Diskussion kring forumregler

Medlem
Diskussion kring forumregler

Startar denna tråd då diskussionen uppstod lite smått i en annan tråd, och förslaget kom upp att ta det separat.

Kan ju vara bra att lyfta fram om någon tycker att regler inte är hårda nog, förlegade, eller saknas helt.

Vill också såklart förtydliga att dessa bara är mina åsikter och uppfattningar.

Vidare feedback på regler;

Punkt 1.3 tredjepart behöver nog antingen skrivs om, eller förtydligas. Det har vid många tillfällen pratats flitigt om beta-testning, och ska den vara förbjuden måste det även pådrivas, samt motiveras tydligare varför i reglerna.

1.4. Inga wareztips eller multiplayerfusk känner jag också hålls alltför löst. Man ser titt som tätt folk som säger att de "lånat spelet från internet" eller "bara hade det för att provspela det", m.m. Detta är ju trots allt även prat om piratkopior, och oftast även uppmuntring av sådant.

3.2. Spamma inte. Här rör det sig nog mest om att vad som klassas som spam är på tok för löst. Man ser medlemmar som kommer undan med allt ifrån bokstavligt spam och skitsnack, till "trollande" och missskötsel. Jag har själv alltid anmält dessa inlägg, men det tycktes aldrig riktigt ge resultat.

3.7 Övrigt, mer specifikt "Kritisera gärna det som sägs, skrivs och görs av oss och andra; men kritisera i så fall de åsikter någon har, inte personerna som torgför dem." Nästan varje gång man ser att det övergår till personangrepp och liknande så händer det inte så mycket mer än att Crew säger åt folk att skärpa till sig. Efter ett tag ser man samma sak igen, ibland t.om direkt efter att Crew gav reprimand. Det krävs helt enkelt hårdare respons på personangrepp och skällsord.

Det var nog allt jag hade nu, men återkommer med mer ifall jag kommer på mer!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

En sak som det dagligen bryts mot är "Spamma inte", men som Stag säger så är väl kanske definitionen av den ganska luddig.

Att ett inlägg som lyder "Få den att stå som aldrig förr! Discount $10" är spam är det ingen tvekan om. Men hur är det med inlägg som "skitspel" och som i tråden senast om Win8s releasdatum "bojkott"? Är det också spam?

Men många ser det väl som att dom bara uttrycker sin åsikt (med den typen av inlägg) och visst skall dom få det, även om man skulle önska att dom talade om varför dom tycker det är ett skitspel eller varför dom vill att man skall bojkotta något.

Jag försöker skriva långa och motiverade inlägg, men ibland känns det meningslöst då man bara för "vilket idiotiskt inlägg" tillbaka. Eller så är det som om personen inte har läst det man skriver och skriver sin åsikt, utan att argumentera eller motivera, en gång till. (Det finns två, en "gammal" och en ny medlem, på detta forum som utmärker sig för att inte läsa eller förstå det man skrivit utan bara skriver sin bestämda åsikt tillbaka - utan att motivera och ibland öven med självmotsägeler som grädde på moset. Inga namn nämnda...)

Ett undantag som glädjer mig var tråden om "Microsoft patenterar skalbar konsol" där jag fick bra svar från Grumbledock - sådant uppskattas, det bidrar till en givande diskussion.

Men tre saker är jag stensäker på:

1) Det behövs hårdare regler

2) Moderatorerna måste se till att reglerna följs i större utsträckning än vad som sker nu

3) Det måste finnas fler moderatorer som övervakar ovanstående


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hear hear, håller med er till fullo!


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skribent
Skrivet av Stag:

1.4. Inga wareztips eller multiplayerfusk känner jag också hålls alltför löst. Man ser titt som tätt folk som säger att de "lånat spelet från internet" eller "bara hade det för att provspela det", m.m. Detta är ju trots allt även prat om piratkopior, och oftast även uppmuntring av sådant.

