Star Wars: The Old Republic

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Tror ärligt talat en artikel som denna gör mera skada än nytta.

Nej faktiskt inte, jag har spelat swtor sedan pre-releasen och har märkt samma sak inne i spelet även om ingen riktigt vill tala om det. 1 månad efter release bytte jag server då central hubben aka imp/rep. Fleet, då antalet spelare där var under 100 till Tomb of fredom Nadd (vilket gav mig en loginkö på 30 min primetime men garanterat folk att lira med!).
Sedan dess har folk emigrerat till TofN servern och ett tag fanns det tom guilds som kalla sig refugee's of dead servers etc. Nu när character move blev tillgängligt blev många servers permanent tomma och TOFN fick ytterligare igen en loginkö på 30 min, Fleet hade ca 500-650 spelare inloggade. Detta var ca 1 månad sen. idag ligger fleet på ca 300-400. ingen kö att logga in.

Som alla andra har jag mina teorier om allt från för enkelt lir, känslan av linjär story och varenda class quest kan man soloa med sina companions, (minns med glädje ett paladin quest som krävde en 4manna, tidspressad instans i wow). Pvp gillen finns men och detta är ett stort men, alldeles för lite feedback om vem som är bäst i form av highscore listor etc. Pvp är just min e-pillevipp är större än din e-pillevipp och där finns ingen belöning att hämta i form av gear eller rykte. (för den som säger jo det finns ju rated gear!, jo men den kan du komma åt oavsett om du kör rankad pvp eller inte)

För att kontra allt negativt vill jag säga att jag trots allt köpte 6 månader sub och vid 2 tillfällen ångrat mig, men körde då nya characters och fick tillbaka känslan.

Medlem

Det är egentligen inget fel på spelet, det är minst sagt suveränt.
Problemet är att man lagt sjukt med tid på WOW etc och oavsett vad som släpps nu så finns inte suget där... :/

Medlem

Köpte själv spelet på lanseringsdagen men har fortfarande inte öppnat det. Varför? Tja för det första så hade jag tänkt vänta med att spela det tills jag fixat en bättre dator. Faktiskt så var det tack vare just The Old Republic som jag bestämde mig för att uppgradera datorn precis innan jul. Men det blev aldrig riktigt av att jag byggde den nya datorn och sedan så har vi kravet på Origin. Eftersom det var en MP titel så hade jag väl inte några direkta problem med det men jag har däremot STORA problem med hur EA och Bioware den senaste tiden valt att behandla sina kunder. Främst var det ME 3 och all kritik som riktades mot det. Och jag förstår de som var besvikna om det jag läst stämmer, då finns det faktiskt inget försvar för EA/Bioware, att ge en ett slut som inte kan existera visar bara på att de inte tagit den tid som krävs för att testa spelet, att det släpptes för tidigt.

Hade det inte varit för att jag är ett stort Star Wars fan (och ingen har nog lyckats lika bra med denna licens som just Bioware) och att jag en gång i tiden var minst ett lika stort Bioware fan så hade jag knappast köpt detta spel dag ett. Fast det finns hopp, delar av Bioware har ju numera skapat ett eget bolag (precis som delar av Westwood numera är Petroglyph) och kommer nästa år ut med ett Kickstarter sponsrat spel som verkar kunna bli den återgång till de spel jag förr var van att se från Bioware. R.I.P Bioware

Medlem

För lite pvp content för min smak, åtminstone när jag la ner det i feb/mar.

Annars ett OK spel

Medlem

Spelet har en potential, men Bioware har inte utnyttjat den. Många problem är redan för sent att rätta till som t.ex. ett nytt combat system som är mer i Real-tid, mer varierande uppdrag och öppnare världar. Som sagt är det svårt att fixa nu.
Storyn och dialogen drar upp spelet mycket men inte tillräckligt för att världen ska kännas levande.

