För svåra spel, spela på easy eller inte alls?

Skribent
För svåra spel, spela på easy eller inte alls?

Började fundera efter att blivit totalt nerpissad av MegaMan 9. Jag personligen har svårt att sätta ner ett sådant spel på lättaste svårighetsgraden (dvs alla spikar är borta, mindre skada osv). Förr i tiden hade jag tid att nöta och nöta för att klara men nu blir det istället att jag lägger det åt sidan. Kanske spelar jag igen, kanske inte.

Hur gör ni andra om ni stöter på ett för svårt spel? Sätter ni ner svårighetsgraden för att ta er igenom spelet eller lägger ni det åt sidan tills ni anser er ha tillräckligt med tid för att nöta igenom "väggen"?

Diskussionen om att 90% av alla spel är för lätta och innehåller för många waypoints, enkla coversystem, regenererande hälsa och är gjorda efter hålla-i-handen-principen behöver vi inte nämna här. Vi kan hålla oss till spel ni faktiskt tycker är svåra på riktigt och huruvida ni känner igen er i situationen eller inte.

Medlem

ajdå mega man 9 fy fan har kommit till wilys castle på standard (nes) svårigheten men där tar det fan stopp. jag har märkt att det inte är bra att sträckspela ett spel som megaman utan att ta någon bana per dag eller nåt annars blir det för mycket rage. håller nu på med max payne 3 old school med free aim och det är bara... elakt men det går men det är inte problemet, problemet är att inte ragequita (för mig iallafall) och det finns det många sätt att lösa alla har väl ett eget


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Blir det för svårt och ca 100 försök senare så sänker jag svårighetsgraden så att man kommer vidare, om nu spelet har den funktionen.

I Batman: AA så ville jag kasta skivan i vägen när man slogs mot flera titans mot slutet av spelet på hard. Men lyckades klara det tillslut


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Både och. Det tar emot ordentligt att sänka svårighetsgrad men det händer att jag gör det. Men då har jag blivit duktigt manglad i timmar först. Oftast bryter jag igenom till sist, men inte alltid. Rajani var helt galen i Dungeon Siege 3 på Hardcore. Jag måste hitta någon att spela co-op med för att ta mig förbi där vid senare tillfälle om jag ens fortsätter med hardcore, jag tror inte det för jag har börjat bli mätt på spelet efter att snart kört igenom det två gånger på normal inklusive dlc.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Blir envetenen och förbannad istället, det finns ett par "territorier" tidiga warhammer, där man möter 2st datormotståndare, som var och en har lika trupper som du själv ensam har, dvs man möter dubbla styrkan och datorn bara anfallar, tills "han" nöter ner dig...total koncentration under 3-5 timmar innan det verkar som datorn inte spottar ut nya trupper på löpande band och man kan börja attackera


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Bror på vad det är för spel, började lira witcher 2 igen på dark häromdagen och fick stor spö, bestämde mig för att inte använda Queen då jag tyckte den var op i tidigare genomspelningar. Tror jag satt 20-30 min bara för att döda folket vid balistan i prologen.
Spelar just nu igenom L4D2 på expert med en polare och vi höll på 7timmar med en campanj pga av vi dog i slutet typ 30ggr. (Däremot rage:ade vi i slutet, då en konstig bugg fick en utav botarna att permanent försvinna. Och mitt buggade ur när en polare ringde på skype, så jag kunde inte fortsätta spela.)

Men däremot drog jag ner svårighetsgraden när jag lirade Skyrim på master. Det var liksom inte ens kul att behöva slå 50slag på en fiende för att döda dem, tog bort känslan helt.


signatur

Rwa?

Medlem

Jag brukar försöka att spela på medelsvårighetsgrad eller svårare men jag har inget emot att sänka ett snäpp om det är för svårt för att vara roligt. Om det är toksvårt kan det vara roligt eller frustrerande och jag har på tok för lite tid för att dryga med något som inte är roligt. Jag sväljer hellre stoltheten och spelar igenom på I'm too young to die och sparar Nightmare! till ett senare tillfälle


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Det var längesen jag råkade ut för ett för svårt spel. Är väl mest när man gått tillbaka och spelat äldre spel man fått större utmaningar, fast till exempel Dungeons of Dredmor är en utmaning.

Det beror helt på spelet för mig, om det är ett spel som Dungeons of Dredmor/Spelunky till exempel, så spelar jag om och om igen för att försöka komma längre.

Om det är ett vanligt spel som är en utmaning att klara så brukar jag köra på tills jag loadat en 10 gånger och tröttnat och slutar spela ett tag och fortsätter senare för att klara mig vidare.