Håller med förutom det som står ovan. Att säga att man "lånat spelet från internet" eller att man "bara har det för att provspela" är väl inget wareztips? Jag tolkar ordet tips som direkta länkar till diverse torrenter med upphovsrättsskyddade filer. Skillnad på prat/uppmuntring och tips på var dessa filer kan laddas hem.

Relativt vanliga kommentarer som "Fan ska de ha jävla kuk DRM för? Blir till att pirata det här och stödja "valfri utvecklare" istället!" Eller " Det är bara ärliga kunder som straffas av dåligt DRM, piraterna klarar sig bra som vanligt." Hur ska dessa tolkas? I första fallet säger personen att han kommer piratkopiera och i andra fallet indikeras det att personen har piratkopierat någon gång. Varning? Ban?

Enligt mig blir det väldigt otydligt vad man får skriva om man ska börja varna folk för att de nämner ordet "piratkopiera" eller något som kanske kan tolkas som att personen har piratkopierat. Det blir helt enkelt för mycket egna tolkningar och samtidigt försvinner en aspekt av diskussionen, det är trots allt i runda slängar en miljon svenskar som fildelar dagligen. Jag tycker det är bra som det är nu, inga länkar till upphovsrättsskyddat material eller tips om var man kan hitta dessa. I övrigt fritt fram för diskussion.

Medlem

Nja, det är väl inte wareztips, men det står också i reglerna, borde kanske ha quotat detta tidigare, men ja;

Citat:

"Allt prat samt förfrågningar och/eller tips om piratkopior, fildelningsprogram, och/eller försäljning/köp av stöldgods, är förbjudet.

Och där rör det ju sig om prat om piratkopiering. I min mening hör ingenting som har med piratkopiering att göra hemma på FZ, även om det bara är någon som säger att de piratar det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tänk på att om bara en anmäler ett inlägg så är det inte lika mycket värt jämfört om 10 personer gör samma sak.

Undantag är uppenbara regelbrott gällande diskriminering,hatbrott dyl , kan jag tänka mig iaf.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skribent
Skrivet av Stag:

Nja, det är väl inte wareztips, men det står också i reglerna, borde kanske ha quotat detta tidigare, men ja;

Citat:

"Allt prat samt förfrågningar och/eller tips om piratkopior, fildelningsprogram, och/eller försäljning/köp av stöldgods, är förbjudet.

Och där rör det ju sig om prat om piratkopiering. I min mening hör ingenting som har med piratkopiering att göra hemma på FZ, även om det bara är någon som säger att de piratar det.

Tips köper jag och även förfrågningar men prat anser jag borde vara ok, har alltid trott det varit det också. Annars kan man börja diskutera lagliga bilder och gif animationer. Hur många har skaparens tillåtelse för att använda bilderna som florerar i trådar samt som avatarer till användarna? Där har vi massor av upphovsrättsbrott.

En annan sak som är "warezaktigt" är ju guider till hur man skapar ett fejkkonto på t.ex. amerikanska PSN. Det är ju en gråzon om det är lagligt men full tillåtet att prata om. Folk som säljer chippade konsoler är tydligen helt ok (även fast ALLA vet vad man använder chippade konsoler till).

Piratkopiering är (oavsett om man vill det eller ej) ett stort och hett ämne där alla har en åsikt, att förbjuda prat om piratkopiering är i min mening idiotiskt. Sök på piratkopiering så får du se alla artiklar FZ har skrivit om ämnet, det är en hel del och dessutom många kommentarer till de flesta trådarna.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111025/newell-piratkopier...
Bra artikel och kommentarer samt diskussion enligt mig. Allt det hade varit omöjligt att skriva om regeln om piratkopiering skulle följas till 100%.

Hur ska man komma underfund med varför folk piratkopierar och övertyga dessa att betala för sina varor om man inte får prata om ämnet?

Medlem

Tycker spam helt enkelt ska innebära att en person inte får skriva ett stort antal inlägg "värdelösa" inlägg som irriterar folk i en och samma tråd.

Hade man gjort regeln Spam stenhård som isåfall kanske skulle innebära att alla ens inlägg måste ha en särskild tanke tycker jag att Fz hade blivit alltför stelt, man måste kunna skriva korta och lättsamma inlägg med!

