lite andra format då - jag köper det gärna på PSN.

Jag fattar inte hur spelet kan vara Xbox-exklusivt om utvecklarna betalat pengar till Microsoft och inte tvärtom?

Vem fez?

Intressant beskrivning av felet och hur det inte bör åtgärdas. Vem hade kunnat tro att Microsoft vill ha pengar för att tillhandahålla en tjänst. The nerve of some people!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Fullt förståeligt, de har knappast något val.

Medlem
Citat:

Had FEZ been released on steam instead of XBLA, the game would have been fixed two weeks after release, at no cost to us. And if there was an issue with that patch, we could have fixed that right away too!

Nu började jag hoppas!


signatur

Xd

Medlem
Skrivet av Ducci:

Haha kom igen fez killar ni har haft typ 7 år på er med det här projektet spelet ska inte behöva patchas det ska vara klart vid det här laget, att skylla ifrån sig får er att bara se sämre ut.

? Vem är det som uppenbarligen gillar när spel inte fungerar eller behöver patchas iomed tummen ner. Finns det gamers som uppskattar trasiga save filer?

Medlem

Stötte inte på något trassel när jag spelade igenom spelet. =S Lighthouse-zonen var förövrigt en underbar plats att vistas på!

Medlem
Skrivet av Ducci:
Skrivet av Ducci:

Haha kom igen fez killar ni har haft typ 7 år på er med det här projektet spelet ska inte behöva patchas det ska vara klart vid det här laget, att skylla ifrån sig får er att bara se sämre ut.

? Vem är det som uppenbarligen gillar när spel inte fungerar eller behöver patchas iomed tummen ner. Finns det gamers som uppskattar trasiga save filer?

Vem vare som kasta!?!

Medlem
Skrivet av Deragorn:

Frågan är då varför de så gärna vill att spelet inte kommer på PS3/PC att de är villiga att betala MS för att göra det exklusivt. Hatar dem pengar?

interdasting question.
förmodligen dom har nåt speciell deal som microsoft agreeade till för indie exklusivitet, heller steam med deras krångel som indie än microsoft market tho.

Medlem

laddade ner den nyss och fick en anledning att lira det igen!
(fuskade ibland första rundan så kan köra en äkta playthrough nu)

Medlem
Skrivet av Deragorn:

Frågan är då varför de så gärna vill att spelet inte kommer på PS3/PC att de är villiga att betala MS för att göra det exklusivt. Hatar dem pengar?

Se på Indie Game: The Movie så förstår du att Phil Fish, om än väldigt kreativ som spelskapare är lite rubbad.


signatur

Xd

1
Skriv svar