Chassiköp - vad gäller nuförtiden?

Flakmonkey
Chassiköp - vad gäller nuförtiden?

Min stationära dator har självdött några gånger den senaste tiden då jag spelat spel. Det är inte heller några särskilt krävade spel jag lirar (just nu King's Bounty) och det känns därför lite olustigt. Använder jag den för annat (jobb, surf, etc) så är det emellertid aldrig några problem utan då kan den vara igång hur länge som helst och min spontana tanke är därför att det helt enkelt blir för varmt när den måste jobba lite hårdare.

Nu är det inte särskilt konstigt eftersom allt sitter i en liten liten låda med handtag som införskaffades då jag hade tankar om att det ju vore smidigt när man ska på LAN. Därför är det väldigt trångt därinne och inte har det blivit bättre med åren som gått. Jag går också i allmäna uppgraderingstankar eftersom det ju vore trevligt att kunna spela lite mer moderna spel på sin PC också och därför är jag inne på att köpa ett nytt chassi som åtminstone är någorlund framtidssäkert. Ska alltså inte uppgradera komponenterna just nu utan det får bli ett senare projekt som säkerligen kommer betas av pö om pö.

Så nu är det ett chassi jag vill ha och jag behöver hjälp. För en 10 år sedan hade jag haft järnkoll på vad som gällde men jag tror inte de kunskaperna hjälper mig så mycket nu. Behöver inte vara någon värstinglåda men ska ju gärna vara av någorlunda kvalitet och smidigt att jobba i. Kollade runt lite och hittade ett från Antec som verkade prisvärt på Webhallen. Inser ju att det inte är det bästa, men känner att det kanske kan fylla mina behov? Eller har ni några andra förslag?

#blogg

Medlem
Chassiköp - vad gäller nuförtiden?

Jag har byggt 3 datorer med det här chassit på senaste tiden och rätt sugen på det själv nu

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/140794-fractal_design...

Lätt att bygga i och hål för att dra kablarna bakom moderkortetsplåten. Även ljuddämpningsmaterial på framsidan och sidorna.

Flakmonkey

Tackar för tipset. Inte så farligt dyrt det heller så lägger till på listan över kandidater

Medlem

Jag använder Fractal Design R3 nu, och kan rekommendera det till skyarna. Estetiskt grymt (imo), och en riktigt bra balans mellan luftflöde och ljuddämpning. Gott om plats för expansion också, kan dock bli trångt om du ska ha SLI/Crossfire.

Medlem

Define R3 alla dagar. Svenskt också
Se till att det blir en av dem svarta modellerna bara, den vita är inte så fin.

Jag skulle vilja säga Cooler Master. De har många bra chassin till vettiga priser; men det är inget fel på Fractal heller. Antec var bra en gång i tiden, men de har blivit alldeles för plastiga för min smak.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fractal alla dagar i veckan! Har själv ett Fractal Design Core 3000, mina brödrar och kusiner har alla Fractal Design R2/R3 och bättre chassi får man leta efter!

Medlem

Skippa chassi byte. Det låter som om din dator har några år på nacken vilket betyder att den med största sannolikhet är skitig. Köp tryck luft på burk på webhallen samt ny kylpasta. Sen tar du helt enkelt och rengör datorn samt tar bort och lägger på ny pasta på både CPU & GPU. Billigare fix! Sen tycker jag du väntar med chassi köp tills du ska införskaffa en helt ny rigg.

Medlem

Jag gillar Antec's lådor. Min har ett helt gäng år på nacken nu men det här är väl senaste varianten. Det jag tycker bäst om är att nätagget har flyttats bort från moderkortet. I dyraste laget dock.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Jag gillar Antec's lådor. Min har ett helt gäng år på nacken nu men det här är väl senaste varianten. Det jag tycker bäst om är att nätagget har flyttats bort från moderkortet. I dyraste laget dock.

P280 är den nya modellen. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008698

P280 > Define R3 > P18*

Medlem
Skrivet av jesterhead:

P280 är den nya modellen. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008698

P280 > Define R3 > P18*

Ah, där ser man. Tack för rättelsen.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Här har du en recension på Fractal Design R4:
http://www.sweclockers.com/recension/15620-fractal-design-def...

Tycker själv FD R3/4 verkar vara prisvärda chassin. Har ett Antec P280 sedan i vintras och är mycket nöjd. Dammfiltren är helt fantastiska!

Tips: Om du köper via CDON ange kod SWEC1207 så får du 5% på datorkomponenter inkl chassi. Då kan du få ett P280 för 983kr inkl frakt samt rabatt på övriga komponenter om du ska uppgradera.

Flakmonkey

Har bokat ett Fractal Design R3 som ska hämtas nu efter jobbet. Verkar ju vara ett chassi som många tipsar om så tänkte att det var lika bra att köra på det. Så ikväll blir det att flytta delarna... Länge sen man gjorde något sånt så ska bli intressant

Tackar för all hjälp!

1
Skriv svar