Molydeux är mer Molyneux än Molyneux
I augusti släpps Peter Molyneux första titel från hans nystartade experimentstudio. När spoof-Molydeux skapar reklamfilm går ironin definitivt inte på sparlåga.
#lionhead-studios, #22-cans, #bullfrog-productions
Antagligen innehåller kuben en blandning av känslor, en slags tillfredställelse att ha lyckats med något ingen annan har klarat av. Frågan jag undrar är snarare är belöningen verkligen vad vi "normala" människor vill ha? Drar paralleller till filmer som hellraiser och Cube. men men...
Man kan tycka mycket olika om Molyneux, men personligen så anser jag att spelvärlden behöver sådana här personer. Galningar, auteurer och liknande frisinnade människor som faktiskt bryter ramen då och då och tvingar resten av spelvärlden att ta notis. Molyneux, Cage, Kojima, Suda 51 osv, de gör alla spelvärlden lite roligare. Hellre att dessa personer dyker upp, kanske floppandes, kanske chockandes, än att ekonomisterna dominerar med sina säkra Call of Duty investeringar varje år.
Själv känner jag ingen sorts lust att hjälpa till i hans experimenterande. Peter säger hela tiden att han vill kliva utanför ramarna, men det är för det mesta andra som får ta konsekvenserna när det inte funkar.
Varför lämna Lionhead? Kanske blev han ombedd att lämna?
Själv känner jag ingen sorts lust att hjälpa till i hans experimenterande. Peter säger hela tiden att han vill kliva utanför ramarna, men det är för det mesta andra som får ta konsekvenserna när det inte funkar.
Varför lämna Lionhead? Kanske blev han ombedd att lämna?
Håller med!
Skulle gärna vilja se Black & White 3!
Molyneuxception
Haha, good one!
Man kan tycka mycket olika om Molyneux, men personligen så anser jag att spelvärlden behöver sådana här personer. Galningar, auteurer och liknande frisinnade människor som faktiskt bryter ramen då och då och tvingar resten av spelvärlden att ta notis. Molyneux, Cage, Kojima, Suda 51 osv, de gör alla spelvärlden lite roligare. Hellre att dessa personer dyker upp, kanske floppandes, kanske chockandes, än att ekonomisterna dominerar med sina säkra Call of Duty investeringar varje år.
Även en sådan person som Itagaki behövs i spelbranschen, efter att han lämnade Techmo så verkar det gått åt helt fel håll. Det finns uppenbarligen en efterfrågan för svåra spel som just Ninja Gaiden och kommande Dark Souls för pc. Spelindustrin behöver utan tvekan personer som inte gör som alla andra, som vågar satsa på sådant som är ganska osäkra kort.
Själv känner jag ingen sorts lust att hjälpa till i hans experimenterande. Peter säger hela tiden att han vill kliva utanför ramarna, men det är för det mesta andra som får ta konsekvenserna när det inte funkar.
Varför lämna Lionhead? Kanske blev han ombedd att lämna?
Antagligen för att han var trött på att utveckla spel baserade på samma IP. Har för mig att han lämnade EA för att han inte kunde göra som han ville och kort efter detta skapade Lionhead, efter alla framgångar med Fable är han ironiskt nog tillbaks på ruta ett.
Hoppas att hans nya bolag blir ett bolag som är helt oberoende av en större utgivare. Själv hade jag lätt kunnat tänka mig att donera pengar om han skulle kunna ge mig ett nytt spel som är i samma klass som de titlar han var med och utvecklade på Bullfrog tiden (utan tvekan ett bolag som stod för många grymma och annorlunda titlar).
Han har ju många grymma spel bakom sig, både under hans tid i Bullfrog och i Lionhead. Jag tyckte Fable 1 och Black and White var skitbra och hade en väldigt annorlunda känsla. Innoverar gör han definitivt tycker jag, lovar alldeles för mycket gör han också dock men det har man börjat lära sig.
Han har ju många grymma spel bakom sig, både under hans tid i Bullfrog och i Lionhead. Jag tyckte Fable 1 och Black and White var skitbra och hade en väldigt annorlunda känsla. Innoverar gör han definitivt tycker jag, lovar alldeles för mycket gör han också dock men det har man börjat lära sig.