Edit: Mer varierande uppdrag går ju att ändra

Medlem

Det är nästan så man hoppas att allt går käpprätt åt helvete i fortsättningen för BioWare när man tänker på deras senaste alster.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Spelade Swtor i ca 3-4mån, var ett ok spel, men nånting fattades. Det som avgjorde att jag slutade var pvp-köerna.
Gick tillbaks till wow, där flyter allt o korta vänte/laddningstider osv

Medlem
Skrivet av Wartex:

Alla "sandbox" mmo:s som går ut på att levla upp sin karaktär till maxnivå i en av 8 combat-inriktade klasser för att sedan slåss mot andra spelare och grinda gear (beskrev jag just 99% av dagens mmo?) kommer att lida av tappade spelare efter de första 3 månaderna. Det enda de kan göra för att få spelare att stanna kvar är att lägga till mer content hela tiden.

Jämför detta med mmo:s där världen själv är en stor lekpark och spelarna kan bli och göra vad de vill istället för att följa en linjär bana precis som alla andra. Ta EVE och Pre-CU Star Wars Galaxies som exempel. Där finns inget bestämt mål eller väg att följa. När själva världen och de slumpmässigt uppstådda events man råkar ut för i den är det man spelar för så kan jag tänka mig att det finns mer skäl att stanna kvar än när man har nått maxleveln i ett linjärt mmo.

Swtor är dock ingen sandbox.

Inaktiv

Swtor kommer dö ut, bioware lyssnade inte på spelarna och får skylla sig själva, själv lägger jag all fokus på guild wars 2, det är det enda mmorpg som jag har roligt med dessa dagar


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Men det blev aldrig riktigt av att jag byggde den nya datorn och sedan så har vi kravet på Origin.

För den delen så ska det inte kräva origin. Du kan lägga till det där om du vill, men det ska kunna köras fristående. Så var det iaf när jag lirade runt mars-april, men lade ner kring där.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av PcGamer:

Men det blev aldrig riktigt av att jag byggde den nya datorn och sedan så har vi kravet på Origin.

För den delen så ska det inte kräva origin. Du kan lägga till det där om du vill, men det ska kunna köras fristående. Så var det iaf när jag lirade runt mars-april, men lade ner kring där.

Japp, det knyts till ett Origin-konto, men man måste inte ha Origin-mjukvaran installerad.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

EA, det dom vill är att du max ska behöva trycka på 2 st knappar, A,X eller X Fyrkant, ev kanske du får trycka på 2 knappar på tangentbordet oxo. Behöver du göra mer än så blir EA arga för då kan dom inte mjölka alla barnen.

EA har dummat sönder varenda jävla spel den senaste tiden, jag vill använda min hjärna för att klara saker i spel, inte öppna min plånbok ock "köpa" genvägar, som i te.x Battlefield 3. Nä usch så fort jag ser en EA logga på ett spel kommer jag att vända ryggen till direkt.
Hur dom ska kunna tvätta bort deras äckliga girighets stämpel har jag ingen aning om, tror dock inte att det går.
Bara en sådan grej som i BF3, om man har premium då hoppar man före i server kön?? Va fan när jag köpte spelet stod det inget på förpackningen om att jag skulle behöva köpa extra prylar så jag kan komma in på servrarna som alla andra.

SKIT PÅ ER EA!

Jo hata EA löser ju allt. ( Ironi )


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

När GW2 kommer kan swtor lägga ned.

Medlem

1. Stäng ner spelet
2. Gör om allt
3. ???
4. Profit


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag spelade det ett par månader, mest för att folk från mitt gamla WoW-guild startade ett Swotor-guild.
Spelet är faktiskt rätt bra, single player biten och det man kan köra i coop är riktigt bra skulle jag t.o.m säga. Men man är kanske lite mätt på mmo´s efter spelat WoW så länge. Har lite svårt att sätta fingret på precis vad det är som gjorde att jag lade ner spelet ett tag efter maxlevel. Medans man levlade upp var spelet riktigt kul, men sedan vet jag inte riktigt," tröttnade" är nog det mest beskrivande ordet, trots att jag hade tillgång till highlevel raiding och dom bitarna.

Tror faktiskt inte att jag skulle återvända oavsett vad dom gör med spelet. Det kan ju vara så att alla de andra spelen man har är mer lockande än att fortsätta harva på i samma grejs i Swotor. Free to play kanske hade gjort att man loggade in ibland och körde en instance eller två med guildkamraterna, i övrigt tror jag kanske dom skulle gjort spelet mer som single player eller 2-4 spelare coop istället för mmo.
Det höll helt enkelt inte som mmo, eller kankse änne troligare, just den genren det landar i är rätt mättad av WoW ännu, Star wars temat till trots.

