Uniloc-grundaren: "Jag är inget troll"

Robot
Uniloc-grundaren: "Jag är inget troll"

Grundaren av företaget som stämmer svenska Mojang för patentintrång försvarar beslutet att dra dem inför rätta.

#minecraft, #mojang-specifications


Medlem
Uniloc-grundaren: "Jag är inget troll"

Är principiellt emot patent av den anledning att "finns det så kan det göras bättre, låt den som vill och kan göra det bättre"

Inaktiv

Fredrik Härén säger det så bra i sin föreläsning, 90% av alla idéer är antingen en uppfinning som redan finns som någon förbättrar eller att du tar 2st befintliga idéer och parar ihop dem. Kamera i mobil är ett bra exempel, skype ett annat. Håller med Notch, dessa patent stoppar bara kreativa människor, det hjälper ingen bortsett ifrån troll som Ric som bara gör detta för pengarna.

Inaktiv

Men ett företag som inte verkar känt för annat än att äga ett patent och stämma andra...det låter som ett bra sätt att tjäna pengar.

Idioter.

Medlem

Borde inte de här betyda att "Wolfenstein 3D" har pantet på 3D-shooter spel i såna fall ? o.O

Medlem

Han måste trolla, eller?

Medlem

Trollcraft.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Köper inte företaget upp patent från andra företag/konkursbo, och därefter claimar dom det som sitt egna och stämmer skiten ur alla som är i närheten av att använda "deras" patent? Isåfall är dom troll.

Inaktiv

Tack vare att Microsoft stal Mac OS:n fick vi Windows 95, och Notch själv stal idén till Minecraft. Så det är endast logisk att han är emot mjukvarupatent.
Sen är frågan: Kan inte de så kallade "kreativa" människor komma på eget utan att stjäla och förbättra andras idéer?

Det är bara troll som säger: "Jag är inget troll..." Alla andra är lite mer kreativa.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tror det var någon gång på 70 talet som man kalkylerade att det aldrig mer kommer att skapar något helt nytt, tex hjulet. Människan kommer aldrig att bli mer intelligent, likheterna mellan oss idag och människorna som levde runt år 0 är identiska. Vi har ej blivit smartare, utav endast skaffat oss mer kunskap

Något som jag tvivlar på inom spelbranschen. Jävla mafia har det blivit ^^

Inaktiv

Haha, "jag är inget troll" måste ju vara dagens skämt.

Inaktiv

“Nyckeln till kreativitet är förmågan att dölja sin källor” - Albert Einstein

Medlem
Citat:

Om ni tycker att det är så orättvist – använd inte teknologin. Gör något annat. Ingen tvingar er att använda teknologin.

"Teknologin" i fråga är om en funktion, inte ett specifikt stycke kod. Hur tänkte han att de ska använda en annan "teknologi" för att uppnå samma funktion?

Jävla stolpskott.

Och patentet i fråga heter "System and method for preventing unauthorized access to electronic data".

Det är ju inte alls ett brett område. Om jag läste patentet rätt så innefattar det i princip alla typer av elektonisk verifiering. Någon annan får gärna klargöra om jag har fattat fel.

Medlem
Medlem

Så nu trollar han oss med det inlägget också?

Förövrigt så borde patent på mjukvara, idéer m.m ogiltighetsförklaras, om inte en klar produkt av vad som ska skyddas av patentet kan presenteras. (Dvs inte idéer)

Troll som Uniloc baserar ju sin verksamhet på att stämma utvecklare/nyskapare genom sina vaga patent, istället för att tillföra något själva. Parasiter som lever på andras bekostnad är vad de är.

Medlem
Skrivet av Riporto:

Tack vare att Microsoft stal Mac OS:n fick vi Windows 95, och Notch själv stal idén till Minecraft. Så det är endast logisk att han är emot mjukvarupatent.
Sen är frågan: Kan inte de så kallade "kreativa" människor komma på eget utan att stjäla och förbättra andras idéer?

Frågan är nog mer om det är möjligt alls att komma på något helt nytt utan att vidareutveckla en gammal ídé.
Nämn en idé som någon kom på ur tomma intet så ska jag fundera på det.

Medlem

Som Lars Ekborg sa: "Det är bara bunta ihop dom och slå ihjäl dom!"

Fattar inte riktigt vad som innefattar vara ett "mjukvarupatent", om jag i internets begynnelse innan 1337-språket kom kodade en rad som ersätter vissa bokstäver med siffror istället.. Och tog patent på detta, så hade jag kunnat stänga av halva internet idag?

Och varenda företag som ville försöka uppnå samma, var tvungen att betala mig? Jag hoppas jag missförstår, för det verkar ju sinnessjukt om det är som jag skriver.

