Uniloc stämmer Minecraft-skaparna för patentintrång

Robot
Uniloc stämmer Minecraft-skaparna för patentintrång

Marcus Persson planerar att slänga drivor med pengar under processen för att säkerställa att de inte får ett öre.

#mojang-specifications, #minecraft


Uniloc stämmer Minecraft-skaparna för patentintrång

Helt sjukt att man kan "patentera" Ideér

Medlem
Medlem

Bra stäm den jäveln!

Medlem

Only in America.

Inaktiv

Har Uniloc gått i Rambus-skolan kanske?

Medlem

Uniloc, jävla parasiter.

Inaktiv

Om jag förstår detta rätt så kan jag exempelvis patentera "skor som gör att man kan gå på vatten" utan att egentligen presentera hur jag skulle lösa det. Kommer någon sedan på en teknisk lösning blir de skyldiga mig pengar. Heja Mojang, ge parasiterna (Uniloc) vad de tål!

Medlem

"Han har pengar, fort, STÄM HONOM"

Medlem
Skrivet av Buio:

Har Uniloc gått i Rambus-skolan kanske?

Rambus-skolan? Vad är det?

Medlem

Dags att införa nackskott på patent troll så det blir slut med idiotierna!

Medlem

"[...] the unauthorized use of said application, including,
but not limited to, Mindcraft." Vad är detta "Mindcraft" för något? Ja, det var petigt, men i en stämning känns det ju som att man borde vara lite mer noggrann.

Inaktiv
Skrivet av zoid:

"[...] the unauthorized use of said application, including,
but not limited to, Mindcraft." Vad är detta "Mindcraft" för något? Ja, det var petigt, men i en stämning känns det ju som att man borde vara lite mer noggrann.

Haha de vet inte ens vad produkten som bryter mot deras så kallade patent heter...

Medlem

Otur för trollen att mjukvarupatent inte gäller i Europa.

Medlem

Är det här samma företag som hävdar patent på virtuella världar och att kunna röra sig i dessa med avatarer? Jag har för mig att det var nåt företag som försökte med nåt sånt förut iaf.

Medlem

Hur ska man som mjukvaruutvecklare ha en rimlig chans att ta fram nya produkter utan att bryta mot ett existerande mjukvarupatent? Det gäller att ha full koll på alla patent helt enkelt... Det är ju en sak att studera, kopiera och ta fram en produkt som liknar och fungerar på samma sätt som en konkurrents. Men kunna patentera en idé/algoritm som nästan vem som helst kan komma på och det på egen hand utan att veta att någon annan gjort samma sak, är inte hållbart.

Medlem

Det börjar bli lite förlöjligat alla dessa "patent-intrång", har man inte mycket bättre att komma med och ska vara avundsjuk på de som lyckats i livet och visa det genom att försöka tjäna pengar på att stämma dem?

Jag förstår när det är stora uppenbara intrång som att göra en exakt kopia av tex en mobil eller liknande, men funktioner och mjukvaru delar? Löjligt.


signatur

Nämen!

Medlem

SÅ Mojang tänker försvara stöld bara för att tjockisen som äger företaget inte gillar patent?
Vilken jävla schmuck, får fan inse att hans kommunistiska ideal inte fungerar i verkligheten.
Förhoppningsvis så döms Mojang på några hundra miljoner kronor, de lär nog veta vad patent och lagar betyder då.

Medlem

Idioter! Lämna mojang era lata jävlar? Bir så grymt irriterad på när sånt här händer! Vrf finns Uniloc fortfarande egentligen?

Medlem

Sjukligt många patent krig i USA. Patent i nuläget är bara rent av sönder i hela världen.


signatur

Idono. That's me!

Inaktiv
Skrivet av Chiefen:

Rambus-skolan? Vad är det?

Ett teknologiföretag som är kända för att samla patent och sen stämma andra företag till höger och vänster och kräva licensavgifter. Det säger rätt mycket när sektionen för "lawsuits" tar upp nästan hela sidan på wikipedia för dem.

