Uniloc stämmer Minecraft-skaparna för patentintrång

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det är lite mer komplicerat än så. Du får gärna ta patent på ett system - ett tillvägagångssätt att namnge stjärnor, men du kan inte stämma någon för att ta patent på en stjärna.

Patent har uppkommit för att skydda upphovsmannens juridiska rätt till sin egen uppfinning, och självklart innefattar denna också användandet av patenten och dess spridning. Gör man intrång på patenterad mjukvara blir det problem.

Jag tycker nog att patent måste vara ganska så specifika. Till exempel ska inte ett patent som håller tjuvar borta och låter ens saker vara ifred vara något så brett som "låsa dörren" utan i sådana fall någon slags låsmekanism, vallgravs-design eller vad som helst konkret. Att ha stora breda patent som fångar in det mesta blir ju rent destruktivt: ingen utom de med patenten vågar göra någonting för de vet att det tar en dag eller två så har de en miljonstämning på halsen.

Sedan, bortom mitt eget tyckande och tänkande, funderar jag allt på hur någon ens ska ha en chans att veta att det man sitter och knappar fram själv hemma eller på jobbet inte bryter något patent ? Allt som liknar något annat behöver ju inte vara en kopia det kan ju ha uppfunnits oberoende av varandra. Till exempel kom jag alldeles själv på en dålig variant av bubbel-sort när jag i mina yngre dagar satt och knappade ihop ett kasst litet spel och behövde sortera en lista. Jag var ju väldigt långt ifrån först att göra den stora revolutionerande upptäkten så om nu den algoritmen var patenterad hur ska man ha en chans att veta det ?

Patent är en bra idé, förmodligen en livsnödvändig funktion för dagens samhälle, men det verkar allt som missbruket har gått lite väl långt och att systemet inte riktigt hänger med.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Undesired_Hero:

Helt sjukt att man kan "patentera" Ideér

Det är väl inte bara det heller. Hur ska man tolka det här?

Va?

1. "system and method for preventing unauthorized access to electronic data"

2. "executable computer code on an electronic device to prevent unauthorized access to electronic data stored on the electronic device."

Läser man vidare förstår man att det är produktaktivering eller annan vidare upplåsning av funktioner i en applikation det gäller. Låter ungefär som varenda site på nätet med en inloggningsfunktion då kod för det faktiskt exekveras på en elektronisk maskin någonstans.

USA får lugna ner sig med sina patenträttegångar nu. Snart kommer världen börja säga "jaja, lagstifta att ert folk inte får använda den här mjukvaran då.. jag bryr mig inte..".

Medlem

Det finns ett bra uttryck för denna företeelse: http://en.wikipedia.org/wiki/Patent_troll

Medlem
Citat:

Mojang is directly infringing one or more claims of the ’067 patent in this judicial
district and elsewhere in Texas, including at least claim 107, without the consent or authorization
of Uniloc, by or through making, using, offering for sale, selling and/or importing Android based
applications for use on cellular phones and/or tablet devices that require communication with a
server to perform a license check to prevent the unauthorized use of said application, including,
but not limited to, Mindcraft.

Läser man det stycket i stämningen så verkar de ju kunna ge sig på alla mobilapplikationer som på något sätt kontrollerar att man har en giltig licens över nätet. Detta skulle ju i så fall kunna appliceras på en lång rad applikationer om detta går igenom.

Lite kul också att de skriver "Mindcraft" genom hela ansökan, undrar om de får avslag på stämningen (och i så fall får lämna in en ny och korrekt) pga den detaljen då det faktiskt ger ett ganska stort fel i deras framställan

/ LordDaimos

Medlem

patent #1234567890666:
'A way to display numeric values as so called 'Numbers' that can be interpreted and calculated by an organic processing unit.'

IWIN patent

Medlem
Medlem

patent #5,490,216 innebär ju i princip att om du aktiverar mjukvara över internet så äger vi tillvägagångssättet, oavsett hur du väljer att göra det.
Hur ska man kunna aktivera mjukvara över internet utan att bryta mot deras patent?
Enda lösningen verkar ju vara att det kommer hem en kostym med laptop som kontrollerar att du har en giltig version av mjukvaran.
Kostnadseffektivt?

