Turning Torso

Medlem
Turning Torso

Tänkte visa er en fördel med att ha många megapixlar. Ni vet ju att jag inte är någon extrem förespråkare för detta tingest och skulle välja många andra tekniska finesser före just megapixlar. Men i vissa fall fyller det verkligen en användbar funktion och där kan inget annat i hela världen väga upp för megapixel-antalet.

Det handlar om att beskära bilder. Har du inte optik nog för att komma tillräckligt nära så har man ju alltid alternativet att i efterhand beskära en bild för att på så vis plocka ut en detalj. Jag ska visa er ett exempel på en bild jag tog i helgen.

Här är originalbilden. Tagen med en Canon 5DmkII samt Sigma 85/1.4 på bländare 8.

Här kommer en crop på 100%. Se så mycket detaljer det ändå finns, visst det har blivit en del synligt brus, men du har ändå detaljer så det räcker och blir över. Endast pyttelite skärpa är pålagt i Photoshop.

På det viset kan man hämta fler bilder ur en och samma originalbild. Jag gör ofta så när det kommer till bröllop t ex, plåtar lite vidare för att sedan kunna gå in och beskära ut det som är mest intressant. Båda mina kameror är tillräckligt bra för att jag ska kunna jobba så.

#blogg

Medlem
Turning Torso

Tror knappast jag kan uppnå samma resultat med min Nikon D5100 men jag blev fruktansvärt sugen på att ge mig ut och skjuta ett par tester!
Mycket schysst bild förövrigt!

Medlem

Blev sugen att svänga förbi Malmö nu faktiskt, väldigt trevlig stad sommarstad!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Blev sugen att svänga förbi Malmö nu faktiskt, väldigt trevlig stad sommarstad!

Akta dig för Kaoz-mannen! Hört att han råmar fritt runt i Malmö och skrämmer stackars norska journalister.

Medlem

sorry, den länken funkade inte

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av 73mpl4R:

Blev sugen att svänga förbi Malmö nu faktiskt, väldigt trevlig stad sommarstad!

http://static.pusha.se/image/1080_468_1000.jpg

Akta dig för Kaoz-mannen! Hört att han råmar fritt runt i Malmö och skrämmer stackars norska journalister.

Tur att jag inte är en norsk journalist då.

Medlem

Nu funkar den!

Medlem

Och angående bilden, snygg. Hur många megapixlar har din kamera?
Vad som är roligt med megapixlar är att en kamera kan ha hur många megapixlar som helst, men bilderna kan fortfarande se ut som skit om resten av tekniken är usel.
Många stirrar sig blinda på enbart megapixlar och ignorerar resten av kamerans prestanda och specifikationer, och verkar tro att enbart många megapixlar betyder "bra kamera".
Men med rätt kombination kan självfallet många megapixlar vara en enorm tillgång. Min ligger på runt 25 megapixlar, har inte testat att beskära bilder för att se hur god kvaliten håller sig.
Jag antar att man får hålla nere iso-talet ganska lågt om det ska bli ett gott resultat när man croppar en bild.

Medlem

Absolut, högt ISO tar ju bort en hel del detaljer och lägger till fult digitalt brus. 25MP säger du, kör du Sony? De har väl en del kameror som ligger runt 25. Jag har 21MP i min 5DmkII. 16MP i 1DsmkII.

Optiken gör ju naturligtvis jättemycket för att få fram alla detaljer, det blir en kombination. Sen kan en dålig fotograf ställa till det ordentligt även om tekniken har all kapacitet i världen. och tvärt om.

Medlem

Nikon d3200. Den hade dock 24 mp såg jag nu.

Min uppfattning är att optiken många gånger är viktigare än kamerahuset.
Om man tar det dyraste objektivet och sätter det på en av de billigaste instegs-modellerna så får man ett bättre resultat än om man köper en av de dyraste kamerahusen och monterar en av alla objektiv i den lägsta prisklassen.

Medlem

Helt rätt. Kameran kan vara precis hur fin som helst, men levererar inte optiken bra skärpa och detaljrikedom så kan ju inte kameran hjälpa dig.

Medlem

W0rd! Har lekt runt lite med mitt nya objektiv som är ett Tamron f2.8 28-75.
Fruktansvärt gott med stort zoominfång och bra ljusstyrka!

1
Skriv svar