Om det är ett spel som jag vill spela igenom för att spelet har bra story/etc (t.ex. The Witcher 2) så om jag fastnar på nåt ställe drar jag ner svårighetsgraden för att komma vidare, men oftast försöker jag bara om och om igen tills jag klarar det. (Dock just Witcher 2 spelade jag på lägre svårighetsgrad för tyckte combat med väldigt tåliga fiender blev tröttsamt och jag ville köra igenom för storyn.)

När det gäller gamla spel som man inte kommer vidare när man dör i gamla konsolspelen som Sonic, Aladdin etc så brukar jag köra på tills jag dör och sen starta om för att se om man kommer längre.

Och om det är ett för lätt spel så brukar jag höja svårighetsgraden så man får en liten utmaning, dock inte i Witcher 2 där det bara blev utdragna fighter som inte var roliga.

Medlem

När det gäller enspelarspel så har jag inga problem med att ändra inställningar för att ge den bästa upplevelsen. Det kan vara att höja eller sänka svårighetsgraden. Det beror på vilken upplevelse jag vill ha.

Jag moddar gärna enspelarspel. Om jag tittar tillbaks på vilken typ av moddar jag använder så gör de i allmänhet spelet svårare.

I spel liknande Diablo3 eller Dungeons of Dredmor så brukar jag köra på "hardcore", dvs. man har bara ett liv, dör man så raderas din karaktär. Det blir mer spännande på det viset.

I Elder Scrolls serien brukar jag själv pensionera min karaktär när den dör även om jag skulle kunna fortsätta spela. Det blir mer spännande.

I strategispel beror det helt på hur AI beter sig.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Kör aldrig under "hardcore" eller hard. Alltid näst svåraste om svåraste verkligen är för svårt. Alla spel förutom I wanna be that guy.

Jag spelar i princip alltid på "normal", åtminstone första gången. Särskilt i de fall då det finns olika svårighetsgrader och jag recensionsspelar, eftersom det antagligen är normal som de flesta kommer uppleva spelet på. Enda spelserien jag sänker svårighetsgraden på är Metal Gear Solid, vad jag kan komma på. De spelen lirar jag endast för storyn, dess gameplay intresserar mig inte lika mycket och är nästan "i vägen" för filmen jag vill se.

Medlem

Spelar som regel alltid på hard, normal är för Achievement horande och ev. svårare nivå sparar jag tills jag lärt mig spelet (såvida det inte är Halo, då är det Legendary direkt) ^^
Det ger mig möjligheten att gå "ner" på normal om jag har problem, tan att behöva känna mig dålig direkt, men oftast så försöker jag bara ta mig förbi utan att byta svårighetsgrad, eller i värsta fall testa en svårare nivå för att få bra taktik/skills, sen testa samma passage på hard igen och se om det går bättre.
Visst händer det att man ger upp också, men då ska det handla om att något är obalanserat eller helt enkelt inte värt att fortsätta med (bullet sponges, oändligt respawnande fiender), svårt på fel sätt. Spel som Dark Souls eller liknande däremot är underbara, då de utmanar men också belönar en när man lyckas

Medlem

Brukar börja på normal och höjer/sänker efter behov. Har inget emot en utmaning men det får inte bli frustrerande för då tröttnar jag. Jag spelar för att ha roligt, inte för att bli arg.

Testpilot

Kör allt på normal , ytterst sällan jag slår ner ett spel till easy pga svårigheten.
Faktiskt så att jag oftare helt sonika tar till en trainer på spelet om man kommer till nåt moment där speltillverkaren gjort idiot design beslut.

Kan ta några exempel.

Fear 3 - en bossfight mot en mech som var helt sjukt dumt konstruerad , var tvungen att slå ner på easy för att klara den , problemet var att man INTE kunde slå tillbaka till normal efteråt vilket pajade spelet efteråt.

Dragon age 2 - där slog jag ner svårigheten till normal från nightmare pga idiot design av striderna.

Call of duty modern warfare senaste - Drog ner till easy på singelplayer kampanjen , fiender på fasta spawnplatser oändligt spawnande om du inte rushar var helt enkelt inte kul då min spelstil består av att rensa området innan man advancerar.

Syndicate - i det spelet kommer jag om jag nu vill spela igenom spelet att slå på en trainer då vissa bossfighter är felkonstruerade - för mig var spelet inte ens så kul att jag ville fortsätta då jag kom till en bossfight jag helt sonika inte orkade nöta till perfektion.