Inaktiv
Skrivet av Riporto:

Tack vare att Microsoft stal Mac OS:n fick vi Windows 95, och Notch själv stal idén till Minecraft. Så det är endast logisk att han är emot mjukvarupatent.
Sen är frågan: Kan inte de så kallade "kreativa" människor komma på eget utan att stjäla och förbättra andras idéer?

Som Mangs påpekar så uppstår inte idéer ur tomma intet. Vi influeras ständigt från vår omgivning men modifierar, kopierar, travesterar och kombinerar i en enda salig röra. Varenda maträtt som existerar bygger ju t ex på att man kombinerar just olika ingredienser som man modifierat (genom matlagning). I princip all hiphop värd att lyssna på har beats som bygger på samplingar från andra artister.
Satiriker och komiker vars alster hyllas som helt fantastiska och generationsdefinierande bygger på att kommentera och analysera samtida händelser - andras uppfinningar, idéer, uttalanden och handlingar.

Så, frågan blir väl då om du ser Martin Kellerman, Charlie Christensen, Dr Dre, Jerry Seinfeld, Eddie Murphy etc. som tjuvar eller som kreatörer?

Medlem
Skrivet av Riporto:

Tack vare att Microsoft stal Mac OS:n fick vi Windows 95, och Notch själv stal idén till Minecraft. Så det är endast logisk att han är emot mjukvarupatent.
Sen är frågan: Kan inte de så kallade "kreativa" människor komma på eget utan att stjäla och förbättra andras idéer?

Som en del redan skrivit, det finns nog ingenting som inte bygger på något annat. Det är helt befängt att ta patent på en teknologi som denna, vissa patent inom denna industri får mig att undra hur tusan de tänkte när de tillät dom.

Medlem

Precis spenderat en timme att läsa deras patent och det handlar precis som många säger endast om en ide och går simpelt ut på att: För att verifiera en klients äkthet tilldelas den en licens som matchas mot serverns. Hur fan kan man ta patent på det?

Medlem
Skrivet av Rabieskorv:

Borde inte de här betyda att "Wolfenstein 3D" har pantet på 3D-shooter spel i såna fall ? o.O

Det skulle eventuellt kunna betyda det, men man måste ta patent för att ha patent. Dessutom handlar det här om vilka som kom på det och inte vilka som gjorde det först. Uniloc var bara först att patentera idén att man skulle kolla emot en centralserver så att allt är som det ska. Man behöver inte göra det själv.

Så nej. För man behöver patent och det faktumet att dom var först har inget med saken att göra, bara att dom kom på det först.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Rabieskorv:

Borde inte de här betyda att "Wolfenstein 3D" har pantet på 3D-shooter spel i såna fall ? o.O

id var inte först med FPS, som många verkar tro, men de råder däremot ingen tvekan att det var med Wolfenstein (och framför allt Doom) som denna genrer blev väldigt populär.

Medlem

"Jag är inget troll" är precis vad ett troll skulle svara på frågan om han/hon var ett troll.


signatur

Nämen!

Medlem

Klart de ska stämma dem för patentintrång. Eller ska jag få tillverka egna Playstations och sälja dessa under samma namn?

Visst är många avundsjuka(som man kan se här i tråden) på att de själva inte kom på idéen


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

ELF
Medlem
Skrivet av kill455:

Klart de ska stämma dem för patentintrång. Eller ska jag få tillverka egna Playstations och sälja dessa under samma namn?

Visst är många avundsjuka(som man kan se här i tråden) på att de själva inte kom på idéen

Jag tror inte du har förstått patentet.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Medlem

I praktiken allting är iterativt.
Musik, film, spel, teknologi. You name it, och det mesta där influerades av något annat.
Ser inget fel med den utvecklingen heller.
Bör dock tillägga att Notch inte direkt itererade på mjukvarupatentet

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Tror det var någon gång på 70 talet som man kalkylerade att det aldrig mer kommer att skapar något helt nytt, tex hjulet. Människan kommer aldrig att bli mer intelligent, likheterna mellan oss idag och människorna som levde runt år 0 är identiska. Vi har ej blivit smartare, utav endast skaffat oss mer kunskap

Något som jag tvivlar på inom spelbranschen. Jävla mafia har det blivit ^^

Suddig definition, vill nog snarare påstå att utveckling inte alltid behöver betyda att man måste uppfinna hjulet på nytt utan snarare förfina existerande ideer.
När det kommer till spel har det mesta redan använts i nån form, vad man kan göra att skapa en ny stämning/känsla genom presentation.

sidospår - Har du läst en bok har du ju ingen nytta av att läsa någon annan bok, det är ju bara bokstäver på ett papper?!

12
Skriv svar