-edit-
Ni borde ändra rubriken till att dom stämmer Mojang för Mindcraft

Medlem

Lite off-topic men dock så roligt. Jag headshottade Notch på TF2 och bara några sekunder efter så rage quittade han.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av the_apollo:

SÅ Mojang tänker försvara stöld bara för att tjockisen som äger företaget inte gillar patent?
Vilken jävla schmuck, får fan inse att hans kommunistiska ideal inte fungerar i verkligheten.
Förhoppningsvis så döms Mojang på några hundra miljoner kronor, de lär nog veta vad patent och lagar betyder då.

Det är väl bra att man tar strid mot patent som man själv anser inte har någon verkanshöjd, eller om man anser att man inte gör intrång på detta? Två företag som går en omgång i rätten mot varandra, vad har det med kommunism att göra?

Medlem

Ett sådant parasitföretag som bara verkar vara ute efter att snylta på andras framgångar borde helt enkelt inte få existera.

Det är skamligt att sånt här trams ens leder till rättegång.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Hur hade världen sett ut om de gamla grekerna tagit patent på sina idéer och förbjudit andra att filosofera om samma sak?
Hur hade det sett ut om medeltidens vetenskapsmän hållt alla framsteg hemliga och inte delat något med kollegor/vänner?

Ifall nån grek ser detta, vassego kör en patent strid så kanske ni fixar er ekonomi!

Medlem

Stäm!


signatur

Specs: PS5

Medlem
Medlem

Uniloc verkar bestå av idioter.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Helt rätt, allt eller inget. Antingen så lägger han alla sina pengar på rättegången och vinner så Uniloc får stå för notan eller så lägger han alla sina pengar på rättegången och går i konkurs utan att Uniloc får några pengar


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Googlade man så var de inte helt ensamma enligt Wiki.

--------- http://en.wikipedia.org/wiki/Uniloc
The same lawsuit was also filed against Electronic Arts, citing Bejeweled 2 as an infringement upon their patents on Android devices. Uniloc also filed complaints for infringing the same patent against companies including: Distinctive Developments, Full Fat Productions, Gameloft, Halfbrick Studios, Laminar Research, Madfinger Games, Polarbit and Square Enix.

http://www.pcworld.com/article/259652/electronic_arts_other_g...
http://news.priorsmart.com/uniloc-v-electronic-arts-l6r9/

Inaktiv
Skrivet av Remus:

Lite off-topic men dock så roligt. Jag headshottade Notch på TF2 och bara några sekunder efter så rage quittade han.

Och du är så säker på att det är Notch och ingen liten pojke som tog hans namn bara och lirade? Tänk efter igen, tänk tiden då folk döote sig till heaton och walle för att lura folk. Detta är samma sak, alla kan heta vad dom vill. Man börjar undra om du är ca 12 bast, fast även dom är smartare än så

Medlem
Skrivet av Rebecca Black:

Stäm!

Hahahaha vilket jäkla nickname ''Rebecka Black'' Kan det bli nå mer troll av dig eller? ^^

Medlem
Skrivet av Cove:

"Don't negotiate with terrorists!"
Väldigt spot-on. Dessa patent trolls... Jävligt bra idé i slutet dock, lägga patent på att stämma folk för patent infringement via en mobil-apparat (definition: apparat som ej är stationär).

Medlem
Skrivet av qun0:
Skrivet av Remus:

Lite off-topic men dock så roligt. Jag headshottade Notch på TF2 och bara några sekunder efter så rage quittade han.

Och du är så säker på att det är Notch och ingen liten pojke som tog hans namn bara och lirade? Tänk efter igen, tänk tiden då folk döote sig till heaton och walle för att lura folk. Detta är samma sak, alla kan heta vad dom vill. Man börjar undra om du är ca 12 bast, fast även dom är smartare än så

Notch har ett eget unikt huvud i TF2 vars enda syfte är att folk ska veta att det faktiskt är han som spelar. Kan ju vara bra att veta, så att man inte framstår som en total mupp när man bashar andra på ett forum...

Inaktiv
Skrivet av VacaGorda:
Skrivet av qun0:
Skrivet av Remus:

Lite off-topic men dock så roligt. Jag headshottade Notch på TF2 och bara några sekunder efter så rage quittade han.

Och du är så säker på att det är Notch och ingen liten pojke som tog hans namn bara och lirade? Tänk efter igen, tänk tiden då folk döote sig till heaton och walle för att lura folk. Detta är samma sak, alla kan heta vad dom vill. Man börjar undra om du är ca 12 bast, fast även dom är smartare än så

Notch har ett eget unikt huvud i TF2 vars enda syfte är att folk ska veta att det faktiskt är han som spelar. Kan ju vara bra att veta, så att man inte framstår som en total mupp när man bashar andra på ett forum...