Medlem

Vill de ha spelare efter 3 månader så får de se till att släppa färdiga spel. Visst var inte WoW färdigt i början heller men WoW hade inte heller miljoner spelare första dagen. WoW ökade stadigt i popularitet eftersom att spelet växte. Samma sak med EvE.

Swtor å andra sidan hade en massiv reklamkampanj och miljoner av spelare varav majoriteten förväntar sig ett färdigt spel. När hypen lagt sig så sjunker Swtor ner till siffror som WoW hade vid launch - En nivå som passar spelet.

Det enda rätta för Swtor nu är att slå ihop servrar så att du har normal spelardensitet på dem. Fortsätta släppa material och hoppas att besvikelsen lägger sig.

Många mindre MMO med månadsbetalning kommer få det svårt när GW 2 släpps. Visst är inte GW2 ett objektivt bättre spel, det är upp till tycke och smak och skillnaderna är inte stora. Men GW2 är utan månadsavgift. Alltså har du inga spelare som besviket säger upp sin prenumeration. Tyckte de att GW2 var dugligt så kommer det hända att de logga in igen då och då.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Jag formade min känsla för hur ett mmo ska vara igenom det första jag spelade som var Star Wars Galaxies, där du gjorde all crafting och material hämtande själv, där du både kunda vara crafter, entertainer och fighter.
Det är dessa grejor som göra att swtor inte lyckas tror jag.
Det finns helt enkelt för lite att göra, om du låter dina companions göra allt så blir det inte mycket kvar själv att göra efter mainstoryn förutom so i alla andra mmos att köra samma dungeon om och om igen.

Medlem

Förstår faktiskt inte de flesta mmo:n, först måste man köpa spelet och sen ska man fortsätta betala nära en tredjedel av inköpspriset en gång i månaden... Rent vansinne i min mening.
Vad får man för det sen då? Jo en massa barn som springer runt och hoppar med halvnakna avatarer, guldfarmare och allmänna idioter som står och vrålar i alla chatkanaler och slutligen en repetitiv spelupplevelse med en svag, om någon, story och inte en intressant dialog så långt ögat kan nå...
Att de ens får kallas mmoRPG är ett skämt. *mummel mummel*


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Inaktiv

Star wars galxies var väl bättre i sina glansdagar än vad Star Wars: The Old Republic är.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Att folk fortfarande ska envisas med att spelet är en wow kopia. Självklart tar man det bästa från konkurrenter för att göra bästa möjliga produkt. Man gör alltid så, 95% av alla som hatar Justin Bieber gör det pga att dem är avundsjuka på att han tjänar miljoner och får alla brudar. (även om 14 åriga flickor inte är nått att ha:))

Iaf för mig så var Swtor något fräscht och fruktansvärt kul till en början. Men jag har alltid varit en som älskat pvp i alla dess olika MMORPG geners... För mig dock Swtor lite på den fronten. För ända sen jag blev Gladiator back in season 2,3 och 4 har jag strävat efter att bli bäst. Men varken BlizzTARD eller Bio har varit måna om oss i den kategorin. Rated warzones kom försent och allt visar sig åter igen vara att alla har så bråttom att släppa sina spel innan endgame etc är klart. Swtor ströde ju många av sina Hardcore pvpers redan i början då man på pvp planeten hade buggar som boosta dem till max för att sedan banna dem etc för att dem använt dem....... Jag kände själv kanske 20 personer som slutade pga även fast dem inte var där / utnyttjade det själva.

Man behöver vara rätt om sina spelare, och i skrivande stund är F2P modellen ända lösningen. Eller kanske dra igång ett mmorp lite som lol, man kan köpa väsentliga saker för pengar eller spela helt gratis, inte som GW2 som inför köp av massa jävla skit som boxning handskar etc. Tror även dem sket i det blå skåpet pga det.

Ingen kan göra nått som passar alla, men alla kan göra nått som passar ingen...... Och jämför inte TSW (The Secret World) med nått annat mmorpg. Det är skräp och alla kommer inse det tids nog.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag tror folk har tröttnat på månadsavgifter nu när F2P har introducerats i många spel. Sen har ju spelet haft sina problem, med bland annat stridssystemet.