Command & Conquer - tiberian dawn (tror jag det var) - kom till nåt skede där spelet helt sonika slutade att vara kul och allt handlade om att så snabbt man kunde rusha vissa fördefinierade punkter för att klara banan om man inte gjorde detta så slog datorn till med oändigt spawnade trupper i oändlig mass-rush mot min bas.
= Trainer installerades.

Detta är några spel jag minns , rent generellt så om ett spel har fel design på svårigheten så det inte längre är kul att spela på det viset då kommer jag installera en trainer eller att man slutar spela.

Medlem

Beror lite på vilket sorts spel det är och vilken situation man är i, vet t.ex. att jag var tvungen att sänka svårighetsgraden i Morrowind en gång, stötte på ett monster som var i vägen och lyckades aldrig spöa honom. Grejen var att han var väldigt djupt in i en ruin, och jag hade absolut ingen lust att ta mig ut ur ruinen för att sen behöva springa i 10 min för att komma till närmsta stad. Då... sänkte jag svårighetsgraden


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

När det gäller enspelarspel så har jag inga problem med att ändra inställningar för att ge den bästa upplevelsen. Det kan vara att höja eller sänka svårighetsgraden. Det beror på vilken upplevelse jag vill ha.

Jag moddar gärna enspelarspel. Om jag tittar tillbaks på vilken typ av moddar jag använder så gör de i allmänhet spelet svårare.

I spel liknande Diablo3 eller Dungeons of Dredmor så brukar jag köra på "hardcore", dvs. man har bara ett liv, dör man så raderas din karaktär. Det blir mer spännande på det viset.

I Elder Scrolls serien brukar jag själv pensionera min karaktär när den dör även om jag skulle kunna fortsätta spela. Det blir mer spännande.

I strategispel beror det helt på hur AI beter sig.

Så om du har en skitrolig karaktär i ett Elderscrolls spel, som du tycker att du lyckats bra med och han/hon/den/det plötsligt dör.... så slutar du spela denne?

This is madness... madness I tell you!


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Tybalt:

När det gäller enspelarspel så har jag inga problem med att ändra inställningar för att ge den bästa upplevelsen. Det kan vara att höja eller sänka svårighetsgraden. Det beror på vilken upplevelse jag vill ha.

Jag moddar gärna enspelarspel. Om jag tittar tillbaks på vilken typ av moddar jag använder så gör de i allmänhet spelet svårare.

I spel liknande Diablo3 eller Dungeons of Dredmor så brukar jag köra på "hardcore", dvs. man har bara ett liv, dör man så raderas din karaktär. Det blir mer spännande på det viset.

I Elder Scrolls serien brukar jag själv pensionera min karaktär när den dör även om jag skulle kunna fortsätta spela. Det blir mer spännande.

I strategispel beror det helt på hur AI beter sig.

Så om du har en skitrolig karaktär i ett Elderscrolls spel, som du tycker att du lyckats bra med och han/hon/den/det plötsligt dör.... så slutar du spela denne?

This is madness... madness I tell you!

fuck no !!1 it's rated M for MANLYYYYYY


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Skrivet av Harakiri:

Kör allt på normal , ytterst sällan jag slår ner ett spel till easy pga svårigheten.
Faktiskt så att jag oftare helt sonika tar till en trainer på spelet om man kommer till nåt moment där speltillverkaren gjort idiot design beslut.

Kan ta några exempel.

Fear 3 - en bossfight mot en mech som var helt sjukt dumt konstruerad , var tvungen att slå ner på easy för att klara den , problemet var att man INTE kunde slå tillbaka till normal efteråt vilket pajade spelet efteråt.

Dragon age 2 - där slog jag ner svårigheten till normal från nightmare pga idiot design av striderna.

Call of duty modern warfare senaste - Drog ner till easy på singelplayer kampanjen , fiender på fasta spawnplatser oändligt spawnande om du inte rushar var helt enkelt inte kul då min spelstil består av att rensa området innan man advancerar.

Syndicate - i det spelet kommer jag om jag nu vill spela igenom spelet att slå på en trainer då vissa bossfighter är felkonstruerade - för mig var spelet inte ens så kul att jag ville fortsätta då jag kom till en bossfight jag helt sonika inte orkade nöta till perfektion.

Command & Conquer - tiberian dawn (tror jag det var) - kom till nåt skede där spelet helt sonika slutade att vara kul och allt handlade om att så snabbt man kunde rusha vissa fördefinierade punkter för att klara banan om man inte gjorde detta så slog datorn till med oändigt spawnade trupper i oändlig mass-rush mot min bas.
= Trainer installerades.