Så bara för att jag inte hade den aningen om att han hade ett eget huvud i tf2 som endast han kan använda så är jag en "mupp"? Din logik på saker och ting shockar mig.

Det spelar ingen roll om ni utvecklar här i Sverige. Säljs produkten i USA så kan man råka ut för patentinstrångsstämningar. Det första som hände Spotify var att de blev stämda i USA för patentintrång för kryptering och distribution utav media över nätverk. Sedan kan Mojäng peka på Prior art, för i grunden kan man säga att det handlar om lösenordsauthentisering och det vet vi alla att det har existerat länge.

Mjukvaru- / hårdvarupatenten är så övergripande i användande utav meningsbyggnad så det kan appliceras på hur mycket som helst. T ex det företag som stämde Nintendo för trådlös informationsöverföring mellan handhållna enheter (Bluetooth, WLAN), och det företaget som stämde MS och Sony för lågenergihandkontroller trots att MS och sony använder sig av USB som är en existerande teknologi.

Det största problemet är att de kan patetera idéer "där borta" och behöver inte visa upp en fungerande produkt. Hade nu mjukvarupatent bara hållt sig till specifika algoritmer osv så hade nog inte detta varit ett problem. Samma sak med hårdvara. Men det bästa många företag kan göra är tyvärr att strunta i USA-marknaden för att slippa sånt här.

Medlem

Att använda lösenord och användarkonton är alltså inte tillåtet för att Uniloc har patent på det?

Om du ska ha data lagrad någonstans får du alltså inte skriva mjukvara så att inte alla kan komma åt det.

Medlem
Skrivet av the_apollo:

SÅ Mojang tänker försvara stöld bara för att tjockisen som äger företaget inte gillar patent?
Vilken jävla schmuck, får fan inse att hans kommunistiska ideal inte fungerar i verkligheten.
Förhoppningsvis så döms Mojang på några hundra miljoner kronor, de lär nog veta vad patent och lagar betyder då.

Då mjuk varu patent inte gäller i vårt del av världen så har Mojang rätt

Inaktiv

Jag har patenterat en idé där man kan skicka stora mängder data snabbare än ljusets hastighet. Fy fan vad jag ser fram emot framtiden. Klirr i kassan....woooohoooo!

Medlem

Förstår inte riktigt de här odefinierade patenten. Lite som om jag skulle ta patent på "ta sig över vägen" utan egentligen ha en aning om hur jag ska gå till väga för att ta mig över vägen.


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem
Skrivet av qun0:

Så bara för att jag inte hade den aningen om att han hade ett eget huvud i tf2 som endast han kan använda så är jag en "mupp"? Din logik på saker och ting shockar mig.

Det är skillnad på att vara och att framstå som. Min logik åt sidan, hur tycker du själv att du framstår när du spekulerar i om orginalpostaren är en tolvåring under snittintelligens? Speciellt som du hade fel vad gällde problematiken i att identifiera Notch?

Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Uniloc, jävla parasiter.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Bra stäm den jäveln!

tummen upp om killen är en idiot

Medlem
Skrivet av qun0:
Skrivet av VacaGorda:
Skrivet av qun0:
Skrivet av Remus:

Lite off-topic men dock så roligt. Jag headshottade Notch på TF2 och bara några sekunder efter så rage quittade han.

Och du är så säker på att det är Notch och ingen liten pojke som tog hans namn bara och lirade? Tänk efter igen, tänk tiden då folk döote sig till heaton och walle för att lura folk. Detta är samma sak, alla kan heta vad dom vill. Man börjar undra om du är ca 12 bast, fast även dom är smartare än så

Notch har ett eget unikt huvud i TF2 vars enda syfte är att folk ska veta att det faktiskt är han som spelar. Kan ju vara bra att veta, så att man inte framstår som en total mupp när man bashar andra på ett forum...

Så bara för att jag inte hade den aningen om att han hade ett eget huvud i tf2 som endast han kan använda så är jag en "mupp"? Din logik på saker och ting shockar mig.

Idiot, du kallade ju Remus dum och att han är en tolvåring utan att veta vad du pratar om. DIN logik på saker och ting är chockande för hela forumet.

123
Skriv svar