Fast F2P är ofta P2W tyvärr. Månadskostnad är att föredra. Det blir billigare i längden för oss konsumenter.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Sahsoka:

Förstår faktiskt inte de flesta mmo:n, först måste man köpa spelet och sen ska man fortsätta betala nära en tredjedel av inköpspriset en gång i månaden... Rent vansinne i min mening.
Vad får man för det sen då? Jo en massa barn som springer runt och hoppar med halvnakna avatarer, guldfarmare och allmänna idioter som står och vrålar i alla chatkanaler och slutligen en repetitiv spelupplevelse med en svag, om någon, story och inte en intressant dialog så långt ögat kan nå...
Att de ens får kallas mmoRPG är ett skämt. *mummel mummel*

Anledningen till månadskostnaden är väldigt enkel, servrar och löpande underhåll kostar pengar.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Bojkott:

Jag tror folk har tröttnat på månadsavgifter nu när F2P har introducerats i många spel. Sen har ju spelet haft sina problem, med bland annat stridssystemet.

Fast F2P är ofta P2W tyvärr. Månadskostnad är att föredra. Det blir billigare i längden för oss konsumenter.

Är man en gamer på heltid ås blir de nog billigare. Men för oss som inte har tid att lägga ner flera timmar varje dag så är betala vad du vill för ett riktigt bra system. Ett exempel är LOTRO där du betalar allt eftersom du tar dig fram i spelet, köper questpaket m.m.. Det kan gå flera veckor innan du återupptar spelandet, och då är det ju bara bra om man slipper betala för den tid man inte spelar. Sen ska ju självklart en möjlighet till månadsavgift finnas kvar för den som spelar mycket, vilket det även gör i LOTRO.

Medlem

Jag saknar den gamla tidens MMO med isometrisk vy.

Medlem

Hann aldrig testa speciellt mycket på gratis-helgerna som var ett tag, då jag glömt bort svaret på en av mina frågor. Ingen hjälp från supporten får man heller. Trist.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av Boogie:
Skrivet av Sahsoka:

Förstår faktiskt inte de flesta mmo:n, först måste man köpa spelet och sen ska man fortsätta betala nära en tredjedel av inköpspriset en gång i månaden... Rent vansinne i min mening.
Vad får man för det sen då? Jo en massa barn som springer runt och hoppar med halvnakna avatarer, guldfarmare och allmänna idioter som står och vrålar i alla chatkanaler och slutligen en repetitiv spelupplevelse med en svag, om någon, story och inte en intressant dialog så långt ögat kan nå...
Att de ens får kallas mmoRPG är ett skämt. *mummel mummel*

Anledningen till månadskostnaden är väldigt enkel, servrar och löpande underhåll kostar pengar.

Jo det förstår jag oxå, men varför ska du då behöva köpa spelet? Det är inte direkt som om de inte tar mer betalt än nödvändigt för att hålla servrarna igång...


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Inaktiv

Och snart så kommer EA att lägga ner Bioware och spara deras titlar. Precis som de gjorde med Origin och Westwood m.fl. Så tycker att Bioware borde göra det ända rätta redan nu, lägga ner hela studion och starta en ny studio med samma gamla topp team de hade innan EA kom in och mördade deras spel!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mr.Waterboy:

Hann aldrig testa speciellt mycket på gratis-helgerna som var ett tag, då jag glömt bort svaret på en av mina frågor. Ingen hjälp från supporten får man heller. Trist.

Inte så svårt att göra en ny användare och spela.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelet var ju kul, men begränsat. Inte tillräckligt med "kläder" eller vapen. Kunde inte interagera med omvärlden, typ sitta på stolar ens. Crafting var dåligt. Storyn är fantastisk, men det räcker liksom inte. De skulle ha gjort en Star Wars: Galaxies med uppdaterad grafik och den nya storyn och bra quests, som de faktiskt har i Old Republic. Och ett stort problem var dessutom de ABSURDT långa laddtiderna.

Medlem

De skulle ha gjort ett Mass Effect mmo...


signatur

Specs: PS5

Skriv svar