Så länge det inte angriper någon särskild förstås!


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Hur ska man komma underfund med varför folk piratkopierar och övertyga dessa att betala för sina varor om man inte får prata om ämnet?

Det håller jag delvis med i. Men sedan så är det ett svårt ämne av flera anledningar. Detta för att dom som kopierar gör det och kommer göra det oavsett vad man säger på grund av att dom av olika anledningar är fast övertygade om att dom gör rätt. Vissa motiverar det med argument där dom moraliskt rättfärdigar sina handlingar. För vissa är det deras (livs)stil, typ som dagens rebeller där man går emot det som storebröderna staten, branschindustrin och spelkedjorna sagt.

(När jag skrev detta inlägget kom jag på att det är till och med svårt att skriva om varför man inte kan skriva om piratkopiering utan att börja glida in på ämnet mer och börja nysta i anledningarna till att piratkopiering sker...)

Skrivet av Apministern:

Tycker spam helt enkelt ska innebära att en person inte får skriva ett stort antal inlägg "värdelösa" inlägg som irriterar folk i en och samma tråd.

Hade man gjort regeln Spam stenhård som isåfall kanske skulle innebära att alla ens inlägg måste ha en särskild tanke tycker jag att Fz hade blivit alltför stelt, man måste kunna skriva korta och lättsamma inlägg med!

Det är ytterst sällan någon skriver "ett stort antal värdelösa inlägg" i samma tråd. Dom som håller på med korta och icke-konstruktiva inlägg skriver i princip bara ett till två "skitspel"-liknande inlägg per tråd. Frågan är dom om det skall räknas som spam att nästan uteslutande skriva små, korta oseriösa inlägg i nyhetskommentarerna och på forumet, då det inte tillför något utan bara är en massa onödigt blaj - även om alla kommentarer/inlägg inte är i samma tråd. Visst är det mer fel att skriva 10 stycken inlägg i samma tråd än att sprida ut dom över forumet då det blir mer påtagligt, men det är ändå 10 onödiga inlägg som inte tillför något.

Sedan undrar jag var gränsen går. Som jag skrev tidigare, så skall man givetsvis kunna skriva t ex att man inte tycker om ett visst spel eller om en utvecklare/utgivare tagit ett beslut som man inte gillar. Men är det då Ok med att bara skriva "detta suger" eller bör inläggen tillföra mer än så?

Det är en skillnad mellan twitter/facebook och forum: På de två förstnämnda är det helt Ok med så korta kommentarer, det är till och med så att dom är gjorda för att hantera korta meddelanden fram och tillbaka. Men ett forum är så mycket mer än så. Ett forum är gjort för att kunna skriva längre texter, infoga bilder/videor/musik och hålla diskussioner över en längre tid. Tycker många det är Ok att skriva fåordsinlägg även på forum, bara för att dom har "växt upp" med twitter/facebook där som skriver så hela tiden?

Sedan är det som du skriver, att "korta och lättsamma inlägg" måste vara Ok, självklart. Men var går gränsen mellan ett kort lättsamt inlägg och ett inlägg som inte tillför något utan borde klassas som spam?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör

Att följa reglerna till punkt och pricka är närmast omöjligt, likaså att skriva regler som passar varje tänkbar situation. Regler kan alltid förbättras, samtidigt som vi måste fråga oss hur mycket energi vi ska lägga på dem. Det är inte överdrivet vanligt att användare hamnar i kläm på grund av dåligt skrivna regler, och jag tror de flesta förstår vad som är tillåtet och inte. Vissa undantag finns förstås, de bitarna ska vi försöka förbättra.

Överlag försöker vi att inte moderera stenhårt. Även om det uppstår en del bråk ibland tror jag det är mycket bättre för stämningen om vi inte tar i med hårdhanskarna för att statuera exempel. Det kommer alltid finnas folk som beter sig illa, ett bra sätt att dämpa sånt är om man kan hålla ett trevligt allmänt diskussionsklimat.


signatur
1
Skriv svar