Medlem
Skrivet av the_apollo:

SÅ Mojang tänker försvara stöld bara för att tjockisen som äger företaget inte gillar patent?
Vilken jävla schmuck, får fan inse att hans kommunistiska ideal inte fungerar i verkligheten.
Förhoppningsvis så döms Mojang på några hundra miljoner kronor, de lär nog veta vad patent och lagar betyder då.

Skulle kunna hålla med om de nu inte vore för att det här patentet är så urbota löjligt och generellt att jag nästan blir tjutfärdig.

Vänta bara tills någon lyckas ta patent på "att dra in luft i lungorna och sedan trycka ut den igen".


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

"system and method for preventing unauthorized access to electronic data".. påstår de att de äger rättigheten till brandväggar eller har jag fattat det fel? jävlar vad de skulle kunna tjäna mer pengar på att stämma andra än mojang då..

Medlem

Mjukvarupatent måste vara det löjligaste påfundet hitills...

Medlem

Det är pga sådana här incidenter jag inte bryr mig om vad som försiggår i världen längre. Men jag kan inte hjälpa att undra hur man kan stämma ett Svensk företag för en Amerikans patentet?

Ungefär som att man kan köpa en stjärna, det betyder ju att man måste betala ett företag pengar för att få döpa en stjärna, men vem fan sa att företaget i sig äger alla stjärnor från första början?

Samma sak med en Patenteter, jag ska alltså gå till ett företag och säga "Hej jag betalar 1miljon för en patentet på ordet "Hej" vilket betyder att ingen annan får använda ordet hej.

Men men sa att företaget i sig ägde ordet hej från första början.


signatur

Rwa?

Inaktiv
Skrivet av Yabba:

Bra stäm den jäveln!

Varför stämma Notch?

Vad Marcus tycker är- och inte är patent är ovidkommande, han måste följa gängse mjukvaruregler så att sådana här saker inte kan ske. Förhoppningsvis har det inte skett något övertramp.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Annanaz:

Det är pga sådana här incidenter jag inte bryr mig om vad som försiggår i världen längre. Men jag kan inte hjälpa att undra hur man kan stämma ett Svensk företag för en Amerikans patentet?

Ungefär som att man kan köpa en stjärna, det betyder ju att man måste betala ett företag pengar för att få döpa en stjärna, men vem fan sa att företaget i sig äger alla stjärnor från första början?

Samma sak med en Patenteter, jag ska alltså gå till ett företag och säga "Hej jag betalar 1miljon för en patentet på ordet "Hej" vilket betyder att ingen annan får använda ordet hej.

Men men sa att företaget i sig ägde ordet hej från första början.

Det är lite mer komplicerat än så. Du får gärna ta patent på ett system - ett tillvägagångssätt att namnge stjärnor, men du kan inte stämma någon för att ta patent på en stjärna.

Patent har uppkommit för att skydda upphovsmannens juridiska rätt till sin egen uppfinning, och självklart innefattar denna också användandet av patenten och dess spridning. Gör man intrång på patenterad mjukvara blir det problem.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

jag skall ta patent på siffrorna 1234567890. Alla som använder dem måste betala mig. Lika genomtänkt.

Medlem

Patent är en god idé i grunden, men är idag så missbrukat att systemet snarast bör göras om från grunden. Patent ska i första hand gälla hårdvara och färdiga lösningar, inte teorier och formuleringar eller idéer imo...
Sen ska patent i första hand sökas av privatpersoner och innehas av privatpersoner, patent registrerade på företag eller används av dem ska ha kortare verkan och vara betydligt dyrare, samt att inget företagsrelaterat patent får vara i mer än ett visst antal år för att främja utveckling och forskning.

Hur hade världen sett ut om de gamla grekerna tagit patent på sina idéer och förbjudit andra att filosofera om samma sak?
Hur hade det sett ut om medeltidens vetenskapsmän hållt alla framsteg hemliga och inte delat något med kollegor/vänner?

123
Skriv svar