4X - Sins of a Solar Empire Rebellion mot Endless Space

Inaktiv
4X - Sins of a Solar Empire Rebellion mot Endless Space

Hej!

Här har vi två lovande lir och jag är sugen på båda, men har knappast tid till två spel som kommer att ta en massa tid

Så vilket bör jag köpa anser ni, och varför?

Båda kan jag börja lira nu direkt då dom finns i alfa/beta. Men finns båda att lira i singelplayer? För det är ett krav för mig just nu, har ingen lust att joina en beta/alfa i multiplayer då man blir ägd direkt

http://www.sinsofasolarempire.com/

http://endless-space.amplitude-studios.com/

Någon som kan guida mig i rätt riktning?

Medlem

Skulle nog rekommendera rebellion, det spelet är betydligt mer färdigt än endless space.

Vad jag vet har Inget av dem sp/story utan du spelar i princip mp med ai istället.

Medlem

Instämmer med föregående påstående, Rebellion verkar helt klart bättre än Endless Space (Har testat Rebellion och föregångaren men ej Endless Space).

Medlem

Vad jag har hört så är Endless Space turordningsbaserat vilket SOASE inte är. SOASE är även grymt kul att lira med andra.

Medlem

SOASE är helt fantastiskt. Vi körde en runda på lan med 6 spelare en gång. Tog 7 timmar innan det fanns en vinnare. Ser riktigt mycket fram emot Rebellion.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

SOASE är helt fantastiskt. Vi körde en runda på lan med 6 spelare en gång. Tog 7 timmar innan det fanns en vinnare. Ser riktigt mycket fram emot Rebellion.

Ojj... Känns som att någon behöver öka spelhastigheten något... Brukar själv köra med två andra mot 3 Ai, 2 på hard random och 1 Unfair agressor och det tar ca 1½ timma med vinst.

Medlem
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av WildThing:

SOASE är helt fantastiskt. Vi körde en runda på lan med 6 spelare en gång. Tog 7 timmar innan det fanns en vinnare. Ser riktigt mycket fram emot Rebellion.

Ojj... Känns som att någon behöver öka spelhastigheten något... Brukar själv köra med två andra mot 3 Ai, 2 på hard random och 1 Unfair agressor och det tar ca 1½ timma med vinst.

Det var ju sjukt mycket fram och tillbaka, allianser som bildades och bröts etc. Men snabbare spelhastighet kunde vi nog haft


signatur

Videomupp

Medlem

Jag kan bara ge omdöme för det av spelen jag spelat.
Sins är fantastiskt roligt.

Edit: X3 är också bra.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag kan bara ge omdöme för det av spelen jag spelat.
Sins är fantastiskt roligt.

Edit: X3 är också bra.

X3 är dock lite mer action simulation och mycket mindre RTS

Inaktiv

Tack för svaren, kollad en preview på tuben också o jo det verkar riktigt kul!

Skriver igen om ett par timmar ^^

Medlem

Om du spelar Endless Space-alfan får du gärna berätta om du gillar det eller ej.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Har spelat Endless Space en omgång efter release (släpptes igår).

Först och främst, så kan man egentligen inte riktigt jämföra med Sins of a Solar Empire, eftersom det är ett realtidsbaserat spel. Även om Sins är relativt långsamt realtid så är det en annan typ av spelkänsla.

Endless Space är omgångsbaserat, med i stort sett icke-interaktiva cinematiska strider. Att striderna inte är interaktiva tycker inte jag är något problem, är van med det från Galactic Civilizations 2. Men i ES bestämmer man taktik i tre omgångar, vilket kan ändra jämna strider, men normalt är det flottstorlek och teknologi (mest utvecklade vapen och system) som vinner.

Jag tycker ES är kul och snyggt, men det är något lättviktigt om man jämför med t.ex. GalCiv2. Lite som Warlock Master of the Arcane i jämförelse med Civilization V.

Sen har jag lite problem med att det blir lite segt i endgame, vi får se om det kommer en patch med optimering och buggfixar snart.

Jag köpte det i förköp för 230:- och det är det värt för min del. Nu är det lite dyrare, är man osäker så vänta på mer recensioner och kolla in det ordentligt först.

Medlem

Tack för din återkoppling angående Endless space.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Efter att ha spelat lite mer så kan jag säga att Endless Space känns robust spelmässigt. Behöver lite polering och balansering med några uppdateringar bara.

Tycker det saknas lite mer "karaktär" i spelet. I GalCiv2 är det skoj med alla aliens, diplomati och Galactic Council-omröstningarna. Det är lite torrt i ES. Det finns mer att göra i GalCiv2 också, men i och för sig har det spelet två expansioner och en massa uppdateringar.

När man bygger jättestora dreadnaughts i ES ser de fortfarande likadana ut som ett scoutskepp på huvudkartan. De behöver någon form av styrkemarkering, eller bättre grafisk representation på kartan. Man kan titta på Total War-spelen där armeer representeras av en enda gubbe, men de har en flagga där man kan se armestyrkan och om det finns en general med.

Inaktiv
Medlem

Hm, nu är jag rätt sugen på detta spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Medlem

Körde Endless Space, det verkar vara ett ganska stabilt 4X spel men... det är så infernaliskt segt >.<
Jag är ganska otålig (Men klarar av att köra X3 Albion Prelude av någon anledning) så detta skulle nog varit myycket bättre om jag inte var det

Inaktiv

Ja, i princip alla omgångsbaserade 4X-spel tar alltid väldigt lång tid att spela. Är man mer otålig så är Sins ett bättre val, men även det tar sin tid att köra klart på större kartor.

Inaktiv

Har nu lirat Rebellion i ca 30timmar och jag älskar det, hade min första långkörarrunda mot 5st datormotståndare (alla mot alla). Och det är sjukt bra, mycket att göra hela tiden och striderna är riktigt roliga att titta på. Interfacet är underbart och allting går ganska enkelt och snabbt att utföra.

Riktigt bra strategispel helt enkelt, så gillar man rymdsci fi och rts (även om det är ett långsammare RTS) så är det riktigt ägigt. Massor med olika enheter och alla sina capitalships samt titans kan levla upp och få nya förmågor, och det finns massor med nytt att forska fram.

Kan vara lite hög inlärningströskel för vissa, men man kommer ganska snabbt in i det, men rekommenderar att köra mot datorn på Easy först annars blir det rape

Ett av de bästa RTSen på länge, personligen har jag mycket roligare med detta än med SC2. (inget illa menat, såklart:)

Medlem

Lirat lite Endless Space sen jag tröttnat på D3, enormt kul, får riktig MOO2 känsla. Det var faktiskt det senaste 4X spelet jag lirade, gamla minnen när man satt med polarna en hel natt och lirade, tog en jävla tid att komma nånstans.

Medlem
1
Skriv svar