Problemet har nog alltid varit att hans fantasi inte gått att göra till verklighet. Vi såg detta i Milo (och vi ska tydligen få se prov på mer av detta i kommande The Journey) och själv tyckte jag konceptet som sådant var väldigt intressant men återigen satte den tekniska biten stopp. Men utan personer som just Molyneux hade spelindustrin aldrig blivit så stor som den är idag. Faktiskt var den nära att gå ett helt annat håll tack vare att de på den tiden inte visste hur man skapade spel och ett ökänt exempel på detta är ET som blev en sådan totalflopp att de enligt källor ska ha begravt sjukt många spel under jord.
För mer om 80-talets spelkris (dock främst på konsolsidan) se TB´s senaste The Mailbox - July 19th, 2012, han förklarar detta bra mycket bättre än vad jag själv skulle kunna göra det.
Men utan personer som just Molyneux hade spelindustrin aldrig blivit så stor som den är idag..
Njae, det tycker jag är att ta i lite, så där värst världsomvälvande har inte hans bidrag varit. Majoriteten av spelare har nog inte spelat allt han sysslat med:
The Entrepreneur (1984) (designer/programmer)
Druid 2
Fusion (1987) (designer/programmer)
Populous (1989) (designer/programmer)
Powermonger (1990) (designer/programmer)
Populous II: Trials of the Olympian Gods (1991) (designer/programmer)
Syndicate (1993) (producer)
Theme Park (1994) (project leader/lead programmer)
Magic Carpet (1994) (executive producer)
Hi-Octane (1995) (executive producer)
Genewars (1996)
Dungeon Keeper (1997) (project leader/designer)
Black & White (2001) (concept/lead designer/programmer)
Fable (2004) (designer)
Fable: The Lost Chapters (2005) (designer)
The Movies (2005) (executive designer)
Black & White 2 (2005) (lead designer)
The Movies: Stunts & Effects (2006) (executive designer)
Black & White 2: Battle of the Gods (2006) (lead designer)
Fable II (2008 ) (lead designer)
Fable III (2010 ) (lead designer)
Milo and Kate (formerly known as The Dmitri Project) (cancelled) (lead designer)
Fable: The Journey (TBA)
Visst var "Black & White" intressant, och så även första "Fable", men resten, njae.
Men utan personer som just Molyneux hade spelindustrin aldrig blivit så stor som den är idag..
Njae, det tycker jag är att ta i lite, så där värst världsomvälvande har inte hans bidrag varit. Majoriteten av spelare har nog inte spelat allt han sysslat med:
The Entrepreneur (1984) (designer/programmer)
Druid 2
Fusion (1987) (designer/programmer)
Populous (1989) (designer/programmer)
Powermonger (1990) (designer/programmer)
Populous II: Trials of the Olympian Gods (1991) (designer/programmer)
Syndicate (1993) (producer)
Theme Park (1994) (project leader/lead programmer)
Magic Carpet (1994) (executive producer)
Hi-Octane (1995) (executive producer)
Genewars (1996)
Dungeon Keeper (1997) (project leader/designer)
Black & White (2001) (concept/lead designer/programmer)
Fable (2004) (designer)
Fable: The Lost Chapters (2005) (designer)
The Movies (2005) (executive designer)
Black & White 2 (2005) (lead designer)
The Movies: Stunts & Effects (2006) (executive designer)
Black & White 2: Battle of the Gods (2006) (lead designer)
Fable II (2008 ) (lead designer)
Fable III (2010 ) (lead designer)
Milo and Kate (formerly known as The Dmitri Project) (cancelled) (lead designer)
Fable: The Journey (TBA)
Visst var "Black & White" intressant, och så även första "Fable", men resten, njae.
Skrev utan personer som, alltså menar jag inte enbart Molyneux utan även personer som Will Wright, Sid Meier, David Perry, Warren Spector och självklart Brian Fargo för att bara nämna ett par av alla de som varit med och bidragit till dagens spel. Får ej heller glömma Carmack som mer eller mindre skapade en av de populäraste speltyperna (även om man förr kallade den för en Doom klon) FPS. Utan dessa (och många andra) tvivlar jag att vi hade sett spelen gå från hobby till att bli så stort som det är idag.
Idag vågar man inte satsa på nya spel och jag tror att detta inte är bra för industrin i ett längre perspektiv. Vi ser redan nu hur indietitlar börjar sälja bättre och bättre och faktiskt är vissa av dessa titlar minst lika bra som många stora AAA-titlar. Sedan så har vi Kickstarter som även här kör med spel som inte är mer av samma sak. Spel som förr var populära men numera fallit i glömska och det finns få utgivare (om än några) som vågar satsa på dessa eftersom de inte är garanterade vinster.