Detta är några spel jag minns , rent generellt så om ett spel har fel design på svårigheten så det inte längre är kul att spela på det viset då kommer jag installera en trainer eller att man slutar spela.

Spelade du "Syndicate" på PC? Då hade du säkert samma suddiga menyer som jag; trist på ett bra spel annars.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Som casualspelare så skäms jag inte alls för att dra ner på easy om det skulle behövas. Som Fairtfax skrev, jag spelar för att ha kul, inte för att bli arg. Lagom svårt är roligast. Vad som är lagom varierar, men är oftast normal eller snäppet över. Dock easy lite då och då. Beror helt och hållet på vilket spel det handlar om.

Om jag måste nöta/sitta och träna på spelet för att komma vidare, så tröttnar jag rätt fort. Ett visst nötande är OK, men har jag suttit fast i mer än en halvtimme så...
Som exempel så använde jag odödlighets fusk på de sista tre banorna i kampanjen på Starcraft Brood Wars, bara för att få se storyn. Det var helt enkelt för jobbigt att öva upp skickligheten som behövdes för att klara spelet utan att fuska.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Testpilot
Skrivet av walter_iego:

Spelade du "Syndicate" på PC? Då hade du säkert samma suddiga menyer som jag; trist på ett bra spel annars.

Nej jag hade inga problem med suddiga menyer och sånt , det var lite småirriterande med alla lensflares i spelet men annars var det okej optimerat på PC så det funkade fint o spela förutom då sagda felkonstruerade bossfighter.
Rent generellt tyckte jag stats-systemet med att fylla på sina skills med hjälp av kills funkade dåligt.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Tybalt:

När det gäller enspelarspel så har jag inga problem med att ändra inställningar för att ge den bästa upplevelsen. Det kan vara att höja eller sänka svårighetsgraden. Det beror på vilken upplevelse jag vill ha.

Jag moddar gärna enspelarspel. Om jag tittar tillbaks på vilken typ av moddar jag använder så gör de i allmänhet spelet svårare.

I spel liknande Diablo3 eller Dungeons of Dredmor så brukar jag köra på "hardcore", dvs. man har bara ett liv, dör man så raderas din karaktär. Det blir mer spännande på det viset.

I Elder Scrolls serien brukar jag själv pensionera min karaktär när den dör även om jag skulle kunna fortsätta spela. Det blir mer spännande.

I strategispel beror det helt på hur AI beter sig.

Så om du har en skitrolig karaktär i ett Elderscrolls spel, som du tycker att du lyckats bra med och han/hon/den/det plötsligt dör.... så slutar du spela denne?

This is madness... madness I tell you!

Ja, så brukar jag göra. Å andra sidan så spelar jag dessa spel så mycket att det ofta blir en bra anledning till att starta någon ny karaktär.
Edit: I Elder Scrolls blir man lätt "overpowered" så även om karaktären dör så brukar jag pensionera den. I Morrowind spelade jag ofta bara upp karaktären till lvl 20, efter det blev man för mäktig.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Om spelet innehåller en bra berättelse är det ju något som bör spelas igenom även om det är på den lättaste nivån av alla. Men om spelet endast går ut på att visa sina kunskaper utan någon helst bakgrund är det väl kanske tråkigt att spela då det är för lätt...?

phi
Medlem

Spelar alltid på svåraste möjliga. Det finns inget tråkigare i ett spel när man bara springer igenom hela spelet utan att det är någon utmaning någonstans. Skulle känna mig blåst på pengarna om jag körde igenom ett spel på lättaste svårighetsgraden på två kvällar eller liknande. Blir ett spel för svårt så brukar jag antingen nöta igenom sen svåra biten tills jag klarar det eller tills jag blir så förbannad att jag lägger spelet på hyllan tills vidare för att senare ta upp spelet igen några dagar senare.

Skribent

Intressanta svar, roligt att veta att folk resonerar lite olika.

Själv har jag tagit upp MegaMan 9 igen, klarat 3 banor nu. Alla precis-hoppen som jag instadog på tidigare börjar sitta nu men bossarna är förjävla dryga. Jag vet ju att det finns en speciell ordning man ska döda dem men jag vill inte kolla upp det så det blir till att nöta lite mer senare ikväll. Satte dessutom nyss upp det på "community challenge" så får se till att ha klarat det inom en vecka :).

Började spela Trine 2 på normal igår också men kommer dra upp det till hard nästa gång jag spelar. Jag har spelat 1an en hel del och tyckte de första banorna var lite väl lätta, får se hur det går.

Skribent

Mega Man 9. Done.

1
Skriv svar